Pagina 1 van 1
Kleppen stellen voor dummies
Geplaatst: 19 jun 2017, 19:23
door Copper
Morgen ga ik voor het eerst kleppen stellen. Ik probeer het te begrijpen, maar.......
Als ik bijvoorbeeld rechts het bdp zie in dat gaatje, begin ik dan links of rechts of gewoon aan de kant waar de kleppen los zitten, want ze staan OF aan de linkerkant los OF aan de rechterkant. Toch ? En als ik begin aan de kant waar ze dan los staan en ik ben klaar, moet ik de poelie dan weer een hele slag draaien zodat hetzelfde bdp weer te zien is en staan ze dan los aan de andere kant ?
En,
Eerst de inlaat en dan de uitlaat of allevier tegelijk? Want de inlaat kan weer iets verkeerd komen te staan als ik de uitlaat gedaan heb ?
Staat er ergens een beschrijving voor beginners ?
Re: Kleppen stellen voor dummies
Geplaatst: 19 jun 2017, 20:53
door Baird
Heel in het kort:
Als de kleppen aan de ene kant op 'tuimelen' staan dan de andere kant stellen en visa versa.
'Tuimelen' betekent het sluiten van de uitlaatklep en het openen van de inlaatklep. Haal de bougies er uit, versnelling in 5 of 6 en dan draaien aan het achterwiel in voorwaartse richting: Rechts tuimelen = links stellen, links tuimelen = rechts stellen.
Het maakt niet uit of je eerst inlaat of uitlaat stelt, zou wel steeds beide inlaat of beide uitlaat stellen, voelertjes moeten met lichte weerstand kunnen schuiven, dus niet los en niet vast, bepaal voor je zelf watje goed vindt en hou dat vast bij alle kleppen.
Is dit 'Dummie' genoeg??

Re: Kleppen stellen voor dummies
Geplaatst: 19 jun 2017, 22:07
door Copper
De kleppen die op tuimelen staan, die staan strak omdat op dat moment aan het werk zijn ? ( dan stel ik dus de andere kant omdat die op dat moment in een te stellen stand staan. En dat twee keer.
Als ik het goed heb slaat een boxer het ene moment met zijn rechterzuiger op het hoogtepunt, dan staat zijn linker op het laagste (of slaan de zuigers tegelijk uit elkaar naar hun bdp?
Als ik een kant gedaan heb, hoeveel draait het vliegwiel dan weer voordat de andere kant op een te stellen punt staat ? Oftewel; hoeveel keer draait het vliegwiel rond voordat de (bijvoorbeeld) linkerzuiger van zijn bdp weer terecht komt op zijn bdp ? 1 of twee omwentelingen ?
(en even met een lampje door het gat van de secundaire bougie schijnen heb ik uit jouwe werk gelezen)

Re: Kleppen stellen voor dummies
Geplaatst: 20 jun 2017, 11:20
door Baird
Copper schreef: 19 jun 2017, 22:07
De kleppen die op tuimelen staan, die staan strak omdat op dat moment aan het werk zijn ? ( dan stel ik dus de andere kant omdat die op dat moment in een te stellen stand staan. En dat twee keer.
Als ik het goed heb slaat een boxer het ene moment met zijn rechterzuiger op het hoogtepunt, dan staat zijn linker op het laagste (of slaan de zuigers tegelijk uit elkaar naar hun bdp?
Als ik een kant gedaan heb, hoeveel draait het vliegwiel dan weer voordat de andere kant op een te stellen punt staat ? Oftewel; hoeveel keer draait het vliegwiel rond voordat de (bijvoorbeeld) linkerzuiger van zijn bdp weer terecht komt op zijn bdp ? 1 of twee omwentelingen ?
(en even met een lampje door het gat van de secundaire bougie schijnen heb ik uit jouwe werk gelezen)
Ja, die zijn aan het werk dus afblijven
Een Boxer is geen V-180;
Boxer heeft iedere zuiger zijn eigen kruktap: beide zuigers bewegen dus samen naar binnen en samen naar buiten.
V-180: beide zuigers zitten op één kruktap, de een naar binnen dan de ander naar buiten.
Als het vliegwiel één keer rond is staan de zuigers weer in de zelfde stand, de nokkenassen hebben pas een halve omwenteling gedaan. Dus tussen 2 keer tuimelen aan één kant zitten 2 krukasomwentelingen en 1 nokkenas-omwenteling, de zuiger heeft 4 bewegingen gemaakt: vierslag- of viertaktmotor.
Kijken naar het tuimelen van de kleppen: dan de andere kant stellen, laat je niet verleiden door te gaan tellen, een telfout maken en dan de verkeerde kant te stellen.
Re: Kleppen stellen voor dummies
Geplaatst: 20 jun 2017, 16:32
door Copper
Gedaan ! Dank voor je technische aanvulling. Ik begrijp nu dat het vliegwiel twee omwentelingen moet maken om zowel links als rechts te stellen. Het stellen van de verkeerde gaat toch wel moeilijk worden. Ze "rammelen " maar aan één kant tegelijk. Die andere kant zit goed vast. Er was trouwens niet veel te stellen. De uitlaat van één zijde heb ik wat losser gezet en de inlaat van diezelfde zijde wat vaster. Ik heb trouwens gemerkt dat wanneer ik de inlaat goed had en de uitlaat gedaan had, dat de inlaat dan weer wat bijstelling nodig had.
( Ik heb de middelste rubber dop bij het bougiegat nu nog terug gezet, hopen dat het goed gaat, maar daar zat onderaan een beetje een verdikking omdat er onder het bougiegat een uitsparing zit. Als dit maar lang genoeg zit krijg je vanzelf een bobbeltje op je ring)
Volgende keer maar vernieuwen.)
Morgenvroeg ff starten (was geen tijd meer voor) en dan synchroniseren.
Leuk werk, bedankt voor de back-up

Re: Kleppen stellen voor dummies
Geplaatst: 20 jun 2017, 16:43
door Benji
Het "rammelen" kan ook duiden op teveel speling van de tuimelaars.
Re: Kleppen stellen voor dummies
Geplaatst: 20 jun 2017, 17:15
door Copper
Ik heb er het verstand van een olienootje van, maar als de tuimelaars tijdens het tuimelen speling hebben, dan ben je knap laat met stellen of er klopt iets niet (of ik snap het niet

)
Re: Kleppen stellen voor dummies
Geplaatst: 20 jun 2017, 22:03
door Benji
Copper schreef: 20 jun 2017, 17:15
Ik heb er het verstand van een olienootje van, maar als de tuimelaars tijdens het tuimelen speling hebben, dan ben je knap laat met stellen of er klopt iets niet (of ik snap het niet

)
Voor je de kleppen gaat stellen, moet je eerst de spelling van de tiummelaar opmeten (max. 0,05-0,40 mm) en zonodig bijstellen en DAN ga je pas kleppen stellen.
Re: Kleppen stellen voor dummies
Geplaatst: 20 jun 2017, 22:11
door Benji
Google maar eens op" rocker arm end play adjustmend" of op YouTube.
Re: Kleppen stellen voor dummies
Geplaatst: 21 jun 2017, 08:46
door white
Hier ook een leuk stukje info.
Gaat over een GS, maar dat maakt voor het stellen niks uit..
Re: Kleppen stellen voor dummies
Geplaatst: 21 jun 2017, 10:30
door Baird
Mijn inschatting is dat een beginnende sleutelaar/leek even van de rocker arms af moet blijven, moet toch een cilinderkopbout los/vast en nog een paar andere zaken. Belangrijkste is dat de klepjes goed staan en dan de volgende stap in het afstellen etc.