Pagina 1 van 1
Choke vraag
Geplaatst: 29 sep 2008, 11:00
door Fantom
Ik heb mijn R1100RT nu een week en wat me opvalt is dat ik bij een koude start de choke helemaal niet nodig heb.
Gewoon startknop indrukken en zonder gas geven gelijk netjes stationair lopen. Hebbem jullie dit ook? En wanneer ga je echt je choke nodig hebben

:
Geplaatst: 29 sep 2008, 11:39
door WoutG
Heb bij mijn 850 RT precies hetzelfde, gewoon de startknop indrukken zonder gas te geven en de motor loopt stationair. Lijkt me geen probleem.
Wellicht als het echt koud wordt, heb je de choke wellicht nodig.
Maarja wanneer wordt het hier echt koud?
Geplaatst: 29 sep 2008, 15:19
door Fantom
HansD schreef:The BMW R-serie heeft geen choke. Het is meer "hand-gas".
Hans
huh, er staat volgens mij toch echt choke op de knop.
Vindt het ook vreemd omdat het een injectiemachine is.
Maar wat bedoel je met "Hand-Gas"?
Als het geen echte choke is wat kan je er dan mee?
Waarvoor is het bedoeld?
Geplaatst: 29 sep 2008, 16:01
door HansD
Het enige dat deze "Choke" doet is een beetje gas geven, net alsof je dat zelf doet met het gashandle. Technisch gezien is er geen verschil.
(Een echte choke vermindert de hoeveelheid inlaatlucht zodat het benzine/lucht mengsel bij koude motor rijker wordt , meer benzine in verhouding tot lucht)
Hans
Geplaatst: 29 sep 2008, 16:06
door arjl
Ik heb de Beamer nog niet, maar op in de gebruikershandleiding staat op p48 het volgende:
Chokegebruik
Chokehendel (2) instellen:
- Stand A
Motor op bedrijfstemperatuur
- Stand B
Koude start
Houd de hendel tijdens het starten ingedrukt
Is dit dan wel nodig?
Groeten,
Arjen
Geplaatst: 29 sep 2008, 17:55
door HansD
Ik doe het altijd wel, omdat anders het stationaire toerental bij koude motor zo laag is, dat hij afslaat, met name in de winter.
Ik ben het ook wel eens vergeten in de zomer, en de motor liep gewoon meteen mooi stationair (alhoewel iets langzamer dan normaal)
Hans
Geplaatst: 30 sep 2008, 12:16
door PaulRS
Hoi.
Die 'choke' ga je van de winter echt wel nodig hebben.
Mijn brommert zit bij deze temperaturen net op het punt 'zal ik wel of zal ik niet choken'
De truuk achter de choke-functie van dit ding is dat je met het bedienen ervan een klein beetje gasgeeft en dat signaal wordt via een potmeter naar het brein gestuurd, (dit kan ook met de gasgreep, alleen is dat minder nauwkeurig.)
Dit signaal wordt samen met het 'koude olie' signaal van de olietemp sensor gebruikt om wat extra peut in te spuiten.
Een soort startsproeier dus.
Groeten, Paul.
Geplaatst: 08 okt 2008, 13:17
door rodenburg
Dus, bij het starten de choke op start zetten daarna op de startknop duwen. Moet je de choke dan handmatig terug zetten of gebeurt dit automatisch ?
Geplaatst: 08 okt 2008, 13:37
door Fantom
Choke moet je handmatig terugzetten.
Ervaring to nu toe is dat ik de choke tot op heden helemaal niet nodig heb gehad. 's ochtends garage uitrollen, starten, lopen. Wat wel opvalt is dat de motor ongeveer 200RPM hoger gaat draaien op het moment dat ie warm is tov de koude motor.
Geplaatst: 08 okt 2008, 19:29
door rodenburg
het toerental met choke is ongeveer een 2800 is dit tehoog?
Normaal met warme motor draait ze een 1400.
Geplaatst: 08 okt 2008, 19:57
door Kees BMW
Hallo
Normaal met warme motor zo tussen1000 en1100 toeren,daar is duidelijk iets mis met de afstelling.Is je gaskabel soms uit zijn huisje en staat er bovenop,links en rechts even kijken bij je gaskleppen.Er kan ook nog een steentje in kwadrant zitten waar gaskabel in loopt wat je gasklep bedient.Heb je toevallig nog een type waar de linkergasklep de rechtergasklep bedient,deze zijn slecht aftestellen.
Succes.
Geplaatst: 08 okt 2008, 21:24
door rodenburg
Mijn bmw is van '99 en inderdaad het klepje schiet soms uit z'n huisje. Hoe kan ik dit zelf goed afstellen of laat ik dit beter doen ?