sinds 5 maanden ben ik in het bezit van een R1100RT uit 1997 nadat ik 4 jaar geleden gestopt ben met motorrijden en dat was toen op een R1100GS. Dat was mijn eerste BMW motor überhaupt, nadat ik daarvoor alle Goldwingmodellen t/m de GL1500 gereden had. Ik rij al vanaf mijn 20e motor en altijd met de motor op vakantie geweest. Vooral het rijden in de bergen van Zwitserland en Oostenrijk, Dolomieten, Alpen en Z-Frankrijk waren mijn favoriete vakanties en ook de weekendritten door de prachtige bochtige Eifel en Ardennen. Ik wist daardoor van mezelf dat ik, zelfs met de toch wel logge zware Goldwings, en na al die jaren motorervaring, aardig snel en gecontroleerd door de bochten kon sturen.
Echter, bij de overstap daarna naar de GS merkte ik dat ik niet alleen qua uiterlijk van de motorfiets, maar zeker ook qua rijgedrag met een totaal ander motorrijden kennis maakte. De zitpositie was een stuk hoger en het was heel ‘leeg’ om me heen :shock: : geen kuip niets meer, alleen een klein windscherm en een ,naar mijn gevoel, enorm grote benzinetank tussen mijn benen. Ook de onbalans van de motor bij het gasgeven, het was allemaal erg wennen, evenals het ‘omstandige’ richting aangeven op een BMW

Daarom ben ik bij de ADAC in Grevenbroich (D) de ‘Motorrad-Kurventraining’ 1 en 2 en de ‘Motorrad-Intensivtraining’ gaan volgen (een échte aanrader overigens!!!!) om zo nóg meer het gevoel van het rijden op een totaal andere motor onder de knie te krijgen. Zoals gezegd vond ik van mezelf dat ik een aardig stukje kon sturen door de bochten op een motor, maar door deze training in combinatie met de GS ging, na dik 20 jaar, een andere wereld van motorrijden voor me open. Tevens was voor mij ook duidelijk; ik blijf BMW rijden! Helaas, door onvoorziene omstandigheden, moest ik een aantal jaren later afscheid nemen van mijn GS en was het motorrijden na bijna 25 jaar even op een andere plaats op de ranglijst gekomen.
Nu staat er gelukkig weer een R1100RT BMW motorfiets in de garage en ondanks dat hij nu 20 jaar oud is en al over de 97.000 km op de teller heeft, ben ik super blij met hem!!!! Ik heb er pas ongeveer 1000km mee gereden en het was weer behoorlijk wennen na zoveel jaren; het bekende ‘her-opstapper’ gevoel dus


Ik ben wel een behoorlijk geschrokken van de opsomming hier op het forum van de toch vele technische problemen van de 1100RT en dat deze dan ook nog vaak heel kostbaar zijn!!! Ik hoop dat dit niet op mijn RT van toepassing is, gezien zijn toch hoge leeftijd en km-stand. Maar ja, je kunt ook vaak beter geen bijsluiter lezen bij een medicatie, want dan krijg je ook meestal alles wat er in staat!! :lol: hahahah!!
Ik heb de complete bekleding er af gehad Incl. de koplampkuip en tank, en ontdekte dat behoorlijk veel rubberen slangen en beschermende omhulsels geheel uitgedroogd en zelfs gescheurd waren. Ook veel inbusschroeven waren ‘dol gedraaid’ en moeilijk eruit te krijgen. Het zwarte plastic gedeelte van het ‘dashboard’ is ook erg fragile geworden door de jaren en gevoelig voor breken. Ik heb zo veel als mogelijk rubberen slangen vervangen en gescheurde hulzen opnieuw in krimpkous ingepakt en hoop dat dit afdoende is. Alle inbusschroeven door nieuwe vervangen en ook meteen een grote beurt gegeven.
En nu wachten op mooi motor weer, ik zie er echt al naar uit om met de RT langer op pad te gaan.