diagnosetool voor BMW-RT
Moderator: RT_Patrick
diagnosetool voor BMW-RT
Iemand ervaring met dit toestel? gs-911
... om bij uw RT fouten uit te lezen en te resetten.
Wel niet goedkoop dit speelgoedje.
http://www.gs-911.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Walter
... om bij uw RT fouten uit te lezen en te resetten.
Wel niet goedkoop dit speelgoedje.
http://www.gs-911.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Walter
Re: diagnosetool voor BMW-RT
Geen idee wat het kost, maar het zal niet weinig zijn. Heeft alleen nut als je veel aan RT's knutselt. Als monteur bv. Als privépersoon die het onderhoud zelf doet zou ik het een beetje onzin vinden. Zoveel ellende zal je toch niet over je heen krijgen dat je zo'n ding nodig hebt? Nee, lijkt mee onzinnig voor de hobby. Als je zoals Mikos RT's opknapt en verkoopt kan ik me er iets bij voorstellen, maar dan nog...het is meer voor monteurs die echte problemen op willen lossen.
Maar goed...altijd mensen die vinden dat ze alle gadgets moeten hebben, ook al doen ze er niets mee...
Maar goed...altijd mensen die vinden dat ze alle gadgets moeten hebben, ook al doen ze er niets mee...

- Baird
- 2024
- Berichten: 4361
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: diagnosetool voor BMW-RT
ik ken hem ook alleen van deze site, mooi verhaal van die kerels die door de bush van zuid-afrika rijden en dan via hun mobiel de foutcode laten uitlezen en oplossen, wel sterk maar toch aardig. Als je van plan bent de Long-Way-Round te doen zou ik er eentje meenemen, binnen Europa is het wat prijzig en de dealer zit (meestal) om de hoek. Er zijn ook softwarematige oplossingen die alleen een interface kabel van de motor naar je laptop nodig hebben, is vast goedkoper dan zo'n ding, heb je ook meteen de vertaling van de codes.
RT Treffen

RT Treffen
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: diagnosetool voor BMW-RT
Ik ben gek op gadgets, maar deze gaat mij ietwat ver
Nog meer (gedetailleerde) informatie van (o.a.) de fabrikant zelf;
http://www.hexcode.co.za/products/gs-911/
http://www.gs911usa.com/
Niet alle BMW's worden ondersteund, zoals de R1100RT
Dan kan je ook kijken naar;
http://www.wunderlich.de/frame.php?prod ... oupid=2117
En de fabrikant zelf;
http://www.gutmann-messtechnik.com/de/c ... -macs.html
De handleiding: http://www.gutmann-messtechnik.com/file ... _GM_DE.pdf
Ok, andere opbouw, functies, etc, maar dan ook meer een service-tool, denk ik zo.

Nog meer (gedetailleerde) informatie van (o.a.) de fabrikant zelf;
http://www.hexcode.co.za/products/gs-911/
http://www.gs911usa.com/
Niet alle BMW's worden ondersteund, zoals de R1100RT

Dan kan je ook kijken naar;
http://www.wunderlich.de/frame.php?prod ... oupid=2117
En de fabrikant zelf;
http://www.gutmann-messtechnik.com/de/c ... -macs.html
De handleiding: http://www.gutmann-messtechnik.com/file ... _GM_DE.pdf
Ok, andere opbouw, functies, etc, maar dan ook meer een service-tool, denk ik zo.
Re: diagnosetool voor BMW-RT
Blijft staan dat dergelijke spullen niet interessant zijn voor de particulier, ook al was het goedkoper. Wie gaat er nou voor de lol het motormanagement uitlezen? En wat moet je dan met die info? Je moet dan ook wel wat verder gevorderd zijn. Motormanagement problemen los je niet op met een schroevendraaier, dus als je al een probleem hebt dat alleen via zo'n kastje aangetoond kan worden, moet je ook wel in staat zijn om er wat aan te doen. Het zal vast niet zo simpel zijn als ergens een schroefje aandraaien. Werkplaatsspul dus. En als je de wereld rondgaat en je hebt geen volgwagens met onderdelen en een lijntje naar München (zoals de heren van Long Way Round/Down), pak dan gewoon een BMW R100 oid, of iig iets zonder computers en injectie. Die kun je ook gewoon bij de smid laten repareren. Ook in Turkmenistan.
- HansD
- Berichten: 3349
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: diagnosetool voor BMW-RT
IK!!Mike Philippens schreef:Wie gaat er nou voor de lol het motormanagement uitlezen? ...
Vanaf de R1200RT heeft de RT een computernetwerk aan boord, de canbus. Als ICT-er vind ik dat razend interessant. Dit is een standaard netwerk, dwz. de meeste canbus-sen lijken heel veel op elkaar en de specificaties ervan liggen vast.
Jammer dat de gs-911 redelijk duur is, anders schafte ik deze meteen aan alleen maar om te kijken wat er allemaal gebeurt op de canbus! En dat is veel breder dan alleen motor-management: alle electrische systemen zijn op de canbus aangesloten tot en met je knipperlichten en je dashboard aan toe, alhoewel de motor-electronica is afgescheiden van de rest.
Daarnaast zou ik ook willen begrijpen hoe je nieuwe apparatuur goed aansluit op de canbus, bijv. een Signal minder of running lights! Hier zijn namelijk geen canbus-versies van.
Meer algemeen en ook van enig nut: ICT zit tegenwoordig bijna overal in, en het is gewoon handig om enigszins te begrijpen hoe dat werkt. Dit kan helpen bij het zoeken van storingen en zelfs bij het oplossen van storingen. Dit zal in de toekomst eerder meer dan minder worden. (als je dat niet wil, bewaar je R100RT dan heel goed!)
Hans
Re: diagnosetool voor BMW-RT
Ik ben het eens met HansD, ik doe hetzelfde voor mijn vier-wielig monster.
Overigens, wellicht betaalbaarder te vinden op de navolgende link;
http://www.beemershop.com/catalog/index.php?cPath=98
Overigens, wellicht betaalbaarder te vinden op de navolgende link;
http://www.beemershop.com/catalog/index.php?cPath=98
Re: diagnosetool voor BMW-RT
Ik heb het voor auto's idd vaker gezien. Mensen die allerlei dingen met de auto gaan doen. Voor de lol, als in: voor de hobby kan ik me nog enigszins indenken. Maar wel een dure hobby. En...als je motor zó vaak storingen heeft, dat je zo'n dingen echt nodig hebt, vraag ik me af of je dat ding niet beter naar de sloop kunt brengen.HansD schreef:IK!!Mike Philippens schreef:Wie gaat er nou voor de lol het motormanagement uitlezen? ...
Vanaf de R1200RT heeft de RT een computernetwerk aan boord, de canbus. Als ICT-er vind ik dat razend interessant. Dit is een standaard netwerk, dwz. de meeste canbus-sen lijken heel veel op elkaar en de specificaties ervan liggen vast.
En ik ben idd van plan om mijn oude 850RT nog lang te houden. Als ik het een beetje kan voorkomen, wil ik geen motor met canbus. Over 10 jaar zal ik er wel niet aan ontkomen, maar het beperkt je aanzienlijk in je mogelijkheden voor 'avontuurlijke' vakanties. Verder dan west-europa moet je niet gaan, want in het achterland van Roemenië zul je weinig BMW dealers tegenkomen die je kunnen helpen. Bijvoorbeeld.
Maar goed, leuk speelgoed voor wie dat graag wil hebben

Re: diagnosetool voor BMW-RT
Ff leuk met het apparaat (de Gutmann Bike Macs) kunnen spelen;
Vrijwel alle modellen BMW fietsen zitten er in, met soms zelfs jaar-reeksen.
Afhankelijk van je model (lees: mototronic, etc) kan je de fout-codes uitlezen, de ABS, de Measuring Blocks bekijken (dat zijn allerlei waarden die een Regelapparaat, in real-time, aangeeft) etc.
Dus als je fiets een keer uitgelezen moet worden ..... :lol:
Vrijwel alle modellen BMW fietsen zitten er in, met soms zelfs jaar-reeksen.
Afhankelijk van je model (lees: mototronic, etc) kan je de fout-codes uitlezen, de ABS, de Measuring Blocks bekijken (dat zijn allerlei waarden die een Regelapparaat, in real-time, aangeeft) etc.
Dus als je fiets een keer uitgelezen moet worden ..... :lol:
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 07 dec 2009, 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4361
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: diagnosetool voor BMW-RT
Heb jij nou zo'n gs-911 gekocht of bij een ander ermee gespeeld, dat wordt niet helemaal duidelijk uit je verhaal.dutchmidiman schreef:Ff leuk met het apparaat kunnen spelen;
Vrijwel alle modellen BMW fietsen zitten er in, met soms zelfs jaar-reeksen.
Afhankelijk van je model (lees: mototronic, etc) kan je de fout-codes uitlezen, de ABS, de Measuring Blocks bekijken (dat zijn allerlei waarden die een Regelapparaat, in real-time, aangeeft) etc.
Dus als je fiets een keer uitgelezen moet worden ..... :lol:
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Baird
- 2024
- Berichten: 4361
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: diagnosetool voor BMW-RT
HansD schreef:IK!!Mike Philippens schreef:Wie gaat er nou voor de lol het motormanagement uitlezen? ...
Vanaf de R1200RT heeft de RT een computernetwerk aan boord, de canbus. Als ICT-er vind ik dat razend interessant. Dit is een standaard netwerk, dwz. de meeste canbus-sen lijken heel veel op elkaar en de specificaties ervan liggen vast.
Jammer dat de gs-911 redelijk duur is, anders schafte ik deze meteen aan alleen maar om te kijken wat er allemaal gebeurt op de canbus! En dat is veel breder dan alleen motor-management: alle electrische systemen zijn op de canbus aangesloten tot en met je knipperlichten en je dashboard aan toe, alhoewel de motor-electronica is afgescheiden van de rest.
Daarnaast zou ik ook willen begrijpen hoe je nieuwe apparatuur goed aansluit op de canbus, bijv. een Signal minder of running lights! Hier zijn namelijk geen canbus-versies van.
Meer algemeen en ook van enig nut: ICT zit tegenwoordig bijna overal in, en het is gewoon handig om enigszins te begrijpen hoe dat werkt. Dit kan helpen bij het zoeken van storingen en zelfs bij het oplossen van storingen. Dit zal in de toekomst eerder meer dan minder worden. (als je dat niet wil, bewaar je R100RT dan heel goed!)
Hans
Als de specificaties vastliggen, kun je dan een interfacekabel maken en met het netwerk verbinding maken? En zit je dan meer in de hoek van sniffer op het netwerk of kun je daadwerkelijk verbinding maken met bv de motronic?
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: diagnosetool voor BMW-RT
Aangepast _002 , het is dus de Gutmann Bike Macs.Baird schreef:Heb jij nou zo'n gs-911 gekocht of bij een ander ermee gespeeld, dat wordt niet helemaal duidelijk uit je verhaal.
De GS-911 heeft m.i. weinig nut, die ondersteund mijn fiets-model (R1100RT) niet.
Plus, bij de GS-911 heb je ook nog een laptop of mobiele telefoon/PDA nodig. Wat handig is aan 1 kant, maar wellicht ook weer onhandig is.
Plus, zover ik het kan bekijken althans, de GS-911 biedt mogelijkheden die sowieso niet van toepassing zijn op mijn model fiets, de MotoTronic (versie) ondersteund het niet.
PS: Opvallend detail; bij de Gutmann Bike Macs valt de R850-serie onder dezelfde groep als de R1150-series, dus een modernere MotoTronic, denk ik zo

Voordeel van de Gs-911 is dat bij een nieuwe model fiets het een kwestie zal zijn van nieuwere software en wellicht verloop-kabel voor de diagnose-stekker.
Bij de Bike Macs zal een firmware update nodig zijn.
Voordeel van de Bike Macs is dat het alles=in-een is, aansluiten, model fiets kiezen (hij onthoud de laatste selectie) en je kunt aan de slag.
Elk nadeel heeft z'n voordeel :lol:
- HansD
- Berichten: 3349
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: diagnosetool voor BMW-RT
Een kabel is niet genoeg, je moet een canbus control unit hebben om op het netwerk aan te sluiten. Zoiets als dit:Baird schreef:Als de specificaties vastliggen, kun je dan een interfacekabel maken en met het netwerk verbinding maken? En zit je dan meer in de hoek van sniffer op het netwerk of kun je daadwerkelijk verbinding maken met bv de motronic?
http://www.qprotos.com/USB2CAN.htm
Zo'n control unit praat dan zelf meestal weer USB met je PC of laptop.
Andere control-units op je motorfiets die allemaal via canbus informatie uitwisselen:
ZFE -Zentrale Fahrzeug Elektronik, zeg maar alle niet-motor electronica (lichten, claxon, radio etc.)
BMS-K - BMW Motor-Steuerung mit Klopfregelung, de Motronic
I-CLuster - het dashboard
ABS - Anti Blokkerings Systeem
DWA - Diebstahl Warnanlage, anti-diefstal systeem
Schematisch ziet dat er ongeveer zo uit:

Komt van:
http://www.bmwra.org/otl/canbus/
Nu nog info vinden over wat elk van de control-units allemaal voor boodschappen uitzendt, en misschien nog interessanter, accepteert...
Hans
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!