Van K via de 2kleps RRen naar R850 RT

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderator: RT_Patrick

fransgabler

Van K via de 2kleps RRen naar R850 RT

Ongelezen bericht door fransgabler »

Het is alweer sinds 1975, toen het kopen van een nieuwe tweetakt nog heel normaal was, dat ik op ‘n motor rijd. Motoren hebben me altijd getriggerd, met een sterke voorkeur voor bepaalde merken of types. BMW was wel de topic en toen mijn vrouw met de auto naar het werk moest, was dat dé gelegenheid om een winterharde motor te kopen. Rond 1995 viel de keuze op een witte K75 RT, een ex politiemotor. Via via kon ik een witte politiejas kopen, waarvan de epauletten werden verwijderd.

Met een witte helm op, groot licht aan en met een stevig gangetje op de linker weghelft, stoven de auto’s dan naar rechts. Ik had vaak wel een redelijk vrije baan voor me. De windbescherming van een K75 was en is ongekend, al hield het scherm wat hinderlijk op tussen bovenlip en neus. ABS bestond gelukkig nog niet, dat had dit snorgebied - met een keiharde dubbele rand - bij een stevige stop niet overleefd.

Daarna voor de fun een aantal K75 ‘ers /K100’ers in diverse uitvoeringen gehad. De reputatie van de K75 is - achteraf gezien terecht – wijd en zijd bekend. Helaas kreeg ik last van versleten heupen met een bewegingsbeperking, de tank werd ahw te breed. Gelukkig bood een R80 uitkomst en kocht ik er meteen een R100RT bij . De bewegingsbeperking zette verder door waardoor ook de tank van de oude tweekleppers na enige jaren te breed bleek. Het ging erop lijken dat motorrijden definitief tot het verleden behoorde, totdat ik bij toeval op een smalle ééncilinder DR 800 van Suzuki stuitte. Uiteindelijk bleek ook die tank weer te breed te worden.

Er zat niets anders op dan de bron van het ongemak aan te pakken door beide heupen te laten vervangen. Gedurende de revalidatie had ik dan alle tijd om weer BMW ees te bekijken, waar ik wellicht weer op zou kunnen zitten? Dat werd een mooi target om de revalidatie door te komen.

Veel zoeken en gerichte tips uit de motoromgeving leidden tot vele motoren. Met de mooie loop van de R80 nog in het achterhoofd, liep ik tegen een nagenoeg in nieuwstaat verkerende lichtgroene 18 jaar jonge R850RT aan, nb in de kelder van een BMW dealer, met slechts 33k op de teller. Wat een verschil met die oude tweekleppers! De 850 loopt zijdezacht, heeft geen last van ruckelfahren en heeft met 73 pk voor mijn doelen meer dan voldoende vermogen.

Voorlopig kan ik weer vooruit!
Big RT Smile
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Van K via de 2kleps RRen naar R850 RT

Ongelezen bericht door Baird »

Welkom, mooi verhaal, kwestie van niet opgeven en blijven zoeken naar de oplossing van het dan geldende probleem. De R850 loopt van alle 'nieuwe' boxers het mooiste, veel plezier er mee!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
StevenJ
Type: R1150RT
Bijz: 2003 TwinSpark
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Ongelezen bericht door StevenJ »

Welkom Frans op dit mooie forum!
Motorfietsen thans in bezit:
2005 BMW K1200GT
2004 BMW R1150GS Adventure
2003 BMW R1100S
2005 Harley Davidson FXDLI LowRider
2002 Yamaha XJR1300SP
1979 Yamaha XT500
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Hallo Frans,

Van harte welkom op ons mooie RT-forum en vele plezierige kilometers op jouw schitterende -850- . . . wat een schuurvondst! Big RT Smile

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”