Verlagen van een R1200RT

Instellingen, vervanging en rijcomfort.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Bijke

Verlagen van een R1200RT

Ongelezen bericht door Bijke »

Na wat zoeken nog geen info kunnen vinden op het web voor wat betreft het verlagen van een R1200RT. Vandaar dat ik mijn ervaringen hier ga posten. Wat is het geval? Ik rijd en R1200RT met ESA, en ben zelf klein van stuk. Met m'n 1m68 kom ik net met de tenen aan de grond. Nu heb ik daar geen problemen mee als ik alleen rijd, het word pas een probleem als we met z'n 2e zijn... Tel daarbij de bepakking op en ik krijg het knap moeilijk met 300 kg, zeker als ik het met de tenen moet doen.

Een laag zadel heb ik al, en dan nog is het tenenwerk... Aankomende donderdag ga ik naar de firma Hyperpro waar ik de RT laat verlagen... Ik zal hier mijn ervaringen opschrijven voor wat betreft de grondspeling, want daar had ik wat twijfels over... Nu is het wel zo dat je flink je best moet doen op de stepjes aan de grond te krijgen, zeker als ik er alleen op zit... Je kan wel degelijk sportief rijden met de RT...

Nu eens kijken hoe het is als de RT wat lager op zijn pootjes staat...

U wordt op de hoogte gehouden...
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Re: Verlagen van een R1200RT

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Een vriend van mij had ooit een ongeveer gelijk probleem en die had toen een extra dikke zool onder zijn motorlaarzen geplakt....hij moest wel zijn versnellingspookje een stukje hoger zetten maar het werkte voor hem perfect! :D
Ralph Romein
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Hallo Bijke, er is veel te vinden over het verlagen van je motor op dit forum. Tik maar eens verlagen in het zoekvenster _004
Het verlagen van vering gaat niet per definitie ten kosten van grondspeling, omdat de veerweg ook iets kort wordt (lees: je motor minder ver inzakt)
Hoor graag hoe het afgelopen is.

Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Bijke

Ha, wel een vreemde ervaring om met een andere (hondenras) aangesproken te worden... had r ff niet bij stilgestaan... heb 2 Friesche Stabijen, en 1 heet Bijke...

Ik laat zeker weten hoe het afloopt... De motor komt wel wat lager te staan, maar zoals je al schreef de veerweg wordt iets korter... Het rijden met z'n 2en zal wat rustiger worden, vrouwlief kan hiet niet echt waarderen als ik ff ''los'' ga ...

Mocht ik alleen rijden kan ik alsnog de achterkant ''iets'' hoger zetten... Daarmee kan ik wat meer grondspeling krijgen zodat ik gewoon lekker door kan rijden als ik alleen ben... Sturen zal dan iets gevoeliger zijn, maar daar maak ik geen probleem van...

Voor wat betreft de dikkere zool... vind het persoonlijk niet echt lekker lopen...

Groet,

Douglas
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

Motorlaarzen zijn ook niet om te lopen, toch? Paartje normale schoenen in de koffer en hoppa gaan. Ik heb ook een extra zool laten zetten onder mijn motorlaarzen. Weinig problemen met lopen. Het was even wennen maar dat is dan ook alles. Dat was voor op mijn 1100RT met zadel in de laagste stand voldoende alhoe wel ik toch vaak moest afstappen als ik achteruit moest steken. Op mijn huidige motor (een GS) heb ik ook andere veren laten zetten zodat ie 3 cm lager is. Hier heb ik (nog) geen problemen met de bodemvrijheid ontdekt. Stepje wel aan de grond maar gebeurde op de RT ook. En die kunnen omhoog klappen dus geen probleem. Gelukkig is het zo dat ze progressief zijn dus als het goed is veert ie sportiever als je stevig rijd ( of te wel minder ver inveert) en komt waarschijnlijk de grondspeling minder in het geding. Gaat goedkomen denk ik. We horen het wel hoe je het vindt rijden.
Bijke

Vanmorgen langs Hyperpro geweest om de RT wat lager te zetten... Dat is gelukt! Het was meer werk dan ik verwacht had, met ook het nodige rekenwerk...

Ze hebben het zo voor elkaar gekregen dat ie lager wordt als we er met zijn 2e opzitten... Nu staat ie 9mm lager, waardoor de middenbok en de zijstandaard niet vermaakt hoeft te worden...

Als wij er met zijn 2e opzitten zakt de RT in zijn geheel 2 cm lager... En dat is net genoeg voor ons... (denken we, maar moeten we nog uitproberen...)

Voor wat het rijden betreft zal ik kort zijn... Als ik schrijf dat de RT met de originele veren een dweil is druk ik mij nog voorzichtig uit... Het verschil is groot... Heel groot...

Strakker door de bocht, en de rechtuit stabiliteit is véél beter geworden...

Ik is tevreden!
Ralph Romein

Gefeliciteerd en leuk om te horen dat de wegligging er zo op vooruit is gegaan. Ben benieuwd of je last gaat krijgen van grondspeling, want daar was je bang voor. Je moet natuurlijk wel meenemen dat je met een straksturende fiets makkelijk schuiner gaat _004

Succes, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
**AC**

Ongelezen bericht door **AC** »

Goed om te horen Douglas, nu nog proefrijden in de regen op het moment :D Met zijn tweetjes uiteraard dan he!

Begin er langzamerhand ook zelf steeds meer aan te denken om er progressieve veren er onder te laten zetten.

Gr. Milan
Bijke

Begin er langzamerhand ook zelf steeds meer aan te denken om er progressieve veren er onder te laten zetten.
Ah, ik zou er niet aan denken, maar gewoon doen! Het is een verschil van dag..... En nacht... De balans van de motor is nu perfect, dat merk je in elk opzicht. Het sturen op hoger snelheid is gewoon verbluffend... Voorheen bleef je corrigeren, en dat is nu verleden tijd... De RT loopt gewoon kaarsrecht door, zelfs bij zijwind blijft ie op rails... Ik wist wel dat het verschil groot zou gaan worden, maar zo groot? Terwijl ie met hetzelfde gemak in de bochten te leggen is... En blijft...

Want zelf een bocht nemen wordt eenvoudiger, het voelt gewoon degelijker aan... Doorslaan van de vering is verleden tijd, drempels worden weer leuk! Hij is wel iets stugger geworden wat vering beteft, maar dat doet niet af aan het comfort...

Zoals ie nu is, vind ik m meer dan prima... Ik zou zeggen Milan, tuf er eens een keer op rond... Wedden dat je meteen een afspraak gaat maken?
Stingray

Tja, velen zijn u voorgegaan en velen zullen volgen. Het is gewoon lekkerder met andere veertjes _005 .

Ik weet niet wat je kwijt was voor je aanpassing maar ik had de keus tussen een verlaagd zadel of andere veren. Voor die 80 euro meer (geloof ik) heb ik gewoon die veren genomen. Je zithouding veranderd niet en de wegligging kan er alleen maar beter van worden.

Ben blij te horen dat het rijden in ieder geval beter is geworden. Nu nog het vrouwtje er bij op laden en dan zien of je wat ruimer de grond haalt.
**AC**

Ben inmiddels begonnen met sparen :D
Bijke

Naar aanleiding van de rit donderdag avond mijn bedenkingen over DE verlaging...

Want ik vond de rechtuitstabiliteit wel een beetje té veel van het goed... Na een belletje richting Hyperpro werd het een en ander duidelijk... Een ontwikkeling waar ik niet echt blij van werd... Aan de telefoon heb ik verteld wat ik nu van het rijden vond, t ding wil alleen nog maar rechtdoor...

Of dat niet wat gewenning was... Nou, ik tuf zo'n beetje 35.000km per jaar... wat denk je zelf... En wat blijkt, de motor stond idd achter wat lager dan voor, want ''ze'' hadden niet de juiste veer voor mijn wens, dus kwam er maar 1tje op die zo dicht mogenlijk in de buurt kwam...

Daar heb ik dus niets aan...

Conclusie, hij moet voor wat zakken... Tja, dat wist ik al... Maar goed, nu ben ik positief ingesteld en zal dan ook niet meteen een conclusie gaan trekken.. De monteur wist mij te vertellen dat er waarschijnlijk een ''one off'' veer gemaakt moest worden voor mijn RT...

Alleen kon dit wel een 3 a 4 weken duren ivm met een motorbeurs in Milaan, en het moest even overlegd worden? Nu heb ik er geen probleem mee om er 4 weken mee te wachten, het voorstel was dan ook om de oude veren tijdelijk terug te zetten...

Niet nodig, dan zet ik m achter wel wat hoger... Scheelt toch weer 1 dag onnodig sleutelen denk ik dan maar... Alleen moet ik nu mn ESA op 2 helmen zetten wil de RT weer sturen zoals het hoort...

Ik hoor tot nu toe alleen maar positieve verhalen over Hyperpro, en ga er van uit dat ook dit goed opgelost wordt. Wat dat betreft heb ik er nog steeds vertrouwen in...

Maar echt lekker zit het me niet...
moh_fan
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ik volg je relaas met veel belangstelling!
Bijzonder vond ik het te lezen, dat je je RT met originele veren als een dweil vond sturen. Ik zou bijna denken dat er een probleem was met je demping... of rijd je altijd met grote topkoffer?
Verder schrijf je het ene moment dat de motor (nu met HyperPro) met gemak in bochten te leggen is, strakker door de bocht gaat, het sturen op hoger snelheid gewoon verbluffend is en de rechtuit stabiliteit véél beter geworden is.
Het volgende bericht is die van grote twijfel over de stuureigenschappen. Dat is dan ook logisch, want je RT is in een soort chopper veranderd.

Na deze berichtgeving slaat er bij mij een bepaalde vorm van twijfel toe...

Mijn ervaring is juist dat een 12RT met ESA juist super-strak te sturen is! Vooral in de 'Sport-stand' stuurt hij messcherp.
De gekozen lijn blijft hij altijd perfect volgen. Zowel bij lage snelheid, waarbij de motor letterlijk tot op zijn fysieke limiet te rijden is, als bij zeer hoge snelheid op het circuit.
Zonder probleem zijn in een bocht correcties uit te voeren. Het heeft allemaal weinig invloed op de stabiliteit van de motor.

Ik ben heel benieuwd wat je bevindingen in stuureigenschappen zijn, nadat je RT weer correct, wat lager weliswaar, op zijn pootjes staat.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Bijke

Even wat recht zetten... De RT stuurde al fijn met de originele veren, buiten kijf! Alleen vergeleken met de Hyper veren is het allemaal veel strakker... Ik kraak de originele veren met dito rij kwaliteiten niet af! Het verschil is alleen erg groot te noemen, vandaar mijn enigzins overdreven uitlating...

de ESA met de combi Hyper veren, tja dan gaat het nog strakker hoor... De schokdemping is prima in orde, altijd goed gewerkt ook...

Nu is het zo dat ik altijd met de koffers rij... Nu heb ik de ESA op 2 helmen staat, en dat komt dan wer overeen met de normale hoogte zoals de RT was voor de verlaging... En dat rijdt echt super hoor...

Ik wacht even af wat Hyperpor gaat doen... Vooralsnog ga ik ervan uit dat het goed opgelost gaat worden...

kan de boel altijd nog terug laten zetten, maar dan kan ik weer niet met de voetjes aan de grond... _003
Ralph Romein

Het lastige van ESA is in dit geval natuurlijk dat de veervoorspanning niet met de hand is af te stellen, maar alleen via het ESA systeem. Daarnaast kent de standaard demper waarschijnlijk geen hoogte instelling van de veer. Kan me voorstellen dat de veer dus exact de juiste lengte moet hebben, zodat het voldoet jaar jouw specifieke wensen Bijke (gewicht, solo of duo rijden, met of zonder lelading etc). Jammer dat het niet 1 keer naar je zin was. Veerinstelling is heel specifiek, kijk maar eens naar de motorsport, die lijken er nooit klaar mee te komen.

Ik heb dus ook de dempers genomen van Hyperpro en dan is de veerlengte via de afstelling van de demper op de mm af te stellen. De rest stel je natuurlijk af via voorveerspanningsknop. Uiteindelijk vond ik dat ik te veel slagen moest geven voor een standaard goede hoogte (solo+topkoffer) en zou ik duo tekort komen. Hyperpro heeft de veerafstelling op de demper verhoogd.

Moh-fan is gewoon heel blij met zijn vering en dat is goed. Maar hoe weet je of het nog beter kan??? Vandaag heb ik een K75 meegekregen (kleine beurt van m'n -1200-) waarvan ik weet dat sommige mensen het een supermotor vinden. Ik ben blij dat ik 'm maar een dag hoef te rijden!

Groetjes, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

Hallo Byke,

Het lijkt er op dat het beter is om zowel een positieve als negatieve reactie te geven na een gedegen proefrit. Want nu zet je in ieder geval mij en ik denk andren op een dwaalspoor en dat zal niet je bedoeling zijn. want je wilt eigenlijk je enthuosiasme overbrengen. en dat is niet helemaal gelukt denk ik.
Het ene moment schrijf je de standaard vering met ESa reeds als een dweil en later zeg je weer hij reed al geweldig en nu nog beter met de nieuwe veren maar dan zeg je weer toch niet tevreden te zijn en dat er eigenlijk een verkeerde combinatie is geplaatst en of dat de afstelling niet correct is gedaan, dat er dus niet voldoende rekening met je wensen is gehouden.

Ik vind dat toch van een firma die zo goed bekend staat en waar heel veel mensen positief over zijn een minpunt. Er wordt ook gesteld in het algemeen je bent wel tevreden maar hoe weet je dat het niet nog beter kan. nou dat wil of hoeft niet iedereen te weten. als je tevreden bent dan is het toch goed. Ik geloof best het kan altijd beter sneller mooier duurder of dan ook voor overtreffende trap.
maar dat hoeft niet voor iedereen.
Bij mij is er in ieder geval een deuk in het imago van de verenfirma/medewerker onstaan en ik blijf met belangstelling dit draadje volgen. Het moge duidelijk zijn ook ik ben tevreden met de standaard veren met ESA.
moh_fan
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ralph Romein schreef:Maar hoe weet je of het nog beter kan???
Dat is alleen proefondervindelijk vast te stellen natuurlijk.
Mijn enige referentie zijn een standaard 12RT met en zonder ESA, waarbij ik de ESA-versie echt vele malen beter vind sturen dia die zonder.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Bijke

Nogmaals, het sturen met de originele veren was prima, maar met de Hyper veren is het nóg beter! Dan wil je niet meer terug naar de oude veren, het verschil is erg groot..

Mijn intentie is ook niet om het bedrijf in een negatief daglicht te zetten. het zijn enkel de ervaringen die ik post omtrend mijn RT. Want die zou verlaagd worden, en dat is niet goed gelukt voor de eerste keer. Ik vind dat dan ook jammer, maar waar mensen werken worden fouten gemaakt... Ga er ook geen probleem van maken. Ik ben overtuigd dat ze het goed gaan oplossen...

Toen de RT verlaagd was ben ik gelijk naar huis gereden, botorhammen gepakt en hup ff snel naar mn werk. Die zelfde avond terug, en heb even de tijd genomen om er goed op te letten. het was niet helemaal optimaal, en ook dát post ik dus. Een dag later kreeg ik dus een bevestiging wat ik al vermoede, de RT was voor en achter niet gelijk verlaagd, maar voor iets minder dan achter. En dan rij je niet lekker kan ik je zeggen.

Mochten ze het niet op kunnen lossen, laat ik de standaard veren niet terug zetten, maar komen er gewoon progresieve veren ervoor terug. Blokjes onder mn laars kan altijd nog...

Dit is mijn 2e RT, de eerste was zonder ESA, en nu met ESA. Ik kan ook beamen dat de ESA versie beter stuurt... met de andere veren wordt het echt veel beter...

Ik wil niemand op een dwaalspoor brengen, enkel de ervaringen delen met jullie omtrend mijn RT, de verlaging en het bedrijf... Ben zelf uitermate tevreden met mijn RT, met óf zonder verlaging... (dat laatste behoeft nog wat fine tuning)
han62

Hallo Bijke,

Ik denk dat niemand het bedrijf of wie dan ook in verlegenheid wilt brengen. en misschien was het beter geweest om je ervaring te posten na een iets langere rit.

Je hebt toch echt gezegd dat de RT met de standaardvering op z'n zachtst gezegd geen fijne wegligging had. Ik ben met je eens dat het waarschijnlijk altijd beter kan, maar dat kun je zoals hierboven opgemerkt slechts proefondervindelijk zelf vast stellen en wat voor de 1 geweldig i, is voor een ander misschien minder van belang.

Ik geloof ook wel dat het uiteindelijk op welke manier dan ook naar je tevredenheid wordt afgewerkt.

We horen van je als je meer weet.
janc'borg
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Culemborg

Ongelezen bericht door janc'borg »

Een jaar of 5 geleden heb ik veren laten zetten onder mijn vfr uit 93. Dit type vfr stond toen niet in hun database, ze hebben net zo lang veren getest tot zij zelf tevreden waren. Hun motto was dat het een verbetering voor de motor op moest leveren. Na achterveer nummer 3 waren zij en ik tevreden over het resultaat. Voor mij prima geregeld daar bij hyperpro.
Het moet voor hun toch een uitdaging zijn om de klant tevreden te stellen. Verlagen van de motor en meer comfort ongeacht of er nu esa op zit. Dat is hun uitdaging en dat kost tijd. Al moeten ze er een nieuwe veer voor ontwikkelen. Zij kunnen ervaring opdoen en hun database weer bijwerken. Dat moet voor hun weer nieuwe klanten opleveren. En ik heb van jouw begrepen dat ze het oplossen. Het gaat best goed komen Douglas. _004
Bijke

Vandaag gesproken met Paul, en ze werken aan een oplossing. Desnoods wordt er een veer gemaakt! Wel moet ik even geduld hebben, de heren zitten in Milaan, en komen volgende week terug...

Hoe dan ook, het wordt opgelost... Net zoals Jan ook al aangaf...

Gaat goed komen... _004
**AC**

Gaat ongetwijfeld goed komen Douglas _004

Ben benieuwd!

Gr. Milan
Stingray

Antwoord om 03:46u :O .

Ik hoop dat je nachtdiensten werkt.
Bijke

Om even terug te komen op de veren. De monteur had wat telefoontjes gemaakt richting Milaan en naar Bas, want het zal 'm niet echt lekker.
De RT kan voor niet lager gezet worden ivm met de veerweg van de ESA schokbreker. Hij baalde echt omdat het niet opgelost kon worden.

Hierdoor kwamen er een 3 tal voorstellen.

1e andere schokbrekers met ESA verstelling, maar dat werd me toch echt te duur.

2e Hyperpro veren er onder met de hoogte zoals origineel.

3e originele veren terug en het volledig bedrag terug krijgen.

Echter miste ik optie 4... En dat moet ik even toelichten.

Toevallig heb ik een technische achtergrond (automonteur met autosport ervaring) waardoor ik de eigenschap heb om met de dingen mee te denken. Hierdoor kwam ik tot de volgende oplossing... Nu is de voorkant met 9mm tot 1 cm verlaagt. Omdat de achterkant veel lager staat heb ik de ESA op 2 helmen staan. (ESA 2 helmen = hoogste stand) Hierdoor blijkt de RT wel de juiste hoogte achter te krijgen zodat de RT weer stuurt zoals voorheen met de originele veren en stand ESA 1 helm.

Nu zou je denken van eh, 1 cm lager is toch niet veel? Dat klopt, maar als ik er op ga zitten wordt het net iets meer. Net genoeg voor mij. Ik merk tijdens het naar binnen en buiten (garage) zetten dat het zwaarte punt lager ligt, ik kan de motor wat beter handelen. Tijdens het rijden is de RT stabieler, zonder aan comfort of aan de stuureigenschappen in te moeten boeten...

Eigenlijk vind ik nu de RT rijden zoals ie hoort te rijden... Mijn voorstel was om de achterkant op te meten zoals ie nu staat met 2 helmen, en de veer aan te passen met als resultaat dat de hoogte het zelfde blijft met 1 helm... Dat vonden ze een super idee, en het was nog uitvoerbaar ook!

Dinsdag ga ik terug en passen we de achterveer aan.

Moeten we nog wel ff met 2 personen rijden, zal waarschijlijk geen problemen opleveren.

Gaat helemaal goed komen!
**AC**

Stingray schreef:Antwoord om 03:46u :O .

Ik hoop dat je nachtdiensten werkt.
Kwam net uit een korte nacht en als ik dan thuis ben kan ik niet gelijk slapen, vandaar :(

Hey Douglas,

Goed om te horen in dit geval, ben benieuwd na dinsdag!

Gr. Milan
Bijke

Hier weer even een update,

De RT is nu goed, na de opvulling rijdt de RT zoals ik vind dat een RT moet rijden. Inmiddels is gebleken dat Hyperpro zijn naam waar maakt, waarbij zij zeer goed luisteren naar haar klanten... In mijn geval was er een kleine samenwerking van beiden kanten uit, met als resultaat een goed rijdende RT én een tevreden klant!
han62

Hallo Byke,
Ik vraag me toch af of het alle moeite ( stress, tijd en geld) waard is geweest, je schrijft immers in een vorige reactie :

zodat de RT weer stuurt zoals voorheen met de originele veren en stand ESA 1 helm.

Nu zou je denken van eh, 1 cm lager is toch niet veel? Dat klopt, maar als ik er op ga zitten wordt het net iets meer. Net genoeg voor mij. Ik merk tijdens het naar binnen en buiten (garage) zetten dat het zwaarte punt lager ligt, ik kan de motor wat beter handelen. Tijdens het rijden is de RT stabieler, zonder aan comfort of aan de stuureigenschappen in te moeten boeten...

Eigenlijk vind ik nu de RT rijden zoals ie hoort te rijden... Mijn voorstel was om de achterkant op te meten zoals ie nu staat met 2 helmen, en de veer aan te passen met als resultaat dat de hoogte het zelfde blijft met 1 helm... Dat vonden ze een super idee, en het was nog uitvoerbaar ook!

En nu zeg je de RT rijdt nu goed dat lees ik dan als niet echt veel beter niet super het valt me uiteindelijk toch wat tegen. Ik heb het hier niet over de werkwijze en de afhandeling maar puur over het technische. Vind je dat het objectief gezien een wereld van verschil(lees verbetering is)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Vering & ESA”