benzinetank: strip of vlotter?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
speek
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

benzinetank: strip of vlotter?

Ongelezen bericht door speek »

Mijn vorige R1200RT (2010) had de beruchte strip aan de binnenkant van de tank om het niveau van de brandstof weer te geven en hoeveel je nog kunt rijden op deze tank. Die strip is na een jaar of 5 vervangen (kassa).

Bij mijn huidige R1200RT (april 2013, dus geen LC) is de weergave hoever je nog kunt rijden op deze tank nogal onnauwkeurig.
Gevalletje 'even opnieuw calibreren - inleren' dacht ik.
Dus niet, want de dealert zegt dat er in sommige van de laatste series R1200RT oliekoelers al een vlotter is ingebouwd i.p.v. die strip.
In mijn fiets zit ook een vlotter, zegt de dealert. En de niveau-weergave van een vlotter is veel onnauwkeuriger, zegt de dealert.
Ik kan dat op realoem.com niet terugvinden, maar ik weet niet hoe nauwkeurig die site is.

Is jullie ook bekend dat er in de laatste oliekoelers (soms) al een vlotter aanwezig is i.p.v. die strip?

mvg
Gerrit
It's never too late to have a happy childhood.
Inspector Gadget

Re: benzinetank: strip of vlotter?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Vanaf augustus 2010 is BMW op de 1200RT afgestapt van de meetstrip en overgegaan op het vlotter-model.
Bij de 1200GS was dit al eerder het geval.

Mij is vooralsnog in mijn diverse omzwervingen op het interweb geen opmerkingen opgevallen dat het vlotter-model onnauwkeurig zou zijn.
Je kunt inderdaad alleen de meetstrip-versie kalibreren.
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het moet mogelijk zijn om een vrij nauwkeurige vlotter benzinemeter te maken. Maar het zal ook ongetwijfeld regelmatig fout gaan als benzinefilters vernieuwd worden dat een vlotterarm verbogen word. Nou weet ik niet of BMW er een gebruikt met een vlotterarm of gewoon zo'n rond geval met vlotter waar je niet bij komt.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De meetlink-uitvoering is behoorlijk lang, waardoor je dus ook een groter meetbereik krijgt.
Daarnaast wordt er gemeten op basis van verwarming(!) van de brandstof, en dan de verandering in weerstand.
Inderdaad behoorlijk nauwkeurig in de wereld van vloeistof-metingen, heb ik begrepen.

Bij de vlotter-uitvoering heeft "slechts" een soort van potmeter zitten, die middels een hefboom-werking de weerstand van die potmeter beïnvloed.
Vandaar ook "slechts" 2 signaal-draden versus de meetlint-methodiek. (welke 3 aansluitingen gebruikt)
Ook fysieke lengte van die potmeter (cirkel van circa 270 graden, circa 2cm in doorsnee) is heel wat kleiner versus de meetlint.
Je kunt, als de daadwerkelijke niveau-meting onjuist is over het gehele(!) bereik, overwegen de vlotter-arm iets te verbuigen.

Voor de goede orde:
de 1200-serie heeft geen verwisselbare brandstoffilters, die gaan een motorleven-lang mee en worden dus ook nooit vervangen.

Je kunt met enig beleid wel bij de vlotter-arm komen bij de 1200, maar als je de tank al zover "los" hebt liggen is het waarschijnlijk verstandiger de unit uit de brandstoftank te halen. Maar ik ben zeker geen ervaringsdeskundige in deze. _001

Als de brandstof-niveau meting van de 1200 onnauwkeurig is, dat het "all over the place" is, en dus vrij willekeurig aangeeft, kán het duiden dat er iets mis is met het vlotter-systeem (et al) en dient het vervangen te worden.
Als 2eKansje zal het zo ongeveer 100 euro kosten.
En met een beetje mazzel krijg je voor die prijs ook nog de brandstofpomp-electronica er bij, in de zwarte (= nieuwe versie) uitvoering. _005
Dat "overkwam" mij althans bij Boonstra Parts. _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”