OnRoute motorkaart van het padje af

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

OnRoute motorkaart van het padje af

Ongelezen bericht door blackers »

Vandaag, op vakantie in Twente, een heerlijk tochtje gereden. Gestart even buiten Rossum richting Giethoorn . En voor de rest laat ik het over aan de OnRoute motorkaart. Na plm. 2,5 km stuurt de motorkaart mij een voor motoren afgesloten weg in. Geen probleem, ik heb vakantie per slot van rekening. Even omrijden en na een herberekening weer in de goede richting. Genietend van de omgeving en het mooie weer moet ik een doodlopende weg in. En deze weg liep echt dood. Er was geen andere optie dan omkeren. En zo te zien was deze weg al een tijdje volledig afgesloten.
Het (geleende) kaartje is van recente datum. Kennelijk zit er toch een behoorlijke vertraging in de update en de feitelijke situatie. Maar voor de rest was het weer puur genieten van de mooie weggetjes.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Inspector Gadget

Re: OnRoute motorkaart van het padje af

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat zijn ook zo'n beetje mijn ervaringen, ook de OnRoute Motorkaart is niet geheel vrij van fouten.
Heb in den beginne daar wel eens melding van gemaakt, maar weet niet of daar wat mee gedaan kan worden door OnRoute (= WayPoint)

Want in de basis maakt WayPoint die kaarten natuurlijk niet zelf, de vector- en evaluatie-informatie (et al) wordt ingekocht bij 1 van de enkele kaartfabrikanten.
De 2 grootste waren/zijn NavTeq en TeleAtlas.
(zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/NAVTEQ & https://nl.wikipedia.org/wiki/Tele_Atlas
En wordt door WayPoint hun eigen "sausje" over die kaarten heen gedaan, zoals "gewicht" van de wegen (lees: voorkeuren), algoritmes en dergelijke.

Er zit bij elke kaart-fabrikant een behoorlijke vertraging, lijkt het wel.
Bij ons dorp is een afrit van de A1 als sinds 31 mei 2013 (!) permanent dicht en nog altijd zal je Garmin je proberen die afrit op te sturen. :(

PS: Je had toch wel softe-punten op je route he? ;) :lol:
Hans Vaessen
Type: Ik heb een andere motor
Woonplaats of omgeving: Wierden

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

De motorkaart is gebaseerd op teleatlas (= TomTom). Het 'sausje' wordt er overheen gelegd door Routeyou.

Je zou de situatie ter plekke eens kunnen bekijken op http://www.routeyou.com/nl-nl/route/pla ... uteplanner of https://mydrive.tomtom.com/nl_nl/
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
blackers

Ik kan me ook wel voorstellen dat een 'update' niet jaarlijks nodig is. Immers aan toeristische routes wordt doorgaans weinig "aan de weg" getimmerd. Dat in tegenstelling tot de rest van het wegennet.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Inspector Gadget

Klopt, meestal in het onderliggende wegennet zijn het vaak met name snelheids- of voorrangswijzigingen, gesloten-verklaringen e.d.

Maar er zijn zeker ook uitzonderingen;
Zoals in mijn specifieke geval is er een afrit afgesloten komende van de A1 Amsterdam (sinds 2013), is daardoor een doorgaande weg vanuit het dorp richting de stad, een gesloten-verklaring (en is een busbaan geworden) en is er een parallelweg langs de snelweg daarentegen aangelegd.

Vanaf de A28 (beide richtingen) is de afrit ook flink gewijzigd en doorgetrokken als een 2-tal kruispunten én ook aangesloten op (doorgetrokken) die eerder genoemde parallelweg.

Kortom, ansicht best wel behoorlijke wijzigingen.
En vooralsnog niet "gedekt" door alle route-kaarten.
Zo te zien wel door de door MrGPS aangehaalde TomTom kaart, netjes! _004

BTW, degene die bij mij op bezoek komen moet ik vrijwel altijd van tevoren nauwkeurige route-instructies geven want de navigatie stuurt je het verkeerde plein op.

En het Klaverblad wordt in 2019 op de schop genomen, dus dat zal ook invloed gaan hebben op de route-kaarten. :$
Dus kom je naar Hoevelaken (en omgeving), staar niet blind op je navigatie en kijk goed naar de borden!

Salient detail;
De "grootste" kaartmaker, G00gle Earth, geeft satelliet-informatie van 2009, G00gle Streetview zal ook niet helemaal up-to-date zijn, verwacht ik.

De grootste uitdaging is volgens mij dat ze de meetwagens moeten rondsturen, en daarbij sommige kleinere plaatsen wat laat in de wachtlijst staan.
Althans, zo lijkt het.
Hans Vaessen

Bijkomend probleem bij een product als de motorkaart is dat die je leidt over juist de kleinste wegen (waar dus ook veel minder verkeer komt). Daarbij zal de controle en gebruikersfeedback dus ook minder zijn => meer kans op fouten.

Valt onder de 'fact of life'. Gewoon onderweg nu en dan gezond verstand gebruiken.

Overigens kun je imho met de motor prima over een busbaan ;)
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Eerlijk gezegd, het boeit mij voor geen enkele kilometer of een motorkaart echt goed up-to-date is.
Daarom kocht ik met een Grote Glimlach de overjarige OnRoute motorkaarten voor een prikje toentertijd.
(20 euro om precies te zijn, ik heb het net ff nagezien)

Daardoor kom je af-en-toe op de meest mooie plekken die je mogelijkerwijs achter MapSource/BaseKramp net gemist zou kunnen hebben.

De OnRoute motorkaarten zijn voor mij echt een top-product, ik gebruik het ter ondersteuning en volg de richting waar de neus naar wijst.

En die "fouten" neem ik voor lief, ik volg Hans z'n softe-punten en het kwam vooralsnog altijd helemaal goed. _004

Natuurlijk neemt dat niet weg dat als je een route rijdt, de kaart in principe op orden moet zijn.
En is het m.i altijd zinvol wel melding te maken bij een leverancier als er iets mis is met de route-kaart.
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Ik vind het product maar zo zo.
Zeker in Nederland. Vorig jaar een route laten maken van Biddinghuizen terug naar Rotterdam.
Leidt ie je dwars door Hilversum en Bussum. Echt nix aan. Te veel woonwijken gezien.

En ja, ik weet het. De meest recente versie zou dat beter doen. Zeggen ze.
Maar ik heb geen zin om nog geld aan uit geven aan de update.
Inspector Gadget

Welke MotorKaart-versie heb je gebruikt dan en op welke Garmin? _001
doov650

Inspector Gadget schreef:Welke MotorKaart-versie heb je gebruikt dan en op welke Garmin? _001
2013/2014 op een Navigator V
Inspector Gadget

doov650 schreef:2013/2014 op een Navigator V
Thanks!

Kan je dan ook binnen BaseCamp kijken welke versie van 2013/2014 het is en welke regio(s).
Het is of de Benelux of DACH of beide.
Daar staat tevens ook de versie-nummer aangegeven. (2.x en het gaat mij om die x)
blackers

Dit staat op de website van Onroute Motorkaart:

"Het kan voorkomen dat de kaart fouten bevat. Bijvoorbeeld doordat er nieuwe wegen zijn gekomen of doordat sommige wegen niet toegankelijk zijn voor motorrijders. Geef op die momenten het gezond verstand de voorrang en kies een andere weg. Het toestel zal vanzelf herberekenen en een alternatieve mooie route aanbieden".

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Inspector Gadget

Big RT Smile

Prima antwoord wat mij betreft, en dat geldt natuurlijk voor elke navigatie en elke kaart. ;)

Edoch, WayPoint heeft enkele updates uitgebracht voor de OnRoute motorkaarten, die mogelijkerwijs iets aan verbetering van het gebruikte algoritme verbeterd hebben?

In den beginne had ik vergelijkbare problemen (bij een veel oudere versie weliswaar) en met een update bemerkte ik wel verbeteringen.
blackers

Inspector Gadget schreef:Big RT Smile

Prima antwoord wat mij betreft, en dat geldt natuurlijk voor elke navigatie en elke kaart. ;)

Edoch, WayPoint heeft enkele updates uitgebracht voor de OnRoute motorkaarten, die mogelijkerwijs iets aan verbetering van het gebruikte algoritme verbeterd hebben?

In den beginne had ik vergelijkbare problemen (bij een veel oudere versie weliswaar) en met een update bemerkte ik wel verbeteringen.
In het navigatieloze tijdperk sprak mijn vader eens de volgende woorden: 'het is maar goed dat we verkeerd gereden zijn, anders waren we hier nooit geweest".

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Inspector Gadget

Wijze woorden!
En een waarheid als een Friese Roodbont.

Echt, ik heb nog nooit behoefte gehad om een geplande route te rijden, ik rijdt het avontuur tegemoet (of zoiets). ;)
Maar ik ben een rare, ik weet het.
blackers

Inspector Gadget schreef:Wijze woorden!
En een waarheid als een Friese Roodbont.
Het was een 100% Fries _004
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
doov650

Inspector Gadget schreef:
Thanks!

Kan je dan ook binnen BaseCamp kijken welke versie van 2013/2014 het is en welke regio(s).
Daar staat tevens ook de versie-nummer aangegeven. (2.x en het gaat mij om die x)

Naam Versie Status Geïnstalleerde locatie
"OnRoute Motorkaart MidEU" "0.00" "Ontgrendeld" "/volumes/no name/garmin"
Hans Vaessen

doov650 schreef: Leidt ie je dwars door Hilversum en Bussum. Echt nix aan. Te veel woonwijken gezien.
Instellen op 'vermijd tolwegen' dat vergroot de weerstand van de bebouwde kom en N-wegen.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
doov650

Hans Vaessen schreef:
doov650 schreef: Leidt ie je dwars door Hilversum en Bussum. Echt nix aan. Te veel woonwijken gezien.
Instellen op 'vermijd tolwegen' dat vergroot de weerstand van de bebouwde kom en N-wegen.
OK thanx voor de tip !
Inspector Gadget

doov650 schreef:
Inspector Gadget schreef:
Thanks!

Naam Versie Status Geïnstalleerde locatie
"OnRoute Motorkaart MidEU" "0.00" "Ontgrendeld" "/volumes/no name/garmin"
Ok, dan moet je ff in het toestel zelf kijken, onder "Kaarten".
Als het goed is zie je per geïnstalleerde kaart naast naam/segmenten ook een versie-nummer aangegeven staan.
Dat zou op z'n minst versie 2.12 moeten staan, staat daar versie 2.10 moet je ff de update van OnRoute downloaden en installeren.
doov650

Volgens het toestel heb ik 2,12. Maar thanx anyway.
Inspector Gadget

Hans Vaessen schreef:Instellen op 'vermijd tolwegen' dat vergroot de weerstand van de bebouwde kom en N-wegen.
Dat zal mogelijk verklaren dat ik er weinig tot geen last van heb, die heb ik default al aan staan.
Dank voor de tip! _004
doov650

Dan nog iets.
Met een waterhoofd kan je de navi ook met de ring op het stuur bedienen.
Die optie gebruik ik vooral om in te zoomen in bochtrijk gebied.
Echter, als ik op de motorkaart rijdt dan werkt de bediening via de Beemer niet.
Rij ik op de normale kaart, dan werkt alles perfect.
Iemand al een oplossing gevonden?
Inspector Gadget

Werkt de auto-zoom functie wel?
Dus als je in de buurt komt van een te nemen actie, zoals de te nemen afslag, voorsorteren bij een kruispunt e.d, er automatisch ingezoomd wordt en zo?
Of als je snelheid verhoogt of verlaagt, de kaart automatisch uitzoomt, inzoomt.

Ik heb geen RT met zo'n jotter-dial maar ik gok (!) dat het mogelijk te maken heeft met de BW NAV 5 die gebruikt maakt van NTU kaartmateriaal en de OnRoute Motorkaart nog uit de "NT" (dus non-NTU) tijdperk is. Misschien? _001

Die jotter-dial zit niet aan de navigatie-houder gekoppeld maar aan de boord-electronica, die weer de relevante commando's moet doorgeven aan hetgeen wat geselecteerd staat, radio, navigatie, handvat- en zadelverwarming, tempomaat, BC, etc.

Mogelijk is er een update beschikbaar bij de BMW dealeRT voor jou motor? _001
Ik ga er vanuit dat de firmware van je BMW NAV 5 up-to-date is.
doov650

Firmware wordt telkens ge-updated, dus daar ligt het niet aan.
De motorkaart is natuurlijk geen BMW/Navigator functionaliteit, dus of de boordsoftware daarvoor de oplossing gaat bieden ??
Dat zien we dan wel bij de volgende beurt En die is vandaag 348 km dichterbij gekomen _005
on6bvk
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oudenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door on6bvk »

Hoi net proberen te antwoorden via Tapatalk, maar om de een of andere reden is mijn bericht niet aangekomen.

Mijn RT van 2013 heeft geen ring maar wel de Navigator 4.
Mijn vrouwke heeft een R1200R van 2015 en die heeft de ring wel, maar zij heeft een Zumo 660 :D
Op de zumo 660 werkt de ring dus niet.
Een test met Navigator 4 op de R leert me dat draaien aan de ring geen in- en uitzoomen te weeg brengt.
Op de Navigator 4 staan dus de NT kaarten.
Ik heb vorig jaar al meerdere testen gedaan en heb kan de zoom wel laten uitvoeren in stapjes en dit voor de NT kaarten als voor de OnRoute Motorkaarten.
De ring naar links of rechts duwen en blijven houden totdat er 1 stapje wordt in- of uitgezoomd.
Deze stap meerder keren uitvoeren tot de gewenste zoom is bereikt.

Laat je weten of dit op de RT ook kan?
Inspector Gadget

Bij de Zumo 660 zal het sowieso niet werken, want die mist de functionaliteit in de software (firmware) om het BMW-gerichte oplossing te herkennen en mee samen te werken.
Zo past de Zumo 660 wel in de BMW Nav 4 & 5 houder maar doen de knoppen aan de zijkant (zoom e.d) niets, de Zumo reageert daar niet op.
Net zoals de ring (die deels de knoppen van de BMW houder vervangt c.q aanvult), daar zal de Zumo 660 ook niet op reageren.
Het is gericht op BMW GPS.

Het is vaak een kwestie van software (in de GPS);
Zo ondersteund de BMW NAV 4 (met een Zumo 660 kabel) prima een externe verkeersinformatie-ontvanger. (via de USB aansluiting)
Bij de BMW NAV 5 zit die functie er jammerlijk genoeg niet op noch ondersteuning voor, anders dan via je smartphone & Garmin Connect.
De knoppen aan de zijkant van de BMW houder werken daarentegen weer wel op de BMW NAV (& 4).
doov650

on6bvk schreef:Hoi net proberen te antwoorden via Tapatalk, maar om de een of andere reden is mijn bericht niet aangekomen.

Mijn RT van 2013 heeft geen ring maar wel de Navigator 4.
Mijn vrouwke heeft een R1200R van 2015 en die heeft de ring wel, maar zij heeft een Zumo 660 :D
Op de zumo 660 werkt de ring dus niet.
Een test met Navigator 4 op de R leert me dat draaien aan de ring geen in- en uitzoomen te weeg brengt.
Op de Navigator 4 staan dus de NT kaarten.
Ik heb vorig jaar al meerdere testen gedaan en heb kan de zoom wel laten uitvoeren in stapjes en dit voor de NT kaarten als voor de OnRoute Motorkaarten.
De ring naar links of rechts duwen en blijven houden totdat er 1 stapje wordt in- of uitgezoomd.
Deze stap meerder keren uitvoeren tot de gewenste zoom is bereikt.

Laat je weten of dit op de RT ook kan?
Dat werkt wel met de gewone kaart, maar niet met de motorkaart.
on6bvk
Contacteer:

doov650 schreef:
Het is wel eigenaardig dat er verschillen zijn bij eenzelfde merk.
En weet je iemand met een NAV 4 die de test op jouw motor zou kunnen doen?
doov650

on6bvk schreef:
doov650 schreef:
Het is wel eigenaardig dat er verschillen zijn bij eenzelfde merk.
En weet je iemand met een NAV 4 die de test op jouw motor zou kunnen doen?
Dat gaat niet passen. Ik heb gebruik de houder die geïntegreerd in het dashboard zit en daar past alleen in Nav 5 in.
Inspector Gadget

Koeienvlaai! -naughty-

Check your facts.

Fysiek past de BMW NAV 4 ook in de houder van de BMW NAV 5, ik heb beide, zowel navigatie alsook houders.
Heb alleen geen waterbuffel. :lol:

Dus of de bediening van de waterbuffel & BMW NAV 5 ook werkt op de BMW NAV 4 werkt, weet ik niet.
Maar het zou mij niet verbazen als dat juist wel werkt.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 15 jul 2016, 01:37, 1 keer totaal gewijzigd.
on6bvk
Contacteer:

doov650 schreef: Dat gaat niet passen. Ik heb gebruik de houder die geïntegreerd in het dashboard zit en daar past alleen in Nav 5 in.
Ach, ik dacht dat de NAV 4 ook in de RT LC houder paste, niet dus.
Dus bij vernieuwen van de RT, zal ik ook de navigatie moeten upgraden :(
Inspector Gadget

Heb navraag gedaan bij een bevriende BMW dealeRT, de BMW NAV 4 past ook in de BMW NAV 5 houder.
Je zou zelfs een Garmin 660 kunnen monteren.

Echter, de jotter-draaiknop (links) werkt alleen met de BMW Navigator's (4 &5), en de Advanced Motor pagina alleen op de BMW NAV 5 (het is een app, en vooralsnog alleen k1600 & 1200GS-LC)
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 15 jul 2016, 01:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Patjes
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: RE: Re: OnRoute motorkaart van het padje af

Ongelezen bericht door Patjes »

Inspector Gadget schreef:..... , en de Advanced Motor pagina alleen op de BMW NAV 5 (het is een app).
Wat is het Advanced Motor pagina ??

Zumo 660 werkt idd in de houder van de r1200rt lc, maar zonder de draaiknop.
Grtz. 
Afbeelding __ Patrick
Inspector Gadget

Re: RE: Re: OnRoute motorkaart van het padje af

Patjes schreef:Wat is het Advanced Motor pagina ??
Bij de K1600 & 1200GS-LC kan je via de navigatie (de App "My Motor") diverse additionele info verkrijgen, zoals technische informatie over je motor, maar ook (meer) uitgebreide trip-computer informatie. (via de LIN-bus)
Het is de hoop dat dit ook ooit komt voor de 1200RT-LC.

http://globeriders.com/article_pages/ar ... nav5.shtml
Patjes schreef:Zumo 660 werkt idd in de houder van de r1200rt lc, maar zonder de draaiknop.
Klopt, geen van de knoppen (aan de zijkant) van de BMW Advanced houder, noch de jotter-draaiknop van de 1200RT (& K1600) werken op de Zumo 660.
De Zumo 660 mist de noodzakelijke ondersteuning voor deze BMW-only oplossingen.
Je kunt wel de Zumo 660 uitgebreide kabel monteren in de BMW NAV 4 houder en die volledig gebruiken.
Daarentegen ondersteund de BMW NAV 5 dat allemaal weer niet.
Maar dat alles geheel terzijde. :lol:
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 15 jul 2016, 01:43, 1 keer totaal gewijzigd.
HermanSietsma
Forumsponsor
Forumsponsor
Type: R1150RT
Woonplaats of omgeving: Beilen
Contacteer:

Ongelezen bericht door HermanSietsma »

Ik heb een 1200RT LC van 2015 uitgebreid kunnen proberen bij een reis naar Tsjechië. De Nav IV werk prima, ook in combinatie met de draaiknop links aan het stuur

Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Eigenaar Motorhuis Zwolle
on6bvk
Contacteer:

HermanSietsma schreef:Ik heb een 1200RT LC van 2015 uitgebreid kunnen proberen bij een reis naar Tsjechië. De Nav IV werk prima, ook in combinatie met de draaiknop links aan het stuur

Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Aha dat is goed nieuws.
Nu maar hopen dat de NAV 4 het niet begeven heeft als ik de huidige RT wil vervangen over een paar jaar :mrgreen:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”