Rt problems

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
winchester

Rt problems

Ongelezen bericht door winchester »

Beste medeforumleden (mooi scrabblewoord)

Ik zit een beetje met een dilemma.
Dilemma is houden of toch verkopen van mijn 2008 r2200rt.

Deze rt is m'n eerste BMW en heb deze sinds december, echter sinds december heeft hij al diverse problemen gehad.

Flens en tank (terugroepacties) keerring bij krukas lek, cardanlager stuk en nu brandstofmeter die een eigen leven is gaan leiden _001
Nu viel dit tot nu toe allemaal onder garantie dus geen kosten, alleen hoop irritatie en motor die meer bij dealer staat dan rijd.
en dat voor een r1200rt uit 2008 met 32000km.
Zijn er nog meer punten/dingen die ik kan verwachten???
Zijn types van na 2010 betrouwbaarder???
Zijn in mijn mening nog 2 opties mogelijk.
BMW de deur uit en ander merk / motor gaan rijden, de rt inruilen voor nieuwer type.
Inspector Gadget

Re: Rt problems

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De aangegeven problemen komen voor bij alle bouwjaren RT's tot 2013, het moment dat BMW het watermodel uitbracht en sommige dingen veranderden.
Kortom, bij elke RT kan je krek dezelfde problemen tegenkomen, soms in mindere maten.

Je zou dan eventueel voor de waterbuffel kunnen kiezen, maar wie weet welke andere problemen na verloop van tijd aan het licht gaan komen?
Kortom, een nieuwere type is zeker geen vrijwaring tegen nieuwe c.q andere problemen.

Betrouwbaarheid is dus relatief, elk motormerk en/of model/uitvoering heeft zo'n zijn uitdagingen, alleen wordt dat lang niet altijd geduid.
Sommige merken doen er alles aan om het onder de pet te houden en sommige dealers werken daar aan mee.

Natuurlijk is het vervelend als je het overkomt, maar ikzelf zie altijd meer uit naar de oplossing dan naar het probleem.

Natuurlijk kan jij en jij alleen de afwegingen maken, maar jou motor is nu voorzien van diverse reparaties en herstel/oplossingen, die onder garantie vallen mocht het vooralsnog weer mis gaan, dus in mijn optiek een betrouwbare en prima motor.
De enige reden dat ik een overstap zou maken is als er iets fundamenteels is wat mij helemaal niet bevalt en niet opgelost kan worden.

Ik heb natuurlijk jou situatie niet van nabij meegemaakt maar mij zou dat er niet toe bewegen van de motor af te willen, in tegendeel zelfs.
Maar ik wil absoluut niet voor jou spreken, natuurlijk.

Je kunt natuurlijk voor een ander merk kiezen maar wie weet wat je daar te wachten staat?

Je komt van een h0nda las ik;
een mede-forummer had een splinternieuwe h0nda gekocht waarbij de motorblok spontaan na x-kilometers vrijwel letterlijk ontplofte!
Ook weet ik van mede-h0nda bezitters dat hun uitlaat er vaak onderuit rot (= roest) en ze bijna elk weekend (ik chargeer) met een lasapparaat onder hun motor liggen.
Of wat te denken van de high-speed wobble van de h0nda ST, praktisch uitgevonden door h0nda en die al heel wat mensen het leven heeft gekost.
Elk motorhuisje heeft wat dat betreft wel een kruisje.

Niemand kan een voorspelling doen wat je te wachten staat met je huidige motor noch met je toekomstige motor.
Van welk model of merk dan ook.
Betrouwbaarheid is wat dat betreft maar relatief.

Natuurlijk kan het geen kwaad kritisch te zijn maar je moet ook eerlijk tegenover jezelf blijven;
Heb je er nog vertrouwen in of niet.
Dat bepaald je uiteindelijke keuze.

Ik wens je veel wijsheid toe.
Paultje
Type: R1200RT
Bijz: bj 2012 met alle optie's
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zundert

Ongelezen bericht door Paultje »

Het kapotte cardanlager (het centrale vetlager) heb ik ook meegemaakt, destijds bij een 2009 GS welke ik kocht met 4700km op de klok.
Bijna nieuw dus.
BMW wilde het niet onder garantie of coulance vervangen omdat deze fiets (welke door Motoport Wormerveer nieuw was geleverd) geen jaar beurt had gehad.
Echter de fiets had aantoonbaar bij Motoport de 1000beurt gehad, en een jaar bij een handelaar (Moto Arena) in de showroom gestaan.
Ik kon BMW maar niet aannemelijk maken dat wanneer bij de 1000km de fiets ia nagekeken, dit wederom bij de 5000 km ook weer moet gebeuren.
Zo kom je wel van je cardanolie af..
Het is door Moto Arena wel netjes opgelost.
Het probleem was echter dat wanneer je met hoge druk vanuit de linkerkant je machine schoonspuit, er water via de o-ring bij het vetlager kan komen, wat er niet meer uitkan. bij gevolg dat het lager gaat roesten.
Ik dacht dat bij de latere versies het lager voortaan in de olie draait.
Waarschijnlijk was dat bij mijn fiets ook gebeurd, en daar heb ik lering uit getrokken, nooit met hoge druk aan de binnenzijde van het cardan spuiten. (dus aan de kant waar de alom bekende wielflens zit)
Ik heb nu mijn 5e BMW onderhanden en verder nog nooit noemenswaardige stukken gereden.
voor wat betreft het tanklint moet je eens op de BMW GS club forums kijken (tips &tricks) daar hebben ze een eenvoudig truckje om het op te lossen.
De blokken na 2010 (dohc) zijn de laatste doorontwikkelde luchtgekoelde, en gewoon betrouwbaar.
afgezien van wat exemplarische probleempjes moet je je niet laten leiden door wat er allemaal geschreven wordt.
Heb zelf bijv. vroeger een nieuwe Kawa z1000 gehad waar het eerste jaar 4x de kop af moest. achteraf een haarscheur bij de klepzetel waardoor olie naar buiten werd geperst.
Kawasaki NL bleef volhouden dat de kop te hard was aangedraaid, de dealer beweerde dat er een gietfout zat. afijn touwtrekken, en jij kunt niet rijden! achteraf is de kop gelast.
BMW is zo slecht niet, alleen de halsstarrige houding van importeur en bepaalde dealers wil nog wel eens problemen geven.
Gelukkig is er in Nederland dan nog de wet product aansprakelijkheid.
Je staat dus niet zomaar in de kou.
heinvandermeijs
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Je hebt het geluk dat alles nu onder garantie vervangen is. En wat nieuw is gaat niet zo snel meer kapot. Als ik jou was zou ik ff door blijven rijden en kijken of hij nu wel wel betrouwbaar blijft.
Maar als het gevoel gewoon weg is, moet je gewoon voor een andere gaan, want gevoel liegt niet.
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
winchester

na wikken en wegen heb ik besloten deze r1200rt van de hand te doen.
dus hij staat te koop.
wordt hij niet verkocht ruil ik hem volgend seizoen in.
de keuze zal dan gaan tussen een nieuwere RT of de overstap naar een HD.
Inspector Gadget

Je h(a)d die keuze dus eigenlijk al gemaakt. ;)
Hopelijk ga je snel slagen en met meer geluk.
heinvandermeijs
Contacteer:

Als je voor betrouwbaar wil gaan, zou ik zeker geen HD nemen. Maar dat is mijn mening. Ik wens je veel plezier met je zoektocht. En plaats wat foto's op dit forum. Ik denk dat er zeker gegadigde zijn voor jouw RT.
winchester

Afbeelding
winchester

Bij deze dan.[emoji1360]

Afbeelding
winchester

Afbeelding
Inspector Gadget

Ziet er prima uit, hopelijk snel verkocht en kan je aan een nieuw hoofdstuk beginnen. _004

PS: Koop a.u.b niet een te speciale HD.
Een motormaatje tevens motoragent heeft een hele speciale HD en als daar een onderdeel voor moet komen, moet het vaak uit de US komen en dat kan soms maanden duren. Pus de kosten zijn dan :O .
Wel een hele mooie HD maar die staat hierdoor soms maanden stil. :(
heinvandermeijs
Contacteer:

winchester schreef:na wikken en wegen heb ik besloten deze r1200rt van de hand te doen.
dus hij staat te koop.
wordt hij niet verkocht ruil ik hem volgend seizoen in.
de keuze zal dan gaan tussen een nieuwere RT of de overstap naar een HD.

Kun je nog wat verdere info plaatsen incl. de vraagprijs natuurlijk. Dit vergroot de kans nog meer dat je hem hier verkoopt, want hij ziet er wel mooi uit.
winchester

het is een r1200rt uit 2008 met 32400km
voorzien van alle extra options
de staat is uitstekend, alle terugroepactie's zijn gedaan.
cardanlagere recent vervangen evenals de benzinemeter.
vr.pr. 9500
wobbert
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door wobbert »

Zie viewtopic.php?f=7&t=12272

Je overweging om te gaan verkopen vind ik maar 'raar'.

Tis zoals Inspector Gadget schrijft: Betrouwbaarheid is wat dat betreft maar relatief.

Een nieuwere tweedehands motor geeft je alleen maar schijnzekerheid...... Geen enkele garantie verder.
winchester

Jij kan het raar vinden wobbert maar als ik een motor koop die in een half jaar tijd al 3 x bij de dealer heeft gestaan wegens problemen is bij mij het vertrouwen in de motor weg.
Maar goed... De rt is inmiddels ingeruild op en HD dus vanaf volgend weekend word dat mijn ride.
mkoskamp
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Het is een gevoel. Dat is niet rationeel te beargumenteren. Veel plezier het je nieuwe brommer!
Inspector Gadget

Inderdaad, rationeel of totaal irrationeel maakt niets uit, het is iets wat een ieder voor zich moet uitmaken.
So be it.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
heinvandermeijs
Contacteer:

winchester schreef:Jij kan het raar vinden wobbert maar als ik een motor koop die in een half jaar tijd al 3 x bij de dealer heeft gestaan wegens problemen is bij mij het vertrouwen in de motor weg.
Maar goed... De rt is inmiddels ingeruild op en HD dus vanaf volgend weekend word dat mijn ride.
Veel plezier met je HD, ik hoop dat deze motor jou niet laat staan en gewoon doet waarvoor hij gemaakt is.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”