wim57 schreef:sorry voor de spelfouten,deed het via mn telefoon (dikke vingers kleine knopjes) nu weer via pc.
Ik weet niet hoe modern je telefoon is, maar tegenwoordig kan je ook dicteren en zijn ze verrassend goed in het omzetten naar tekst.
wim57 schreef:..het blijkt dat mn accu tijdens het starten kapot is gegaan..
Dat kán.
Als je de motor probeert te starten met een te lege accu, krijg je diepte-ontlading en dat kán het einde van de accu betekenen.
wim57 schreef:ik vroeg me af hoe dit kan,hij stond constant op de lader (merk ic twin 2amp) de leds waren groen,dwz power en toestand accu groen (100%)..
Dat zegt niets over de conditie van de accu, alleen dat de accu opgeladen is.
Een accu kan niet zo fris-en-fruitig meer zijn of zelfs defect, en sommige acculaders geven dan aan dat de accu 100% opgeladen is.
De meeste laders doen slechts enkele testen/checks van de aangesloten accu.
Als je echt wilt weten hoe goed de accu is, zijn daar accutesters voor, of gewoon, nadat de accu volledig geladen is, de motor starten.
wim57 schreef:ik startte ,hij zei klak en verder niets ook de verlichting vd ontsteking neutraal ed deden het niet meer,voor het starten brandde het gewoon.
Kán ook zijn dat je startmotor problemen heeft, dusdanig zwaar ronddraait dat de accu in 1x keer te leeg getrokken wordt.
Als ik het zo lees is de aangegeven acculader een prima lader;
https://www.gebruikershandleiding.com/P ... ?page=0002
wim57 schreef:moet een nwe accu aanschaffen,ik lees op het forum dat motobatt goed zou zijn,welke lader zou ik daarbij kunnen doen,een optimate? of kan de ic twin
Ik zou geen Optimate kiezen dat is een druppellader, terwijl uw acculader mij prima lijkt.
Ik zou eerst bij een bevriende motorzaak bij u in de buurt uw accu laten testen.
Voor hetzelfde geld is uw accu prima, maar zijn er problemen met uw startmotor.
Zoals vervuiling, problemen met corrosie van de aansluitingen, ik zou eerst de accu laten testen, dan weet u dat zeker voordat u extra en mogelijk, onnodige kosten gaat maken.
MotoBatt zijn prima accu's tegen een redelijke prijs.
wim57 schreef:heb btw dealer gebeld voor prijsopgaaf:accu 165eu monteren een half uur werk,zou op 220eu komen,vind dit toch wel exorbitant veel.
Je moet nooit bij een dealeRT dergelijke onderdelen kopen, die zijn vaak flink duurder versus de "gewone" prijzen. Soms voor krek hetzelfde onderdeel.
En voor een accu kan je ook prima terecht bij een niet-BMW dealer, en zelfs eventueel online aanschaffen.
Maar laat eerst uw accu doormeten hoe fris-en-fruitig deze nog is.