Pagina 1 van 1
vraagje over olie in een K 1200LT
Geplaatst: 24 jun 2016, 09:15
door heinvandermeijs
Ik weet dat dit een onderwerp is, dat op een ander forum thuis hoort, maar dit is het fijnste forum dat er is, daarom toch mijn vraagje.
Ik heb net mijn olie peil van mijn K 1200 LT even bekeken, en hij staat nu net onder het bolletje in het midden. Ik vul hem graag bij tot boven het bolletje, maar welke olie kan ik het beste gebruiken. Ik heb nog 15W50 4T olie staan.
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Geplaatst: 24 jun 2016, 09:19
door jpauwels
Wat zit er nu in?
In mijn vorige motor de k1100lt deed ik 20w50 mineraal dat ging prima.
Dus in principe denk ik dat de 15w50 goed is maar hij moet natuurlijk wel samen gaan met de olie die er nu in zit.
Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Geplaatst: 24 jun 2016, 09:21
door heinvandermeijs
Dat is het nu net. Ik heb deze motor nu 1,5 maand en heb hem zo gekocht, geen flauw idee wat er nu inzit.
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Geplaatst: 24 jun 2016, 09:26
door heinvandermeijs
heb net degene gebeld die de laatste beurt uitgevoerd heeft, en er zit EXP 20-W50 olie in van Belray
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Geplaatst: 24 jun 2016, 09:45
door PaPinkelman
Lijkt me sowieso verstandig om de olie helemaal te verversen ipv bij te vullen, weet je zeker wat erin zit en ben je weer helemaal "bij".
Vergeet het oliefilter niet.....
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Geplaatst: 24 jun 2016, 10:21
door scan
Nog beter is om de het oliepeil van de K1100 gewoon op het niveau van dat puntje te laten staan.
Alles wat je er boven dat punt gaat bijvullen gooit deze er gewoon weer uit.
Je zult zien dat het peil op dat punt blijft staan.
Noem dat maar een eigenschap van de K1100.
Heb zo vele 100K km gereden zonder verder bijvullen.
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Geplaatst: 24 jun 2016, 18:17
door Ton1959
Ik kijk altijd op de site van Castrol welke olie aanbevolen word. Maar eerst kijk ik in het boekje dat normaal gesproken bij de motor zit. Wat de vorige eigenaar er in gebruikt heeft zegt mij nooit zoveel.
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Geplaatst: 24 jun 2016, 20:15
door heinvandermeijs
Dank jullie wel voor de reacties. Laat het nu maar ff zo, zal het wel in de gaten houden natuurlijk.
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Geplaatst: 24 jun 2016, 21:55
door Ton1959
Heb toch nog even bij Shell gekeken voor je
Smeermiddelen-/ capaciteit opmerkingen
a.
Aanbeveling van fabrikanten, Advance 4T Ultra 15W-50 (SM/MA2)
b.
Aanbeveling van fabrikanten, Spirax S6 AXME 75W-90
c.
Aanbeveling van fabrikanten, Spirax S6 AXME 75W-90
d.
Aanbeveling van fabrikanten, Contact helpdesk
[email protected]
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Geplaatst: 25 jun 2016, 06:51
door heinvandermeijs
Ton1959 schreef:Heb toch nog even bij Shell gekeken voor je
Smeermiddelen-/ capaciteit opmerkingen
a.
Aanbeveling van fabrikanten, Advance 4T Ultra 15W-50 (SM/MA2)
b.
Aanbeveling van fabrikanten, Spirax S6 AXME 75W-90
c.
Aanbeveling van fabrikanten, Spirax S6 AXME 75W-90
d.
Aanbeveling van fabrikanten, Contact helpdesk
[email protected]
Dank je wel Ton
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Geplaatst: 25 jun 2016, 10:19
door JeHo
Als K rijder met toch wel wat kilometers: Mannol Safari SAE 20/50
API SL/CF mineraal ZONDER Jaso toevoeging. Bijkomstigheid , is te verkrijgen voor een leuk prijsje.
Uitermate geschikt voor motoren met een droge platenkoppeling.
MET Jaso toevoeging kun je problemen met de vrijlooplagers van de startmotor krijgen.(Rollen kunnen gaan kleven)
En inderdaad niet te veel vullen.
m.v.g. JeHo
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Geplaatst: 26 jun 2016, 07:55
door Paultje
JeHo schreef:Als K rijder met toch wel wat kilometers: Mannol Safari SAE 20/50
API SL/CF mineraal ZONDER Jaso toevoeging. Bijkomstigheid , is te verkrijgen voor een leuk prijsje.
Uitermate geschikt voor motoren met een droge platenkoppeling.
MET Jaso toevoeging kun je problemen met de vrijlooplagers van de startmotor krijgen.(Rollen kunnen gaan kleven)
En inderdaad niet te veel vullen.
m.v.g. JeHo
Hoi JeHo,
Jaso is geen toevoeging, maar een Japanse kwaliteitsnorm.
Hieraan voldoen de betere motor oliƫn.
Voorheen hanteerde de fabrikanten de API SG norm, hoe hoger de letter achter de S, des te beter de oliekwaliteit.
De Castrol, Shell, Valvoline, Motorex etc. voldeden aan de SF of SH kwaliteit.
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Geplaatst: 26 jun 2016, 09:40
door scan
Maar goed dat je geen JASO toevoeging hebt gebruikt want dat kan zeer schadelijk zijn voor een niet Japanse motor

.
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Geplaatst: 26 jun 2016, 14:12
door Ton1959
JeHo schreef:Als K rijder met toch wel wat kilometers: Mannol Safari SAE 20/50
API SL/CF mineraal ZONDER Jaso toevoeging. Bijkomstigheid , is te verkrijgen voor een leuk prijsje.
Uitermate geschikt voor motoren met een droge platenkoppeling.
MET Jaso toevoeging kun je problemen met de vrijlooplagers van de startmotor krijgen.(Rollen kunnen gaan kleven)
En inderdaad niet te veel vullen.
m.v.g. JeHo
De F650 hadden ook soms problemen met de vrijlooplagers. Maar ik vermoed dat het kwam doordat degene die nou net de goedkoopste olie in hun motor hadden ook daar nog liefst zo lang mogelijk mee reden zonder die te verversen.
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Geplaatst: 26 jun 2016, 21:47
door Paultje
bij ons in de garage gebruikten wij voor de vrijloop lagers altijd ooiervaars kuitvet! geen goud zo goed..

Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Geplaatst: 26 jun 2016, 22:15
door Ton1959
Paultje schreef:bij ons in de garage gebruikten wij voor de vrijloop lagers altijd ooiervaars kuitvet! geen goud zo goed..

Probeer dat maar eens bij een F650 dan gaat je niet lukken.
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Geplaatst: 26 jun 2016, 22:18
door Paultje
haha nee ik gebruik de laatste jaren de boxer olie van Motorex, wat goed is verander ik niet meer..
in mn vorige Italiaanse prima donna de Multi 1200 met testastretta blok stookte ik de Motul 300v factory, op advies van Ducati Zaltbommel, en ook Biggelaar was te lange laatste van de Valvoline afgestapt, teveel vervuiling in de koppen en koolafzetting op de kleppen, daar loopt een desmo niet gezonder van... de sluiters worden echt heel krap gesteld, ik dacht 0,05mm. als een klep lekt door bijv koolafzetting loopt de fiets niet lekker.
de 20w50 valvoline was wel goed voor de bak maar voor een hoogvermogende v-twin is voor de "bovenkamer" de motul of castrol gewoon beter.
als zo'n machine puik is afgesteld en je laat hem in de sport modus lekker doorgalopperen gebeurt er iets onder je..dat middengebied he..
moest echt afkicken toen ik terug naar 110pk ging met de boxer, inmiddels geniet ik hier ook met volle teugen van, je ziet meer onderweg..en. mijn vrouw gaat weer achterop haha
Re: vraagje over olie in een K 1200LT
Geplaatst: 26 jun 2016, 22:57
door Ton1959
Paultje schreef:haha nee ik gebruik de laatste jaren de boxer olie van Motorex, wat goed is verander ik niet meer..
in mn vorige Italiaanse prima donna de Multi 1200 met testastretta blok stookte ik de Motul 300v factory, op advies van Ducati Zaltbommel, en ook Biggelaar was te lange laatste van de Valvoline afgestapt, teveel vervuiling in de koppen en koolafzetting op de kleppen, daar loopt een desmo niet gezonder van... de sluiters worden echt heel krap gesteld, ik dacht 0,05mm. als een klep lekt door bijv koolafzetting loopt de fiets niet lekker.
de 20w50 valvoline was wel goed voor de bak maar voor een hoogvermogende v-twin is voor de "bovenkamer" de motul of castrol gewoon beter.
als zo'n machine puik is afgesteld en je laat hem in de sport modus lekker doorgalopperen gebeurt er iets onder je..dat middengebied he..
moest echt afkicken toen ik terug naar 110pk ging met de boxer, inmiddels geniet ik hier ook met volle teugen van, je ziet meer onderweg..en. mijn vrouw gaat weer achterop haha
Ik heb de Motul synthetische olie ook ooit gebruikt. Daardoor kwam ik erachter dat synthetisch de weg vooruit is. Ineens was het olieverbruik weg bij de motor die ik toen had. Wel extreme omstandigheden overigens. Constant 150km per uur met een vol geladen motor zorgt ervoor dat het motortje behoorlijk heet kan worden. Daarvoor had ik nog de mineraal olie van Castrol.