Mootje1200

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderator: RT_Patrick

Mootje1200
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Mootje1200

Ongelezen bericht door Mootje1200 »

Hallo allemaal.

Mijn naam is Mohamed. Je mag gewoon Mootje zeggen vandaar ook de nic. Ik ben 40 jaar en woon in Utrecht. Ik rij nu 1 week op een RT1200RT uit 2011. Voorheen heb ik met veel plezier op een pan european st1300 gereden.
Vorig jaar juni ben ik van deze motor afgereden. Naast me herstel heb ik de motor rustig opgebouwd en er weer een hele nieuwe motor van gemaakt. Hij was zilver heb m diamant zwart laten spuiten.
Ik ben vervolgens weer rustig gaan rijden ivm me rug kleine afstanden. Woon werk verkeer van Utrecht naar Hilversum.
Tot april dit jaar ben ook weer van me motor afgereden.
Ik ben nog herstelde en last van me nek spieren rug, schouders en rechter knie.
Maar ik kon niet stil zitten en ging op zoek naar een nieuwe st1300.
Heb er een in Hamburg gevonden helaas deze was verkocht.
Een maatje van het pan forum rijdt ook een rt1200rt. Ik kwam er eentje tegen waar me ogen op gevallen zijn. Hem info gevraagd over deze motoren en hij adviseerde mij eerst op zo een motor te gaan rijden voor ik een beslissing neem.
Volgende dag nam ik contact op met de verkoper en heb afgesproken om te gaan kijken.
Na een klein proef ritje was ik meteen verkocht.
Het rijdt fantastisch, bochten werk is niet te vergelijken met de pan. RT doet het veel Beter.
Tot heden geen spijt van me aankoop.
Vindt het alleen jammer dat de veren iets te hard zijn. Deze heb ik afgesteld maar geen verschil.

Voor de rest zal ik de spanende verhalen bijhouden.

Sent from my iPhone aan alle forumleden
bmwalter
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Re: Mootje1200

Ongelezen bericht door bmwalter »

Welkom moo en hou van de -1200- de glimmende kant boven en het rubber onder. Voorlopig ben je er wel genoeg af gereden.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Van harte welkom op ons mooie RT-forum en veel plezier hier en uiteraard op je -1200- ! _004

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Welkom!

Oei, oei, hopelijk dat je vanaf nu verder niet meer over het hoofd gezien wordt!

Ik zou eens een afspraak maken met HyperPro, de expert op het gebied van veringen.
Misschien is er iets mis met het inestelmechanisme (zoals olie-tekort, wat heel vaak voorkomt) waardoor jij de gewenste instellingen nooit bereikt.
Zij kunnen dat (vaak kosteloos) voor je nazien en heel goed advies geven naar aanleiding van jou wensen.
Mootje1200

Dank je Inspecor.
Ik ben zojuist even ermee in me garage box gedoken. Heb de verstel knop onder me zadel een paar keer heen en weer gedraaid. En de afstelschoefje op de veer zelf helemaal op H gezet. En de afstel knop op HIGH gezet. Even een rondje hier op het trein zelf gereden wat aardig hobbelig is. Ik voel wel een verbetering. Maar dat de instelingen Zoals ik ze nu heb staan zou je toch zeggen dat het de harde standen zijn[emoji53]

Inspector Gadget

Die "high-std-low" is de veervoorspanning.
Als je de zoekfunctie van het forum (zie rechtsboven) gebruikt en zoekt op (bijvoorbeeld) "veervoorspanning" kan je daar vele draadjes vinden waar dit al aan de orden geweest is.

Met de veervoorspanning compenseer je de eventuele veerwerking als je de motor wat zwaarder belast (qua gewicht);
Om een goede veerwerking te behouden verhoog je dan de veervoorspanning om het extra gewicht/zwaarte te compenseren.
Je motor komt aan de achterkant dan ook iets hoger te staan als je naar die stand "high" draait.
En hiermee voorkom je dat bij een groter gewicht je veerwerking (dus *niet* de schokbreker!) flink vermindert wordt.
Wat je soms zal merken omdat de veerwerking dusdanig minder is dat je tegen de eindstop van de schokbreker aan zit.
(lees: flink verminderde of helemaal geen veerwerking meer)
Zoals aangegeven, onder die draaiknop zit ook een kleine hoeveelheid olie die soms met de jaren verloren gaat en daardoor de werking van dat mechanisme nadeling beïnvloed. Bij HyperPro kunnen ze dat voor jou nazien en je helpen hands-on dat voor jou goed in te stellen.
Qua stand de veervoorspanning in principe op de stand "std" (= standaard) instellen.

Dan de schokbreker zelf:
Dat is de demping, en ook die kan afgesteld worden. (die "H" stel-schroef)
Onjuist afgesteld kan het inderdaad als keihard ervaren worden.
Zie gebruikershandleiding pagina 69 en verder;
Basisinstelling achterwiel- demping:
De stelschroef tot de aanslag in de richting van pijl H en vervolgens anderhalve omwenteling in de richting van pijl S draaien (Volle tank, met berijder 85 kg)
Maar zoals aangegeven, HyperPro kan nazien of er eventueel iets mis is met je vering en je helpen de vering optimaler in te stellen.
Mootje1200

[emoji106]

heinvandermeijs
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Veel plezier met je RT, en probeer om nu niet meer van je motor afgereden te worden. Big RT Smile
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Inspector Gadget

Je zult dus ff moeten proberen met (o.a.) die stel-schroef het jou gewenste comfort te bereiken.
En dat kan soms maar een kwartslag zijn!
En zo ook voor de veervoorspanning, dat kan 1 streepje zijn dat het precies goed is.

Let wel, de 1200RT is geen lichte motor, en de bedoeling is dat je idealiter de vering zo ingesteld hebt, dat jij er tevreden mee bent.

Ik weet niet welke km-stand jou motor heeft, maar de veren van de BMW's willen nog wel eens vroegtijdig al versleten zijn!
Bij HyperPro kunnen zij dat ook voor jou haarfijn controleren en afstellen.
(controleren ze vaak ook de eerder aangehaalde olieniveau voor je)

Maar je kunt dat zelf ook controleren;
Haal er een 2e persoon bij, laat die je motor bij het stuur goed vast houden en stabiliseren.
Duw dan met beide handen recht achter de motor staande, de motor met flinke druk naar beneden.
Je achtervering moet vrijwel gelijk weer recht omhoog komen en gelijk stabiel zijn.
Dus niet op-en-neer veren, je moet redelijk wat kracht gebruiken om die vering in te drukken, enzovoort.

Mocht alles in orden & afgesteld zijn, en je nog steeds niet het gewenste comfort hebben, kan je eventueel niet-lineaire veren overwegen.
Dan merk je hoe strak de motor echt kan zijn, en dat voor een redelijke prijs.

Kijk, we kunnen van alles schrijven en duiden op het forum, en je kunt gelukkig zelf heel veel proberen.
Maar HyperPro heeft echt kennis van zaken en schromen niet je te helpen & te adviseren. En hoeft niet gelijk altijd de portemonnee getrokken te worden. Zo werd mij gratis verteld dat mijn ESA niet helemaal meer in orden was. :(
Hou dat in je achterhoofd als het jou nog steeds niet lukt het perfect afgesteld te krijgen.

PS: Zie ook:
http://www.motorvision.nl/tips/motorvisiontip11.html

Maar schroom niet als je er niet uitkomt, stel je vragen gerust hier wederom.

Suc6, en we lezen het wel of het je gelukt is.
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Van harte welkom op ons mooie RT-forum! Veel plezierige en veilige kilometers toegewenst _004

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het probleem met de vering is meestal dat ze te zacht zijn. De vering slaat dus gewoon door. Als je de veervoorspanning hoger zet til je de motor wat hoger op. Dus als je er zelf op zit plus een passagier dan zakt je motor achter wat verder in zijn veer. De veervoorspanning corrigeert dit maar hij maakt de veer niet sterker. Dus de vering slaat nog steeds door en dan word dat opgevangen door de rubber die op de demperstang zit. En dat voelt zeer onprettig voor bestuurder maar vooral de duopassagier.
Daarom zijn de veren van Hyperpro beter omdat die progressief zijn en niet lineair. De progressieve veer is naarmate je hem verder indrukt steeds moeilijker samen te drukken en die slaat meestal niet door in dat geval.
De demping zet je eerst volgens de standaard opgegeven waarde maar naarmate deze ouder word zal de olie steeds dunner worden. Hij dempt dus steeds minder. En zolang je dit nog kan corrigeren met de schroef is het okay maar bij een oude demper blijft er dus uiteindelijk een hoop drap over in die demper. Ee.n vervuilde waterige olie. En dan ben je beter af met een nieuwe of gereviseerde demper.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”