Laminar Lip

Alles over windbescherming en aerodynamica.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
loosemoose

Laminar Lip

Ongelezen bericht door loosemoose »

Met mijn maar 1.82m heb ik nog steeds last van turbulentie rond mijn C3 op mijn R1100RT. Ik heb wel een iets grotere standaardruit en daar wil ik graag een Laminar Lip op monteren. Zou iemand mij een beetje op weg kunnen helpen?? ;)
Inspector Gadget

Re: Laminar Lip

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb deze besteld, maar helaas nog niet binnen, kan dus nog geen ervaringen met je delen :oops:

Nu zie ik dat je een n00b op dit forum bent, dus ik weet niet wat je precies bedoelt met "...op weg helpen?..." :?:

Gaat het om de montage?
Bij het door mij bestelde exemplaar wordt deze semi-permanent gefixeerd middels de beroemde 3M Dual Lock(TM) of de 3M VHB tape.
Je kunt het dus altijd verwijderen of aanpassen in positie e.d.

Gaat het om de afmetingen?
Volgens de informatie die ik heb, voegt het zo'n 15 t/m 20 cm extra hoogte toe aan je scherm.
Het resultaat is afhankelijk van je scherm ook, natuurlijk.

Gaat het om welk model?
Volgens de informatie die ik heb, zijn er twee maten afhankelijk van je huidige ruit, zijnde de BMW-standaard ruit of de grotere (touring?) BMW ruit.
En dan zijn er ook nog twee smaken daarin, zijnde "clear" (geen kleur) of "smoked" dus getint.

Ik heb model B1226C besteld ;)
loosemoose

Op weg helpen bedoel ik eigenlijk, waar kan ik deze aanschaffen? Kennelijk heb ik de Touring-ruit van BMW. Iets hoger dus...
Inspector Gadget

@ LooseMoose (leuke handle :) )

Wat is zijn de maten van jou scherm dan, als ik zo vrij mag zijn, dat te vragen :?:

Als je creditcard hebt, dan dat direct bij de fabrikant zelf; :idea:
http://www.laminarlip.com/

Kost $ 84, zo'n 57 euro, excl. verzend-kosten ($ 35, ca. 24 euro) en evt. invoerrechten.

Dus je moet rekenen op tenminste 81 euro, en daar komen nog wel invoerechten etc. bij.
loosemoose

Thnx dutchmidiman ;)
De lengtemaat is 44 cm. Maar heb jij daar ook de laminarlip besteld? Betrouwbaar dus..en levertijd?
Inspector Gadget

Bedankt voor de maat-voering, ik heb helaas toch de standaard ruit :(
- Standaard ruit: 37 cm
- Touring ruit: 44 cm

Nee, ik heb mijn Laminar Lip niet bij hen besteld, omdat ik die reeds besteld heb als onderdeel van een veel grotere bestelling bij iemand anders in de US.
Ik heb wel iets anders bij Laminar Lip besteld en tevens wat extra plak-stukken (de 3M-delen), altijd handig.

Ik schat de betrouwbaarheid van Laminar Lip hoog in, ze reageren zeer snel op emails, en, terwijl ze dat niet behoefde, sturen ze ook nog teen en tander gratis mee met mijn andere bestelling, gaven ze mij aan.

De grote bestelling bij de iemand-anders is nog niet verzonden omdat een onderdeel in backorder is, dus grote kans dat jij jou Laminar Lip eerder hebt dan ik :lol:

Een leverancier dichter bij huis van Laminar Lip is Heroblobs;
http://shop.heroblobs.co.uk/collections ... 100-1150rt

Kost daar 70,50 UK Pounds, ca. 77 euro (excl. verzending, 12 euro extra)

Echter, ik kwam deze link vandaag ook nog tegen, of het je aankoop beinvloed moet je natuurlijk zelf bepalen;
http://ebbo.org/r1100rt%20_laminar_lip.php

Overigens, je kunt ook de juiste ruit-afmeting "berekenen", zoals (o.a.) aangegeven op de navolgende link;
http://shop.heroblobs.co.uk/pages/how-t ... ht-for-you

Je kunt de Laminar Lip dus ook dichter bij huis (in de UK) bestellen, zien of dat volstaat op je huidige touring ruit. :idea:
En als die niet bevalt, wellicht een grotere ruit aanschaffen, dat neem ik jou ruit graag van je over ;)
Met mijn 1m85 (evt. met mijn toekomstige Laminar Lip) en jou touring ruit denk ik dat het prima volstaat voor mij. :D
loosemoose

HAHA :lol: , die is goed!!! In ieder geval harstikke bedankt voor je uitgebreide reactie en de zee van tips! Ik ga snel aan de slag :!: . Zodra ik resultaat boek, houd ik je op de hoogte, dat beloof ik.
loosemoose

Oefff, :O als ik dat zo lees, klinkt het niet zo veelbelovend. Ik zou wat meer ervaringen met de Laminar Lip willen weten. Meer mensen die toevallig zoiets hebben gemonteerd?
Als je de beelden zo ziet, gaat het beeld vooruit ook vertekenen. Ja, dan kan je natuurlijk 'm elektrisch lager zetten, maar dat is weer niet de bedoeling. :?:
Inspector Gadget

Ik weet niet of je veel reacties moet verwachten, het is een vrij dure oplossing als je het vergelijkt met het vervangen van een nieuwe ruit (ca. 50% van de kosten, al met al, schat ik zo in)

Maar, vergeet niet, dat is 1 mening die ik gevonden had. En aangezien ik ze niet verkoop noch aandelen bezit, vond ik het wel pas om het hier te vermelden.
Al is het alleen al om teleurstelling achteraf te voorkomen.

En vooralsnog de enige echt "negatieve" op- en aanmerkingen.

For the defense, wat meer positieve ervaringen _005

http://www.webbikeworld.com/laminar-lip/
http://www.ridermagazine.com/output.cfm?id=2199493
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=149411
http://www.gunsmoke.com/motorcycling/r1 ... index.html
http://will.mylanders.com/mc/notes/read.pl?file=318

Op de keeper beschouwt, de beste ruit/scherm is datgene welke je laat aanmeten op jou fiets, met jou zit/rij-houding en met het comfort die jij wenst.
(of zelf berekent, zie voorgaande link)

Net als bij een zadel, wordt met klem geadviseerd om te gaan proefrijden/zitten, etc.

Wat voor de 1 een perfecte oplossing is, is voor de andere geen oplossing.

Als je het geld er voor over hebt, is een ander scherm een betere oplossing dan zo'n laminar lip, omdat het beste zicht:
- over de laminar lip heen is.
- door het gedeelte is waar alleen de laminar lip zit
- door de oorspronkelijke ruit (dus eigenlijk alsof de laminar lip zinloos/afwezig is, als het ware)

Er is slecht zicht in het gedeelte waar de laminar lip en de orginele ruit elkaar overlappen/op elkaar zitten.

Die overwegingen moet je m.i. meenemen.

Ik weet niet hoeveel haast je hebt, maar ik heb goede hoop dat ik over een paar weken mijn laminar lip heb, je bent dan altijd welkom om eens te komen kijken :idea:
Koffie is altijd klaar, wat jij meeneemt voor bij de koffie laat ik aan jou over _005 (hint, hint)

Dan voorkom je evt. teleurstellingen aan jou kant, en kan je dan alsnog overwegen wel of niet voor de laminar lip te gaan, of voor een grotere ruit.
En spreken we dan wel af hoe ik jou ruit weer van je overneem :lol:

Maar alle gekheid op een stokje, als je geen andere reacties verneemt van mensen die zo'n laminar lip hebben, oefen geduld en je bent dan binnnenkort zeer welkom in dit theater in het gezeligste dorp op de Veluwe _004
loosemoose

Help _001 , mijn computer doet vreemd en ik wil graag reageren!!!!!!
loosemoose

Ja, ik weet het zeker! Het wordt een Secdem scherm _004 Enneh, Dutchmidiman bedankt voor alles joh! Dat scherm van mij gaat naar jou, als ik dat Secden scherm heb. Maak dan de koffie maar klaar, neem ik wat te knagen mee :roll: _005
loosemoose

By the way, waar koop ik het beste zo'n scherm _001 Liefst in NL :)
Inspector Gadget

Afgesproken ! _004

SECDEM is een handels-merk van (franstalige) Bullster, en op hun website vind je de dealers in Nederland;
http://www.bullster.com/fr/distributeur2.php?id_pays=11

En hier je toekomstig scherm;
http://www.bullster.com/fr/catalogue-pr ... erche=moto _005

Wie van hun dealers het op voorraad heeft cq. kan bestellen, dat wordt een kwestie van rondbellen of bij de voor jou dichtsbij zijnde dealer langs gaan en een relatie gaan opbouwen, denk ik zo..
Inspector Gadget

Als je hulp nodig hebt, hoor ik dat wel ;)
loosemoose

Bedankt, maar ik heb inmiddels het Secdem scherm besteld bij Termaat Motoren in Nijmegen ;)
Even afwachten en dan..........
Inspector Gadget

Heb je nog kunnen proefrijden met hun scherm :?:
loosemoose

Ik ben "maar" een klein kereltje van 1.80m en heb heel veel goede recencies gelezen over dit scherm. Kortom, ik ga er blind vanuit. Naast de beemer heb ik ook een Buell XB12X ulysses. Daar heb ik blind 8)_ ook een ander scherm op gekocht. Scheelde een stukje, maar afdoende _004 . Hiervoor had ik een Transalp als woon-werk fiets, mét een blind gekocht scherm. Ook hier weer goed. Ik denk dat het aan mijn lengte ligt :$
Nee, ik denk dat het goed is met zo'n scherm ;)
Inspector Gadget

Duidelijk;
Je bent geboren onder een gelukkige gesternte, denk ik zo :D

Secdem staat inderdaad zeer goed aangeschreven, maar daar zal de prijs ook wel naar zijn, schat ik zo in.
Aan de andere kant, comfort en dus dan ook veiligheid, je kunt het niet serieus genoeg nemen, is mijn mening.

Ben benieuwd naar je reactie nadat je de Secdem gemonteerd hebt, dat zal dus wel heel goed gaan bevallen.
loosemoose

Nou, het scherm is binnen _004 . Echter als ik het voor het huidige scherm houd, komen de montagegaatjes (3x elke kant) niet overeen _001 . Kan dat :?: :?: :?:
Moet ik dan het Secdem scherm iets naar "buiten" buigen of zo _001 ?? Op de verpakking staat dat ie wel voor de R1100RT bedoeld is, dus............
Wildripper
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland

Ongelezen bericht door Wildripper »

Als ik het me goed herinner, moet eerst die bovenste zwarte houders eraf en daaronder zitten pas de motage gaten.

;)
Zümo XT
Inspector Gadget

Wat ik gevonden heb;
http://www.ebbo.org/secdem.php

Moet redelijk gemakkelijk passen, als ik het zo lees.

Let wel, je moet niet de vergelijking doen door je nieuwe scherm over je oude scherm heen te leggen, terwijl het oude scherm nog gemonteerd is.
De welving(en) en vorm van beide schermen zijn te verschillend om daarin een goed vergelijk te maken, kan ik mij zo voorstellen.

Daarnaast zijn de zwart plastic strips (ik heb chromen versies nog steeds in de aanbieding :lol:) voorzien van een soort nok waarin de schroeven zitten, waarbij de ruit als het ware tussen de metalen hef-armpjes en de zwarte (of chromen, hint, hint) plastic strips zitten.

Dit zorgt er voor dat eventuele krachten (wind, e.d.) via de zwart plastic direct op de hef-armpjes komen en de ruit er niet als het ware tussenin zit.
De ruit zou dan in principe kunnen gaan wrikken, en onstaan er scheuren en barstjes rondom de schroefgaten.
De zwarte of chromen strips verdelen de krachten, als het ware en ondersteun de ruit en hefboom-armpjes.

Ook heel belangrijk, zet NIET eerst 1 kan vast en dan pas de andere kant, het is de bedoeling dat je de ruit gelijktijdig juist voor de gaten vasthoud en voorzichtig (en met beleid) de schroeven hand-vast zet, 1 per kant dan de andere kant, en weer anders om.
En pas dan, als alles hand-vast zit, voorzichtig aanzetten. (vandaar de LocTite Blue)

Moeten we anders even afspreken, dan help ik je wel/graag, neem ik gelijk LocTite Blue mee, en kan je de chromen strips zien, en kunnen we ondertussen overleggen over je "oude" scherm :idea:
loosemoose

Nou, het scherm zit erop en ik heb een proefrit gemaakt. Fantastisch _004 !!
Bedankt voor de reacties! Enneh, dutchmidiman wat weet je veel te vertellen zeg! Kennelijk is BMW motorrijden een way of life van je geworden. In ieder geval thanx ;) voor de begeleiding _004 . Ik heb een mail naar je gestuurd over mijn "oude" scherm. Kijk maar en dan maken we misschien een afspraak.
Inspector Gadget

Ik weet niet veel hoor, ik doe net alsof en dat lukt heel aardig :lol:

Maar alle gekheid op een stokje;
Ik ben gewend zelf zaken op te pakken, en soms met een duwtje in de juiste richting komt iedereen (en dus ook ik ;) ) er wel uit.
Kijken, observeren, registreren, daar zijn wij allemaal als motorrijders heel bedreven in, is uitgevonden.

Daarnaast is het mijn hobby anderen ook te helpen, en bij motorrijders is dat heel sterk aanwezig, omdat we toch een soort "elite" zijn, dat wij durven op een balanceervoertuig te rijden :D
Inspector Gadget

Ondertussen heeft LooseMoose mij heel gelukkig gemaakt _004

En heb ik bericht gekregen dat eindelijk, eindelijk de Laminar Lip onderweg is naar mij _005

Voor degene die zich alvast willen "inlezen";
http://www.webbikeworld.com/laminar-lip/
Inspector Gadget

En een paar dagen geleden de Laminar Lip binnengekregen.

Nog niet gemonteerd ivm temperatuur.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “Kuip & Ruiten”