Een gratis forum voor liefhebbers van boxermotoren en RT-modellen. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere motorrijders. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
Destijds, toen ik heftig aan het twijfelen was over welke RT het nu zou moeten worden, al verlekkerd naar een zeer jeugdig DOHC exemplaar gekeken met heel weinig kilometers, in een zeer fraaie blauwe uitvoering. Pas later begreep ik dat de DOHC lichting niet origineel blauw uit Berlijn geleverd werd. Voor mijn echtgenote vorig jaar een prachtige ST in Sydney Blauw - Magnesium uitvoering aangeschaft. Dat blauw is fascinerend fris. Prachtig vindt ik het.
Uiteindelijk een week of wat geleden er achter gekomen dat iemand zijn RT ook blauw had laten spuiten. Via-via een top adres te weten gekomen en vorige week de RT volledig uit elkaar getrokken.
Zoek de 55+ verschillen...
Het is de bedoeling dat het zo iets gaat worden:
Gespoten stukje plastic voor het spiegeltje vond ik wat lastig om te verwijderen, is uiteindelijk met een T25 torx schroevendraaier toch gelukt:
Volgende week hoop ik, in plaats van een gefoto-shopte plaat, nieuwe foto's van de RT in het prachtige blauw te kunnen tonen...
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Hmmm, ik begrijp niet helemaal wat er vaud gaat . . . zie de foto's niet . . .
Edit: ah, daar zijn ze dan!
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Vraagje: het zilvergrijze deel bij mijn schakelpookje is wat beschadigd geraakt door de laars van de vorige eigenaar. Om de boel straks echt mooi te hebben zou ik daar iets van carbon folie of zo iets op willen plakken. Wie weet waar ik aan dat soort folie kan komen?? Alvast bedankt!
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Jeroen1969 schreef:Vraagje: het zilvergrijze deel bij mijn schakelpookje is wat beschadigd geraakt door de laars van de vorige eigenaar. Om de boel straks echt mooi te hebben zou ik daar iets van carbon folie of zo iets op willen plakken. Wie weet waar ik aan dat soort folie kan komen?? Alvast bedankt!
Jeroen1969 schreef:Vraagje: het zilvergrijze deel bij mijn schakelpookje is wat beschadigd geraakt door de laars van de vorige eigenaar. Om de boel straks echt mooi te hebben zou ik daar iets van carbon folie of zo iets op willen plakken. Wie weet waar ik aan dat soort folie kan komen??
Jeroen1969 schreef:Vraagje: het zilvergrijze deel bij mijn schakelpookje is wat beschadigd geraakt door de laars van de vorige eigenaar. Om de boel straks echt mooi te hebben zou ik daar iets van carbon folie of zo iets op willen plakken. Wie weet waar ik aan dat soort folie kan komen??
Jeroen1969 schreef:Vraagje: het zilvergrijze deel bij mijn schakelpookje is wat beschadigd geraakt door de laars van de vorige eigenaar. Om de boel straks echt mooi te hebben zou ik daar iets van carbon folie of zo iets op willen plakken. Wie weet waar ik aan dat soort folie kan komen??
Wil je zelf iets maken, zou ik vragen bij BeemerRichard, oops, El Scorpio of hij iets voor je heeft.
Top! Dat zocht ik!
Groet,
Jeroen
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Ik zou graag van die bescherm stickers willen hebben, maar dan juist geen carbon look, maar gewoon aluminium look ofzo
En dat is dus standaard niet te vinden ;-(
Idem voor bij de contact sleutel, en de tankdop, zat stickers in carbon look, maar niks in alu look ;-(
Mocht ik Ebay, Ali of Google niet goed gebruiken, excuus daarvoor, maar ik kan niks vinden helaas
Met wrapfolie kun je alle kanten op en is al in kleine lengte te bestellen. Kijk maar eens op http://www.wrapfolie.nl
Over hoe te wrappen is genoeg info te vinden maar ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat vlakke stukken een makkie is. Het wordt pas lastiger als je moet gaan verwarmen voor het betere bochtenwerk. Ook te doen maar vergt wat oefening.
Gewoon proberen en is het niks, dan trek je het er weer af en ben je een paar euro's kwijt.
console van de auto gedaan. Niet helemaal 100% maar voorlopig oke ;-)
Collega van me deed vandaag een verassingsbezoekje. Wilde ff ritje naar Van Harten, hij denkt er over zijn Ducati Monster en auto te verkopen en over te stappen naar een BMW GS. Toen ik er toch was heb ik zelf ff op een R1200RS gezeten, demo model. Zit in ieder geval top!
Meteen gevraagd of ze daar geen oplossing hadden. Heb er nu een velletje 3M white aluminium wrap folie besteld van een meter bij een meter, quanta costa €42,50. Is precies de kleur van mijn schetsplaat. Uiteindelijk minder prominent aanwezig dan de donkere variant. En ik kan voorlopig vooruit.. Raakt het beschadigd, dan kan het er met de föhn gemakkelijk af en is een nieuw stukje zo op maat gesneden.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Koffer deksels zitten in de grondverf, het project ligt op schema!
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Perry schreef:Ik zie dat jij een hele mooie spatbord verlengen hebt aan de voorzijde is dat origineel?
Is een Extenda Fenda. Zoek daar maar eens op...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Perry schreef:Ik zie dat jij een hele mooie spatbord verlengen hebt aan de voorzijde is dat origineel?
Wullum schreef:Is een Extenda Fenda. Zoek daar maar eens op...
Dat is niet helemaal juist, beste Wullum;
Extenda Fenda is een merknaam van Pyramid Plastics.
En de getoonde "Extenda Fenda" is de "MudSling Avant" van "Machine Art Moto", een Front Fender Extender waarbij je niet boort of plakt, maar via speciale clips, klemmend monteert. http://machineartmoto.com
Perry schreef:Ik zie dat jij een hele mooie spatbord verlengen hebt aan de voorzijde is dat origineel?
Wullum schreef:Is een Extenda Fenda. Zoek daar maar eens op...
Dat is niet helemaal juist, beste Wullum;
Extenda Fenda is een merknaam van Pyramid Plastics.
En de getoonde "Extenda Fenda" is de "MudSling Avant" van "Machine Art Moto", een Front Fender Extender waarbij je niet boort of plakt, maar via speciale clips, klemmend monteert. http://machineartmoto.com
I stand corrected :mrgreen:
Jammer dat "Machine Art Moto" alleen voor de 1200 en nieuwer fabriceert, maken wel mooi spul...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
No worries, geen probleem.
De vraag niet stellen is geen antwoord krijgen.
Wullum schreef:Jammer dat "Machine Art Moto" alleen voor de 1200 en nieuwer fabriceert, maken wel mooi spul...
Ja en nee, in mijn optiek;
Degene van Machine Art Moto is nogal fors, wat natuurlijk noodzakelijk is een goede "klemming".
Ik heb er meerdere versies, en tenslotte er toch voor gekozen degene van Wunderlich te monteren.
Perry schreef:Ik zie dat jij een hele mooie spatbord verlengen hebt aan de voorzijde is dat origineel?
Is een Extenda Fenda. Zoek daar maar eens op...
Is volgens mij niet een Extenda Fenda, maar een wat duurdere variant uit Engeland laten komen, de Avant 12 Front Fender Extender, is dus niet origineel en ook niet heel goedkoop (inclusief verzending zo'n €80,-) maar werkt wel beter dan de Fenda Extenda omdat ie onderin wat breder is en ook iets langer (een Extenda Fenda heb ik hier voor de liefhebber nog liggen, kwam van deze RT af). Bovendien hoef je geen gaatjes te boren in je BMW spatbordje met de Avant. Ik heb een R1200RT variant met een beetje creativiteit ook op de ST weten te monteren. Scheelt een boel vuil en ik vindt ze niet zo lomp eigenlijk. Qua lijn wel passend ook.
Edit: ik zie net dat er al gecorrigeerd is...
Laatst gewijzigd door Jeroen1969 op 21 mei 2016, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Dus ff niet motor rijden. Heb 2 gebroken ribben en 4 processi transveri gebroken. 4 weken revalideren... Da's wel een tikje jammer want het spuiten schiet lekker op:
Ik mag wel sleutelen (als ik maar niet hoef te duwen/trekken/stoten enz). Dat verwacht ik volgende week te kunnen doen.
Overigens het bericht in de media klopte niet helemaal. Ik was niet bezig takken te zagen, maar takken te voorzien van anti-duiven pinnen. Plastic strips met pinnen er in zodat die vogels niet op de takken gaan zitten en niet de oprit onder poepen. Was bijna klaar met de klus. Ga de rest uitbesteden aan een goede kennis van ons die hier eens per jaar de tuin komt doen. Boven mijn groentekas zitten die beesten ook naar hartelust te kakken om daar enigszins verantwoord bij te kunnen is een hoogwerker nodig. Aan de andere kant spoelt de regenwater in de regenton en lost zo een beetje duivenpoep mee op. In opgeloste, verdunde vorm, schijnt het wel een OK mest stof te zijn.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Van de ST is de topkoffer deksel ook mooi zilver geworden. Wat een voorpret heb ik al zeg!
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Allereerst beterschap. Ik ben ook benieuwd naar de motor met de nieuwe kleur. Dat zal heel anders staan. Maar ff een vraagje: moet je dat ook melden bij de RDW ? ik meen van wel, heb dat ergens gelezen. Vandaar
Groeten Ben1100RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
Ben1100RT schreef:Allereerst beterschap. Ik ben ook benieuwd naar de motor met de nieuwe kleur. Dat zal heel anders staan. Maar ff een vraagje: moet je dat ook melden bij de RDW ? ik meen van wel, heb dat ergens gelezen. Vandaar
Groeten Ben1100RT
Was vroeger met auto's, maar kijk maar eens in het RDW register (google op ovi rdw) dan zul je zien dat er geen kleur meer vermeld staat. Op de kenteken card staat bij mijn motor: kleur (R): n.v.t.
Nou wil ik op die 28 liter topkoffer van de ST een kussentje regelen. Heb net even gauw geGoogled, maar dat leverde zo snel niet iets op. Weten jullie zo uit het blote hoofd of er een kussen voorziening te krijgen is voor die "kleine" topkoffer (die van de ST is exact hetzelfde als de 28 liter topkoffer van de RT's van voor 2013)
EDIT: ik heb inmiddels het partnummer gevonden voor zo'n kussentje: 71607693672. Nu dus Van Harten vragen of ik ook dat kussentje bij ze kan bestellen.
Laatst gewijzigd door Jeroen1969 op 25 mei 2016, 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Ik lees nu pas verder in je draadje, schrik van het ongeluk en wens je van harte beterschap en sterkte met het herstel en dat je daarna mag genieten van de Sydney blauwe RT!
In de nachtelijke uurtjes tussen de uitwerking van de ene morfine pil en het weer in mogen nemen van het andere pilletje, een documentje in elkaar geklust zodat ik vanaf zondag de motor weer in elkaar kan zetten en ook weet welke schroef nu in welk bakje ligt. Die kunststof schroevenkoffer heb ik voor €2,50 bij de Action meegenomen.
Meest recent beeld materiaal vers verkregen uit Friesland:
Vanaf zondag "therapeutisch" de motor weer monteren. Therapeutisch wil zeggen: 1 paneeltje per dag....
1. Zo loop ik geen risico met mijn herstellende rug.
2. Leuk werk moet je zo lang mogelijk over doen.
3. Zo zit er zo kort mogelijke tijd tussen "motor klaar" en "rug genezen/klaar voor motor rijden".
Wordt lastig om mijn enthousiasme te beteugelen. Ik sluit niet uit dat de therapie niet elke dag even gedisciplineerd zal verlopen en er ook wel eens een dagje zal zijn dat er 4 of 5 paneeltjes terug geplaatst zijn...
Laatst gewijzigd door Jeroen1969 op 25 mei 2016, 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Ton1959 schreef:Beterschap
Hopelijk zijn de duiven voldoende geschrokken toen jij uit de boom viel. Toch een behoorlijke val.
Er was dus 1 zo'n brutale (OOPS) die demonstratief met veel gewapper de boom in ging manoevreren . . . zich met moeite een plekje wist te verwerven . . . zo ongeveer op de plek waar ik bezig was die pinnen aan te brengen . . . voordat ik mijn gevecht met de zwaartekracht verloor. Gelukkig had ie het fatsoen voor het afvliegen niet zijn darmen te legen.
Iemand kwam al met de tip: "Luchtbuks". Nou ben ik redelijk fanatiek gebruiker van een Weber Spirit. Zit dus te denken: "zal dat een beetje smaken op de Weber? Gemarineerde duif?"
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Jeroen1969 schreef:...Iemand kwam al met de tip: "Luchtbuks". Nou ben ik redelijk fanatiek gebruiker van een Weber Spirit. Zit dus te denken: "zal dat een beetje smaken op de Weber? Gemarineerde duif?"
In Frankrijk heb ik wel eens (gekweekte -hoop ik-) duif gegeten, maar het is meer bot dan vlees. Persoonlijk vind ik het geen directe aanrader Maar als je het eens wil proberen, dan lijkt me dit wel een aardig recept: http://www.okokorecepten.nl/recept/kip- ... lstroopjus
Maar we gaan wel een beetje off-topic geloof ik...
Vandaag genoten van een privé chauffeuse die me helemaal naar Friesland reed om daar de keurig blauw gespoten delen in ontvangst te kunnen nemen (1 morfine pil = 2 bier). Broeder van het forum alhier voorzien van doos chocolade (om vrouwlief te danken voor de avonduurtjes die manlief met ons project bezig was) en uiteraard broeder zelf een nette vergoeding voor het uitstekende werk. De goed oplettende lezer kan, zonder echt gezegend te zijn met genen van Sherlock Holmes, wel achterhalen welke forum broeder dat prachtige werk geleverd heeft.
Vandaar ging het naar broeder Roelof en zuster Jannie dus konden we de kinderen Jeroen en Linda eens live aanschouwen. De inwendige mens werd goed verzorgt met een heerlijke lunch die we lekker in de tuin konden genieten.
Als je vrouw als chauffeuse heeft gefungeerd EN toestond dat er een deel van haar ST als "monster" heeft gediend, dan is het wel logisch dat haar ST als eerste in orde wordt gemaakt:
Topkoffer deksel zilver (plaatje achter valt nu dan alleen op als er licht op valt (reflecteert)) bovendien origineel BMW rugkussentje er op (op de heenreis gescoord bij Van Harten) en zijkoffers in het blauw, ter vergelijk de situatie van "voor" het spuitwerk
Ja, het is me opgevallen dat de zijkoffers er dan weer niet op zitten. Dat zitten ze sowieso eigenlijk alleen als we meerdere dagen op pad gaan (zoals naar Duitsland en Schotland).
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Mijn fysieke toestand is nog niet heel erg geweldig, dus met mijn RT schiet het nog niet verschrikkelijk hard op:
Voorkantje is klaar en rechter achterplaatje zit er op. Daar moet onder de pakjes drager een torx schroef op een heel rottige plek. Nadat die me vier keer uit de vingers was geglipt en dan weg gedoken in een zodanig vervelend hoekje dat de blauwe plaat er weer af moest (en dat dan dat beschermrubbertje om de pakjesdrager uitstulp opening weer los liet...) heb ik dat inpak folie van het rugkussentje van de ST opgevouwen en er onder gedrukt en het schroefje met een klein stukje duct tape vastgemaakt aan het torx bitje. Zo. Dat zit.
Toen was de batterij echt op, morgen is de missie om de linker achterkant te doen, maandag komt er hulp (collega van me, ook motor maf), ik denk hem dan wel af te hebben.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Vanmorgen ziekenbezoek gehad van mijn "buddy co-piloot" We hebben allebei aan de indelingscomputer laten weten het wel goed met elkaar te kunnen vinden en dus graag samen te vliegen, lukt dan vervolgens best aardig
Eerst een bakkie en bijgebept. Vervolgens aan het werk gezet:
Vannacht dubbele dosis anti biotica gehad en de elleboog goed gekoeld, dus ik heb ook heus wel een paart torxjes aan gedraaid, waaronder deze rottige ellendeling:
Dat foam folie lag er tijdelijk voor als de torx bout weer eens viel, zodat ik die dan relatief makkelijk kon pakken. Hij moest namelijk op een nogal lastig te bereiken plekkie er in (bij de gele pijl), lukte mij alleen met een scharnier knietje op wat ratelsleutel onderdelen. Na een minuut of 10 a 15 gepruts zat dat rottige ding. Zou makkelijker zijn gegaan als ik de gehele pakjesdrager had gedemonteerd. Even naar gekeken, die optie en toch gekozen voor 10 minuten a 15 minuten ergernis.
Gebroederlijk in crew concept doorgewerkt (zijn we gewend ten slotte) en dit als resultaat:
Ben helemaal in mijn nopjes met het eindresultaat. Ja, er mag nog wel wat gepoetst worden aan het zwarte plastic en sowieso mag het hele spul nog wel ff in de wax. Dat gaat ook zeer zeker gebeuren nog voor ik weer in staat ben op de motoRT te gaan rijden.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Kijkt u zelf (en concludeer met mij "adembenemend"
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Als beloning vond ik dat Ingmar wel een ritje had verdiend. Hij zit al een poosje te dubben tussen een MultiStrada van Ducati, een R1200RT of een R1200GS. Originele zadeltje van zolder gehaald en het stof ff afgeklopt en in de laagste stand op de RT gezet en, hup, daar ging ie:
Volgens mij heeft ie genoten van het ritje. Het was zijn eerste BMW Boxer ervaring. Hij had zich behoorlijk ingelezen, dus hij wist van de "landbouwmachine-stijl" schakelbak. "Kloink" (ja, ja, wij vinden dat inmiddels op de huidige generaties boxers nauwelijks nog aan de orde, maar voor mensen die andersoortig spul gewend zijn schijnt het toch een bepaald soort typisch dingetje te zijn).
Maar hij was blij verrast hoe makkelijk de RT in de bocht valt. Hoe weinig hinder hij van de stevige wind had. Hoe lekker hij er eigenlijk op zat. We hebben het gehad over de LC generatie met zijn "shift assist", dat daarmee het "kloink-kloink" schakelen eigenlijk alleen nog speelt van 0 naar 1 en van 1 naar 2. Kon ook zomaar wezen dat hij uiteindelijk op een LC komt te rijden. Hoe dan ook, hij is druk doende een huis te kopen en als dat klaar is, dan komt project "motor aanschaffen" om de hoek kijken waarbij een bezoek aan Van Harten nauwelijks nog uit te sluiten is. Ik was heel blij met de komst en hulp van mijn collega Ingmar en heb nadien heeeerlijk gedut (met de elleboog op een cool pad) en virtueel een heerlijk ritje gedaan op mijn prachtig mooie blauwe fiets.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Het stukkie rijden ben ik allang weer vergeten! Mensen, wat schrijft hier een blij ei!
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Beide motoren zien er top uit! Je hebt samen met je "buddy" vandaag wel gewerkt zeg en terecht dat je hem een ritje gunt . . . het resultaat mag er zijn! Nu nog verder herstellen Jeroen en daarna lekker toeren. Jij en je vrouw op het sydney blauw (dat rijmt . . . )!