Pagina 1 van 1

Even voorstellen

Geplaatst: 03 mei 2016, 12:11
door BMW2CV
Beste Forumleden,

Om te beginnen zal ik mezelf eens voorstellen;

Ik ben Casper en heb geen BMW R… motorfiets maar een 2CV :O , maar nu komt het, mijn 2CV is uitgerust met een BMW R1100RS motorblok :lol: .

Ik rijd al z'on 12 jaar 2CV's en heb altijd geprobeerd zoveel mogelijk uit het piepkleine motorblokje te halen. Vorig jaar kreeg ik de kans om met mijn een nieuw type motorblok uit te testen en (720cc ipv 602cc). Dit was een fijne ervaring maar dit smaakte naar meer. Via verschillende websites ben ik terecht gekomen bij Pete Sparrow (google maar eens), een 2CV enthousiast die BMW R-motorblokken inbouwt in 2CV's. Iets wat al langer gedaan wordt in de racerij (bijv. de 24u 2CV op Francorchamps).

Ik wilde dit ook wel en ben gaan zoeken en gaan kijken naar de mogelijkheden, ik wilde ook graag gaan voor wat meer comfort (lees minder lawaai op de snelweg) en heb gekozen om te gaan voor een 5-versnellngsbak ipv 4. Uiteindelijk heb ik een Citroën GSA 5 versnellingsbak op de kop te weten te tikken en besloten dat het nu echt tijd is om te gaan bouwen. De 5-bak past natuurlijk niet in een eend en aan de koets is dus het een en ander verbouwt.
Via Pete Sparrow ben ik terecht gekomen bij Johnny Monarc een Waal in Charleroi, hij heeft meerdere snelle 2CV's gebouwd en had ervaring met de inbouw R-motorblokken. Hij heeft de inbouw voor mij gedaan, het laswerk voor frames, uitlaten e.d, kan ik niet zelf en moest dus uitbesteed worden. Begin dit jaar begonnen en ondertussen rijd ik al z'on anderhalve maand rond in een supersnelle 2CV. De ervaring is werkelijk fantastisch!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 03 mei 2016, 15:52
door Mark1200rs
Haha! Wat fantastisch. Veel plezier met die Eend en welkom op het forum!

Wat koelt die radiator precies (afgezien van de koelvloeistof...)?

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 03 mei 2016, 16:40
door EileRT
Hallo Casper,

Van harte welkom op ons mooie RT-forum en je bent hier met je BMW2CV wel een vreemde eend in de bijt! :D Je bent zeker niet minder welkom . . . ik vind het wel gaaf! _004

Veel plezier op ons forum en ook hier zijn genoeg sleutelaars waarmee je je kennis kunt uitwisselen! _004

[groet] Eilert

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 03 mei 2016, 18:03
door WaltzingMatilda
Bizar, waar wel apart Big RT Smile

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 03 mei 2016, 21:06
door HansD
Prachtig gedaan en dat zal heerlijk rijden, maar erg veilig lijkt het me niet. Om nou met een al totaal niet veilige 2cv nog harder te willen. Brrrr...

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 03 mei 2016, 21:45
door EileRT
Ja Hans, daar heb je zeker een punt. Ik ben benieuwd naar de reactie naar Casper. Afgezien van het feit dat het een leuk project is, ben ik ook benieuwd naar de keuring door de RDW . . .

[groet] Eilert
HansD schreef:Prachtig gedaan en dat zal heerlijk rijden, maar erg veilig lijkt het me niet. Om nou met een al totaal niet veilige 2cv nog harder te willen. Brrrr...

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 03 mei 2016, 22:26
door BMWood
Mark1200rs schreef:Haha! Wat fantastisch. Veel plezier met die Eend en welkom op het forum!

Wat koelt die radiator precies (afgezien van de koelvloeistof...)?
Zal wel een oliekoeler zijn

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 03 mei 2016, 22:28
door Mark1200rs
Da's dan wel een flinke oliekoeler.... :shock:

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 05 mei 2016, 21:44
door BMW2CV
Dank voor alle leuke reacties :D !

De eend is bijzonder stabiel ook bij hoge snelheden tot 130 km/u. Daar boven begint de lichte onbalans in de wielen een beetje op te spelen. 170 km/u zou theoretisch haalbaar moeten zijn maar zo ver heb ik niet durven gaan, en het is de vraag of dat wel verstandig is.

De koeler is inderdaad voor de olie (het blok heeft natuurlijk geen koelvloeistof). Omdat een groot deel van de rijwind is weggenomen over de cilinders en onder de kap de warmte behoorlijk blijft hangen is een koeler van flink formaat nodig.

De eend is momenteel gewoon APK gekeurd, maar moet nog voor de rdw keuring om ook op kenteken 90pk te krijgen. Dat is iets voor later zorg want momenteel zijn er nog wat kleine problemen (olie lekkage(zie mijn andere post) en een uitlaat die lastig luchtdicht wil blijven) die moeten eerst opgepakt worden voor ik de rdw keurmeester er op los laat.

Ik voel me bijzonder welkom hier en zal regelmatig inchecken als ik vragen heb over het blok, ik heb het gevoel dat hier een prachtige bron van kennis is.

Groeten Casper

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 06 mei 2016, 08:47
door Bert M
Als voormalig eend-rijder wens ik je van harte welkom.

Ik vind het uiterst creatief wat je gefabriceerd hebt. Persoonlijk vind ik het ook doodeng. Ik ken de constructie van het basisconcept tot in detail (ik heb er ooit twee gerestaureerd) en weet zeker dat 90pk voor een aantal componenten best pittig is. Je hebt een van de laatste Eenden. Voordeel is dat daar al schijfremmen op gemonteerd werden. Niet dat de remcapaciteit erg indrukwekkend was, maar beter dan de trommels. De plaatsing van de schijven is dicht tegen de versnellingsbak (ivm ruimte) en dat maakt dat je, voor hogere snelheden, haast geforceerde koeling moet gaan overwegen. Het grote nadeel is dat deze laatste Eenden in Portugal gebouwd werden, met Portugees plaatstaal en bijbehorend Mediterraan laswerk. Ik hoop dat je de bevestigingspunten tussen de opbouw en het ladderchassis hebt gecheckt voor de modificatie. Bij mijn laatste 2CV6 (ook een Portugees) waren daar wat zwakke punten die wat aandacht vergden.

Begrijp me niet verkeerd: ik wil je project niet de grond in boren. De tijd dat ik fanatiek de barricaden op ging om alle Eenden als cultureel erfgoed origineel te houden ligt lang achter mij. Maar ik vind wel dat als je met jouw creatuur de weg op gaat, je wel alles gedaan moet hebben aan jouw eigen én andermans veiligheid.

Ik wens je veel succes met de verdere ombouw!

[groet]

Bert M

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 07 mei 2016, 07:34
door BMWood
Afbeelding

Nog een race-eend


Don't follow me, I'm lost too

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 15 mei 2016, 12:35
door BMW2CV
Over het chassis en de lasnaden daaraan hoef je je geen zorgen te maken. Het is een nieuw en gegalvaniseerd chassis. Dit chassis is tevens opgebouwd van dikker materiaal. Ook is de koets trouwens gegalvaniseerd dus ook geen zorgen meer over doorgerotte dorpels en bodemplaten. De remschijven (evenals de versnellingsbak) zijn van een Citroen GSA, bedoelt om een auto van meer dan 900kg +450kg ongeremd trekgewicht tot stilstand te brengen. Met de 600 kg niet ze nu te verwerken krijgen zullen ze weinig moeite hebben. Aan veiligheid is dus absoluut gedacht, dit soort projecten rijden ook rond met standaard componenten, maar dat vond ik niet verantwoord vandaar de extra aanpassingen ;) .

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 15 mei 2016, 20:49
door Bert M
BMW2CV schreef:Over het chassis en de lasnaden daaraan hoef je je geen zorgen te maken. Het is een nieuw en gegalvaniseerd chassis. Dit chassis is tevens opgebouwd van dikker materiaal. Ook is de koets trouwens gegalvaniseerd dus ook geen zorgen meer over doorgerotte dorpels en bodemplaten. De remschijven (evenals de versnellingsbak) zijn van een Citroen GSA, bedoelt om een auto van meer dan 900kg +450kg ongeremd trekgewicht tot stilstand te brengen. Met de 600 kg niet ze nu te verwerken krijgen zullen ze weinig moeite hebben. Aan veiligheid is dus absoluut gedacht, dit soort projecten rijden ook rond met standaard componenten, maar dat vond ik niet verantwoord vandaar de extra aanpassingen ;) .
Goed bezig, mijn complimenten _004

Bert M