Oliekeuze
Moderator: RT_Patrick
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Oliekeuze
Best Keeperke,
Allereerst van harte welkom op ons mooie
. Overigens wordt het altijd zeer op prijs gesteld om je even voor te stellen in "Nieuw hier, even voorstellen..."
Voor wat betreft de oliekeuze zou ik ff kijken op het volgende topic: viewtopic.php?f=1&t=11835
Daar staat naast het advies over welke olie te gebruiken (geen 5W40...) ook de enige juiste manier van olie peilen voor jouw
uitgewerkt.
Bert M
Allereerst van harte welkom op ons mooie

Voor wat betreft de oliekeuze zou ik ff kijken op het volgende topic: viewtopic.php?f=1&t=11835
Daar staat naast het advies over welke olie te gebruiken (geen 5W40...) ook de enige juiste manier van olie peilen voor jouw

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Re: Oliekeuze
Welkom!
(& tot en met juli 2001, overigens)
Hopelijk een type-foutje van jou kant anders ff online je exacte constructie-datum op basis van je VIN-nummer controleren.
Ik denk dat je geen 1988 1100RT kunt hebben, want de 1100RT werd pas vanaf september 1994 gebouwd.keeperke schreef:Ik ben net in het bezit van een r1100rt van 1988..

(& tot en met juli 2001, overigens)
Hopelijk een type-foutje van jou kant anders ff online je exacte constructie-datum op basis van je VIN-nummer controleren.

- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Oliekeuze
kleine correctie: er staat groter dan of gelijk aan 40, 5W-40 wel maar 5W-30 dus nietBert M schreef:Best Keeperke,
Allereerst van harte welkom op ons mooie. Overigens wordt het altijd zeer op prijs gesteld om je even voor te stellen in "Nieuw hier, even voorstellen..."
Voor wat betreft de oliekeuze zou ik ff kijken op het volgende topic: viewtopic.php?f=1&t=11835
Daar staat naast het advies over welke olie te gebruiken (geen 5W40...) ook de enige juiste manier van olie peilen voor jouwuitgewerkt.
![]()
Bert M

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Oliekeuze
Dank voor de correctieBaird schreef:
kleine correctie: er staat groter dan of gelijk aan 40, 5W-40 wel maar 5W-30 dus niet

Toch verwacht ik dat bij 5W40 het olieverbruik behoorlijk gaat toenemen. Dat spul is wel erg dun... Gewoon lekker die smeuïge Motorex speciaal voor de Boxers erin!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Oliekeuze
Ik zou me in dit geval altijd meer zorgen maken om het bovenste getal
De reden waarom ik voor een 15W50 kies is dat een 50 ook bij lange ritten als het warm is en als je dan ook nog eens de motor flink gaat belasten de olie niet te dun zal worden. Te dun zal leiden tot een te lage oliedruk met alle gevolgen die hierbij horen.
Tijdens een koude start is een motorolie niet gauw te dun en het is dan zelfs beter dat de olie niet te stroperig is. Des te sneller zal de olie overal komen. Bij een te dikke olie gaan vooral nokkenassen sneller kapot omdat het langer zal duren voor de olie daar gaat smeren. Een 10W40 werkt meestal best goed al heb je wel wat meer olieverbruik maar bij hogere temperaturen is deze niet geschikt. Dan praat ik over omgevingstemperaturen boven 30 graden C. Bij de BMW F650 kon dan zelfs spontaan de oliedruk wegvallen en het oliedruklampje gaart branden. Rijd je dan door dan is het einde verhaal. Dealers die een 10W40 in een motor doen zeker in de zomer zijn in mijn ogen niet goed bezig. Het olieverbruik zal dan hoger liggen en deze is zeker niet ideaal voor een vakantie in de Alpen of een ritje naar Italië of Spanje. De olie zal te dun worden. Bij mij ging het olieverbruik met de Motorex 15W50 boxer flink omlaag. De dealer gooide er een synthetische Valvoline 10W40 in eerder. Maae een ander merk olie is ook goed hoor. Castrol 10W50 kan ook of Shell. Zelf ben ik ook wel een Castrol liefhebber maar mijn ervaringen met Belray zijn ook zeer goed. Maar in de zomer kan de motor tijdens vakantieritten zo heet worden en dan zal de boxer zeker met de 10W40 meer olie gaan verbruiken en meer kans op motor problemen.
De reden waarom ik voor een 15W50 kies is dat een 50 ook bij lange ritten als het warm is en als je dan ook nog eens de motor flink gaat belasten de olie niet te dun zal worden. Te dun zal leiden tot een te lage oliedruk met alle gevolgen die hierbij horen.
Tijdens een koude start is een motorolie niet gauw te dun en het is dan zelfs beter dat de olie niet te stroperig is. Des te sneller zal de olie overal komen. Bij een te dikke olie gaan vooral nokkenassen sneller kapot omdat het langer zal duren voor de olie daar gaat smeren. Een 10W40 werkt meestal best goed al heb je wel wat meer olieverbruik maar bij hogere temperaturen is deze niet geschikt. Dan praat ik over omgevingstemperaturen boven 30 graden C. Bij de BMW F650 kon dan zelfs spontaan de oliedruk wegvallen en het oliedruklampje gaart branden. Rijd je dan door dan is het einde verhaal. Dealers die een 10W40 in een motor doen zeker in de zomer zijn in mijn ogen niet goed bezig. Het olieverbruik zal dan hoger liggen en deze is zeker niet ideaal voor een vakantie in de Alpen of een ritje naar Italië of Spanje. De olie zal te dun worden. Bij mij ging het olieverbruik met de Motorex 15W50 boxer flink omlaag. De dealer gooide er een synthetische Valvoline 10W40 in eerder. Maae een ander merk olie is ook goed hoor. Castrol 10W50 kan ook of Shell. Zelf ben ik ook wel een Castrol liefhebber maar mijn ervaringen met Belray zijn ook zeer goed. Maar in de zomer kan de motor tijdens vakantieritten zo heet worden en dan zal de boxer zeker met de 10W40 meer olie gaan verbruiken en meer kans op motor problemen.
-
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
- Locatie: Zaanstad
Re: Oliekeuze
Full synthetische motorolie 15W50 is de juiste motorolie voor onze Boxers. Motorex gebruik ik en wordt veel aangeprezen. Goede smering en koeling en geen olieverbruik.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
- HermanSietsma
- Forumsponsor
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 17 dec 2014, 14:16
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Beilen
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Oliekeuze
Helemaal eens met het hier bovenstaande. Motorex heeft al een hele tijd de speciale boxer olie. Het bevalt ons erg goed.
Eigenaar Motorhuis Zwolle
- HansD
- Berichten: 3358
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Oliekeuze
Ik geloof mijn ogen niet. Is de grote pleitbezorger van 10w50 olie voor deBaird schreef:
kleine correctie: er staat groter dan of gelijk aan 40, 5W-40 wel maar 5W-30 dus niet

- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Oliekeuze
.HansD schreef:Ik geloof mijn ogen niet. Is de grote pleitbezorger van 10w50 olie voor deBaird schreef:
kleine correctie: er staat groter dan of gelijk aan 40, 5W-40 wel maar 5W-30 dus nietvan zijn geloof gevallen?
Kan ik me niet voorstellen, Hans
- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Oliekeuze
Nee zeker niet Hans, het is trouwens 15W-50 waar ik verslaafd aan benHansD schreef:Ik geloof mijn ogen niet. Is de grote pleitbezorger van 10w50 olie voor deBaird schreef:
kleine correctie: er staat groter dan of gelijk aan 40, 5W-40 wel maar 5W-30 dus nietvan zijn geloof gevallen?

BertM maakte een opmerking over de special olies 5W- X en interpreteerde het 'groter dan of gelijk aan' symbool niet geheel correct.
BTW: waarom zou je dure volsynthetische Special X-olie in onze Teutoonse stampers gooien als die het uitstekend doen met Shell AX7 half-synt voor minder dan € 8,= per liter?? Alleen als je geld te veel hebt zou ik zeggen.

Laatst gewijzigd door Baird op 05 mei 2016, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Oliekeuze
Heb hier nog steeds de drijfstang van een 1150GS met blauw-aangelopen small-end bearing die in de zomer met 10W-40 de Stelvio gedaan had, die olie kwam zo dun als water uit het carter gelopen bij het verwisselen........Ton1959 schreef:
kkkkkkkkknnnnnniiiiipppppp
Maar in de zomer kan de motor tijdens vakantieritten zo heet worden en dan zal de boxer zeker met de 10W40 meer olie gaan verbruiken en meer kans op motor problemen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!