Benzine overloop?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
WernerB
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen

Benzine overloop?

Ongelezen bericht door WernerB »

Gistermiddag mijn 1200/ 2006 afgetankt en thuis ( op 1 km vanaf de pomp) op middenbok gezet. Motor liep nog even stationair toen ik zag dat, ter hoogte van de middenbok er uit een rubberslangetje, kleine gutsjes benzine kwamen. Nog nooit meegemaakt, dus ik liet de motor nog even lopen en opende de tankdop. Direct stopte het benzine lekken.
Vandaag nog aantal malen gecheckt, maar niks meer ontdekt.
Misschien te vol getankt? Ik heb geen idee. Wie wel?
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
JeHo
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Benzine overloop?

Ongelezen bericht door JeHo »

Hallo WernerB,
Je bent niet de enige . Gebeurt mij ook regelmatig .
Hoe en waardoor weet ik ook niet , maar ik denk te vol getankt.
Het gekke is dat eer ik thuis ben , er een half litertje opgestookt is . En dus is de overloop niet meer nodig.En toch loopt er nog benzine uit.
En het gebeurt ook niet altijd.
Gelukkig loopt de benzine niet op de katalisatorbak van de uitlaat.
Dus even op letten.
m.v.g. jeho
WernerB

Thanks.
Moet wel bekennen dat ik een tijdje geleden de rubberen hals/vernauwing uit de benzinevulopening heb gehaald. Je kunt dan iets sneller het laatste stukje vol tanken.
Heb het vanmiddag weer terug gezet. Ben benieuwd.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ook bij mij gebeurd dit als ik hem te vol weg zet ( heb ook gaten in de vulopening geboord om de laatste liter er in te krijgen). Tanken en dan naar huis? laatste liter overslaan.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
siebke
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Ongelezen bericht door siebke »

Tijdens een oplettend moment in een natuurkundeles, ooit lang geleden, leerde ik dat vloeistoffen uitzetten als ze verwarmd worden. Zou hier ook de oorzaak gezocht kunnen worden door de motorwarmte en/of zoninstraling? Het zijn toch zo'n slordige 25 koude liters waarmee de tank gevuld kan worden. Als je dan tot aan de nok toe vult (en pak-m-beet) daarna slechts één km rijdt... _001 . Óf er is al benzine, door het rijden met (over-)volle tank al benzine in het overloopje gestroomd wat door het opbokken kans ziet er dan pas uit te lopen. Het overloopje loopt nl. niet recht verticaal naar beneden. Het zijn zomaar een paar suggesties :$
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

WernerB schreef:Moet wel bekennen dat ik een tijdje geleden de rubberen hals/vernauwing uit de benzinevulopening heb gehaald..
Mij is niet bekend dat er zoiets OEM in zou zitten? _001

Staat het op de navolgende afbeelding?
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=16_0745
Anders ff een fotootje?

Anyhoe, je moet ook niet vergeten dat een redelijk volle tank ook de brandstof door het bewegen van de motor dusdanig zal kunnen gaan klotsen dat het overloopje teen-en-tander opvangt.
Want, in tegenstelling tot (bijvoorbeeld) de 1100RT, sluit de tankdop van de 1200RT niet 100% goed af.
Ruik maar eens een dag of wat nabij de tankdop, iets van een benzinelucht ruik je wel.
JC1150
Type: Overig R-serie
Bijz: R1150RS
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Ongelezen bericht door JC1150 »

Toevallig heb ik dit ook vaker, met de R1150RS. Gisteren nog; 22,25 liter getankt (was bijna leeg dus :o ) en de motor na kilometertje thuis weggezet. Was wat vergeten en er lag al een behoorlijk plasje benzine onder het slangetje. Even de vuldop open, en het lijkt dan wel dat er overdruk in de tank heerst: je hoort de lucht ontsnappen samen met wat benzine, als je de tankdop opent.
WernerB

Inspector Gadget schreef:
WernerB schreef:Moet wel bekennen dat ik een tijdje geleden de rubberen hals/vernauwing uit de benzinevulopening heb gehaald..
Mij is niet bekend dat er zoiets OEM in zou zitten? _001

Staat het op de navolgende afbeelding?
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=16_0745
Anders ff een fotootje?

Anyhoe, je moet ook niet vergeten dat een redelijk volle tank ook de brandstof door het bewegen van de motor dusdanig zal kunnen gaan klotsen dat het overloopje teen-en-tander opvangt.
Want, in tegenstelling tot (bijvoorbeeld) de 1100RT, sluit de tankdop van de 1200RT niet 100% goed af.
Ruik maar eens een dag of wat nabij de tankdop, iets van een benzinelucht ruik je wel.
Rob,
Het onderdeel staat niet op de tekening vermeld. Is echter wel degelijk OEM, want ben dit in diverse artikelen tegengekomen, waar het volledig en snel kunnen aftanken betrof...

In mijn 2006 RT zit op het laagste punt van de vulopening, een rubberring. Als je die eruit tilt, blijkt aan de ring nog een tuit te zitten van 2 cm. Die tuit zorgt ervoor dat je de laatste liters er niet snel in krijgt. Maar die tuit zorgt er tegelijk voor dat je de tank niet te vol kunt doen. Er is hierover al veel geschreven, want ieder met een RT heeft moeite om die laatste liters erin te krijgen. Gaatjes boren in de vulopening en verwijderen van de rubberring/ vernauwing zorgt dat je sneller en nagenoeg tot de nok kunt volgooien. Denk dat daar nu juist de crux zit.
Zoals gemeld zit de rubbertuit er bij mij weer in. Dan maar een litertje minder erin.......
Have a nice BMW-day!
WernerB

Afbeelding
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dank je wel voor de duiding, Werner! _004
Ik heb ff gekeken en zie het nu ook zitten bij mijn 1200RT. ;)

Mijn vulopening is reeds voorzien van {kuch, kuch} de bekende paar gaatjes.
Maar ik tank niet te vol, het is puur om het tanken ietwat gemakkelijker (lees: sneller) te maken.
Want ik kan mij nog altijd niet aan de indruk onttrekken dat de tankdop minder brandstof-dicht is (of afsluit) versus de 11xxRT serie. _001

PS: Net zo boeiend verder maar op het onderdeel staat "0632 7678016-03 548361-10";
Welke, volgens RealOEM, op de GS Adventure gebruikt zou worden, genaamd "spacer". _001

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”