LED Koplamp R 1200 RT (dohc)

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Freddy Kreuger
Type: R1200RT
Bijz: grijs maar niet saai
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hellevoetsluis

LED Koplamp R 1200 RT (dohc)

Ongelezen bericht door Freddy Kreuger »

Zo in de winter wil ik wel eens creatief zijn en zoekende op het web kom ik de LED variant tegen van de H4 met canbus regeling.
Is er iemand die dat al heeft geprobeerd want het kost wel weer wat. Het zou voor twee stuks zo rond de 160 euro's kosten.

https://www.xenonlamp.nl/h4-canbus-led- ... oCp_jw_wcB

Het lijkt mij wel wat maar ben niet zeker of het canbus van mijn BMW-ert het kan hebben. _001
Als je alleen maar rechtuit gaat ben je er twee keer zo snel, maar is het rijden half zo leuk.
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: LED Koplamp R 1200 RT (dohc)

Ongelezen bericht door HansD »

Neem eens de moeite te zoeken op het forum voordat je een vraag post. Dit is al zo vaak aan de orde geweest!
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ten eerste, en nogal belangrijk, de 1200RT heeft H7 lampen, geen H4. ;)

Inderdaad, dit onderwerp is al een paar keer ter tafel gekomen.
En zijn er een aantal "issues" die nogal van belang zijn;

1.
Een redelijk groot probleem is dat dergelijke led-lampen een verandering zullen geven in lichtbeeld;
Immers je vervangt de (halogeen) gloeilamp door een led-lamp van een totaal andere techniek, opbouw enzovoort.
Zo stralen leds altijd het licht directioneel uit, vandaar dat je altijd bij dergelijke led-lampen meerdere leds gemonteerd ziet zitten om te proberen dit te "compenseren". Terwijl een halogeen gloeilamp rondom licht uitstraalt.
En dat lichtbeeld geeft dus een risico dat a) jij geen klap ziet omdat de dekking van het led-licht ruim onvoldoende is, en b) dat je de overige verkeersdeelnemers verblind. Je koplamp-reflector is ontworpen voor halogeen gloeilampen met de daarbij behorende brandpunt, reflectie et cetera.
Niet voor led-lampen. Daar heb je een geheel nieuw ontworpen koplamp bij nodig, zie de 4-wielige die af-fabriek voorzien zijn van led-koplampen.
Daar zal je zien dat bij de led-koplampen ook lenzen en dergelijke gebruikt worden om het lichtbeeld goed en conform de regels en wetgeving te krijgen.

2.
Een ander redelijk groot probleem is de montage;
Dergelijke (power)leds worden behoorlijk warm.
De "Chinezen" proberen dit op te lossen door (o.a) grote koellichamen en ventilatortjes te monteren.
Daardoor wordt een dergelijke led-lamp een grote (lees: lang en dik) "kanon" waardoor je de OEM deksels die achterop je koplamp zitten om de boel (ook) waterdicht te maken, niet (meer) zomaar gemonteerd kunnen worden. Sterker nog, je kunt die led-lampen niet waterdicht monteren want anders gaan ze heel snel defect door oververhitting, er is (echte) buitenlucht nodig om ze te, naast de geforceerde, koelen. (convectie)
Daarnaast, ook nogal een belangrijk punt, denk ik, is dat de koplamp van de 1200RT voor een heel groot deel plastic is, waardoor de (hogere) warmte van een led-lamp me dunkt ook mogelijke gevolgen kan hebben voor je koplamp. Zoals smelten en/of verkleuren.

3.
Dan nog de can-bus compatible;
De lampen-defect detectie moet voor de gek te houden worden omdat led-lampen beduidend minder stroom verbruiken versus de (OEM) halogeen lampen. Daar wordt soms door de "Chinezen" belastingweerstanden gemonteerd, die weer behoorlijk warm worden en je dus ook weer op een (goed koelende) plek moet monteren. Soms lossen de "Chinezen" dit op door een capacitieve belasting te gebruiken, maar daar is mijn ervaring dat de can-bus (lees: lichten-defect detectie) soms toch een foutmelding op kan geven en mogelijk gevolgen kan geven voor secundaire functies.

4.
Als je dergelijke led-lampen (met soms overdreven claims van licht, lichtopbrengst en dergelijke) vergelijkt met "echte" (extra) led-lampen die wel daadwerkelijk performen, zoals Denali, ClearWater, en zijn er nog wel meer, valt op dat die qua afmetingen toch wel flink wat groter zijn om "vergelijkbare" (lees: claims) waardes te geven.

Kortom, een dergelijke H7 (of H4 ;) ) led-lamp is daarom meer, sorry voor mijn woorden, "speelgoed" en "voor de show".
Als je veiligheid en je zichtbaarheid er van afhankelijk is, zou ik persoonlijk nooit gokken op dergelijke "halve" oplossingen.
Met alle hierboven mogelijke problemen van dien.

Op het RT-forum zijn er meerdere geïnteresseerde geweest maar vooralsnog heb ik niemand gehoord die er laaiend enthousiast over was.
Of het daadwerkelijk gedaan heeft.

Maar misschien zie ik het allemaal helemaal verkeerd, moet jij je er verder weinig van aantrekken, en het gewoon gaan proberen.
En zou ik heel graag positief verrast worden.
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

+1 voor alle 4 de punten
punt 5: u bent in overtreding met de homologatie van uw motor.
Inspector Gadget

Handhaving van de juiste armaturen in de juiste koplampen is volgens mij in de diverse (Nederlandse) wetgevingen vooralsnog alleen voor de 4-wielige.
Dat kan natuurlijk weer anders zijn in België, want wat dat betreft is er absoluut geen 1 Europa. :O
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Als ik jouw was, zou ik mijn koplamp door retrofitlab laten ombouwen of dit zelf doen en bi-xenon inbouwen, geeft een pruim licht, xenon lampjes gaan lang mee, lenzen zorgen ervoor dat je niemand verblind en voor canbus geschikt.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Inspector Gadget

Is wel wat duurder, heel wat duurder.
2x zo duur zo'n beetje, exclusief ombouw.
En je moet je koplamp uitgebouwd aanleveren.
Anders had ik het al lang gedaan. _005

Is wel heel veel beter "binnen de lijntjes".
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Dat kan natuurlijk weer anders zijn in België, want wat dat betreft is er absoluut geen 1 Europa
Niet echt daar de homologatie Europees is.
E/ECE/324
E/ECE/TRANS/505 } Rev. 1/Add.47/Rev.5
Règlement No 48

En het geheel (armatuur + reflector + glas + lamp) gekeurd werd, inclusief het elektrisch schema en het lichtbeeld. Ik weet het, er bestaat een hele heisa over (in alle EU landen trouwens) maar hier zaten er enkelen die in Oostenrijk en Duitsland aan de kant gezet zijn en een boete betaald hebben als ik met goed herinner voor het ombouwen naar Xenon. LED is hetzelfde verhaal. Dus even naar de RDW bellen en uitsluitsel vragen (liefst op papier).

En als je dan toch ombouwt moet je thermische kous over je aansluitingsdraden aanbrengen want de achterkant van die LED waar het koelelement zit wordt behoorlijk warm en kan je draden en de rest ook trouwens doen smelten.
Inspector Gadget

Dat er een intentie is van 1 europa, met die homologatie is stap 1, maar elke lidstaat heeft vooralsnog alle ruimte om daar vanaf te wijken.
Zo is het sinds 2012 in Nederland (weer) toegestaan Xenon te monteren in een 4-wielige terwijl de armatuur een Halogeen nomenclatuur heeft.

En heeft de Nederlandse wetgever bepaald dat artikel 5, het zogenoemde kapstok-artikel zijnde het gevaar en/of hinder veroorzaken, voldoende is voor de handhavers.

Dat je daarmee niet wegkomt in andere landen binnen de EU is een tweede inderdaad.

Zo'n dergelijke (officiële) EU goedkeuring is meer voor het handelsverkeer dan voor de handhaving, is mijn indruk.

Daarnaast hebben we in NL ook nog de periodieke keuring van de vierwielige.
Als je lichtbeeld klopt en voldoet, is het verder geen controle-punt welke armaturen je gebruikt.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”