stationair afstellen

Konstantfahruckeln (KFR) en afstellingen voor soepel rijgedrag. Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Wivanti (Wilco)

stationair afstellen

Ongelezen bericht door Wivanti (Wilco) »

Collega Beemerriders, Ik vind dat de 850 een beetje te hoog stationair loopt :shock: , nu dit een inspuitboxertje is zal de werkwijze wat anders zijn dan de carb.. uitvoeringen.
Wie kan mij vertellen hoe dit snel/eenvoudig is te doen? :D

Wilco

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Op de gasklephuizen vind je een messing schroef, ongeveer 10 mm in doorsnede.

Deze draai je aan beide kanten evenveel in totdat je het toerental hebt bereikt wat je wilt.

Links moet je 'even' het plastiek loshalen, rechts zit daar een mooi gaatje.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo
Sinds ik de nieuwe types Boxers rijdt , werk ik met een zelfs gebouwde kwikkolom wijst zeer nauwkeurig en rustig aan.Ik moet wel zeggen dat bij mijn R1100RT dikwijls ingeregeld moest worden,bij mijn R1150RT verloopt de afstelling nauwelijks.Ik had ook al het laatste type R1100RT met verdeelstuk voor gaskabels.Bij de K-Serie werkte ik met vacuummeters,ik vond dat deze niet goed werkten bij de boxers.
Kees BMW
Wivanti (Wilco)

ludo schreef:Hallo,

Ik heb ook zo een kwilkolom gemaakt voor mijne R1100RT van bj.2000 en dat werkt inderdaad heel rusig.

Een collega op het werk beweert echter dat de aansluitslangen zo kort mogelijk moeten gemaakt worden om een correcte meting te doen.

Ik begrijp dit niet goed want volgens mij is het alleen belangrijk dat ze precies even lang zijn.

Mag ik uw visie vragen omtrent dit probleem( tje).

groeten,

Ludo
Ludo, de lengtes wel gelijk houden zodat de volumereactie gelijk blijft, lengte moet natuurlijk niet te lang zijn zolang de slangwand maar stug is en niet mee reageerd op de vacuummomenten van de motor, verder zal er goed mee te werken zijn....hangt ook een beetje af van de diameter van de kwikbuis... het spul is al zwaar genoeg :D

suk6.

Wilco
rodenburg

Ongelezen bericht door rodenburg »

PaulRS schreef:Hoi.

Deze draai je aan beide kanten evenveel in totdat je het toerental hebt bereikt wat je wilt.

Groeten, Paul.
Waar zitten de gasklephuizen :?: :?:
eventueel met tekening of foto
alvast bedankt
Wivanti (Wilco)

rodenburg schreef:
PaulRS schreef:Hoi.

Groeten, Paul.
Waar zitten de gasklephuizen :?: :?:
eventueel met tekening of foto
alvast bedankt
Laten we zeggen waar normaal de carburateurs zitten!, zijn het nu buizen met een klepje. :wink:

HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Bij Handige downloads staat de reparatie handleiding en daarin staat uiteraard het gasklephuis:
Afbeelding
Hans
rodenburg

Waar zitten "normaal" de carburateurs :?: :roll:
HansD

rodenburg schreef:Waar zitten "normaal" de carburateurs :?: :roll:
Uit beide cylinders, zowel links als rechts, loopt een buis schuin naar achteren; zeg maar net boven je voeten. Dit is de inlaatkant van elke cylinder waar het benzine-lucht-mengsel de motor binnenkomt. Vroeger zat op dezelfde plek ook de carburateur, maar tegenwoordig met electronische benzine-injectie is de carburateur vervangen door een gashuis.
Blader eens in de werkplaatshandleiding dan vind je vast wel een plaatje met tekst dat je wat verder kan helpen...
Hans
rodenburg

Dank U, we zullen morgen eens op zoektocht gaan
en proberen m'n motor op de juiste toeren te laten draaien.
Kees BMW

Re: stationair afstellen

Hallo,

Mijn R 1150 RT staat op de heftafel voor een schoonmaakbeurt syncroniseren van de gaskleppen, remmerij schoonmaken en opmeten alle ölien verversen en KM tellerkabel schoonmaken en opnieuw smeren.

Afbeelding

Succes
Laatst gewijzigd door Kees BMW op 11 mei 2009, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees BMW

Kees BMW

Hallo

Op kwikkolom staan de statoniare en deellast mooi even hoog.

Afbeelding

Succes,
Laatst gewijzigd door Kees BMW op 11 mei 2009, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees BMW
Kees BMW

Hallo,

Aansluiting slang kwikkolom aan inlaatbuis.

Afbeelding

Succes,
Laatst gewijzigd door Kees BMW op 11 mei 2009, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees BMW
Kees BMW

Hallo,

Foto was verwijderd nog maar een keer.Bij stationair en deellast staat de kwikkolom mooi gelijk.

Afbeelding

Succes,
Kees BMW
Kees BMW

Hallo,

Klus is gegeklaard.

Afbeelding

Succes,
Laatst gewijzigd door Kees BMW op 11 mei 2009, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees BMW
HansD

Mooie fotos Kees! Ik zou het fantastisch vinden om een keer te komen kijken als je aan het sleutelen bent (ook al woon je voor mij niet naast de deur) en ik zou er veel van leren.
Bedankt voor het posten van de fotos.
Hans

RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi Kees,

Het bouwen van zo'n kwik kolom is dat nu moeilijk en waar moet je precies op letten.

Groeten Ruud
Kees BMW

Hallo,

Zeg Hans het is natuurlijk niet zo dat ik altijd aan mijn motor sleutel,ik had voor het Treffen vastgesteld dat links en rechts niet synchroon waren.Dus heb ik deze week het rechter kuipdeel verwijderd en rechts aan links gelijk gesteld,en kon toen gelijk de motor mooi schoonmaken.Misschien dat ik binnenkort het linker kuipdeel ook moet verwijderen omdat mijn Gel accu minder wordt,hij staat er in juli 6 jaar in.Als hij een week stil staat zit er nog ±12,2 Volt in was eerst 12,9Volt,ik heb al een nieuwe Gel accu besteld die komt eerst op reserve te staan.Een dan kan ik gelijk de linkerkant van de motor ook mooi schoonmaken.

Succes,
Kees BMW
Kees BMW

Hallo.

Kijk hier eens op om een kolom temaken deze is met olie gevult dit is nog al onnauwkeurig omdat het erg op en neer gaat.Kwik is veel zwaarder en beweegt veel minder dus nauwkeuriger,ik weet niet of kwik nog wel te koop is,een kwikkolom hoeft ook niet hoger als 30 cm te zijn.

http://freenet-homepage.de/holger_wiema ... nc_r11.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes,
Kees BMW
Kees BMW

Hallo,

Hier is noch een foto van mijn kwikkolom,ik heb hem jaren terug bij een dumphandel gekocht hij is veel te groot[1 meter]maar zo maar gelaten.Kwik in 2002 gekocht bij "Efka Import in Zandvoort" ïk had 500 gr kwik voor € 63 ik heb een derde deel gebruikt en de rest weer verkocht.

Afbeelding

Succs,
Kees BMW

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “KFR & Motormanagement”