"Het nieuwe rijden"

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Sjoerd

"Het nieuwe rijden"

Ongelezen bericht door Sjoerd »

Ik heb de mazzel dat ik mijn autorijbewijs heb gehaald toen "het nieuwe rijden" net werd ingevoerd, dus ik schijn extra zuinig te rijden door lekker snel op te schakelen, 50 in z'n 4 te rijden en 80 in z'n 5 (en tegenwoordig gewoon een Toyota Prius die dat allemaal zelf fixt :)). Echter, wat doen jullie op de motor? Als ik op mijn R1150RT 50 rij in z'n vier gaat dat nét niet, dus wordt het standaard 55/60. 80 km/uur gaat wel weer goed in de vijfde.

Wat is wijsheid? 50 rijden met hoge toeren, of 55 in de vierde? Ik weet trouwens niet eens wat de afwijking is van mijn kilometerteller ten opzichte van de échte snelheid?
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Re: "Het nieuwe rijden"

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Gewoon lekker van je motor genieten en persoonlijk heb ik :twisted: :twisted: :twisted: aan het "nieuwe rijden".

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Sjoerd

Ongelezen bericht door Sjoerd »

Hazeldonk schreef:Gewoon lekker van je motor genieten en persoonlijk heb ik :twisted: :twisted: :twisted: aan het "nieuwe rijden".

Ben
Haha, helaas mag dat ook weer niet overal, ik wil vaak 80 waar je 50 mag en andersom. :p
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Sjoerd schreef:
Hazeldonk schreef:Gewoon lekker van je motor genieten en persoonlijk heb ik :twisted: :twisted: :twisted: aan het "nieuwe rijden".

Ben
Haha, helaas mag dat ook weer niet overal, ik wil vaak 80 waar je 50 mag en andersom. :p
Kwestie van goed uitkijken en zonder mopperen betalen als je er op wordt aangesproken :(

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Sjoerd schreef:Wat is wijsheid? 50 rijden met hoge toeren, of 55 in de vierde?
Die wijsheid heb je natuurlijk zelf in pacht...
Luister naar je motor! is mijn advies.
Indien mogelijk rijd ik meestal iets harder (55-60) in een hogere versnelling.
Gewoon omdat de motor dan fijner loopt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

moh_fan schreef:Luister naar je motor! is mijn advies.
Absoluut 100% mee eens, en dat geldt voor elk voertuig.

Met je ogen kijk je daar waar je naar toe wilt, met je oren luister je naar je voertuig en de omgeving, met je k.nt voel je wat je fiets doet.

Zo wordt vaak tijdens de opleiding aangegeven dat je een bepaalde opdracht moet uitvoeren bij x-aantal toeren.
Is het mijn eigen fiets, dan kijk ik vrijwel nimmer op de toerenteller. Is het een andere fiets, probeer ik te luisteren wat die x-aantal toeren klinken, om dan de opdracht uit te voeren.

Het "nieuwe rijden" geeft aanwijzingen en richtlijnen, maar jij bepaalt wat het meest comfortabel en verantwoord is, voor jou en je voertuig en de omstandigheden.
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

Ik schakel op rond de 4000/4250tpm bij normaal woon/werk rijden en voor het terugschakelen laat ik hem lang op de motor remmen. Dat rijd voor mij het lekkerst lekker vlot en niet te hoog in toeren. En dan doe ik genoeg aan hiet nieuwe rijden. Als ik eerder zou schakelen zeg rond 3000 dan rijd ie redelijk futlooos en dat kan niet de bedoeling zijn. Als ik "lekker" aan het sturen ben dan ligt het er net aan. Alpen pasje op en af hou ik hem ook gerust tussen de 4000 en 7000tpm. Ik doe het nieuwe rijden wel in de koekblik.
DutchBear
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: lekker groot
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door DutchBear »

Lekker schakelen op geluid en gevoel 8)_

Kijk ik dan naar de toerenteller, is dat meestal tussen de 3500 en 3700 TPM.
Opschieten betekent gewoon planken. Hoger dan 6500TPM brengt mijns inzien niet zoveel meer.

Op de snelweg, als ik dan echt daar moet zijn, rij ik zo rond de 4000TPM wat volgens de Garmin dan 128km/h is.
R1200GSA 2010
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Het is inderdaad jammer dat veel mensen het nog niet begrijpen en heel krampachtig die dingen overal op toepassen. Zo zie je ook mensen die op een lege snelweg tóch tot het einde van de invoegstrook blijven rijden, of juist als het druk is de lege plek negeren en snelheid blijven maken tot ze vastlopen. Die mensen snappen er niets van en moeten het rbw inleveren wat mij betreft.

Ook zo met 'het nieuwe rijden'. Niet elk voertuig laat zich bij 2000-2500 tpm lekker opschakelen, dus moet je dat ook niet doen. Zoals de anderen al zeggen: luister naar de motor en als ie gaat trillen en brommen als een ouwe zeeman, is het niet goed. Je kunt het wel even proberen natuurlijk, maar als het niet lekker loopt moet je het niet doen. Dan kan het zelfs schadelijk zijn voor je versnellingsbak.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”