"Het nieuwe rijden"
Moderator: RT_Patrick
"Het nieuwe rijden"
Ik heb de mazzel dat ik mijn autorijbewijs heb gehaald toen "het nieuwe rijden" net werd ingevoerd, dus ik schijn extra zuinig te rijden door lekker snel op te schakelen, 50 in z'n 4 te rijden en 80 in z'n 5 (en tegenwoordig gewoon een Toyota Prius die dat allemaal zelf fixt :)). Echter, wat doen jullie op de motor? Als ik op mijn R1150RT 50 rij in z'n vier gaat dat nét niet, dus wordt het standaard 55/60. 80 km/uur gaat wel weer goed in de vijfde.
Wat is wijsheid? 50 rijden met hoge toeren, of 55 in de vierde? Ik weet trouwens niet eens wat de afwijking is van mijn kilometerteller ten opzichte van de échte snelheid?
Wat is wijsheid? 50 rijden met hoge toeren, of 55 in de vierde? Ik weet trouwens niet eens wat de afwijking is van mijn kilometerteller ten opzichte van de échte snelheid?
- Hazeldonk
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: "Het nieuwe rijden"
Gewoon lekker van je motor genieten en persoonlijk heb ik
aan het "nieuwe rijden".
Ben



Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Re: "Het nieuwe rijden"
Haha, helaas mag dat ook weer niet overal, ik wil vaak 80 waar je 50 mag en andersom. :pHazeldonk schreef:Gewoon lekker van je motor genieten en persoonlijk heb ik![]()
![]()
aan het "nieuwe rijden".
Ben
- Hazeldonk
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: "Het nieuwe rijden"
Kwestie van goed uitkijken en zonder mopperen betalen als je er op wordt aangesprokenSjoerd schreef:Haha, helaas mag dat ook weer niet overal, ik wil vaak 80 waar je 50 mag en andersom. :pHazeldonk schreef:Gewoon lekker van je motor genieten en persoonlijk heb ik![]()
![]()
aan het "nieuwe rijden".
Ben

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: "Het nieuwe rijden"
Die wijsheid heb je natuurlijk zelf in pacht...Sjoerd schreef:Wat is wijsheid? 50 rijden met hoge toeren, of 55 in de vierde?
Luister naar je motor! is mijn advies.
Indien mogelijk rijd ik meestal iets harder (55-60) in een hogere versnelling.
Gewoon omdat de motor dan fijner loopt.
Re: "Het nieuwe rijden"
Absoluut 100% mee eens, en dat geldt voor elk voertuig.moh_fan schreef:Luister naar je motor! is mijn advies.
Met je ogen kijk je daar waar je naar toe wilt, met je oren luister je naar je voertuig en de omgeving, met je k.nt voel je wat je fiets doet.
Zo wordt vaak tijdens de opleiding aangegeven dat je een bepaalde opdracht moet uitvoeren bij x-aantal toeren.
Is het mijn eigen fiets, dan kijk ik vrijwel nimmer op de toerenteller. Is het een andere fiets, probeer ik te luisteren wat die x-aantal toeren klinken, om dan de opdracht uit te voeren.
Het "nieuwe rijden" geeft aanwijzingen en richtlijnen, maar jij bepaalt wat het meest comfortabel en verantwoord is, voor jou en je voertuig en de omstandigheden.
Re: "Het nieuwe rijden"
Ik schakel op rond de 4000/4250tpm bij normaal woon/werk rijden en voor het terugschakelen laat ik hem lang op de motor remmen. Dat rijd voor mij het lekkerst lekker vlot en niet te hoog in toeren. En dan doe ik genoeg aan hiet nieuwe rijden. Als ik eerder zou schakelen zeg rond 3000 dan rijd ie redelijk futlooos en dat kan niet de bedoeling zijn. Als ik "lekker" aan het sturen ben dan ligt het er net aan. Alpen pasje op en af hou ik hem ook gerust tussen de 4000 en 7000tpm. Ik doe het nieuwe rijden wel in de koekblik.
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 27 aug 2009, 09:54
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: lekker groot
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Re: "Het nieuwe rijden"
Lekker schakelen op geluid en gevoel
Kijk ik dan naar de toerenteller, is dat meestal tussen de 3500 en 3700 TPM.
Opschieten betekent gewoon planken. Hoger dan 6500TPM brengt mijns inzien niet zoveel meer.
Op de snelweg, als ik dan echt daar moet zijn, rij ik zo rond de 4000TPM wat volgens de Garmin dan 128km/h is.

Kijk ik dan naar de toerenteller, is dat meestal tussen de 3500 en 3700 TPM.
Opschieten betekent gewoon planken. Hoger dan 6500TPM brengt mijns inzien niet zoveel meer.
Op de snelweg, als ik dan echt daar moet zijn, rij ik zo rond de 4000TPM wat volgens de Garmin dan 128km/h is.
R1200GSA 2010
Re: "Het nieuwe rijden"
Het is inderdaad jammer dat veel mensen het nog niet begrijpen en heel krampachtig die dingen overal op toepassen. Zo zie je ook mensen die op een lege snelweg tóch tot het einde van de invoegstrook blijven rijden, of juist als het druk is de lege plek negeren en snelheid blijven maken tot ze vastlopen. Die mensen snappen er niets van en moeten het rbw inleveren wat mij betreft.
Ook zo met 'het nieuwe rijden'. Niet elk voertuig laat zich bij 2000-2500 tpm lekker opschakelen, dus moet je dat ook niet doen. Zoals de anderen al zeggen: luister naar de motor en als ie gaat trillen en brommen als een ouwe zeeman, is het niet goed. Je kunt het wel even proberen natuurlijk, maar als het niet lekker loopt moet je het niet doen. Dan kan het zelfs schadelijk zijn voor je versnellingsbak.
Ook zo met 'het nieuwe rijden'. Niet elk voertuig laat zich bij 2000-2500 tpm lekker opschakelen, dus moet je dat ook niet doen. Zoals de anderen al zeggen: luister naar de motor en als ie gaat trillen en brommen als een ouwe zeeman, is het niet goed. Je kunt het wel even proberen natuurlijk, maar als het niet lekker loopt moet je het niet doen. Dan kan het zelfs schadelijk zijn voor je versnellingsbak.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht Het nieuwe rijden - ook voor de motor?
door Inspector Gadget » » in RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving - 2 Reacties
- 1501 Weergaves
-
Laatste bericht door RHarryRT
-
-
- 17 Reacties
- 7734 Weergaves
-
Laatste bericht door bolrob
-
- 68 Reacties
- 15357 Weergaves
-
Laatste bericht door Goose