Van R1200RT naar 1200GSA 2016

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Menno_Motor

Van R1200RT naar 1200GSA 2016

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

Hee allemaal,

Mijn RT is verkocht aan een kennis en heb deze week een nieuwe R1200GSA besteld inclusief kofferset, alle pakketten en Akrapovic
bochten en einddemper. Ik blijf de RT tot april 2016 rijden, want in mei 2016 wordt mijn mat blauwe (nieuwe kleur 2016) geleverd.
Dus tot die tijd ben ik nog volop aanwezig, daarna verhuis ik naar het GS forum :O
doov650

Re: Van R1200RT naar 1200GSA 2016

Ongelezen bericht door doov650 »

Nice !

Je bericht bevat 6 tekens. Een bericht moet minimaal 15 tekens bevatten.
millio
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dronten

Ongelezen bericht door millio »

Ben wel benieuwd waarom je overstapt naar de GSA. Ik ga komend jaar zeer waarschijnlijk andersom overstappen :mrgreen: van GSA naar RT..
Menno_Motor

Er kan scherper, makkelijker en veilig harder mee gereden worden. Bij het aanrennen van een bocht heb je meer gevoel op een GSA en bij een flinke sportieve rijstijl, is de RT op z'n voorkant nogal zoekende. Daarnaast zijn de hairpins op een RT volgeladen met passagier en topkoffer hard werken (BV in stelvio) terwijl de GSA er veel makkelijker mee om gaat.

Een RT is perfect, maar voor mijn kunnen, rijstijl is de GSA de beste keuze.
WaltzingMatilda
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Menno_Motor schreef:Er kan scherper, makkelijker en veilig harder mee gereden worden. Bij het aanrennen van een bocht heb je meer gevoel op een GSA en bij een flinke sportieve rijstijl, is de RT op z'n voorkant nogal zoekende. Daarnaast zijn de hairpins op een RT volgeladen met passagier en topkoffer hard werken (BV in stelvio) terwijl de GSA er veel makkelijker mee om gaat.

Veel van dit zit tussen je oren.
Een volgeladen (33liter?)tank op een GSA in combinatie met een volgeladen topkoffer zorgt voor wel een heel hoog zwaartepunt.
Dus zo sportief rijden zal best wel meevallen.
Als je dan echt een sportieve boxer zoekt kies dan voor een R1200R, dan zet je zelfs een GS te kakken (ga dan ajb wel alleen rijden en breng het leven van je passagier niet in gevaar)
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Dingeman
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Ongelezen bericht door Dingeman »

Menno_Motor schreef:Er kan scherper, makkelijker en veilig harder mee gereden worden. Bij het aanrennen van een bocht heb je meer gevoel op een GSA en bij een flinke sportieve rijstijl, is de RT op z'n voorkant nogal zoekende. Daarnaast zijn de hairpins op een RT volgeladen met passagier en topkoffer hard werken (BV in stelvio) terwijl de GSA er veel makkelijker mee om gaat.

Ik vind sommige stellingen van jou hierboven wel bijzonder. Ik vraag me dat ook af of deze gebaseerd zijn op jou eigen ervaringen? Ik heb een gemiddeld sportief rijgedrag en kan uit eigen jarenlange ervaring met beide motoren stellen dat die verschillen best wel meevallen. Daarbij zijn de Stilfserjoch, de Timmelsjoch en alle anderen -jochen geen onbekende passen voor mij. Oké, je kunt de GSa sportiever berijden, dat "vraagt" deze motor ook, maar verder herken ik mij er niet in wat jij schrijft.

Overigs, heel veel rijplezier en veilige kilometers gewenst met je toekomstige GSa.
Ik denk er nog wel eens met weemoed aan terug.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Dingeman
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Ongelezen bericht door Dingeman »

WaltzingMatilda schreef:

Veel van dit zit tussen je oren. Een volgeladen (33liter?)tank op een GSA in combinatie met een volgeladen topkoffer zorgt voor wel een heel hoog zwaartepunt. Dus zo sportief rijden zal best wel meevallen. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
+1
Dan zijn jou hairpins op een GSa volgeladen met (volle benzinetank), passagier, topkoffer en zijkoffers, ook heel hard werken op de Stelvio. Zeker als je nog wat tegenliggers "te verwerken" krijgt in de (binnen)bochten.

Maar zoals ik al eerder schreef, de GSa nodigt je echt uit om hem sportiever te berijden dan een RT. En dat is toch ook wel een goed en fijn gevoel als je er mee op weg bent.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
millio
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Dronten

Ongelezen bericht door millio »

Dank voor de uitleg Menno.
Ik vind zelf de bak van de GS(A) wat dat betreft ook erg prettig. Behalve de 1 dan, die is logischerwijs aan de korte kant voor de straat.
beckysmile

Ongelezen bericht door beckysmile »

Toevallig gisteren gereden met een GS van april 2015.
Even moeten wennen aan de hoge zitpositie tov een 1150RT, en dan, wat stuurt dat geweldig goed, en wat is dat stuur breed. Heel ontspannen zitpositie, beter als op mijn 1150RT. Echt een fiets om de bocht in te gooien. En dan een bak vermogen om (letterlijk) bang van te worden :shock: , in rain-modus wel te verstaan, in road-modus komt daar nog een flinke schep bij...
Dat vermogen komt er heel bruut in, naar mijn idee veel bruusker als op een K1200GT, terwijl die toch echt een bak meer pk's heeft, maar dat veel docieler opbouwt.
Al met al, het rijwielgedeelte krijgt echt een 10 _004 , maar het wordt toch niet mijn motor -naughty- , veel te fors voor wat ik er van verwacht.

Groet, Aad
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

WaltzingMatilda schreef:

Veel van dit zit tussen je oren.
Een volgeladen (33liter?)tank op een GSA in combinatie met een volgeladen topkoffer zorgt voor wel een heel hoog zwaartepunt.
Dus zo sportief rijden zal best wel meevallen.
Als je dan echt een sportieve boxer zoekt kies dan voor een R1200R, dan zet je zelfs een GS te kakken (ga dan ajb wel alleen rijden en breng het leven van je passagier niet in gevaar)

Ik rijdt nu een paar jaar met de GSA van 2008 met ook een 33 liter tank. Dacht ook dat ik zou merken dat de tank vol is dat ie topzwaar word.
Totaal dus niet. Merk geen eens verschil tussen een lege of een volle tank.
Absoluut niet topzwaar. Bovendien zit de tank bijna net boven de cilinders. Dus niet bovenop het blok zelf. Daarom merk je er weinig van.
Al het gewicht van het blok ligt al laag en dus de tank ook.
Heb al jongens en meisjes gezien met een GS op de Nurnburgring die menig sportmotor eruit reden.
Zelfs een 1000RR. En nu ik op een GSA rijdt merk ik dat ik veel sneller en wendbaarder ben dan toen ik de R1100RT en R1200RT had. I love it. Gewoon proberen en dan merk je het verschil.
Menno_Motor

Ik heb voor deze RT een GSA gehad, en reken maar dat de verschillen niet tussen de oren zitten. Op een GSA is het bochtenwerk een stuk makkelijker dan op een RT wanneer je zeer sportief rijdt. Het topzware gedeelte van de GSA
is geenszins merkbaar, behalve wanneer je manoeuvreert of onder de 10Km/h rijdt...

Het grootste 'nadeel' is het gewicht tijdens hard remmen (piepende band voorop) en de voorpartij die vaag naar de
bestuurder communiceert, wellicht door gewicht en balans.

En ja, een 1200r is zeer zeker sportiever, maar niks voor mij. Ik zit het liefst zo veel mogelijk uit de wind met de
klaphelm open, zonder vliegen in mijn gezicht.
WaltzingMatilda
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Menno_Motor schreef:
En ja, een 1200r is zeer zeker sportiever, maar niks voor mij. Ik zit het liefst zo veel mogelijk uit de wind met de
klaphelm open, zonder vliegen in mijn gezicht.
Dat is voor mij de reden dat ik mijn GS/R omgewisseld heb voor de RT.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”