Wat mij opvalt is dat de prijzen van merkbanden fors kunnen verschillen. Officiële (BMW?)dealers hanteren nogal eens adviesprijzen van bandenmerken of gaan daar net een stukje onder zitten. Aanbiedingen laat ik hier even buiten beschouwing. Dat geldt ook voor uit-lopende typen of winkeldochters.....
Bandencentrales kopen vaak gezamenlijk in of kopen in grotere partijen in, zodat de consument daar de vruchten van plukt.
Een kleine motorzaak kan ook scherp aanbieden, indien hij zich beperkt in zijn bandenmerken-aanbod.
Mijn motordealer-om-de-hoek, zoals mijn bevriende dealer in Tholen, is geen grote bandenboer, maar levert Bridgestones tegen uitermate scherpe prijzen! Dat kan hij om drie redenen:
1: hij levert in principe alleen Bridgestone!

2: hij is dus in de regio select Bridgestone-dealer, koopt ze tegen een lagere inkoopprijs en kan die de banden derhalve scherp kan aanbieden.
3: zijn voorraad is beperkt. Is geen probleem, want Bridgestone-distributie zetelt 25km verderop.
Daarmee zeggende dat ook een normale motorzaak merkbanden tegen lage prijzen kan aanbieden.
Je keuze is dan wel beperkt, maar is de Bridgestone "jouw" band, dan geniet je mee van die lage prijs.
Wil je een ander merk dan "zijn" Bridgestone, zul je verder moeten zoeken!
Voorts acht ik de prijs voor een set T30GT banden voor mijn 1200rt van €325,- alleszins redelijk. En dat is inclusief de-en montage vanaf motor + dynamisch balanceren.
Misschien ergens anders tegen een nog lagere prijs, maar dan moet ik er (ver) voor rijden! Daarbij: ik gun het hem van harte en het is een op-en top betrouwbare Zeeuw!
Overigens werd een set T30GT's elders tegen een prijs van €399,- aangeboden.....ex balanceren....bij een merkdealer!

Natuurlijk kan bovenstaand verhaal ook op iedere andere motordealer van toepassing zijn, die een ander merk motorband als specialiteit heeft.