Een gratis forum voor iedereen die van BMW Motorrad houdt. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere BMW Motorrad-liefhebbers. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
heb mijn versnellingsbakolie vervangen door 75w140
en de bevindingen zijn beter schakelen bij motor op bedrijfstemperatuur
eerst zat er 75w90 in ,en als de motor op bedrijfstemp was shakelde hij minder soepel dan wanneer hij nog koud was (niet dat zo slecht was,,,maar kon beter in mijn ogen)
dus bij de knalpot 75w140 gaan halen ,en thuis gekommen gelijk oliewissel
biker schreef:heb mijn versnellingsbak olie vervangen door 75w140
en de bevindingen zijn beter schakelen bij motor op bedrijfstemperatuur
eerst zat er 75w90 in ,en als de motor op bedrijfstemp was shakelde hij minder soepel dan wanneer hij nog koud was (niet dat zo slecht was,,,maar kon beter in mijn ogen)
dus bij de knalpot 75w140 gaan halen ,en thuis gekommen gelijk oliewissel
Ik heb de Motorex gear Penta LS 75w140 gekocht maar moet de oliewissel nog doen. Ben erg benieuwd naar het verschil maar als ik alle verhalen mag geloven over de voordelen t.o.v. 75w90 dan ben ik nu al blij
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Wolfs RT schreef:Ik heb de Motorex gear Penta LS 75w140 gekocht maar moet de oliewissel nog doen. Ben erg benieuwd naar het verschil maar als ik alle verhalen mag geloven over de voordelen t.o.v. 75w90 dan ben ik nu al blij
De catrol mtx is iets goedkoper dan de Motorex. Scheelt weer 4 euro. Ik gebruik de Catrol MTX voor versnellingbak en cardan maar in de motor wel de Motorex hoor.
Hallo,ik heb ook 75W140 gehaald voor mijn motorfiets , nu een klein detail. Doe ik deze olie enkel op de versnellingsbak of ook op de cardan.
Dank bij voorbaat.
Ik zeg in alle eerlijkheid: ik heb er geen verstand van, maar volgens mij heeft Ton het antwoord al gegeven . . .
malxcba2m schreef:Hallo,ik heb ook 75W140 gehaald voor mijn motorfiets , nu een klein detail. Doe ik deze olie enkel op de versnellingsbak of ook op de cardan.
Dank bij voorbaat.
Ton1959 schreef:Ik gebruik de Catrol MTX voor versnellingbak en cardan
Klopt cardan en versnellingsbak,,maar de hoeveelheid die in je versnellingsbak gaat is dacht ik iets van 850cc,,dus met 1 enkele bus kan je enkel de versnellingsbak doen,,want je komt olie te kort voor je cardan
biker schreef:Klopt cardan en versnellingsbak,,maar de hoeveelheid die in je versnellingsbak gaat is dacht ik iets van 850cc,,dus met 1 enkele bus kan je enkel de versnellingsbak doen,,want je komt olie te kort voor je cardan
Dat is irritant ja maar de volgende keer heb je er maar één nodig omdat je het restje van deze keer over hebt.
Baird schreef:Castrol MTX 75W140 synthetische olie wordt al langer door de specialisten aangeraden, je hebt dus een goede keus gemaakt als dit er in zit .
Ook voor de cardan overigens en dan volgens Chris Harris iedere 10k verversen.
Dat zeg ik, ook voor de cardan.
Ik koop altijd meerdere flessen van dit spul, scheelt in de verzendkosten.
Als je het met één fles doet doe je eerst de cardan en de rest gaat in de versnellingsbak, doe ik al jaren en gaat prima, bak kan best met een beetje minder ....
Hey, bedankt voor het advies, heb de olie op boite en cardan gedaan. Zondag 350km gereden en inderdaad je voelt het verschil. Enkel het moeilijk afschakelen van 3e naar 2e blijft. Ik heb de indruk dat hij in zijn 3e blijft plakken, enkel op te lossen door tussegas te geven. Waarschijnlijk slijtage van de boite, ik heb namelijk geen idee van de kilometerstand, kilometerteller is ooit teruggedraaid geweest.makkelijk 100000km.
malxcba2m schreef:Hey, bedankt voor het advies, heb de olie op boite en cardan gedaan. Zondag 350km gereden en inderdaad je voelt het verschil. Enkel het moeilijk afschakelen van 3e naar 2e blijft. Ik heb de indruk dat hij in zijn 3e blijft plakken, enkel op te lossen door tussegas te geven. Waarschijnlijk slijtage van de boite, ik heb namelijk geen idee van de kilometerstand, kilometerteller is ooit teruggedraaid geweest.makkelijk 100000km.
Mijn R1100RT van 1996 had destijds iets vergelijkbaars, ingeruild bij 133.000 toen het te gek werd.
De mijne is ook ne 96, staan bekend om minder goede boiten. Velen hebben de boite vervangen door een later model. ik denk eerder nog eventjes verder te rijden en dan volgend jaar overstappen naar een 1150 rt. Als je rekent dat een andere boite makkelijk 500 € kost (okkazie) dan denk ik dat het kosten baten plaatje uit balans geraakt en moet beginnen sparen voor een ander of jonger model.
malxcba2m schreef:De mijne is ook ne 96, staan bekend om minder goede boiten. Velen hebben de boite vervangen door een later model. ik denk eerder nog eventjes verder te rijden en dan volgend jaar overstappen naar een 1150 rt. Als je rekent dat een andere boite makkelijk 500 € kost (okkazie) dan denk ik dat het kosten baten plaatje uit balans geraakt en moet beginnen sparen voor een ander of jonger model.
Krijg je wel een 6-bak, ik vind nog dagelijks dat dat er één te veel is. Je kunt ook de boite open peuteren en repareren.
En hoe vervang ik zelf de olie in het cardan, weet dat Baird er een keer met me over gesproken had.
En is er al iets bekend over eventuele sleuteldagen?
Boite = versnellingsbak.
Cardanolie verversen staat beschreven in het werkplaatshandboek maar het is vrij simpel bij de meeste types . Even rijden totdat de motor en cardan goed warm is. Dan aftap cardan een klein beetje lossen. Dan bakje eronder houden en olie aftappen. Metaaldeeltjes van magneet van aftap halen ( bij mij zit er nooit iets aan)Nieuw ringetje op aftap leggen ( oude verwijderen eerst). Aftap vastzetten op juiste aanhaalmoment als de cardan weer koud is. Dan vullen met cardanolie totdat olie tot tegen de onderkant van het vulpluggat staat net onder tegen schroefdraad. Vulplug monteren met nieuwe afdichtring en vastzetten op juiste aanhaalmoment
Viaantje schreef:Knip Knip
En is er al iets bekend over eventuele sleuteldagen?
Nee, de animo hiervoor bij ons als organisatoren was na de laatste TechDag dusdanig onder het vriespunt gekomen dat we daarmee gestopt zijn, vergeleken bij de eerdere keren was het een beetje een koude douche. Daarnaast is de locatie en de support die we er voor mochten gebruiken ook niet meer beschikbaar. Mocht je zelf een TechDag willen organiseren dan kunnen we je daar wel bij helpen met adviezen, onze ervaring en de liefde voor techniek.
Ik las wel iets anders met betrekking tot de versnellingsbakolie bij de watergekoelde types. Misschien navragen bij de dealer
BMW.
The Summer 2015 edition of BMW Motorcycle Magazine included results of their long-term test of the 2013 R1200GS, which includes BMW's first water-boxer engine.
I'm assuming this engine is essentially the same of the 2014 & 2015 RTs and found it interesting to read the magazine's comments about coolant leaks and clunky shifting in the lower gears:
Coolant Leak: "...around 3,700 miles we noticed turquoise colored drops under the left cylinder. Our dealership replaced the entire water pump unit which took around an hour...Since then, no further droplets have been visible. Apparently since Februrary 2014 the pumps were modified with a different O-ring. This problem has obviously been solved."
Interesting note about the different O-ring. Anyone here experieneced a coolant leak on an engine that was produced post-February 2014 with the different O-ring?
Noisy Gear Changes: "...what hasn't been eradicated in series production yet is the poor separation of the clutch. A disc set that turns in motor oil (wet clutch) is still relatively new to BMW even after 90 years of boxer engines, and it feels that way. Gear changes in the lower three gears are hard and correspondingly noisy. On the other hand, gear changes from fourth to sixth are just great. BMW recommends changing the clutch pressure pin, which our test bike has had done. The poor clutch separation behavior is improved, however, by lowering the oil level. The new spec has made its rounds to dealerships everywhere with the amount of oil during a change now 3.8 liters instead of four -- to the middle of the sight glass."
Anyone else heard about the O-ring change and whether your dealer is aware of the new oil level spec or changing the clutch pin?
I was at my BMW dealer this week and new R1200RTs on their floor were filled to the top of the oil sight glass. So, perhaps the folks in Berlin didn't get the memo?