Kleppen stellen
Moderator: RT_Patrick
-
- Type: R1150RT
- Bijz: ooit:BSA ,Honda,Bmw,Suzuki,Ducati
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: enschede
Kleppen stellen
Om de kleppen te stellen zet ik mijn motor in de vijfde versnelling en draai aan het achterwiel tot de kleppen van de linker cilinder op wisselen staan. Dus tuimelaar uitlaatklep komt omhoog en tuimelaar inlaatklep gaat omlaag.
Op dit exakte wisselpunt staat de zuigers in het bdp en kun je de klepspeling van de rechter cilinder meten en zonodig afstellen.Daarna rechts op wisselen zetten en bovenstaande voor links herhalen. Wel eerst bougie er uit draaien.
Voordeel: geen dynamodeksel verwijderen en geen rubberdop in koppelinghuis na terug plaatsen zoals soms gebeurd.
karelh
Op dit exakte wisselpunt staat de zuigers in het bdp en kun je de klepspeling van de rechter cilinder meten en zonodig afstellen.Daarna rechts op wisselen zetten en bovenstaande voor links herhalen. Wel eerst bougie er uit draaien.
Voordeel: geen dynamodeksel verwijderen en geen rubberdop in koppelinghuis na terug plaatsen zoals soms gebeurd.
karelh
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Re: Kleppen stellen
Heel goed zo doe ik het al minstens 40 jaar 
En zelfs de bougies kan je laten zitten hoor

En zelfs de bougies kan je laten zitten hoor
Toevallig van de week ook zo gedaan, maar zonder bougies gaat toch echt wat gemakkelijker.
Groet, Aad
Groet, Aad
- Ton1959
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Natuurlijk gaat het gemakkelijker. Ik controleer de kleppen vaker dan nodig maar ik schroef er liever niet telkens de bougies uit. Minder kans op vuil in de bougiegaten en cilinder en je spaart de schroefdraad. Als ik de bougies verwijder dan probeer ik altijd wel om eerst met een fietspomp een beetje de ruimte rondom de bougie zuiver te blazen maar als het even kan verwijder ik de bougies alleen als ik ze vervang. En dat hoeft met de Iridium, bougies minder vaak al vernieuw ik ze toch nog best snel.beckysmile schreef:Toevallig van de week ook zo gedaan, maar zonder bougies gaat toch echt wat gemakkelijker.
Groet, Aad
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Doe het ook altijd zo en met de compressor de bougiegaten schoon spuiten voor het verwijderen.
Voor de Twin-sparkers onder ons: Schijn met een zaklamp in het gat van de secundaire bougie dan kun je door het gat van de primaire bougie je zuiger mooi bekijken als die in BDP staat.

Voor de Twin-sparkers onder ons: Schijn met een zaklamp in het gat van de secundaire bougie dan kun je door het gat van de primaire bougie je zuiger mooi bekijken als die in BDP staat.

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 5911 Weergaves
-
Laatste bericht door JDoubleOP
-
- 20 Reacties