Tot u spreekt een jonge motorrijder van 23 met een voorliefde voor BMW. Die voorliefde is ontstaan door het rijden van een BMW 3 serie, dat rijd nou eenmaal super. Daarnaast heb ik ook veel lovende verhalen gehoord van BMW motorrijders die nooit meer een ander merk willen. Ik heb nu een aantal jaar mijn motorrijbewijs en het is me inmiddels duidelijk dat ik het echt leuk vindt. Lekker tochtjes maken in Nederland of in het Duitse Eiffel gebied.
Momenteel rijdt ik mijn eerste motor een Yamaha XJ 600 S Diversion. Leuk apparaat om op te rijden en om te ontdekken of deze hobby goed bij me past of niet. Nu een aantal jaar verder is het tijd voor de volgende stap en u raad het al: Mijn oog is gevallen op BMW :-)
Nu zit ik met het volgende probleem, ik ben nogal een tenger klein mannetje (weeg ongeveer 60 kilo) en ik wil wel graag een motor rijden die ik vooral bij langzame manoeuvres en lopen met de motor en met het op de bok plaatsen de Baas ben. Nu heeft een verkoper van Motoport me verzekerd dat dat een kwestie van Techniek is en niet zozeer kracht of gewicht (zou ik ook zeggen als ik daar werkte

Het vervelende is ook dat mijn oog natuurlijk precies is gevallen op de zwaardere modellen:
- Een BMW R 1150 of 1200 GS of:
- Een BMW R 1150 of 1200 RT
Nou verschillen de GS en RT nogal, gezien bovenstaande problematiek ben ik vooral naar gewicht gaan kijken en kwam ik al snel bij de GS uit die toch behoorlijk lichter is (de adventure modellen daargelaten dan). Bij Motoport vertelde ze me dat veel mensen en het juist makkelijker vinden manoeuvreren met een RT dan met een GS, dat zou dan volgens hun komen doordat de GS vrij hoog is. Zelf ben ik 182CM lang dus met lengte heb ik op zich geen problemen, ook begreep ik dat je de zadels prima kunt verstellen. Dus wat is wijsheid?
Kort gezegd zit ik met de vraag welk model zou nou bij me passen?
Graag hoor ik daarover tips van ervaringsdeskundigen of bezitters van een GS/RT.
Zoals gezegd ben ik dus een Tour Liefhebber, dus zolang er navigatie en koffers op kunnen vindt ik alles prima. Ook vind ik het fijn dat ik rechtop kan zitten bij deze modellen, bij race modellen krijg ik na een lange tour last van m'n rug.