Pagina 1 van 1
Pech
Geplaatst: 27 jul 2015, 14:28
door Shirkah
Hallo,
Vorige week naar de ardennen gereden met de R1100 RT.
Weekje daar verbleven, prachtig motorweer, vele kronkelroutes gereden.
Op de terugweg zaterdag was het hels (regen, wind) en opeens haperde de motor en sloeg af. Waarschuwingslampje oliedruk ging ook branden. Onmiddellijk laten uitbollen naar de pechstrook.
Takeldienst gebeld (was binnen de 30' ter plaatse) en afgeleverd bij de dealer.
Benieuwd naar het verdict. Kan iets kleins zijn blijkbaar maar ook erger en ergst.
Ergst vanal is de motor enige tijd te moeten missen

Re: Pech
Geplaatst: 27 jul 2015, 15:09
door Wieleman
Knap vervelend, oorzaak is waarschijnlijk je bekabeling van je halgever, de isolatie is aan het verpulveren en als er water bij komt krijg je sluiting en hapert de motor en stop ermee. De boel los halen, kabeltje vernieuwen en het probleem is opgelost, van deze kant succes, groet René
Re: Pech
Geplaatst: 27 jul 2015, 16:54
door Shirkah
Bedankt voor de reactie Rene. Ik hoop dat het zoiets is en dat het euvel snel opgelost raakt.
Zelf weet ik er niks van. Mijn technische kennis gaar niet verder dan benzine ingooien, en oliepeil en bandendruk controleren.
Een geluk, had me eigenlijk nog maar enkele weken geleden lid gemaakt van Touring. Zou niet weten wat ik had moeten doen op zaterdagavond lags de E40...
Re: Pech
Geplaatst: 30 jul 2015, 11:29
door Shirkah
Update ; dealer heeft de moto gewoon kunnen starten en kon niks vinden.
Goed nieuws (geen grote kosten) maar zoals de dealer zegt eigenlijk ook niet want betekent dat het nog kan gebeuren.
Jaarlijks onderhoud dat voorzien was eind augustus nu uitvoeren en een extra checkup waaruit hopelijk toch iets zal naar boven komen en ik kan terug sjeezen -top-
Re: Pech
Geplaatst: 30 jul 2015, 14:44
door Henk7777
Als je motor er mee stopt tijdens een regenbui dan is het zeer waarschijnlijk dat vocht/regen de oorzaak is....
Toen de motor bij de dealer aankwam was alles opgedroogd...en startte de motor gewoon..
De kans is nu wel zeer groot dat het euvel zich herhaald bij een volgende regenbui.....
Misschien toch wel verstandig om de bedrading na te kijken, connectoren los maken en op vocht controleren......kabels misschien ergens doorgeschuurd ??
Een hele klus....
Of niet meer in de regen rijden !!!!
Succes..
Henk7777
Re: Pech
Geplaatst: 30 jul 2015, 18:56
door Shirkah
Inderdaad Henk. Mijn eerste reactie was ook : "oef, niks ernstigs" maar daar was de dealer het niet mee eens.
Misschien vinden ze nog iets bij het onderhoud.
Zoals gezegd ; ik heb niet de tijd en zeker niet de technische know how om dit zelf te controleren.
Mijn motor is zoals mijn auto (Toyota) ...onderhoud respecteren en vertrouwen op de dealer en voor de rest tanken en kilometers rijden. Daarom rij je (imho) BMW (en Toyota :mrgreen: ).
Ondertussen 103.000, nog 90.000 verwijderd van mijn K100LT.
Re: Pech
Geplaatst: 30 jul 2015, 23:47
door Baird
Hoe vaak gaan we het nog roepen: R1100RX : Hall gever vervangen, standaard bron van ellende en van verpeste vakanties, wees wijs en laat dat ding preventief vervangen en laat ze vooral niet verder gaan zoek op jouw kosten.
Re: Pech
Geplaatst: 05 aug 2015, 12:42
door Shirkah
Inderdaad Baird. Tijdens het proefrijden viel hij weer stil.
Zoals René ook al aangaf zat het probleem inderdaad bij de Hall gever, die is nu vervangen.
Grts !
Re: Pech
Geplaatst: 05 aug 2015, 16:34
door Shirkah
Ai ai...Hall Gever vervangen, onderhoud gehad, bankrekening geplunderd

...maar in het naar huis rijden sloeg de motor weer af na de volle 9 kilometer. Opnieuw starten lukte niet. In tegenstelling tot vorige zaterdag sloeg hij wel even aan maar bij het gas geven sloeg hij meteen weer af.
Hopelijk niet het begin van 1 grote miserie...
Re: Pech
Geplaatst: 05 aug 2015, 16:50
door Baird
Shirkah schreef:Ai ai...Hall Gever vervangen, onderhoud gehad, bankrekening geplunderd

...maar in het naar huis rijden sloeg de motor weer af na de volle 9 kilometer. Opnieuw starten lukte niet. In tegenstelling tot vorige zaterdag sloeg hij wel even aan maar bij het gas geven sloeg hij meteen weer af.
Hopelijk niet het begin van 1 grote miserie...
Wat een pech voor jou
De Hall-gever is in ieder geval in orde, daarover hoe je je de volgende vakanties geen zorgen meer over te maken.( ook al heb je daar nu niets aan)
Nu lijkt het in de standaard bij verbrandingsmotoren te zitten:
Stinkt de uitlaat naar benzine of niet als hij niet aan slaat?
Als je er een bougie er uit haalt, in het bougiekapje steekt en tegen massa houdt krijg je dan een vonk als je hem start?
Zitten de kunststof buizen tussen de gasklephuizen en de cilinderkop luchtdicht gemonteerd? (valse lucht aanzuigen)
Zijn de afdek rubbertjes van de vacuumaansluitingen aanwezig en niet verrot?
Stationair schroeven schoon, by-pass kanaaltjes schoon etc.?
Zo zijn er een aantal simpele zaken die je kunt controleren, ingewikkelder wordt het om de TPS-spanning te meten of de Motronic fouten te laten uitlezen.
Laat maar eens horen wat je bevindingen zijn op dit rijtje, dan kunnen we hier weer mee denken

Re: Pech
Geplaatst: 05 aug 2015, 17:16
door Shirkah
Jammer genoeg ben ik op vlak van techniek hopeloos, dealer gebeld en die kwam hem onmiddellijk weer halen en zat er duidelijk ook mee verveeld. Maar ja, daar heeft niemand wat aan.
Geen gepruttel, geen "knal", geen rare geluiden, gewoon ineens niks. Nu was het ook droog weer in tegenstelling tot de eerste keer.
Bij het opnieuw proberen te starten leek me het een zelfde gevoel als toen ik als puber de motor van de motobecane 'versmoordde".
Als ik meer nieuws heb post ik het, misschien hebben anderen die meer technisch aangelegd zijn er in de toekomst nog iets aan.
In tussentijd doe ik nog wat vervelende klussen in de vakantie ipv een ritje te maken, vrouwlief tenminste content dan

Re: Pech
Geplaatst: 12 aug 2015, 21:38
door Shirkah
Motor terug en zoals beloofd een update.
Zelfde probleem. De nieuwe Hall Gever vervangen door een andere nieuwe Hall Gever en hij doet het. Enfin, voorlopig toch want ik ben even een beetje het vertrouwen kwijt in mijn motor :s
Overigens wel tevreden van de service. Niks depannegakosten noch werkuren. Garantie van de vorige herstelling.
Je kunt het logisch vinden wat het eigenlijk zou moeten zijn... maar er zijn er andere ook.
Enfin, hopen dat hij het blijft doen nu !
grts
Re: Pech
Geplaatst: 12 aug 2015, 23:31
door Franky
Hopen op veilige kilometers en dat je nu onbezorgd kan genieten

Re: Pech
Geplaatst: 20 aug 2015, 22:58
door Shirkah
Franky schreef:Hopen op veilige kilometers en dat je nu onbezorgd kan genieten

Het vertrouwen is weg. Dealer in verlof, geen zin om daar weer ergens langs de kant te staan.
En dan ?
Maar goed, je moet het proberen en de R1100RT is betrouwbaar en dat weet ik maar....
Re: Pech
Geplaatst: 21 aug 2015, 09:49
door ArnoR
Stomme vraag, ik lees veel over storingen met de halgeve, ook hier weer, maar kan nergens vinden wat het is, of zelfs maar een fotootje ervan, dus geen idee waar ik op moet letten, wat ik eventueel preventief moet vervangen, wat de indicaties zijn enz
Is toch raar voor een storing waar je zoveel over leest, en wat schijnbaar zoveel problemen geeft
Re: Pech
Geplaatst: 21 aug 2015, 10:21
door Shirkah
Naar wat ik hoorde kunnen allerlei symptomen wijzen op de Hall gever.
Soms niet willen starten waarna hij het 4u later wel weer doet, soms uitvallen al rijdend, soms knallen geven (of net niet), allerlei problemen dus.
Bij mij was het uitvallen en daags nadien (bij de dealer dus) blijkbaar gewoon starten tot ik ermee weg reed...
Ik heb het stuk gezien, is een holle plaat, cirkelvorm waar 2 "contactpunten" in zitten waarin blijkbaar iets moet draaien dat door die contactpunten impulsen krijgt. En er hangen 2 draden aan.
Maar zoals gezegd , ik ben leek. Ongetwijfeld specialisten hier die het veel beter kunnen uitleggen :mrgreen:
Re: Pech
Geplaatst: 21 aug 2015, 12:50
door HansD
ArnoR schreef:Stomme vraag, ik lees veel over storingen met de halgeve, ook hier weer, maar kan nergens vinden wat het is, of zelfs maar een fotootje ervan, dus geen idee waar ik op moet letten, wat ik eventueel preventief moet vervangen, wat de indicaties zijn enz
Is toch raar voor een storing waar je zoveel over leest, en wat schijnbaar zoveel problemen geeft
Zoek op het forum op hall gever of hall sensor.
Re: Pech
Geplaatst: 26 aug 2015, 20:34
door ArnoR
Dat bedoel ik HansD, je word op het forum dood gegooid met storing Hall-gever, Hall sensor enz, dus zoeken opn het forum geeft giga veel hits, omdat er dus vaak een storing door is. Echter een simpele foto, of een korte omschrijving van hoe wat of waar mbt de hall gever zit er niet tussen (of kan ik althans tussen al die hits niet zo gauw vinden) lijkt mij zelfs wel een sticky waard, zo vaak hoor je erover ;-)
Re: Pech
Geplaatst: 26 aug 2015, 22:20
door Ton1959
En Arno ik denk dat mijn info duidelijk maakt wat de Hall sensor doet? Ik heb het jaren geleden al eens opgezocht. Er is iemand hier ook op het forum die ze kan reviseren. Als je hier leest op het forum over de Hall sensor kom je vast de naam Freek wel tegen. Hij weet er veel van.
Re: Pech
Geplaatst: 26 aug 2015, 22:30
door Nico4sen
Ton1959 schreef:En Arno ik denk dat mijn info duidelijk maakt wat de Hall sensor doet? Ik heb het jaren geleden al eens opgezocht. Er is iemand hier ook op het forum die ze kan reviseren. Als je hier leest op het forum over de Hall sensor kom je vast de naam Freek wel tegen. Hij weet er veel van.
Ben het wel met Arno eens. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.
Re: Pech
Geplaatst: 26 aug 2015, 22:55
door Ton1959
Daarom heb ik hem ook het plaatje gestuurd met de info.

Re: Pech
Geplaatst: 27 aug 2015, 21:11
door Nico4sen
Ton1959 schreef:Daarom heb ik hem ook het plaatje gestuurd met de info.

Wellicht kun je voor de belangstellenden het plaatje ook in dit draadje posten

Re: Pech
Geplaatst: 27 aug 2015, 22:25
door Baird
Plaatje staat ergens maar de beschrijving is als volgt:
De Hallgever heeft 4 draadjes die uiteraard isolatie om zich heen hebben. Deze 4 draadjes zitten weer in één plastic omhulsel. De isolatie van de binnenste 4 draadjes verouderd, verpulverd, vergaat. Er kan dan kortsluiting ontstaan waardoor de signalen van de sensoren niet goed binnenkomen en dus de Motronic het niet snapt. De sluiting wordt verergerd door een flinke regenbui. aan de buitenmantel is dus weinig te zien, de ellende zit aan de binnenkant.
De slechte bedrading is beginnend bij de R1150 verbeterd, dus de ellende zit bij de R1100/R850 en gelijkwaardig.
Dit is wat ik me herinner van het verhaal en de foto's van FreekC ( die ze repareert), als ik lieg dan lieg ik in commissie.
Fotootje gevonden van rotte bedrading, hier aan de connectorzijde, je ziet heel goed hoe de isolatie van de binnendraden volledig verrot is

Re: Pech
Geplaatst: 27 aug 2015, 22:35
door HansD
Waarom kan ik die wel vinden en anderen niet? Met fotos.
viewtopic.php?f=45&t=6393&p=67511#p67511
Re: Pech
Geplaatst: 27 aug 2015, 22:55
door Baird
Omdat er een verschil is tussen zoeken en vinden:
De één zegt: 'ik zoek een parkeerplaats' en vindt misschien iets, of niet. De ander zegt 'ik vind een parkeerplaats' en slaagt daar in. Ik heb dit keer niet gezocht maar zelf iets gevonden. :mrgreen:
Re: Pech
Geplaatst: 27 aug 2015, 23:00
door Ton1959
Mijn plaatje was meer een pdf bestand
Re: Pech
Geplaatst: 28 aug 2015, 15:43
door ArnoR
En het pdf bestand van Ton maakte het allemaal duidelijk
Bedankt
Re: Pech
Geplaatst: 28 aug 2015, 19:25
door HansD
Die kan ik dan weer niet vinden.

Re: Pech
Geplaatst: 28 aug 2015, 19:28
door Ton1959
Zo moeilijk is het niet Hans
Handige R-RT downloads op het forum
Re: Pech
Geplaatst: 28 aug 2015, 20:20
door Baird
HansD schreef:Die kan ik dan weer niet vinden.

.................. ik dus ook niet .......................

Re: Pech
Geplaatst: 28 aug 2015, 20:32
door Ton1959
Eerst naar Handige downloads en links en dan Handige R-RT downloads op het forum
Was minimaal wel 3 seconde zoeken