Inhouden/stotteren/haperen R1100RT

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
martijnK
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: amersfoort

Inhouden/stotteren/haperen R1100RT

Ongelezen bericht door martijnK »

Goedemiddag,

Ik heb een probleem waar ik niet uitkom _001
Van het een op het andere moment begon mij motor plots in te houden en te stotteren.
Op een gegeven moment kon ik gewoon weg niet harder rijden dan 140 door al het haperen/inhouden/stotteren.

Bougies mooi koffiebruin ( voor de zekerheid alsnog vervangen), valse lucht niet te vinden, luchtfilter is mooi schoon en inmiddels een tank met injectie-cleaner leeg gereden. Loskoppelen van de luchttemperatuursensor gaf geen verlichting van de klachten...

Overgegaan op de aanschaf van een led-uitlees kastje (hoe noem je zo iets he?! ;) ) --> gaf het motormanagment een error aan de luchttemperatuur sensor.

Dit kwam overeen met het feit dat het inhouden en stotteren minder is wanneer het s'ochtends koud is en erger wordt naarmate het warmer wordt.

2de hands een nieuwe sensor op de kop getikt, storings geheugen gewist, en het motormanagment systeem gaf vervolgens aan dat er geen storingen meer waren (ook niet na een stuk rijden).

Vervolgens leken de klachten grotendeels over, maar ik ervaarde tijdens het rijden iets wat ik denk ik het beste kan omschrijven als KFR; veel moeite met een beetje gas, maar bijvoorbeeld volgas was geen probleem.

Inmiddels zijn de klachten toe genomen; de motor loopt onregelmatig stationair, stottert met een klein beetje gas, dipt wanneer ik volgas geeft (hij trekt hier wel vlot doorheen).
Constant 120 rijden is dan weer geen probleem...
Wanneer ik wat gas geef in zijn vrij hoor ik de motor ploffen en puffen tot in het luchtfilter aan toe...
Wanneer ik de bougies eruit draai nadat ik de motor een minuut of 10 stationair heb laten lopen zijn ze beiden zwart trouwens..

Nu heb ik zelf het idee dat het misschien aan mijn gaspositiegever ligt.
Uitlezen van deze potmeter gaat via het uitleeskastje namelijk niet zoals het zou moeten. Het LEDje wat zou moeten oplichten (ook bij handmatige verstellen van de sensor) gaat maar niet branden, ook niet bij gas vol open...

Iemand een goed idee? Big RT Smile
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Inhouden/stotteren/haperen R1100RT

Ongelezen bericht door Bert M »

Hallo Martijn,

Allereerst welkom op ons forum, alwaar we het altijd zeer op prijs stellen dat mensen zich even voorstellen alvorens de eerste vraag te stellen...

Je geeft veel informatie, maar ik mis één dingetje (of eigenlijk twee), wanneer zijn voor het laatst de kleppen gesteld en is de boel gesynchroniseerd?

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
martijnK
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: amersfoort

Ongelezen bericht door martijnK »

Dank je voor je reactie Bert.

Ik heb me jaren geleden al aangemeld voor dit forum en ik lees regelmatig mee, alleen kan ik niet meer achter mijn gebruikersnaam komen.
Vandaar dat ik er niet aan gedacht heb me voor te stellen.

Kleppen stellen is tijdens de vorige beurt gedaan, verwacht eigenlijk niet dat dit het probleem is..
Synchroniseren van de injectie is al een hele tijd niet gebeurt, zijn dit problemen die hierdoor veroorzaakt kunnen worden?

Ik ben helaas niet in bezit van de juiste apparatuur om ze te synchroniseren. Mijn vader vertelde me eens dat hij vroeger zijn 2 kleps boxers altijd afstelde door 1 van de 2 bougiedoppen eraf te trekken en zo per cilinder het toerental bij stationair draaien afstelde.

gr Martijn
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Als het synchroniseren al een hele tijd niet gedaan is, zou ik daar toch beginnen met de zoektocht. De techniek (elektronica) is tegenwoordig toch wat complexer dan uit de tijd van je pa. Als jezelf voornemens bent om het onderhoud te blijven doen, is het raadzaam om een synchronisatie apparaat aan te schaffen. Kijk ook eens op de welbekende tweedehandssites.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”