Ik heb een probleem waar ik niet uitkom

Van het een op het andere moment begon mij motor plots in te houden en te stotteren.
Op een gegeven moment kon ik gewoon weg niet harder rijden dan 140 door al het haperen/inhouden/stotteren.
Bougies mooi koffiebruin ( voor de zekerheid alsnog vervangen), valse lucht niet te vinden, luchtfilter is mooi schoon en inmiddels een tank met injectie-cleaner leeg gereden. Loskoppelen van de luchttemperatuursensor gaf geen verlichting van de klachten...
Overgegaan op de aanschaf van een led-uitlees kastje (hoe noem je zo iets he?!

Dit kwam overeen met het feit dat het inhouden en stotteren minder is wanneer het s'ochtends koud is en erger wordt naarmate het warmer wordt.
2de hands een nieuwe sensor op de kop getikt, storings geheugen gewist, en het motormanagment systeem gaf vervolgens aan dat er geen storingen meer waren (ook niet na een stuk rijden).
Vervolgens leken de klachten grotendeels over, maar ik ervaarde tijdens het rijden iets wat ik denk ik het beste kan omschrijven als KFR; veel moeite met een beetje gas, maar bijvoorbeeld volgas was geen probleem.
Inmiddels zijn de klachten toe genomen; de motor loopt onregelmatig stationair, stottert met een klein beetje gas, dipt wanneer ik volgas geeft (hij trekt hier wel vlot doorheen).
Constant 120 rijden is dan weer geen probleem...
Wanneer ik wat gas geef in zijn vrij hoor ik de motor ploffen en puffen tot in het luchtfilter aan toe...
Wanneer ik de bougies eruit draai nadat ik de motor een minuut of 10 stationair heb laten lopen zijn ze beiden zwart trouwens..
Nu heb ik zelf het idee dat het misschien aan mijn gaspositiegever ligt.
Uitlezen van deze potmeter gaat via het uitleeskastje namelijk niet zoals het zou moeten. Het LEDje wat zou moeten oplichten (ook bij handmatige verstellen van de sensor) gaat maar niet branden, ook niet bij gas vol open...
Iemand een goed idee?