Pagina 1 van 1
middenstandaard
Geplaatst: 28 aug 2008, 23:08
door rodenburg
Hebben Jullie een trukje om hem/haar op zijn middenstandaard te zetten,
stappen jullie af of kun je er lekker op blijven zitten ?
Ik vind het percies niet, en zet hem altijd op zijn klein zijpekkkelje.
dank
Re: middenstandaard
Geplaatst: 28 aug 2008, 23:50
door JOS WRSM
Op de bok zetten is een kwestie van lichaamsgewichtverdeling en evenwicht.
Het ding tillen is er echt niet bij. Hoe, kan ik je via het forum niet uitleggen, dat zou ik je voor moeten doen. Dus als je zin hebt om eens naar Diemen (NL) te komen dan krijg je van mij een gratis half uur durende OP-DE-BOK-ZET-CURSUS. (mmmm zie ik daar een gat in de markt??
Maar je zou het ook eens aan een motorrijder bij jou in de buurt kunnen vragen. Hij/zij zal je zeker van advies willen voorzien.
Suc6 en grtz
Jos
rodenburg schreef:Hebben Jullie een trukje om hem/haar op zijn middenstandaard te zetten,
stappen jullie af of kun je er lekker op blijven zitten ?
Ik vind het percies niet, en zet hem altijd op zijn klein zijpekkkelje.
dank
Geplaatst: 29 aug 2008, 10:32
door motorpappa
Op de middenbok zetten gaat in ieder geval niet als je nog op de motor zit. Afstappen kan het veiligst als je de motor eerst op de zijstandaard zet, maar het kan ook als je de motor gewoon in evenwicht houd. Natuurlijk hangt dat een beetje af van je eigen lengte, kracht en zekerheid.
Eenmaal naast de motor (als hij op de zijstandaard stond zet ik de motor wel eerst rechtop) zet ik mijn voet op de uitstekende beugel van de middenbok, en duw deze vast naar de grond. Dan de beugel bij het zadel pakken. De beweging om de motor dan op de bok te krijgen is een combinatie van duwen met je voet en trekken met je hand en de motor kantelt zo over het zwaartepunt en op de middenbok.
succes met oefenen.
Gr Micha
Geplaatst: 29 aug 2008, 13:04
door rodenburg
Ja, even oefenen dus dank
en als ik eens veel tijd heb en enkele kilometers wil
rijden zal ik eens naar Diemen komen :lol:
Geplaatst: 29 aug 2008, 13:09
door JOS WRSM
Veel succes en laat em niet vallen hoor
grtz
Jos
rodenburg schreef:Ja, even oefenen dus dank
en als ik eens veel tijd heb en enkele kilometers wil
rijden zal ik eens naar Diemen komen :lol:
Geplaatst: 10 sep 2008, 19:46
door HansD
Bij Wunderlich is een vervangende middenbok te krijgen die wel te gebruiken is terwijl je blijft zitten. Door heen en weerbewegen klapt de standaard uit - heel ingenieus. Zie Wunderlich.DE.
Hans
Re: middenstandaard
Geplaatst: 11 sep 2008, 18:54
door Johannetje
rodenburg schreef:Hebben Jullie een trukje om hem/haar op zijn middenstandaard te zetten,
stappen jullie af of kun je er lekker op blijven zitten ?
Ik vind het percies niet, en zet hem altijd op zijn klein zijpekkkelje.
dank
Hoi,
Dat kan natuurlijk ook, al heb ik met mijn vorige BMW (een K welliswaar) slechte ervaringen als het om de zijstandaard gaat. Die standaard is afgebroken, de motor had toen een volle bepakking ivm vakantie in Oostenrijk.
Maar het zit hem ook tussen de oren, want de zijstandaard is veilig maar volgens mij veiliger op de middenbok. De Wunderlich standaard is een optie, wat ook werkt is...goed smeren, veren soms nakijken en idd je gewicht goed verdelen als je hem oppakt. De motor moet het werk doen, niet de spierballen.....
Groet
Johan
Geplaatst: 15 sep 2008, 22:14
door Willem Rietveld
Dit gaat erg makkelijk en bijna zonder kracht te zetten.
stap af
duw de bok met de voet tot je de grond voelt
blijf een lichte kracht op de bok uitoefenen tot je voelt dat de tweede poot van de bok ook de grond raakt.
pak de handgreep, trek hier licht aan terwijl je iets meer druk uitoefend met je voet op de bok.
De motor zal nu bijna vanzelf op de bok komen.
De R1100RT heeft wat dat betreft een bijzonder goede gewichtsverdeling voor/acher.
Succes, Willem.
Geplaatst: 22 sep 2008, 20:33
door Kephalus
In mijn prille RT carrière heb ik al ondervonden dat als je dus doet wat hierboven al beschreven werd, maar tijdens het "tillen" de motor eveneens naar achteren trekt, hij gemakkelijker op de middenstandaard kantelt.
Succes
Dirk
Geplaatst: 05 okt 2008, 14:13
door rodenburg
Na wat oefenen is het mij dan toch gelukt, ik gaf teveel kracht op de hendel waardoor ik de motor steeds naar mij trok.
Geplaatst: 06 okt 2008, 21:10
door Kephalus
Willem Rietveld schreef:Dit gaat erg makkelijk en bijna zonder kracht te zetten.
stap af
duw de bok met de voet tot je de grond voelt
blijf een lichte kracht op de bok uitoefenen tot je voelt dat de tweede poot van de bok ook de grond raakt.
pak de handgreep, trek hier licht aan terwijl je iets meer druk uitoefend met je voet op de bok.
De motor zal nu bijna vanzelf op de bok komen.
De R1100RT heeft wat dat betreft een bijzonder goede gewichtsverdeling voor/acher.
Succes, Willem.
Hallo
Heb onlangs nog iets ontdekt waardoor het nog makkelijker gaat. Namelijk de motor in neutraal zetten of ontkoppelen als je hem op de bok wilt.
Succes
Dirk
Geplaatst: 13 nov 2008, 23:02
door Daan
Ik zet m altijd in z'n vrij, stap dan links af. Linkerhand nog aan t stuur. Heb m ( de motor natuurlijk) dan een paar seconden alleen met mijn linker hand vast. Daarna rechterhand de beugel beetpakken (thv zadel). Linkervoet op uitstekende gedeelte van de midden bok. Naar beneden duwen. Dan motor zachtjes van je af duwen en naar je toe trekken. Daarbij voel je wanneer hij stevig staat.
Staat ie goed , dan volledig gewicht op je linkerbeen en met beide handen de motor iets naar achteren trekken.
De motor staat stevig op zijn pootjes (middenbok).
Heel verhaal, voor iets heel simpels
Oefening baart kunst succes!
Geplaatst: 14 nov 2008, 10:32
door HansD
Ik doe het bijna op dezelfde manier. Maar dan met mijn rechter voet.
Het gevaarlijke moment is als ik de motor alleen met mijn linkerhand vast heb totdat de middenbok met beide pootjes de grond raakt.
Hans
Geplaatst: 14 nov 2008, 12:55
door 49René
Wat zou je zeggen van het volgende.
Voor je afstapt je zijstandaard uitzetten, de beemer naar links laten zakken en rustig afstappen.
Met links vast blijven houden, rechtervoet op de bok, greep vastpakken ff wiebelen voor de stevigheid en ophalen die hap.
Gaat geweldig en geen risico bij vasthouden met één handje.
Geplaatst: 14 nov 2008, 16:38
door RuudRT
Hoi,
probeer eens met 2 handen aan het stuur en je rechtervoet op de bok geplaatst, als je dan je hele gewicht op de bok plaats door een soort van kracht uitspatting zul je zien dat hij vrijwel vanzelf gaat.
dit zou je ook kunnen proberen door op de motor te blijven zitten en je linkervoet de standaard op de grond te drukken zodat beide poten de grond raken, duw je dan fors door merk je dat de motor over het dode punt valt en op de standaard staat. door beide handen op het stuur kun je ook nog helpen met ggewichts verplaatsing.
Ruud
Geplaatst: 14 nov 2008, 17:14
door motorpappa
Meestal zet ik de motor ook eerst op de zijstandaard, stap dan af, duw de motor weer rechtop en dan met rechtervoet op de middenstandaard, naar beneden duwen, dan rechterhand naar beugel. In een beweging gewicht op r-voet en trekken met r-hand.
Als ik niet eerst op de zijstandaard wil/kan, dan houd ik tijdens afstappen beide handen aan t stuur, dan goed gaan staan en r-voet weer op middenstandaard aanduwen tot op de grond. Omdat je dit alvast doet, staat de motor al stabiel en kun je je rechterhand -veiliger- van het stuur loslaten en de beugel pakken voor het "op-bokken"
succes