Spanningregelaar ontbreekt !
Geplaatst: 14 mei 2015, 21:58
Ik ben op zoek geweest naar de kortsluiting in de Suzuki van mijn zoon. Er bleek continuity/kortsluiting te zijn tussen het frame en de kabels achter de zekeringen en er stond zelfs spanning op het frame en een aantal van deze kabels. Ik zoeken. Kabel naar de dynamo losgekoppeld, waarna duidelijk was dat die kabel schuldig was. De kabel was echter helemaal in orde, dus moest het in de dynamo zitten. Luchtfilter eraf, kettingkast bij voorste kettingwiel en koppeling eraf, schakelpedaal eraf, de 4 carburateurs eraf, allemaal volgens het boekje en toen de dynamo losgemaakt. Eenmaal met het ding in huis het deksel van de dynamo eraf om de bekabeling eronder te inspecteren. En wat blijkt, waar de spanningregelaar hoort te zitten een groot gat, en daarvoor in de plaats de kabel doorgekoppeld naar het frame (zie foto, die dikke schoef verbindt de doorkoppeling met de behuizing en geeft dus kortsluiting). Geen wonder die kortsluiting tussen spanning en het frame. Hier heeft een knoeier zitten sleutelen, denk ik dan, maar wel een die kennelijk weet wat hij doet, ook al lijkt het mij niet te verantworden. Wie dat kan zijn geweest, vorige eigenaar, voor-vorige eigenaar, garage, geen idee. Geen houvast aan de rekeningen, alleen dat de laadstroom bij verschillende beurten is gecontroleerd en kennelijk in orde bevonden. Ik zou nu graag van een deskundige weten wat er nu eigenlijk gebeurt als je die doorkoppeling zoals op de foto maakt. Het is me duidelijk dat je zonder spanningsregelaar geen grip meer hebt op de spanning die op de bedrading komt. Ik zou verwachten dat de spanning dan gemakkelijk te hoog kan oplopen waardoor de electronica doorbrandt. Dat is voor zover ik kan bekijken niet gebeurd. Wel is de plastic behuizing van het contact van de stroomtoevoer bij de zekering ter plekke van de draad van het voorlicht deels gesmolten. Hetzelfde geldt voor het plastic behuizing op de draad van het voorlicht in de stekker naar de rechter stuurhandle onder de tank, die dus naar de lichtschakelaar voert. Dezelfde kabel werd dus heet in zowel de stekker die koppelt aan het zekeringkastje en de stekker van de kabelharness naar de stuurhandle (die onder de tank zit). Dus op de plekken waar meer weerstand zit dan in de draad zelf. Ergo, die hele voorlichtkabel is te heet geweest. Ik vermoed dat dat gebeurt bij te grote spanning op het systeem, dat dat ermee te maken heeft. Hiernaast is het zo dat het licht wel werkte maar de lichtopbrengst naar mijn idee altijd al veel te weinig is geweest; ik vond de paar keer dat ik in het donker op die Suzuki reed dat ik nauwelijks licht op de weg had. Ik vermoed dat dit komt door een lekstroom naar het frame, via die aangelegde kortsluiting in de dynamo, waardoor te weinig spanning op de lamp kwam. En dat door die kortsluiting de stroom in de bewuste kabel veel te hoog werd, en dat samen met een te hoge spanning door het ontbreken van de spanningsregelaar. Is er iemand die met verstand van electronica hier iets zinvols over kan zeggen?
Theo Olsthoorn, Heemstede