Spanningregelaar ontbreekt !

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

tmolsth
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Spanningregelaar ontbreekt !

Ongelezen bericht door tmolsth »

SpanningsregelaarOntbreekt.jpg
Weet iemand wat er gebeurt als je de spanningregelaar van de dynamo ontbreekt en door een of andere sleutelaar is doorgekoppeld ?

Ik ben op zoek geweest naar de kortsluiting in de Suzuki van mijn zoon. Er bleek continuity/kortsluiting te zijn tussen het frame en de kabels achter de zekeringen en er stond zelfs spanning op het frame en een aantal van deze kabels. Ik zoeken. Kabel naar de dynamo losgekoppeld, waarna duidelijk was dat die kabel schuldig was. De kabel was echter helemaal in orde, dus moest het in de dynamo zitten. Luchtfilter eraf, kettingkast bij voorste kettingwiel en koppeling eraf, schakelpedaal eraf, de 4 carburateurs eraf, allemaal volgens het boekje en toen de dynamo losgemaakt. Eenmaal met het ding in huis het deksel van de dynamo eraf om de bekabeling eronder te inspecteren. En wat blijkt, waar de spanningregelaar hoort te zitten een groot gat, en daarvoor in de plaats de kabel doorgekoppeld naar het frame (zie foto, die dikke schoef verbindt de doorkoppeling met de behuizing en geeft dus kortsluiting). Geen wonder die kortsluiting tussen spanning en het frame. Hier heeft een knoeier zitten sleutelen, denk ik dan, maar wel een die kennelijk weet wat hij doet, ook al lijkt het mij niet te verantworden. Wie dat kan zijn geweest, vorige eigenaar, voor-vorige eigenaar, garage, geen idee. Geen houvast aan de rekeningen, alleen dat de laadstroom bij verschillende beurten is gecontroleerd en kennelijk in orde bevonden. Ik zou nu graag van een deskundige weten wat er nu eigenlijk gebeurt als je die doorkoppeling zoals op de foto maakt. Het is me duidelijk dat je zonder spanningsregelaar geen grip meer hebt op de spanning die op de bedrading komt. Ik zou verwachten dat de spanning dan gemakkelijk te hoog kan oplopen waardoor de electronica doorbrandt. Dat is voor zover ik kan bekijken niet gebeurd. Wel is de plastic behuizing van het contact van de stroomtoevoer bij de zekering ter plekke van de draad van het voorlicht deels gesmolten. Hetzelfde geldt voor het plastic behuizing op de draad van het voorlicht in de stekker naar de rechter stuurhandle onder de tank, die dus naar de lichtschakelaar voert. Dezelfde kabel werd dus heet in zowel de stekker die koppelt aan het zekeringkastje en de stekker van de kabelharness naar de stuurhandle (die onder de tank zit). Dus op de plekken waar meer weerstand zit dan in de draad zelf. Ergo, die hele voorlichtkabel is te heet geweest. Ik vermoed dat dat gebeurt bij te grote spanning op het systeem, dat dat ermee te maken heeft. Hiernaast is het zo dat het licht wel werkte maar de lichtopbrengst naar mijn idee altijd al veel te weinig is geweest; ik vond de paar keer dat ik in het donker op die Suzuki reed dat ik nauwelijks licht op de weg had. Ik vermoed dat dit komt door een lekstroom naar het frame, via die aangelegde kortsluiting in de dynamo, waardoor te weinig spanning op de lamp kwam. En dat door die kortsluiting de stroom in de bewuste kabel veel te hoog werd, en dat samen met een te hoge spanning door het ontbreken van de spanningsregelaar. Is er iemand die met verstand van electronica hier iets zinvols over kan zeggen?

Theo Olsthoorn, Heemstede
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Spanningregelaar ontbreekt !

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Je kan zonder spanningsregelaar goed rond de 70 volt komen dus dat kan niet goed gaan volgens mij. Maar meer iets voor het Suzuki forum denk ik ;) .
aantzeetje
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Wil zeker geen steen werpen naar jullie toe bmw liefhebbers maar als ik zie wat er gebeurt in het guzzi wereldje, wat me zeer nauw aan het hart ligt sinds 1976, en hoe sommige mensen iets totaal verklooien... nou ja brengt geen hulp aan jouw probleem maar blijkbaar zijn er Suzuki klooiers ook. Wil maar zeggen als je een motor 2de hands koopt, neem dan in het contract bepaalde zaken op: origineel af fabriek, ongeval vrij, modificaties uitgevoerd... je kan het zo gek niet bedenken maar zet het er bij. Twijfelt de verkoper? Laat staan die handel. Jammer maar helaas.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik denk inderdaad dat je het beste op het suzuki forum kunt navragen of het "normaal" is, wellicht is het een "oplossing" voor een gekend probleem? _001
Je weet maar nooit!
(ik kan mij niet voorstellen, maar ja)

Het feit dat er bij verschillende beurten meerdere keren de laadstroom gecontroleerd is zoals je aangeeft, doet wel de alarmbellen rinkelen bij mij.

Te hoge spanning doet de bedrading niet smelten, te hoge stroom wel.
En als het tegenzit is Leiden in last, want door die gesmolten bekabeling kan je soms de meest vreemdsoortige storingen krijgen, of erger, kortsluiting en mogelijk zelfs brand.
Helaas geen onbekende oorzaak bij motoren waar iemand is gaan hobbyen met de bedrading e.d.

De spanningsregelaar, zoals de naam aangeeft regelt hoofdzakelijk de spanning, opdat deze nooit boven een ingestelde waarde komt.
Omdat een dynamo door (elektrische & mechanische) belasting en toerental nu eenmaal ook variërende (hoge) spanning zal afgeven.
Middels de spanningsregelaar wordt dan geregeld dat de spanning begrensd wordt.
Zonder spanningsregelaar komt er dus te veel spanning op de motor, verlichting, en accu.
Nu zal de accu in een dergelijk geval als een soort van condensator wel de spanning iets beperken maar die zal altijd nog wel te hoog zijn.
Ten koste van de levensduur van je accu, gloeilampen en andere elektronica.
De dynamo, samen met de diode-blok en spanningsregelaar, verzorgt primair dat de motor van spanning voorzien wordt en tevens (daarna) ook de accu geladen wordt.
Bij een draaiende motor zal dus de dynamo de spanning en stroom verzorgen voor de motorfiets en niet de accu.
Dat is wat ook de spanningsregelaar samen met de diode-brug regelt; dat de accu alleen belast wordt zonder draaiende motor.
De laadstroom van een dynamo s afhankelijk van het aantal verbruikers en de laadtoestand van de accu.

Je kunt zelf wel e.e.a controleren;
Met een voltmeter op de accu, zal bij een draaiende motor zo rond de 14,2 volt op de accu te meten zijn.
Als je een spanning meet van circa 13,8 volt is de accu vrijwel geladen en staan de verbruikers uit.
Meet je een spanning van 12,4 volt of lager, is er een probleem met de dynamo of spanningsregelaar.

En dat kan misschien de reden zijn van die "modificatie";
Dat de dynamo defect of niet goed meer is/was, de accu dus niet meer bijlade en in plaats van een gereviseerde dynamo te plaatsen, de spanningsregelaar weggehaald hebben.
Ik gok maar wat. _001

Ik zou in een dergelijke situatie beginnen met het weer in originele staat terug te brengen, daar waar de bekabeling zichtbaar is aangetast goede isolatie aan te brengen, en alle lampen die zwart zijn vervangen. En de accu laten testen.
Of een gereviseerde dynamo plaatsen, die mogelijk wellicht ook met spanningsregelaar komt. _001

Ik wil je niks aanpraten maar als ik zoiets dergelijks meemaakte zou ik nooit meer echt lekker op die motor zitten, ik zou het of goed laten herstellen of de bijl ging er in om in onderdelen te verkopen.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 16 mei 2015, 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zou beginnen met het juiste werkplaatshandboek en de motor naar standaard terug brengen. Ik ben zelf ook bij een Suzuki forum maar het dat is een Engelstalig forum vooral voor de oude GS modellen. Suzuki had bij oudere modellen ook nogal eens problemen met de massaverbindingen waardoor ook de regelaar nogal eens kapot ging.
telekraan
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee

Ongelezen bericht door telekraan »

Ontbreken van de spanningsregelaar op de dynamo hoeft geen probleem te zijn.
Zolang er maar een externe is geplaatst.
Je kan dat makkelijk doen bij vroegste voertuigen was hij altijd extern geplaatst.
Als de laagspanning correct is geen probleem.

Fred
beckysmile

Ongelezen bericht door beckysmile »

Volgens mij ontbreekt er mer de spanningsregelaar ook de gelijkrichter, en dat betekent dus dat de hele motor gevoed wordt met wisselstroom ipv gelijkstroom, en er zijn een heleboel onderdelen die daar niet echt goed tegen kunnen. Verlichting e.d. functioneren wel, maar bijv de bobines zijn niet echt gebaat bij wisselstroom, en je accu zeker niet.
Ik ben eigenlijk verbaasd dat het ding het gewoon doet.
In elk geval zsm terugbrengen in originele staat of beter.

Groet, Aad
aantzeetje
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Meestal wordt de spanningsregelaar enkel en alleen van plaats veranderd (in de wind) mocht die niet genoeg gekoeld worden en hierdoor doorslaat. De gelijkrichter (een simpele diode brug) zit meestal nog eens apart indien het geen gesloten combinatie is.
tmolsth
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door tmolsth »

Hartelijk dank voor de tips, jongens

De diodes zitten geintegreerd en doen het nog. Ik heb inmiddels een gebruikte dynamo aangeschaft voor 45 euro + 10 euro verzendkosten, en die zit er van binnen als nieuw uit, met spanningsregelaar. Ik was daar stomverbaasd over. Alles wat ik eraan kan meten zit ook goed. Maar ik ben nog wel aan het studeren hoe zo'n dynamo met zener diodes en spanningsregelingscircuit nu exact werkt. Inmiddels een paar dikke boeken erover opgezocht. Ik wil het gewoon snappen, en dat is nog een hele klus. Ik heb namelijk ook geen zin om weer te gaan opbouwen als er nog iets niet goed is. Ik ben vast van plan te zorgen dat het allemaal weer origineel wordt en straks alle contacten, stekkers en kabels in orde zijn. Het uitgebreide inhoudelijke verslag hierboven vind ik zeer waardevol. Ik zal het zeker ter harte nemen.

Ik ben voorlopig dus zeer blij met de vervangende dynamo inclusief ingebouwde spanningsregelaar. 45 euro is een vriendelijk prijsje als je bedenkt dat een splinternieuwe 775 euro kost en alleen de spanningsregelaar nergens nieuw te krijgen is voor minder dan 180 of zo. Zo zie je eigenlijk ook een groot voordeel van een wat oudere motor, en dat had ik me nog niet gerealiseerd: Hoe ouder, hoe meer tweedehands onderdelen er te koop zijn, en dus hoe goedkoper het onderhoud en eventuele vervangingen daarvan gaan worden, of zouden moeten gaan worden.

Theo Olsthoorn, Heemstede
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Op zich is de initiële vraag (technisch) een interessant en boeiend onderwerp, maar daar het in dit geval een Suzuki betreft, verwijzen we voor verdere inhoudelijke verslaglegging naar het Suzuki-forum of een ander meer algemeen medium.

[groet]

Bert M
Moderator
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”