Ventieldopjes
Geplaatst: 06 mei 2015, 21:56
Ik had twee metalen ventieldopjes. Recentelijk was er 1 weg. Vreemd. Nu is nummer 2 ook foetsie. Waar bestel/haal ik die dingen. Is voor een 1100RT.
Een gratis forum voor iedereen die van BMW Motorrad houdt. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere BMW Motorrad-liefhebbers. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
https://bmwrtforum.nl/forum/
bmwalter schreef:Die zijn ook weer iets minder veilig bij onwettige snelheden.
Daarom kun je beter gebruik maken van haakse ventielen. Hebben het voordeel dat ze bij de bandenpomp ook makkelijker te vullen zijn.bmwalter schreef:Ik heb mij wijs laten maken dat bij hoge snelheid de middelpuntvliedende kracht op het ventiel groter kan zijn als de kracht waarmee de luchtdruk in de band het ventiel dicht houdt. De ventieldop is dan het laatste dat de lucht in de band houdt. En een stalen dopje kan dan wat meer hebben dan een rubbertje (vertrouw nooit op een rubbertje als er echt niets langs mag ontsnappen)
bmwalter schreef:Ik heb mij wijs laten maken dat bij hoge snelheid de middelpuntvliedende kracht op het ventiel groter kan zijn als de kracht waarmee de luchtdruk in de band het ventiel dicht houdt. De ventieldop is dan het laatste dat de lucht in de band houdt. En een stalen dopje kan dan wat meer hebben dan een rubbertje (vertrouw nooit op een rubbertje als er echt niets langs mag ontsnappen)
+1Bert M schreef:Verschil tussen plastic en stalen dopjes??? :lol: ja vast wel... In prijs...
Ik zit hier momenteel tegenover een semi-prof coureur en hij moest er een beetje om grinniken...
![]()
Bert M
En de reden waarom hij geen full-prof is?Bert M schreef:Verschil tussen plastic en stalen dopjes??? :lol: ja vast wel... In prijs...
Ik zit hier momenteel tegenover een semi-prof coureur en hij moest er een beetje om grinniken...
![]()
Bert M
Kleinere wielen, minder middelpuntvliedende kracht? En in die prijsklasse werden vast wel metalen dopjes gebruikt.Ton1959 schreef:Als er ergens een luchtlekkage is zal het meestal tussen ventiel en velg zijn of op de velg rand. Bij klanten die vroeger al 250km per uur reden in hun grote Mercedes en dat uren aan een stuk heb ik nooit iets vernomen over lekkende ventielen. Wel hadden ze klachten over de Michelins omdat de banden in 7 weken versleten waren bij die snelheden. En dat met banden toen in de jaren 70 van 500 gulden per stuk.
Alle gekheid op een stok: misschien het grootste verschil, als je met je motorlaarzen op een plastic dop gaat staan is ie kapot....Inspector Gadget schreef:Ik gebruik deze al heel wat jaren en nog nooit 1 verloren;![]()
Mooi, Inspector, die metalen dopjes!
Dat zal dan vast in die ventieldopjes zitten... :lol: :lol:En de reden waarom hij geen full-prof is?Bert M schreef:Verschil tussen plastic en stalen dopjes??? :lol: ja vast wel... In prijs...
Ik zit hier momenteel tegenover een semi-prof coureur en hij moest er een beetje om grinniken...
![]()
Bert M
De kleinere wielen bij de auto's moesten wel veel harder rondgaan om dezelfde weg af te leggen met die snelheid. Maar persoonlijk zie ik als enigste voordeel dat je ze goed vast kan draaien waardoor kleine kinderen ze niet snel losdraaien. Het mooie zie je alleen tijdens het poetsen.bmwalter schreef:En de reden waarom hij geen full-prof is?Bert M schreef:Verschil tussen plastic en stalen dopjes??? :lol: ja vast wel... In prijs...
Ik zit hier momenteel tegenover een semi-prof coureur en hij moest er een beetje om grinniken...
![]()
Bert M
Kleinere wielen, minder middelpuntvliedende kracht? En in die prijsklasse werden vast wel metalen dopjes gebruikt.Ton1959 schreef:Als er ergens een luchtlekkage is zal het meestal tussen ventiel en velg zijn of op de velg rand. Bij klanten die vroeger al 250km per uur reden in hun grote Mercedes en dat uren aan een stuk heb ik nooit iets vernomen over lekkende ventielen. Wel hadden ze klachten over de Michelins omdat de banden in 7 weken versleten waren bij die snelheden. En dat met banden toen in de jaren 70 van 500 gulden per stuk.
En zelfs in Duitsland waren in de jaren 70 geen stukken autobahn te vinden waar je uren 250km per uur kon rijden.
Alle gekheid op een stok: misschien het grootste verschil, als je met je motorlaarzen op een plastic dop gaat staan is ie kapot....Inspector Gadget schreef:Ik gebruik deze al heel wat jaren en nog nooit 1 verloren;![]()
Mooi, Inspector, die metalen dopjes!
en ik vind het gewoon mooier.
Bron: http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=2114Warning: Do Not use on aluminum valve stems such as those used on tire pressure monitoring systems.
Welk theorieboek was dat?Nico4sen schreef:Ik weet me nog wel te herinneren uit m'n theorieboek dat er metalen ventieldopjes op een motor moeten. Reden was volgens mij dat je de plastic dopjes kon verliezen op hoge snelheid en dat metalen dopjes dit "euvel" niet vertonen.
Heb net de plastic dopjes van m'n RT-P vervangen door metalen van m'n auto omdat ik daar 4 nieuwe (metalen) op heb gezet (miste er 2). Staat wat chiquer op m'n motor, anders hadden de plastic dopjes er nu nog op gezeten.
Blijkbaar wel. Ik begrijp dat het feitelijk een schijnkracht is, toch hebben de meesten wel een idee wat er bedoeld wordt.Baird schreef:Ben ik nou de enige die gruwelt bij het horen van de kreet 'middelpuntvliedende kracht'?
Theorie voor motorrijbewijs in 2011...Ton1959 schreef:Welk theorieboek was dat?Nico4sen schreef:Ik weet me nog wel te herinneren uit m'n theorieboek dat er metalen ventieldopjes op een motor moeten. Reden was volgens mij dat je de plastic dopjes kon verliezen op hoge snelheid en dat metalen dopjes dit "euvel" niet vertonen.
Heb net de plastic dopjes van m'n RT-P vervangen door metalen van m'n auto omdat ik daar 4 nieuwe (metalen) op heb gezet (miste er 2). Staat wat chiquer op m'n motor, anders hadden de plastic dopjes er nu nog op gezeten.