Pagina 1 van 1

Ventieldopjes

Geplaatst: 06 mei 2015, 21:56
door Bas
Ik had twee metalen ventieldopjes. Recentelijk was er 1 weg. Vreemd. Nu is nummer 2 ook foetsie. Waar bestel/haal ik die dingen. Is voor een 1100RT.

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 06 mei 2015, 22:49
door Ton1959
Bij elke autobandenhandel kan je ze krijgen volgens mij.

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 07 mei 2015, 00:05
door Wullum
Bij de Profile, de uit de reclame van vroegâh beruchte "gawden fentieldopjes".

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 07 mei 2015, 00:16
door sacuL
Dag Bas,
Bij Wunderlich heb je hele mooie in verschillende vormen en kleuren. _004
[groet] sacuL.

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 07 mei 2015, 09:31
door aantzeetje
Op ebay kan je zo zo bestellen. Zit zelfs een Nederlander die ze verkoopt tegen hele schappelijke prijzen.

En ja, soms verdwijnen die op heel spectaculaire wijze. Meestal door iemand die niet van andermans zaken kan afblijven... (kan er van meespreken. Toekomen met dopjes en vertrekken zonder dopjes)

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 07 mei 2015, 09:45
door doov650
Rubber dopjes daarentegen worden nooit gejat.
Tis maar een idee hoor.

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 07 mei 2015, 11:07
door bmwalter
Die zijn ook weer iets minder veilig bij onwettige snelheden.

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 07 mei 2015, 20:43
door WaltzingMatilda
bmwalter schreef:Die zijn ook weer iets minder veilig bij onwettige snelheden.

Hoe bedoel je?

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 07 mei 2015, 21:53
door bmwalter
Ik heb mij wijs laten maken dat bij hoge snelheid de middelpuntvliedende kracht op het ventiel groter kan zijn als de kracht waarmee de luchtdruk in de band het ventiel dicht houdt. De ventieldop is dan het laatste dat de lucht in de band houdt. En een stalen dopje kan dan wat meer hebben dan een rubbertje (vertrouw nooit op een rubbertje als er echt niets langs mag ontsnappen ;) )

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 07 mei 2015, 22:17
door WaltzingMatilda
bmwalter schreef:Ik heb mij wijs laten maken dat bij hoge snelheid de middelpuntvliedende kracht op het ventiel groter kan zijn als de kracht waarmee de luchtdruk in de band het ventiel dicht houdt. De ventieldop is dan het laatste dat de lucht in de band houdt. En een stalen dopje kan dan wat meer hebben dan een rubbertje (vertrouw nooit op een rubbertje als er echt niets langs mag ontsnappen ;) )
Daarom kun je beter gebruik maken van haakse ventielen. Hebben het voordeel dat ze bij de bandenpomp ook makkelijker te vullen zijn.
(daar heb je gelijk in Big RT Smile je kunt ze beter gebruiken als kauwgum ;) )

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 08 mei 2015, 00:36
door Ton1959
bmwalter schreef:Ik heb mij wijs laten maken dat bij hoge snelheid de middelpuntvliedende kracht op het ventiel groter kan zijn als de kracht waarmee de luchtdruk in de band het ventiel dicht houdt. De ventieldop is dan het laatste dat de lucht in de band houdt. En een stalen dopje kan dan wat meer hebben dan een rubbertje (vertrouw nooit op een rubbertje als er echt niets langs mag ontsnappen ;) )

Over welke snelheid heb je het dan? Volgens mij niet de snelheid die je met een RT kan bereiken.

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 08 mei 2015, 12:48
door ErikS
Er zijn meerdere redenen dat een ventiel iets kan lekken. Rubber dopjes houden alleen vuil tegen, metalen kunnen de druk vanuit de band weerstaan en voorkomen zo ook een stukje drukverlies. En inderdaad de rotatiesnelheid van het wiel zou in theorie ook het ventiel kunnen doen opengaan.
De motoren bij de politie worden om die reden standaard van metalen dopjes voorzien.

Ik vraag mijn dealer dan ook altijd meteen om bij aflevering de rubber dopjes te vervangen voor metalen. volgens mij kun je ze dus gewoon bij de dealer krijgen.

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 08 mei 2015, 15:39
door Bert M
Verschil tussen plastic en stalen dopjes??? :lol: ja vast wel... In prijs...

Ik zit hier momenteel tegenover een semi-prof coureur en hij moest er een beetje om grinniken...


[groet]

Bert M

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 08 mei 2015, 18:10
door WaltzingMatilda
Bert M schreef:Verschil tussen plastic en stalen dopjes??? :lol: ja vast wel... In prijs...

Ik zit hier momenteel tegenover een semi-prof coureur en hij moest er een beetje om grinniken...


[groet]

Bert M
+1 _004

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 08 mei 2015, 22:36
door Inspector Gadget
Ik gebruik deze al heel wat jaren en nog nooit 1 verloren; _001
235224e511c5054b3b2185f6f1a63c64.jpg

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 08 mei 2015, 23:43
door Ton1959
Als er ergens een luchtlekkage is zal het meestal tussen ventiel en velg zijn of op de velg rand. Bij klanten die vroeger al 250km per uur reden in hun grote Mercedes en dat uren aan een stuk heb ik nooit iets vernomen over lekkende ventielen. Wel hadden ze klachten over de Michelins omdat de banden in 7 weken versleten waren bij die snelheden. En dat met banden toen in de jaren 70 van 500 gulden per stuk.

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 09 mei 2015, 07:36
door bmwalter
Bert M schreef:Verschil tussen plastic en stalen dopjes??? :lol: ja vast wel... In prijs...

Ik zit hier momenteel tegenover een semi-prof coureur en hij moest er een beetje om grinniken...


[groet]

Bert M
En de reden waarom hij geen full-prof is?
Ton1959 schreef:Als er ergens een luchtlekkage is zal het meestal tussen ventiel en velg zijn of op de velg rand. Bij klanten die vroeger al 250km per uur reden in hun grote Mercedes en dat uren aan een stuk heb ik nooit iets vernomen over lekkende ventielen. Wel hadden ze klachten over de Michelins omdat de banden in 7 weken versleten waren bij die snelheden. En dat met banden toen in de jaren 70 van 500 gulden per stuk.
Kleinere wielen, minder middelpuntvliedende kracht? En in die prijsklasse werden vast wel metalen dopjes gebruikt.
En zelfs in Duitsland waren in de jaren 70 geen stukken autobahn te vinden waar je uren 250km per uur kon rijden.
Inspector Gadget schreef:Ik gebruik deze al heel wat jaren en nog nooit 1 verloren; _001

Mooi, Inspector, die metalen dopjes!
Alle gekheid op een stok: misschien het grootste verschil, als je met je motorlaarzen op een plastic dop gaat staan is ie kapot....
en ik vind het gewoon mooier.

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 09 mei 2015, 07:43
door Bert M
Bert M schreef:Verschil tussen plastic en stalen dopjes??? :lol: ja vast wel... In prijs...

Ik zit hier momenteel tegenover een semi-prof coureur en hij moest er een beetje om grinniken...


[groet]

Bert M
En de reden waarom hij geen full-prof is?

Dat zal dan vast in die ventieldopjes zitten... :lol: :lol:

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 09 mei 2015, 10:35
door Ton1959
bmwalter schreef:
Bert M schreef:Verschil tussen plastic en stalen dopjes??? :lol: ja vast wel... In prijs...

Ik zit hier momenteel tegenover een semi-prof coureur en hij moest er een beetje om grinniken...


[groet]

Bert M
En de reden waarom hij geen full-prof is?
Ton1959 schreef:Als er ergens een luchtlekkage is zal het meestal tussen ventiel en velg zijn of op de velg rand. Bij klanten die vroeger al 250km per uur reden in hun grote Mercedes en dat uren aan een stuk heb ik nooit iets vernomen over lekkende ventielen. Wel hadden ze klachten over de Michelins omdat de banden in 7 weken versleten waren bij die snelheden. En dat met banden toen in de jaren 70 van 500 gulden per stuk.
Kleinere wielen, minder middelpuntvliedende kracht? En in die prijsklasse werden vast wel metalen dopjes gebruikt.
En zelfs in Duitsland waren in de jaren 70 geen stukken autobahn te vinden waar je uren 250km per uur kon rijden.
Inspector Gadget schreef:Ik gebruik deze al heel wat jaren en nog nooit 1 verloren; _001

Mooi, Inspector, die metalen dopjes!
Alle gekheid op een stok: misschien het grootste verschil, als je met je motorlaarzen op een plastic dop gaat staan is ie kapot....
en ik vind het gewoon mooier.
De kleinere wielen bij de auto's moesten wel veel harder rondgaan om dezelfde weg af te leggen met die snelheid. Maar persoonlijk zie ik als enigste voordeel dat je ze goed vast kan draaien waardoor kleine kinderen ze niet snel losdraaien. Het mooie zie je alleen tijdens het poetsen.

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 09 mei 2015, 10:54
door Inspector Gadget
Let wel op, sommige versies van dergelijke no-loss doppen worden afgeraden als je het bandendruk-meetsysteem hebt;
(vermoedelijk in verband met galvanische corrosie _001 )
Warning: Do Not use on aluminum valve stems such as those used on tire pressure monitoring systems.
Bron: http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=2114

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 09 mei 2015, 11:30
door aantzeetje
Heb RDC en zulke dopjes zitten er nu 5 jaar op zonder corrosie. Je habt ze zowel in Aluminium als in RVS. Bij mij zitten er RVS dopjes op.

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 09 mei 2015, 11:38
door Inspector Gadget
Op mijn 1100RT had ik het bandendruk systeem van Zadi. _004
Op mijn 1200RT heb ik BMW's RDC.
Ik gebruik dus zelf ook de RVS-uitvoering sinds 2009 en heb het ook nog niet bemerkt dat dit een probleem zou kunnen veroorzaken.

Maar goed, omdat die waarschuwing er staat, heb ik het voor de volledigheid wel ff vermeld. :$

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 09 mei 2015, 16:01
door Baird
Ben ik nou de enige die gruwelt bij het horen van de kreet 'middelpuntvliedende kracht'? :evil:

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 09 mei 2015, 18:01
door Inspector Gadget
:$ Je wint jezelf nogal snel op? _001

Ik heb speciaal voor jou nagewogen, degene die ik gebruik weegt minder dan 1 gram, namelijk 0,5616 gram.

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 09 mei 2015, 19:24
door Nico4sen
Ik weet me nog wel te herinneren uit m'n theorieboek dat er metalen ventieldopjes op een motor moeten. Reden was volgens mij dat je de plastic dopjes kon verliezen op hoge snelheid en dat metalen dopjes dit "euvel" niet vertonen.

Heb net de plastic dopjes van m'n RT-P vervangen door metalen van m'n auto omdat ik daar 4 nieuwe (metalen) op heb gezet (miste er 2). Staat wat chiquer op m'n motor, anders hadden de plastic dopjes er nu nog op gezeten.

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 09 mei 2015, 19:31
door Ton1959
Nico4sen schreef:Ik weet me nog wel te herinneren uit m'n theorieboek dat er metalen ventieldopjes op een motor moeten. Reden was volgens mij dat je de plastic dopjes kon verliezen op hoge snelheid en dat metalen dopjes dit "euvel" niet vertonen.

Heb net de plastic dopjes van m'n RT-P vervangen door metalen van m'n auto omdat ik daar 4 nieuwe (metalen) op heb gezet (miste er 2). Staat wat chiquer op m'n motor, anders hadden de plastic dopjes er nu nog op gezeten.
Welk theorieboek was dat?

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 09 mei 2015, 19:36
door bmwalter
Baird schreef:Ben ik nou de enige die gruwelt bij het horen van de kreet 'middelpuntvliedende kracht'? :evil:
Blijkbaar wel. Ik begrijp dat het feitelijk een schijnkracht is, toch hebben de meesten wel een idee wat er bedoeld wordt.

We zijn inmiddels wel heel ver van de oorspronkelijke vraag verwijderd en het antwoord is al lang gegeven. Tijd voor een slotje?

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 09 mei 2015, 20:18
door Eric r1200rt
Volgens mij is het het ontbreken van een centripetale kracht ....

Re: Ventieldopjes

Geplaatst: 09 mei 2015, 20:34
door Nico4sen
Ton1959 schreef:
Nico4sen schreef:Ik weet me nog wel te herinneren uit m'n theorieboek dat er metalen ventieldopjes op een motor moeten. Reden was volgens mij dat je de plastic dopjes kon verliezen op hoge snelheid en dat metalen dopjes dit "euvel" niet vertonen.

Heb net de plastic dopjes van m'n RT-P vervangen door metalen van m'n auto omdat ik daar 4 nieuwe (metalen) op heb gezet (miste er 2). Staat wat chiquer op m'n motor, anders hadden de plastic dopjes er nu nog op gezeten.
Welk theorieboek was dat?
Theorie voor motorrijbewijs in 2011...