hoogteafstelling lamp 1200rt

Xenon, LED, mistlampen, storingen en aanpassingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
toerbrommertje

hoogteafstelling lamp 1200rt

Ongelezen bericht door toerbrommertje »

Hallo daar,

Ben nieuw op het forum, heb even rondgesnuffeld maar niks kunnen vinden over hoogteafstelling van de koplamp van de 1200rt. Ik heb twee plastic knoppen aan de achterzijde van de unit (sleutelmaat 13) en heb het vermoeden dat de linker is voor de hoogteafstelling en de rechter voor de links/rechts stelling.
Eraan draaien gaat errug lastig (niet echt goed bereikbaar) en verandering is ook moeilijk waarneembaar.
Wie heeft hier ervaring mee?

By the way: ik heb de motor tweede hands gekocht (bij grote motorzaak) en het blijkt een engelse import te zijn, met nog de engelse lamp erin (linkerbermlicht). Wie heeft hier ervaringen mee? (mag niet maar nieuwe unit kost bijna 500,- ex montage)

Groet, Toerbrommertje
han62
Type: R1200RT

Re: hoogteafstelling lamp 1200rt

Ongelezen bericht door han62 »

Het is handiger een pijpsleuteltje te gebruiken M13 en dan op een muur schijnen dan zie je of de lichtbundel zakt. het komt helaas (te) vaak voor dat de lamp af fabriek te hoog staat met als gevolg veel knipperende automobilisten. voordeel alle verkeersborden worden erg goed verlicht maar daar zit je niet echt op te wachten.
gebruikte koplampen staan regelmatig op ebay

Als er een engelse koplamp in zit hoe is hij dan door de keuring gekomen. anders de verkoper er op aan spreken.

met vr gr
han
toerbrommertje

Hoi Han,

Ratel kan er net bij dus eerlijk gezegd heb ik pijpsleutel niet eens meer geprobeerd... zal ik eens doen.
Klopt het wel dat links voor de verticale is en rechts voor de horizontale?

Keuring is een raadsel, denk dat ze of niet gekeken hebben, of dat er tijdelijk een andere unit in is gezet (maar wie heeft er zoveel werk voor over).
Heb al contact gehad met RDW en er staat niets over vermeld, men zegt dat hiernaar gekeken hoort te worden...
Heb contact gehad met de verkopende motorzaak (geen BMW dealer maar wel een grote) en die zegt van niks te weten, wil ook niks doen dan eventueel de koop ongedaan maken, maar daar wil ik weer niet aan.

Groet, TB
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Je ziet Engelse autos in Frankrijk altijd rijden met stickers op de koplamp om de bermbundels die nu de verkeerde kant op schijnen af te schermen. Misschien werkt zoiets (maar dan natuurlijk omgekeerd) als lapmiddel?
Hans
maRTin

Ongelezen bericht door maRTin »

Hoi,

Dat verblinden valt wel mee. Ook bij een "rechtse"koplamp kantelt de lichtbundel zodra je een bocht ingaat, en daar ondervinden andere weggebruikers kennelijk weinig of geen hinder van.
Ik heb tenminste nog nooit in een lange bocht een automobilist zien seinen o.i.d.

Overgens is het best de moeite waard, als je veel importeerd uit GB, om tijdelijk de lampunit ter wisselen. 500 euri heb je snel terugverdiend zo.
Bij het RDW wordt altijd naar de koplamp gekeken als het een Engelse motor betreft!

Het enige risico wat je loopt is dat je bij een grote controle voor de lichtbak moet en dan krijg je onherroepelijk een PV.
Dat is volgens mij een zeldzaamheid, dus lekker laten zitten dat ding!

groetjes, Martin
walterr

Ongelezen bericht door walterr »

Misschien toch rijkelijk te laat om hier nog een reactie te plaatsen (newby op dit forum) maar wel een goede link over de afstelling van de 1200RT-'koplamp' .

http://pvde.smugmug.com/Motorcycles/Var ... 5486_A8XD8" onclick="window.open(this.href);return false;

Gewoon even klikken op foto 1 en 2 en bijgevoegde tekst lezen. Klaar en duidelijker kan het bijna niet meer.
toerbrommertje

Hoi Walterr,

Beter laat dan nooit 8)_

Inderdaad goede link, heb inmiddels via M...plaats gebruikte Europese lamp gekocht (was toch niet zo gemakkelijk aan te komen) omdat ik vond dat ik gewoon slecht zicht had 's avonds, en dat met 2 H7 lampen...
Als ik het goed begrijp is in de tekening de X dus 15 cm, dus op 10m moet je 15 cm zakken. De H moet ik nog even bekijken of weet je die toevallig? :oops: (moet toch ergens in een boekje staan lijkt me)

Toch fijn dat de motor continu moet lopen bij dit klusje. Zullen de buren leuk vinden...

Pijpsleutel is inderdaad makkie, stickers vind ik geen optie: ziet er niet uit en dan wordt het niet lichter om me heen.

Toerbrommertje
walterr

Ongelezen bericht door walterr »

toerbrommertje schreef:Hoi Walterr,

... De H moet ik nog even bekijken of weet je die toevallig? :oops: (moet toch ergens in een boekje staan lijkt me) ..

Toerbrommertje

Is eigenlijk eenvoudig na te meten -> h= hoogteverschil : grond - lamp in motorfiets (maar wel met berijder op motorfiets ->
Je zal al wel hebben opgemerkt dat belast met rijder de lichtbundel sowieso omhoog gaat (tov onbelast)
)

Hoeveel dat 'h' bedraagt, weet ik niet meer exact.
toerbrommertje

Voor wie dit ook ooit tegen het lijf mocht lopen:

Mijn buurman stond toevallig ook geïnteresseerd naar een geïmporteerde Engelse 1200RT te kijken en die verkoper had aangegeven dat die lamp om te zetten is met enkele knoppen.
Ik kan je verzekeren dat je de lamp niet om kan stellen naar vlak of Europees (rechts schijnend), dus als je geen risico wil lopen is vervangen de enige optie. Dat omstellen schijnt wel mogelijk te zijn voor de R1150RT (heb ik ooit al googlend op een forum gevonden).

Voor mij was de belangrijkste reden dat ik slecht zicht had in het donker, en toch ook wel veel knipperende auto's had 's avonds (tja, twee keer H7 die de verkeerde kant op schijnen).
Ik heb nu inderdaad veel beter zicht.

Maar ja, nu met al die sneeuw is één 5 Watt peertje al voldoende....

Overigens moet je bij de Engelse motor 's avonds goed kunnen rekenen: op de wijzerplaat is alleen het MPH gedeelte verlicht. De KM aanduiding staat er wel op maar is niet verlicht.

TB
franske

Ongelezen bericht door franske »

Voor de km aanduiding zijn losse stikkers te koop,dan kan je er de mph eraf halen en de nieuwe er op plakken, maar hoe je erbij kan komen omdat te doen dat weet ik niet.

Groetjes Frans.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Verlichting & Elektronica”