Plat vlak op achterband. Versleten ?
Moderator: RT_Patrick
- Andrew
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 29 mei 2011, 20:04
- Type: R1200RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland
Plat vlak op achterband. Versleten ?
Mijn achterband is een Continental 160/60 ZR 18 ContiRoad Attack 2
Nu vraag ik mij af hoe ik de profiel diepte moet meten.
Op het loopvlak zit geen profiel.
Het loopvlak is inmiddels wel vlak geworden (zie foto).
Hoe weet ik nu of de band versleten is ?
Heb ongeveer 12.000 km met deze band gereden.
Nu vraag ik mij af hoe ik de profiel diepte moet meten.
Op het loopvlak zit geen profiel.
Het loopvlak is inmiddels wel vlak geworden (zie foto).
Hoe weet ik nu of de band versleten is ?
Heb ongeveer 12.000 km met deze band gereden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- RTbeRT
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 10 feb 2012, 17:04
- Type: R1200RT
- Bijz: 90-Jahre edition
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Heemskerk
- Locatie: Heemskerk
Re: Plat vlak op achterband. Versleten ?
Yep, deze is behoorlijk versleten.......
Als je hier mee door blijft rijden "val" je op een gegeven moment de bocht in, hoewel het slijtpatroon doet vermoeden dat je er niet zo veel tegenkomt, bochten bedoel ik.......
Groetjes,RTbeRT
Als je hier mee door blijft rijden "val" je op een gegeven moment de bocht in, hoewel het slijtpatroon doet vermoeden dat je er niet zo veel tegenkomt, bochten bedoel ik.......

Groetjes,RTbeRT
So if you want my address it's number one at the end of the bar
Where I sit with the broken angels
Clutchin' at straws and nursin' our scars
-
And if you ever come across us, don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognize by the reflection in our eyes
That deep down inside, we're all one and the same
We're clutchin' at straws...
Where I sit with the broken angels
Clutchin' at straws and nursin' our scars
-
And if you ever come across us, don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognize by the reflection in our eyes
That deep down inside, we're all one and the same
We're clutchin' at straws...
- mikanos
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03 apr 2014, 09:46
- Type: R1200RT
- Land: Zuid-Holland
- Woonplaats of omgeving: Gorinchem
Re: Plat vlak op achterband. Versleten ?
Inderdaad versleten.
Veel snelweg km?
Veel snelweg km?
2014-Heden BMW R1200 RT, Full options
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
- Andrew
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 29 mei 2011, 20:04
- Type: R1200RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland
Re: Plat vlak op achterband. Versleten ?
Inderdaad veel snelweg kilometers.
Veel woon-werk verkeer.
Begon problemen te krijgen met het "zoeken"van de motor op de weg.
Het leek of de motor slap was maar waarschijnlijk komt dit dus door de achterband.
Vind wel dat de Conti band daardoor een korte levensduur krijgt
Veel woon-werk verkeer.
Begon problemen te krijgen met het "zoeken"van de motor op de weg.
Het leek of de motor slap was maar waarschijnlijk komt dit dus door de achterband.
Vind wel dat de Conti band daardoor een korte levensduur krijgt

- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Plat vlak op achterband. Versleten ?
na zo slecht is die conti niet. Door de snelweg heb je sneller een vlakke band. Echt helemaal versleten is ie niet. Maar je krijgt een randje en dat ga je in de bochten merken. Net of je over dat randje "valt". Als je dat niet zo erg vind kan je er nog wel wat kilometers mee rijden
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Plat vlak op achterband. Versleten ?
Meteen vervangen die band dit moet vreselijk zijn om mee te rijden.
Re: Plat vlak op achterband. Versleten ?
Tja, snelwegkilometers zijn inderdaad killing, zeker als je ook nog veel met passagier rijdt.
Jammer van het restrubber op de zijkanten, maar met zo'n band is het fijn rijden er wel een beetje af, het weggedrag heeft hiervan echt te lijden.
Als tie van mij was, werd ie vervangen, ondanks de relatief lage kilometerstand.
Nog even ter info, ik rijdt Bridgestone T30GT, veel snelweg met passagier (ongeveer 80%), en heb na ruim 11.000 km nog steeds geen plat vlak. Je begint wel langzaam te zien dat de echte ronding iets verdwenen is, maar dat komt ook door het eenzijdige gebruik. De verwachting is, dat nu met beter weer wat variatie in het gebruik ontstaat, waardoor de band echt nog wel 7 a 8 dkm mee kan.
Groet, Aad
Jammer van het restrubber op de zijkanten, maar met zo'n band is het fijn rijden er wel een beetje af, het weggedrag heeft hiervan echt te lijden.
Als tie van mij was, werd ie vervangen, ondanks de relatief lage kilometerstand.
Nog even ter info, ik rijdt Bridgestone T30GT, veel snelweg met passagier (ongeveer 80%), en heb na ruim 11.000 km nog steeds geen plat vlak. Je begint wel langzaam te zien dat de echte ronding iets verdwenen is, maar dat komt ook door het eenzijdige gebruik. De verwachting is, dat nu met beter weer wat variatie in het gebruik ontstaat, waardoor de band echt nog wel 7 a 8 dkm mee kan.
Groet, Aad
- EileRT
- Erelid
- Berichten: 4577
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Plat vlak op achterband. Versleten ?
Ik zou hier niet meer mee willen rijden, vervangen dus. Idd relatief lage km. stand. Behalve vnl. snelweg kms., hoe zit het met de bandenspanning (niet te laag)?
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
Re: Plat vlak op achterband. Versleten ?
12 k is een prima afstand. Ik haal vaak niet meer dan 10k en haal soms 12 k.
- PaPinkelman
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Plat vlak op achterband. Versleten ?
Idd, 12.000 km is toch niet zo'n slechte waarde? Ik kom meestal ook niet hoger, maar dan zonder plat vlak :mrgreen:
Ik kan dan echt wel aan de profieldiepte zien en meten dat vervanging noodzakelijk is !
Ik kan dan echt wel aan de profieldiepte zien en meten dat vervanging noodzakelijk is !
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- aantzeetje
- Berichten: 547
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Plat vlak op achterband. Versleten ?
persoonlijk zou ik daar ook niet meer mee willen mee rijden. Ben al gelukkig als ik 8000km haal. enige verschil is dat bij mij de zijkanten volledig weg zijn en bovenop de band als "nieuw" is doordat ik veel in de bergen rij.
Rij je veel autoweg km's, verhoog dan je bandenspanning met 200g. Scheelt veel bij het voorkomen van het afvlakken van de band.
Rij je veel autoweg km's, verhoog dan je bandenspanning met 200g. Scheelt veel bij het voorkomen van het afvlakken van de band.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4361
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Plat vlak op achterband. Versleten ?
3 oplossingen:
1:
Zorgen dat je op dat randje rijdt en iedere keer flink accelereren om het randje weg te slijten.
2:
Men neme een plank en lijme daar een stuk schuurpapier grofheid 50 op, vervolgens zet de motor op de middenbok, starten en in zijn eerste versnelling en de plank tegen de randen: met je eens zien hoe snel die weg zijn
: op deze wat ongewone manier kun je een band weer redelijk in model krijgen maar voortaan wat meer bochten rijden
3:
je verlies nemen en nieuwe kopen.
opm: Goed te horen dat de Bridgestone TG30 er goed tegen kan: ik mag weer 40k per jaar snelweg gaan rijden
( saaaaaaaaaaaaaaaaaaaiiiiiiiiiiiiiiiii)
1:
Zorgen dat je op dat randje rijdt en iedere keer flink accelereren om het randje weg te slijten.
2:
Men neme een plank en lijme daar een stuk schuurpapier grofheid 50 op, vervolgens zet de motor op de middenbok, starten en in zijn eerste versnelling en de plank tegen de randen: met je eens zien hoe snel die weg zijn


3:
je verlies nemen en nieuwe kopen.
opm: Goed te horen dat de Bridgestone TG30 er goed tegen kan: ik mag weer 40k per jaar snelweg gaan rijden

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Ares
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 08 jan 2011, 13:46
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drenthe
- Locatie: Westerbork
Plat vlak op achterband. Versleten ?
Het lijkt net of je (bijna) nooit door een bocht bent gegaan met deze band. Ik rijdt graag op de Conti's, zeker als er veel bochten te rijden zijn. Misschien toch maar een ander soort band erop. Heb in het verleden veel kilometers op de snelweg gereden met Metzlers (Z6 & Z8) die hielden het flink lang uit.
Gerhard
Gerhard
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Plat vlak op achterband. Versleten ?
tja heb nu metzeler maar beginnen nu ook al wat vlak te worden na 12k km. Binnen kort eens vervangen voor de MPR4, kijken hoe die zijn
- scan
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Plat vlak op achterband. Versleten ?
Ik zou deze 'snel weg' rijders adviseren er een autoband op te zetten!
Heeft 3 voordelen:
1. Gaat langer mee, ik denk wel zo'n 40K km.,
2. omvallen is bijna niet mogelijk,
3. je hoeft de motor ook niet meer op te bokken, blijft vanzelf staan.
Misschien nog een vierde voordeel; je valt bij stoplichten ook niet meer zo gauw om als je vergeet de voeten van de steps te halen.
Have fun :mrgreen: .
Heeft 3 voordelen:
1. Gaat langer mee, ik denk wel zo'n 40K km.,
2. omvallen is bijna niet mogelijk,
3. je hoeft de motor ook niet meer op te bokken, blijft vanzelf staan.
Misschien nog een vierde voordeel; je valt bij stoplichten ook niet meer zo gauw om als je vergeet de voeten van de steps te halen.
Have fun :mrgreen: .
- Nokie64
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 01 nov 2010, 11:12
- Type: R1200RT
- Bijz: Dark grey
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Hoogerheide
- Locatie: Hoogerheide
Re: Plat vlak op achterband. Versleten ?
Gewoon michelin eronder en goed op je bandspanning letten. Ik heb er nu 22000km met een pilotroad 3 op staan. Bijna allemaal snelweg km's en hij begint nu pas een beetje een vlakke kant te krijgen. 

- Ares
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 08 jan 2011, 13:46
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drenthe
- Locatie: Westerbork
Re: Plat vlak op achterband. Versleten ?
Heb je wel eens geprobeerd een bocht te nemen op een motor met een autoband erop?scan schreef:Ik zou deze 'snel weg' rijders adviseren er een autoband op te zetten!
.
Gerhard
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Plat vlak op achterband. Versleten ?
Ik denk dat veel mensen misschien wel 50% van hun kilometers wel op de snelweg rijden. Ik probeer altijd zo snel mogelijk uit mijn omgeving te komen omdat hier overal drempels liggen. En die vind ik niet alleen saai maar behoorlijk irritant. Maar mijn band slijt niet af zoals deze . De juiste bandenspanning is belangrijk op de motor en ik vermoed dat dit hier misschien ook wel een veroorzaker was van deze slijtage.
- Arjan W
- 2024
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
- Type: R1150RT
- Bijz: De bestuurder
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: Plat vlak op achterband. Versleten ?
Ik rijd ook erg veel snelweg kilometers, +85% van wat ik rijd. Ik rijd nu MPR3 en de teller staat nu op bijna 16.000 km. Bij de banden begint zich nu ook wat rechte slijtage te zien.
Er zijn goede ervaringen met de MPR4 en ik ben ook van plan om deze er om te leggen bij circa 20.000 km. Ik zou zelf niet zo snel iets veranderen aan banden maar gewoon vervangen, in mijn geval voor de MPR4.
Er zijn goede ervaringen met de MPR4 en ik ben ook van plan om deze er om te leggen bij circa 20.000 km. Ik zou zelf niet zo snel iets veranderen aan banden maar gewoon vervangen, in mijn geval voor de MPR4.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
- scan
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Plat vlak op achterband. Versleten ?
Advies is alleen bedoeld voor mensen die alleen maar rechtdoor rijden...Ares schreef:Heb je wel eens geprobeerd een bocht te nemen op een motor met een autoband erop?scan schreef:Ik zou deze 'snel weg' rijders adviseren er een autoband op te zetten!
.
Gerhard

- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Plat vlak op achterband. Versleten ?
zijn die er dan?scan schreef:Advies is alleen bedoeld voor mensen die alleen maar rechtdoor rijden...Ares schreef:Heb je wel eens geprobeerd een bocht te nemen op een motor met een autoband erop?scan schreef:Ik zou deze 'snel weg' rijders adviseren er een autoband op te zetten!
.
Gerhard
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 2776 Weergaves
-
Laatste bericht door JDoubleOP
-
- 5 Reacties
- 2559 Weergaves
-
Laatste bericht door EuropeRider
-
- 20 Reacties
- 5001 Weergaves
-
Laatste bericht door aantzeetje
-
- 11 Reacties
- 3950 Weergaves
-
Laatste bericht door Ralph Romein
-
- 25 Reacties
- 11490 Weergaves
-
Laatste bericht door Sypie