Pagina 1 van 1
Welke Uitlaat?
Geplaatst: 17 feb 2015, 21:59
door Abdel
Goedenavond dames en heren,
Ik ben momenteel op zoek naar een mooie uitlaat voor mijn RT 1200. Allen de vraag is welke uitlaat is het beste voor deze prachtige motor? Ik ben bekend met de merk akrapovic en heb zelfs eentje op mijn KTM 250 SX-F. Maar de BMW versie kost rond 800-900 euro, en ook tweedehands kan ie oplopen t/m 400 euro.(best wel pitig) Ik ben opzoek gegaan voor een goedkoper uitlaat die ook nog sportief der uit ziet. Deze merk heet GPR, zijn jullie bekend hier mee? Is er iemand toevallig die deze uitlaat op zijn RT heeft staan? Fotos zijn altijd welkom :). De GPR uitlaat kost ongeveer 270 t/m 550 euro. Hier zijn wat fotos. Wie van jullie kan mij advies geven.
Groet Abdel
310 EURO
270 EURO
800-900 EURO
800-900 EURO
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 19 feb 2015, 10:49
door Habeve
Kijk eens bij zachauspuff.de
Suc6
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 19 feb 2015, 14:39
door wobbert
GPR ken ik niet.
En ik weet niet of Akra de beste is maar ik ben er erg tevreden mee! Ziet er gewoon heel mooi uit en met het geluid ben ik dik tevreden!
Het kost wat, maar dan heb je ook wat. En goedkoop is meestal ...... (vul zelf maar in)
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 19 feb 2015, 15:36
door doov650
Kijk anders hier ff
http://www.pajic-racing.nl
Heeft altijd wel akra's als occasion. En hij maakt de demper keurig pas op je motor.
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 19 feb 2015, 20:50
door RTTwoTone
Een Akra kost iets meer, maar ik ben er dik tevreden mee. Een mooi geluid en hij ziet er mooi uit 8-)
live today, wait not till tomorrow........
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 19 feb 2015, 21:41
door WaltzingMatilda
Waarom zou je een andere uitlaat op je motor willen hebben?
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 19 feb 2015, 22:03
door PaPinkelman
Omdat de standaard BMW uitlaten, laten we zeggen, een beetje 'braaf' klinken....
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 19 feb 2015, 23:04
door doov650
WaltzingMatilda schreef:Waarom zou je een andere uitlaat op je motor willen hebben?
Om 2 redenen:
1. Op de LC ziet de stock demper er niet uit. Te groot, te lelijk en veel te veel chroom naar mijn zin.
2. Sound. Standaard is te braaf naar mijn zin.
De stock demper op de voorgangers vond ik niet lelijk hoor, en toch had ik altijd een after marker demper, dus de sound geeft bij mij de doorslag.
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 20 feb 2015, 07:22
door WaltzingMatilda
PaPinkelman schreef:Omdat de standaard BMW uitlaten, laten we zeggen, een beetje 'braaf' klinken....
Ok, begrijp ik. Ik ga er ook vanuit dat alles "straatlegaal" blijft dit om te voorkomen dat onze hobby nog meer om zeep geholpen wordt.
Er worden nu al steeds meer wegen voor motoren afgesloten. (dit is een van die redenen waarom ze het doen)
Iedere keer als ik de Eifel in ga word ik er mee geconfronteerd
Bovendien, met helm op en oordopjes is, "genieten" er alleen de mensen op straat van..
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 20 feb 2015, 09:44
door Hazeldonk
PaPinkelman schreef:Omdat de standaard BMW uitlaten, laten we zeggen, een beetje 'braaf' klinken....
Wat zou kunnen betekenen dat je RT lekker lang heel blijft? Kijk naar mijn uitlaat!
Ben
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 20 feb 2015, 10:40
door Lemoi
WaltzingMatilda schreef:PaPinkelman schreef:Omdat de standaard BMW uitlaten, laten we zeggen, een beetje 'braaf' klinken....
Ok, begrijp ik. Ik ga er ook vanuit dat alles "straatlegaal" blijft dit om te voorkomen dat onze hobby nog meer om zeep geholpen wordt.
Er worden nu al steeds meer wegen voor motoren afgesloten. (dit is een van die redenen waarom ze het doen)
Iedere keer als ik de Eifel in ga word ik er mee geconfronteerd
Ja de herrie en afgesloten wegen wordt je niet vrolijk van. Gelukkig rijd ik door de weeks en mag zo nog wel op de afgesloten wegen rijden (ook in de eifel) :-) (Zit ook wel eens op een motor facebook site en daar zijn werkelijk mensen die niet begrijpen (willen?) dat wegen afgesloten worden :-(
En bij mij is de uitlaat functioneel.... vind nu al dat ie met de standaard uitlaat aardig wat herrie maakt. Mijn R1100RT was zo lekker rustig........
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 20 feb 2015, 11:24
door PaPinkelman
Hazeldonk schreef:Wat zou kunnen betekenen dat je RT lekker lang heel blijft? Kijk naar mijn uitlaat!
Ben
Geen idee wat je hier nu mee bedoelt
Even in het algemeen: met mijn antwoord probeerde ik zeker niet het gebruik van "herrie" uitlaten te promoten!
Er wordt wel eens geroepen "loud pipes save lifes", maar daar zet ik zelf mijn vraagtekens bij.
We hebben met z'n allen de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat we fijn kunnen blijven rijden. Wegafsluitingen vanwege geluidsoverlast moeten we voorkomen!
Neemt niet weg dat de uitlaten van de RT's (en ook van mijn GT trouwens) meestal wel erg 'braaf' klinken. After-market uitlaten (mét dB-killer!) kunnen dat wat spannender maken, zonder dat de grenzen van het fatsoen (en de wet..) overschreden worden. En dat is wat de starter van dit draadje waarschijnlijk wil bereiken.
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 20 feb 2015, 13:39
door Hazeldonk
PaPinkelman schreef:Hazeldonk schreef:Wat zou kunnen betekenen dat je RT lekker lang heel blijft? Kijk naar mijn uitlaat!
Ben
Geen idee wat je hier nu mee bedoelt
Even in het algemeen: met mijn antwoord probeerde ik zeker niet het gebruik van "herrie" uitlaten te promoten!
Er wordt wel eens geroepen "loud pipes save lifes", maar daar zet ik zelf mijn vraagtekens bij.
We hebben met z'n allen de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat we fijn kunnen blijven rijden. Wegafsluitingen vanwege geluidsoverlast moeten we voorkomen!
Neemt niet weg dat de uitlaten van de RT's (en ook van mijn GT trouwens) meestal wel erg 'braaf' klinken. After-market uitlaten (mét dB-killer!) kunnen dat wat spannender maken, zonder dat de grenzen van het fatsoen (en de wet..) overschreden worden. En dat is wat de starter van dit draadje waarschijnlijk wil bereiken.
Ik bedoel daarmee dat "after-market" misschien wel mooier is of harder geluid maakt maar komt dat ook het geheel van je motor ten goede? Is het niet ongewild van invloed op de levensduur van een RT? Een andere uitlaat is ander vermogen is meer belasting enzo is meer slijtage aan van alles en nog wat!
Ben
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 20 feb 2015, 14:09
door PaPinkelman
Dat lijkt me sterk.
Als alleen de demper wordt vervangen is de invloed op het vermogen bijna niets. De fabrikanten beweren dat wel, maar dat is marketing praat. Het gewicht is meestal wel veel minder (enkele kilo's).
Als alles vervangen zou worden, compleet systeem vanaf de cilinders, én het motormanagement wordt daarop aangepast, dan kan er wel sprake zijn van een serieuze wijziging met alle mogelijke (schadelijke) gevolgen.
Aangezien Abdel niet te veel geld wil uitgeven, ga ik ervan uit dat hij alleen de demper wil vervangen omwille van het geluid.... En dat zal weinig/geen schade veroorzaken.
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 20 feb 2015, 14:35
door WaltzingMatilda
[quote="PaPinkelman"]Dat lijkt me sterk.
Als alleen de demper wordt vervangen is de invloed op het vermogen bijna niets. De fabrikanten beweren dat wel, maar dat is marketing praat. Het gewicht is meestal wel veel minder (enkele kilo's).
Enkele kilo's zal best wel meevallen lijkt mij, hooguit wat onsjes als het alleen om het laatste stuk gaat.
Zet verder natuurlijk, als je het daarvoor al zou doen, amper zoden aan de dijk op een gewicht van 275 Kg of 360 kg met aangeklede rijder erop.
Vaak blijkt uit testen dat het vermogen juist minder is dan origineel en dat het brandstofverbruik juist toeneemt.
En als het vermogen wel meer is dan produceert de uitlaat juist weer teveel db.
Wel belangrijk is om te kijken of een uitlaat een E-keurmerk heeft, dit om hoge boetes te voorkomen.
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 20 feb 2015, 14:59
door PaPinkelman
WaltzingMatilda schreef:Enkele kilo's zal best wel meevallen lijkt mij, hooguit wat onsjes als het alleen om het laatste stuk gaat.
Vergis je niet! Voor de Akrapovics vervangingsdemper (BMW accessoire, E-keur etc.) kan je dit inderdaad in kilo's meten! Ik weet niet hoeveel maar een kg of drie, vier zal het zeker zijn.
WaltzingMatilda schreef:En als het vermogen wel meer is dan produceert de uitlaat juist weer teveel db.
Wel belangrijk is om te kijken of een uitlaat een E-keurmerk heeft, dit om hoge boetes te voorkomen.
Ik schreef dan ook:
PaPinkelman schreef:... zonder dat de grenzen van het fatsoen (en de wet..) overschreden worden.
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 20 feb 2015, 15:24
door Dingeman
Alweer een draadje over "herriepijpen". Eind vorig jaar een poll over geweest. Grote meerderheid RT-rijders vind het maar niets. Zie onderstaand draadje van sept 2014.
viewtopic.php?f=64&t=9632
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 20 feb 2015, 15:33
door Lemoi
nee, gaat geloof ik niet over herrie pijpen. Gewoon een andere pijp binnen de normen denk ik zo.
Helaas gaan we wel eens of topic.....

(ik inclusief :-( )
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 22 feb 2015, 21:45
door Abdel
Dank jullie alemal voor u reacties. Zoals Lemoi zij het is wel een beetje off topic gegaan maar dat is geen problem. Het is belangrijk dat iedereen ze mening kan uiten.
Ik ben toch gegaan voor de GRP Furo. Ik heb de uitlaat van ebay gekocht en hij komt binnen een week. Hij heeft mij 288 euro gekost vergelijken met de akrapovic die tweede hands 400-500 kost (beetje overdrijven voor een stuk metaal, vooral voor een student die nog HBO doet). Ik ga der van uit dat deze uitlaat goed is want ik heb onderzoek gedaan via de internet. Zodra ik de uitlaat heb en natuurlijk op mijn motor heb gezet dan zal ik meteen een video maken.
P.S. Omdat ik een motocrosser ben hou ik ook heel veel van het geluid, het is een van de dingen die ik het mooiste vindt aan Speed boats, autos, motors. Etc.
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 22 feb 2015, 23:11
door doov650
Mooi man.
Je zult iig van het suffe standaard geluid af zijn.
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 11 apr 2015, 20:47
door Ton1959
Wel grappig hoe iedereen iets anders wil. Ik vind de standaard dempers nou net weer mooi

.
Re: Welke Uitlaat?
Geplaatst: 12 apr 2015, 01:22
door Inspector Gadget
Helaas verkoopt hij zijn motor weer én zijn GPR uitlaatdemper;
http://www.marktplaats.nl/a/motoren/ond ... g-p-r.html
Heel erg jammer en natuurlijk ook zonde van zijn geld op die manier.
Hopelijk dat er snel nieuwe eigenaren gevonden kunnen worden.