TomTom Rider 400 vanaf april beschikbaar

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

TomTom Rider 400 vanaf april beschikbaar

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

TomTom introduceert de nieuwe Rider. Voor het eerst kunnen motorrijders kiezen hoeveel bochten ze op hun route willen maken tijdens hun rit. De nieuwe TomTom Rider helpt motorrijders om nieuwe routes te ontdekken. Zo kun je bijvoorbeeld een gebied op de kaart selecteren, waarna de TomTom Rider de meest spannende tour aangeeft. Routes kun je ook zelf van tevoren samenstellen, waarna iedereen de route op zijn of haar eigen Rider kan uploaden.
Dankzij het roterende bevestigingssysteem kunnen motorrijders overschakelen naar 'portrait view' om de bochten van de weg verder vooruit te zien. Het handschoenvriendelijke, interactieve scherm maakt het nu nog makkelijker om nieuwe plaatsen te vinden en te ontdekken. De gesproken instructies kunnen vervolgens via Bluetooth naar de headset of helm worden gestuurd.

De nieuwe TomTom Rider bevat de volgende speciaal op de motorrijder afgestemde functies:
• Kronkelwegen: Vind de kronkelwegen en vermijd rechte stukken.
• Bergwegen: Blijf op zeeniveau of beklim de hoogste bergen.
• Roundtrip-planning: Selecteer simpelweg in welk gebied je wilt rijden en de Rider vindt de leukste rondweg.
• Portrait View: Draai de Rider om voor 'portrait view' om meer van de aankomende bochten te zien.
• Routeplanning: Plan je route op je computer voordat je vertrekt.
• Route delen: Deel je route met andere motorrijders, vooraf of bij thuiskomst.
• Levenslang TomTom Traffic: Gebruik real-time verkeersinformatie gedurende de gehele levensduur van het apparaat.
• Gesproken instructies via Bluetooth: Houd je ogen op de weg en ontvang gesproken instructies via Bluetooth op de headset.
• Trackondersteuning: Upload tracks (GPX format) en de TomTom Rider wijst je de weg.
• Handsfree bellen: Bel handsfree terwijl je rijdt.
• Weerbestendig design: Rijd met elk weertype, de Rider kan het hebben.
• Handschoenvriendelijk scherm: Gebruik je TomTom Rider met handschoenen aan.
• Zichtbaarheid bij zon: Gebruik verschillende kleurenopties gedurende de dag.
• Opnames: Neem je trip op en herbeleef je avontuur wanneer jij wilt.
• Statistieken: Zie hoe ver, hoe snel en hoe lang je hebt gereden.
• Volledig interactief scherm: Klik, zoom en swipe om de kaart te gebruiken.

De TomTom Rider is verkrijgbaar vanaf april 2015. Zie ook: http://www.tomtom.com/new-rider-400
- See more at: http://www.nieuwsmotor.nl/persberichten ... 2f8WW.dpuf
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Hans Vaessen
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: TomTom Rider 400 vanaf april beschikbaar

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Jos WRSM schreef: • Trackondersteuning: Upload tracks (GPX format) en de TomTom Rider wijst je de weg.
Vooral de praktijkwerking van deze vind ik erg interessant. Zie ook http://www.mrgps.nl/tomtom-lanceert-de- ... rider-400/
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
mkoskamp
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Deventer

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Ze hebben wel goed naar Garmin gekeken...
En 400 is 10 meer dan 390 ;)
Hans Vaessen

Heb, naar aanleiding van de motorbeurs, nog even een nieuw berichtje geplaatst: zie http://www.mrgps.nl/tomtom-rider-400-fi ... s-utrecht/
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Zwiety
Land: Nld
Woonplaats of omgeving: A'foort

Ongelezen bericht door Zwiety »

Jos WRSM schreef: --- knip ---
• Levenslang TomTom Traffic: Gebruik real-time verkeersinformatie gedurende de gehele levensduur van het apparaat.
--- knip----
Wellicht een belangrijke aanvulling: TomTom traffic werkt alleen via een dataverbinding met je eigen smartphone. In Nederland lijkt dat niet zo'n probleem maar in het buitenland kan dit een aardige kostenpost aan roaming opleveren.

Groet
Hans Vaessen

Zwiety schreef: TomTom traffic werkt alleen via een dataverbinding met je eigen smartphone.
ik weet nog niet zo net of dat inderdaad zo is. Het kan ook een eigen simmetje zijn met pre-payed data-roaming.

In de specs is sprake van "Levenslang TomTom Traffic: Gebruik real-time verkeersinformatie gedurende de gehele levensduur van het apparaat.". Dat blinkt weliswaar niet uit in duidelijkheid maar doet vermoeden dat het pre-payed is.

Je gedachte is echter niet zo vreemd: bij bijvoorbeeld de Zumo590 werkt het via een smartphone app, en betaal je 20 euro voor die lifetime dienst. De hoeveelheid data valt overigens erg mee; als je ook nu en dan je mail leest in het buitenland zul je het amper merken.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Zwiety
Land: Nld
Woonplaats of omgeving: A'foort

Ongelezen bericht door Zwiety »

Hans Vaessen schreef:
Zwiety schreef: TomTom traffic werkt alleen via een dataverbinding met je eigen smartphone.
ik weet nog niet zo net of dat inderdaad zo is. Het kan ook een eigen simmetje zijn met pre-payed data-roaming.

In de specs is sprake van "Levenslang TomTom Traffic: Gebruik real-time verkeersinformatie gedurende de gehele levensduur van het apparaat.". Dat blinkt weliswaar niet uit in duidelijkheid maar doet vermoeden dat het pre-payed is.

Je gedachte is echter niet zo vreemd: bij bijvoorbeeld de Zumo590 werkt het via een smartphone app, en betaal je 20 euro voor die lifetime dienst. De hoeveelheid data valt overigens erg mee; als je ook nu en dan je mail leest in het buitenland zul je het amper merken.
Misschien had ik even moeten melden dat deze info vermeld stond op de eigenschappenkaart die bij de Rider 400 op de beursstand werd getoond. Ik heb de TomTom medewerkster hier nog naar gevraagd, hetgeen zij bevestigde.

Helaas helpt wat googelen mij niet verder. Maar als over een maandje de eerste apparaten verschijnen, zal ook hieromtrent meer duidelijkheid komen :D
Wel tref je op de supportside van TT informatie over het dataverbruik aan
http://nl.support.tomtom.com/app/answer ... /a_id/1586

Groet
Hans Vaessen

Thks, ik zal nog eens informeren hoe het nu precies zit.

TomTom schrijft:
"Als je een uur per dag rijdt tijdens de spits, gebruik je gemiddeld circa 7 MB data per maand."

Maximale roaming kosten anno nu bedragen 20 cent per Mb. Ik schat in dat het tijdens je vakantie eerder om dubbeltjes dan hele euro's zal gaan qua data-roaming.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Hans Vaessen

Inmiddels van tomtom begrepen dat het inderdaad via de smartphone gaat.

Heb afgelopen donderdag een dagje in Zuid Spanje in de stromende regen met de rider 400 mogen rijden. Zie http://www.mrgps.nl/tomtom-rider-400-second-impression/
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nice! _004

Hoewel het spiegelen mij ook al opviel op de diverse foto's.

2 dingen, mogelijk ter aanvulling;

1)
Ik gebruik altijd screenprotectors op al mijn toestellen om krassen door straatvuil (bijvoorbeeld zand) te voorkomen.
Zo gebruik ik op de BMW Navigator 5 de NuShield's DayVue™ clear screen protector.
Alternatief is de Vikuiti ADQC27 Screen Protector.

Mogelijk dat tegen die tijd er ook iets dergelijks beschikbaar komt voor de nieuwe TomTom's

En anders kan je altijd zelf nog op maat knippen met de 3M Clear Stone Guard 3mil protector, echt top!

2)
In plaats van de inderdaad ietwat grote RAM Mount afsluitbare knop;
http://www.emounting.nl/ram-mount-locki ... -slot.html

Kan je ook deze gebruiken, een stuk kleiner & handzamer;
http://www.emounting.nl/ram-mount-pin-l ... iknop.html

Ok, qua diefstalbeveiliging wellicht iets minder, maar zelfs met de afsluitbare knop zal je alleen de gelegenheidsdief tegenhouden.
Een kwaadwillende zal altijd met jou eigendommen aan de haal gaan!

Ik zelf ben nog altijd enthousiast over de Zümo 590 / BMW Navigator V.
Maar zou ik opnieuw voor de keuze hebben gestaan, zou het wellicht niet een gemakkelijke keuze geweest zijn.
Ware het niet dat ik ondanks de diverse "software-uitdagingen" van Garmin, er voor de rest best wel tevreden over ben.

Wel erg jammer is de verschuiving van de navigatie-makers naar het gebruik van de SmartPhone voor de verkeersinformatie e.d.
Zo ondersteunde de Zümo 660 nog externe data-receivers (al dan niet met mogelijkheid tot "private data"), maar de 590/BMW Navigator "herkent" dergelijke externe apparaten niet meer.
Op zich kan je via de SmartPhone de data-stroom veel intenser maken (zoals bijvoorbeeld snelheidsinformatie van mede-Garmin gebruikers, hoewel dat ietwat een vertekend beeld geeft) maar het bereik (lees: ontvangst) is niet altijd ideaal als je buiten de snelwegen rijdt.
Maar dat is natuurlijk mijn mening!
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Contacteer:

Testmotor: Test TomTom Rijder 400 navigatiesysteem

Door de redactie van Testmotor is de nieuwe TomTom Rider 400 getest tijdens de persintroductie in Spanje. Hieronder leest u een samenvatting van de conclusie, de hele test is te lezen op Testmotor.nl

Lees verder >> http://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/2 ... esysteem-3
Jos WRSM
Inspector Gadget

Kortom, een serieuze concurrent voor de Garmin's, zeker met die prijsstelling.
Hans Vaessen

Inspector Gadget schreef:Kortom, een serieuze concurrent voor de Garmin's, zeker met die prijsstelling.
De prijsstelling is feitelijk op gelijk niveau met Garmin. Zeker: als je hem naast de 590 zet lijkt de rider400 een stuk goedkoper. Maar dat is niet de goede vergelijking; je moet de rider400 naast de zumo390 zetten en dan zijn de prijzen vrijwel gelijk.

Neemt niet weg dat de 400 een enorme verbetering van de rider inhoudt en Garmin/TomTom ook functioneel een stuk dichter bij elkaar brengt.

Neemt niet weg dat er nog wel wat vraagtekens zijn. Wat ik bijvoorbeeld opmerkelijk vond in de review van testmotor is de passage
Van ons vijfkoppig gezelschap, dat allemaal dezelfde route ingeladen kreeg, mistte alleen ik het start-waypoint niet. Met als gevolg dat alle andere rijders via het (overigens prima werkende) Bluetooth-systeem gesommeerd werd om te keren in een poging het begin van de route te vinden.
Betekent in de praktijk dat het activeren van de route in slechts 20% van de gevallen goed ging. Nu is dit natuurlijk een erg beperkte steekproef en kan het probleem allerlei oorzaken hebben gehad; neemt niet weg dat dit wel een belangrijk aspect is.
Zelf merkte ik bij 'spelen' met een op basis van track geïmporteerde route dat ik de route niet halverwege op kon pikken maar altijd naar het beginpunt geleid werd. Ook dat is een behoorlijk 'dingetje' - de kans dat je onderweg je route opnieuw wilt activeren is immers best groot; bijvoorbeeld als je onderweg een tankstation op zoekt.

Die aspecten zijn toch wel behoorlijk belangrijk en hoop ik binnenkort nader onder de loep te leggen.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
bmwalter
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Ongelezen bericht door bmwalter »

"Op zich kan je via de SmartPhone de data-stroom veel intenser maken (zoals bijvoorbeeld snelheidsinformatie van mede-Garmin gebruikers, hoewel dat ietwat een vertekend beeld geeft) maar het bereik (lees: ontvangst) is niet altijd ideaal als je buiten de snelwegen rijdt."

Buiten de snelwegen heb je ook niet echt wat aan de verkeersinfo, toch?
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Inspector Gadget

bmwalter schreef:"Op zich kan je via de SmartPhone de data-stroom veel intenser maken (zoals bijvoorbeeld snelheidsinformatie van mede-Garmin gebruikers, hoewel dat ietwat een vertekend beeld geeft) maar het bereik (lees: ontvangst) is niet altijd ideaal als je buiten de snelwegen rijdt."

Buiten de snelwegen heb je ook niet echt wat aan de verkeersinfo, toch?
Toch wel, ik heb het al eens meegemaakt dat meldingen over een N-weg binnenkwamen en ik mijn route daarop moest aanpassen.
Hans Vaessen

Wat wel relevant is is deze:

Er is groot verschil tussen de 'ouderwetse TMC (Traffic Message Channel)' en het moderne DAB (digital Audio Broadcast) Traffic.

TMC gaat via de FM-band en heeft een geringe capaciteit. Betekent dat er meestal alleen snelweg info wordt meegestuurd; tijdens de spits zelfs niet van alle snelwegen. Bovendien is de actualisatiefrequentie maar iets van eens per kwartier.

De DAB traffic maakt gebruik van danwel het DAB radiokanaal, danwel internetverbinding en is veel fijnmaziger en actueler. Zeker tijdens de spits kan het op veel doorgaande wegen in de bebouwde kom ook erg druk zijn. En dat is het niet verkeerd om dat te vermijden door een weggetje achterom (dat vaak nog mooier is ook).

De Rider 400 werkt met via de smartphone met de DAB traffic, dus da's wel gunstig.

Zou echter nóg mooier zijn als je kon instellen bij welk verkeersaanbod bepaalde wegen vermeden moeten worden. Je hebt immers voorkeur voor 'lege wegen', ook al is dat wat om. Nu zal hij alleen echte files vermijden.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Kleine aanvulling aangaande DAB;

DAB (of beter, tegenwoordig DAB+ in Nederland) is de digitale audio communicatie over nog steeds een "FM"-band, 174 t/m 230 MHz (Band III) en de L-Band (1452 t/m 1492 MHz)
(hoewel die laatste frequentie-band in NL alleen experimenteel gebruikt is, naar wat ik heb begrepen)
DAB & DAB+ maken via compressie-technieken (en digitalisering) efficiënter gebruik van de "FM"-frequenties.

Net als bij FM kan viA DAB/DAB+ ook data ontvangen worden, zoals programma-informatie, service-informatie, telemetrie en inderdaad ook verkeersinformatie.
Inderdaad verkeersinformatie via de FM-band (zoals de Garmin GTM-10 familie, GTM-21, 25 et al) gaf soms wat problemen om tijdig c.q volledig alle data door te geven.
Een mogelijke oplossing was gebruik te maken van private-channel data danwel betaalde diensten, die dit dedicated verzorgen.

Een andere oplossing is inderdaad via DAB/DAB+ verkeersinformatie, zoals de Garmin GTM-70.
Helaas niet compatible met "onze" Garmin's noch BMW Navigator's. :(

In mijn optiek kan je de verkeersinformatie via je smartphone wat dat betreft niet echt DAB noemen, dat is "gewoon" een soort van internet.
Maar het werkt wel, zolang je een data-verbinding hebt. En dat is niet altijd het geval.
Daarentegen is het wel de methode om actuele verkeersinformatie te ontvangen, het is bijzonder snel up-to-date.
Inspector Gadget

En meer informatie over de nieuwe TomTom Rider;
http://www.rad.eu/nl/c/p/49624-tomtom-r ... medium=B2C

In de tab "Technische specificaties" meer details.
basplehn
Type: R1200RT/LC
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Woonplaats of omgeving: Heesch

Ongelezen bericht door basplehn »

(Marketingtechnisch) heeft de Rider 400 weer een voordeel t.o.v. Garmin / BMW NAV V, dat de extra diensten (Trafic / Flits) m.u.v. G3/G4 data gratis zijn Oia
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
theridingman

Ongelezen bericht door theridingman »

Hans Vaessen schreef:Thks, ik zal nog eens informeren hoe het nu precies zit.

TomTom schrijft:
"Als je een uur per dag rijdt tijdens de spits, gebruik je gemiddeld circa 7 MB data per maand."

Maximale roaming kosten anno nu bedragen 20 cent per Mb. Ik schat in dat het tijdens je vakantie eerder om dubbeltjes dan hele euro's zal gaan qua data-roaming.
Dat is afgerond toch 1.50€/uur als ik goed kan tellen. Zit je toch al gauw rond de 10€ per dag in je vakantie?
Inspector Gadget

basplehn schreef:(Marketingtechnisch) heeft de Rider 400 weer een voordeel t.o.v. Garmin / BMW NAV V, dat de extra diensten (Trafic / Flits) m.u.v. G3/G4 data gratis zijn Oia
Ik schat in dat het een kwestie van marktwerking is;
Voorheen moest je (ook) apart betalen voor je kaartupdates, nu zijn ze "gratis" (lees: bij de aanschaf van het toestel inbegrepen).
Ik herinner mij nog wel de tijd dat je elke keer een CD en als snel daarna DVD's met kaartupdates binnenkreeg.
Ondertussen een plastic tas vol, door al die jaren heen.

Wel heerlijk, geen "gedonder" met Garmin Express. ;) :lol:
Hans Vaessen

basplehn schreef:(Marketingtechnisch) heeft de Rider 400 weer een voordeel t.o.v. Garmin / BMW NAV V, dat de extra diensten (Trafic / Flits) m.u.v. G3/G4 data gratis zijn Oia
Staat weer tegenover dat je bij een zumo390 een autosteun krijgt en er ook mee kunt bellen. Mijn advies: kijk vooral naar welk toestel het best bij je past; niet zozeer naar tientjes verschil in voordeel van de een of ander.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Hans Vaessen

theridingman schreef: Dat is afgerond toch 1.50€/uur als ik goed kan tellen. Zit je toch al gauw rond de 10€ per dag in je vakantie?
Ik weet niet hoe jullie in België rekenen ;) maar ik kom op:

7x0,20 = 1,40 per maand. Gedeeld door 30 is ca 5 cent per dag.

Dat gaat echter uit van een uur rijden tijdens de spits (= veel data). Wat het in werkelijkheid gaat zijn is afhankelijk van waar, wanneer en hoe lang je rijdt. Maar veel zal het niet zijn.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
EL SCORPIO
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Van Waypoint vandaag mail gekregen, dat de tomtom rider 400 vanaf vandaag bij hun te koop is. Indien je de premium wil aanschaffen moet je nog effe geduld hebben.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Hans Vaessen

beemerrichard schreef:De europa versie is 349,-
Voor de helderheid: dat is de WEST-europa versie - ergo: de rider 40.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
RharryRT
Type: Overig R-serie
Woonplaats of omgeving: Wenum

Ongelezen bericht door RharryRT »

Net de 400 gekocht bij Wildeman motoren in Zwolle ,vanavond de boel monteren. Ik ben benieuwd hoe het er allemaal uitziet en werkt.
EL SCORPIO
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

RharryRT schreef:Net de 400 gekocht bij Wildeman motoren in Zwolle ,vanavond de boel monteren. Ik ben benieuwd hoe het er allemaal uitziet en werkt.
Harry, laat maar weten wat je ervan vindt want ik zit er ook over te denken.
RharryRT

ImageUploadedByTapatalk1427985040.752377.jpg
ImageUploadedByTapatalk1427985022.738141.jpg
Montage is zo gedaan nu met de Pasen maar eens een route erin zetten en rijden.

Zal er verslag van doen
.
RharryRT

Verbinding maken met de PC is een probleem hij herkent hem niet ook niet met tyre !
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

RharryRT schreef:Verbinding maken met de PC is een probleem hij herkent hem niet ook niet met tyre !
Heb je windows dan denk ik dat je ergens een driver vandaan moet halen. Zat er geen dvd bij? Ook is het waarschijnlijk dat je een nieuwere Tyre versie nodig hebt. Opnieuw de vraag of er geen dvd bij je Tomtom zat?
Hans Vaessen

RharryRT schreef:Verbinding maken met de PC is een probleem hij herkent hem niet ook niet met tyre !
Klopt.

Als je routes in het toestel wil zetten moet je eerst de itn/gpx files op (micro)SD zetten en dan de SD in het toestel stoppen!
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Hans Vaessen

HansD schreef:
RharryRT schreef:Opnieuw de vraag of er geen dvd bij je Tomtom zat?
Waarom zou er een DVD bij zitten?
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
RharryRT

Geen dvd Hans
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Hans Vaessen schreef:
HansD schreef:
RharryRT schreef:Opnieuw de vraag of er geen dvd bij je Tomtom zat?
Waarom zou er een DVD bij zitten?
Uitwisseling via sd kaart, en niet rechtstreeks naar het toestel. Nu ja, met de Garmin werkt dat ook niet echt handig.
RharryRT

Verbinding met tomtom gaat wel maar verder wordt er geen contact gemaakt met tyre of tomtomhome.
Dus hij wil niet verbonden worden met software op de pc er worden geen foutmeldingen gegeven bij systeem eigenschappen,morgen maar eens met tomtom bellen.
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Als je even googled op "rider 2 verbinden met computer" zie je bovenaan een item waarin oa vermeld staat dat je programma tt home waarschijnlijk niet goed ingesteld staat en hoe je dat kunt aanpassen. Als ik nu niet op mijn tablet getypt had, had ik de link er meteen bij gezet.. :D
Inspector Gadget

Was TomTom ondertussen overgestapt op MyTomTom en moet het tegenwoordig allemaal via het internet? _001
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Dat is nu net waar ik me zo aan stoor aan heel dat TT gedoe, dat er geen stand a lone programma is. Voor TT dien je Tyre te gebruiken en zonder internetverbinding sta je dus in de kou.
Inspector Gadget

Ik vermoed, maar dat is een 100% gok ingegeven door een Rädler-overdosis van mijn kant :lol: , dat TomTom, net als bij hun recentelijke modellen, gekozen heeft voor een gesloten systeem.
Je kunt het apparaat niet meer als "externe opslagapparaat" aan je eigen computer zien noch benaderen, alles moet via het internet.
En Tyre gebruik je dan om je (GPX) routes te maken en op het geheugenkaartje te plaatsen. Of mogelijk via het internet & MyTomTom.
Oftewel je kunt het apparaat zelf niet meer direct benaderen.

Is dat niet wat tegenwoordig IoT, Internet of Things, genoemd wordt?
Alles is afgesloten, "constant" verbonden met het internet (& de noodzaak daarvan) en alleen via cloud-diensten/internet bij te werken.
Helaas is dat een ontwikkeling die je op vele vlakken steeds meer en meer ziet.
Deels onder de noemer "gebruikersgemak" (je hebt geen software meer nodig die elke keer geüpdate moet worden of kan crashen, alleen maar een internet browser) en deels "veiligheid" (lees: de gebruiker kan niet meer rommelen met het apparaat, en dingen doen waarin de fabrikant niet voorzien heeft zoals extra iconen, aanpassen van de software, settings o.i.d.).

Ik ben zelf ook niet blij met die "verplichting" dat "altijd" internet noodzakelijk is.
Die "cloud" is leuk en handig totdat die even, om wat voor reden dan ook, ff niet beschikbaar is.
Naast aspecten zoals privacy (heeft TomTom al eens een waarschuwing voor gehad) en veiligheid. (hackers, virussen, of een update die faalt of crasht)

Maar ik ben bang dat het een ontwikkeling is die we steeds meer gaan zien.
Ook bij toekomstige motorfietsen!
Maar dat is voer voor een ander draadje. RT/Rädler Café :lol:

Terug naar het onderwerp;
Ik vermoed dat je de TomTom aan je pc moet hangen, daarna aanzetten, ff een minuutje wachten, dan naar MyTomTom op het internet moet gaan en vandaar uit zaken moet regelen.
En via Tyre via diezelfde weg, of eventueel geheugenkaartje, de routes naar het apparaat moet sturen.
Maar, nogmaals, dat is een pure gok van mij. Terwijl ik mijn 2e Rädler opentrek. Proost!
RharryRT

Net contact gehad met TomTom over de rider 400,daar is verteld dat er komende maand een cloud komt waarmee hij te verbinden is met tyre enzz tot die tijd zijn er alleen route's te importeren vis mini sd kaart.
Beetje onhandig maar het is even niet anders zei hij,we moeten het er even mee doen.ook is er nog geen Nederlandse gebruiks handleiding voor de rider 400,al met al heeft tomtom dus zijn zaakjes niet-voorspelde elkaar.
Na de Pasen breng ik jullie verslag uit hoe hij het met een route doet.
Alvast bedankt voor het mee denken.
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

daar is verteld dat er komende maand een cloud komt waarmee hij te verbinden is met tyre enzz
balen dus en voor mij persoonlijk een no go want wil je Tyre gebruiken heb je een internet verbinding nodig, idem voor de cloud
ook is er nog geen Nederlandse gebruikshandleiding voor de rider 400
sorry maar in B is men VERPLICHT een NL, F en D handleiding mee te leveren. Niet voorhanden, verkoper aanspreken en EISEN Wederom balen dus. In B verplicht dus moet deze ook voor de NL markt aanwezig zijn toch?

maw, no comment (in het engels) TT moet nog veel leren
Inspector Gadget

Is inderdaad nogal slordig & stom-stom van TomTom. :$

Maar ook Garmin kan er wat van, ik heb daar eerder melding van gemaakt dat bij het nabij uitbrengen van de Zumo 590 er werd beweerd aangaande externe verkeersinformatie ontvangers op hun website waar ik nogal over twijfelde.
(Garmin beweerde dat externe verkeersontvangers ondersteund zouden gaan worden, terwijl mijn testen met de beta-versie én kijkende in de software zelf aantoonde dat die ondersteuning er helemaal niet in zat!)
Ik heb toen een hele conversatie per email met Garmin Support gehad, waarbij ze uiteindelijk schoorvoetend (en min-of-meer) toegaven dat de informatie op hun website inderdaad geheel onjuist bleek te zijn en was. Ter compensatie stuurde ze mij gratis een iets op, alleen heb je er 2 van nodig op de motor. Toen ik daar melding over maakte, heb ik nooit meer een reactie van Garmin gehad. Foei Garmin, 643x -naughty- !

Terug naar het onderwerp;
Elk apparaat in de EU dient zogenoemd CE gekeurd te zijn.
Die CE keurmerk stelt aan de fabrikant enkel de eis dat de handleiding in minstens in één (of meerdere) van de volgende talen is : Engels, Duits, Frans of Spaans.
Nederlands staat niet in dat rijtje, dus geen verplichting daartoe!

Als je een apparaat in Nederland koopt, heeft de importeur meestal wel een Nederlandstalige handleiding bijgevoegd uit marketingoogpunt (zoals garantie), maar dat is vooralsnog geen verplichting.
(uitzondering zijn machines, daar is wel verplicht een Nederlandse handleiding in verband met mogelijke gevaarzetting bij gebruik van die machine)
http://www.outline.nl/toelichting_gebru ... dingen.htm
Maar vaak ook de fabrikant doet die moeite om de handleiding ook in het Nederlands beschikbaar te hebben. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
"Is het leveren van een Nederlandse handleiding verplicht?

Het leveren van een Nederlandse handleiding bij een produkt, is in de meeste gevallen niet verplicht. Een gebruiksaanwijzing in één van de moderne talen zoals Engels is voldoende.

Uitzonderingen
Als u veilig het product wil kunnen gebruiken of ermee wil werken, moet de fabrikant van het product wel een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing leveren. De Machinerichtlijn eist bijvoorbeeld specifiek dat er bij het product een gebruiksaanwijzing in de taal van het land bijgeleverd wordt."

Bron: http://www.overheid.nl
In België gelden er inderdaad andere regels, daar is inderdaad de verplichting bij wet dat er een Nederlandse handleiding bijgeleverd wordt indien het product in België is aangeschaft.

Daarnaast kan je de koop ook nog altijd ontbinden in Nederland (en diverse EU landen ook) binnen een 14 dagen nadat het product ontvangen is, zonder opgaaf van reden.
Op Consuwijzer staan daar de spelregels over;
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... op-afstand

Al met al een vervelende situatie natuurlijk. :(
Hopelijk allemaal snel opgelost zodat je kunt gaan genieten van de investering. _004
DesertStrom
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door DesertStrom »

Waarom moet er eigenlijk een handleiding bijgeleverd worden?
Niemand die dat ding leest, bij wat voor product dan ook.
"we weten namelijk alles zelf veel beter" :mrgreen:
Inspector Gadget

Ik lees altijd de handleidingen, uitgebreid en meerdere keren. :mrgreen:
Daarvoor is de wc uitgevonden c.q de ideale plek, wat mij betreft. :$ :lol:
Als het ff kan zoek ik bij de betreffende fabrikant ook nog de elektronische versie op, voor het geval deze bijgewerkt is.

Maar het is waar dat sommige handleidingen het bijna niet waard zijn om te lezen of vrijwel geen wezenlijke informatie bevatten.
Of dat het apparaat zo goed ontwikkeld is dat je er zonder er een hele studie van te maken, er snel mee aan de slag kan, zelfs zonder de handleiding.
RharryRT

Update
Vandaag een tocht van ongeveer 400 km gereden met de nieuwe tomtom rider 400, vanaf Apeldoorn richting Duitsland en de route zelf gemaakt ik was nieuwsgierig wat hij ging doen vandaag.mijn verwachtingen waren hoog dus om negen uur op weg.
Verbinden met de headset en tel gaat prima en de route aanduiding keurig op tijd en duidelijk,het wachten was op een wegomleiding om te zien of hij na de omleiding de route weer oppakt en doorgaat met de route en ja er kwam er eentje. Het ging wonderwel keurig netjes dus wat dat betreft weinig te klagen,wat vandaag wel iedere keer was na een koffie stop moest ik de headset handmatig weer aanzetten dus hij gaat niet automatisch weer verbinden. Een ander probleem is het draaien van de navigatie van horizontaal naar verticaal hij loopt dan vast je moet dan stoppen de tomtom van de houder halen en terug zetten en werkt het wel heel vreemd morgen maar eens bellen. Het rijden met de rider in de verticaal stand is super makkelijk je ziet de route ver vooruit (bochten) super dus.
Resten mij twee vragen voor de firma tomtom,
Het draaien en vast lopen en waarom wil hij niet verbinden met Tyre,blijf dit vreemd vinden.
ImageUploadedByTapatalk1428343258.187949.jpg
ImageUploadedByTapatalk1428343248.855126.jpg
Inspector Gadget

RharryRT schreef:moest ik de headset handmatig weer aanzetten dus hij gaat niet automatisch weer verbinden.
Welke helmset heb je?
Het hoeft niet altijd aan de navigatie te liggen in mijn ervarigen.
Soms helpt het om de betreffende headset eerst naar fabriekssetting te resetten en dan opnieuw aan te melden.
Sommige headset willen soms alleen naar de primaire navigatie automatisch verbinden en mogelijk heeft je headset nog de eerdere navigatie-pairing in het geheugen staan.
Door de headset naar fabriekswaardes te resetten wis je dergelijke mogelijk instellen en is alles "vers".
RharryRT

Rob ik heb de schubert C3 met kraag van de eerste generatie dus niet de pro,gebeld worden gaat ook niet alleen de pro uitvoering is door tomtom 400 ondersteund.al met al nog wel wat vragen.
Inspector Gadget

Ik heb met de BMW Navigator 4 & Schuberth SRC een vergelijkbare issue, als de BT verbinding weggevallen is (bijvoorbeeld omdat ik ff buiten het bereik kwam in verband met brandstof), moest ik via de GPS de BT verbinding weer herstellen.
Op de BMW Navigator 5 heb ik het nog niet kunnen uittesten.

Ik zou daarom meer geneigd zijn met de vinger te wijzen naar de Schuberth SRC, niet naar TomTom wat dat betreft.

Wat betreft bellen, dat is raar & apart, dat werkte bij mij wel. Heel erg goed zelfs, de andere kant kon het maar niet geloven.
Ik ook niet, daarom zet ik het tegenwoordig uit, ik schrok mij rot! :$

Hopelijk gaan ze dat wel voor je oplossen, me dunkt.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Contacteer:

Sluit je ook maar eens aan bij dit draadje op het GPS forum, Harry . . . . https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=43 ... 00#p388124
Jos WRSM

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”