Verlichting bijplaatsen op R1200 RT LC

Xenon, LED, mistlampen, storingen en aanpassingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
IVOC
Type: R1250RT
Bijz: Racing Blue sport met alles er op en eraan / XT.
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Neerpelt

Verlichting bijplaatsen op R1200 RT LC

Ongelezen bericht door IVOC »

Ik zie dat er op dit forum veel vragen staan in verband met het bijplaatsen van Led verlichting voor de R 1200 RT LC. Ik had daar ook mijn twijfels over maar ben toch overgegaan tot actie. Van mijn vorige RT's had ik nog de LED verlichting liggen die ik daar ooit op had bijgeplaatst en die staan nu op de LC en dit zonder problemen.
Ik ben zo vrij jullie door te verwijzen naar het Vlaams BMW forum waar een vrij gedetailleerde uitleg staat van mijn knutselprojectje. Ik hoop jullie hiermee van dienst te kunnen zijn.
http://www.bmw-mc-vl.be , selecteer: Forum / selecteer: R Forum en kies dan Verlichting bijplaatsen op R 1200 RT LC. ( het forum is vrij toegankelijk ook de afbeeldingen en video's )

Gr Ivo
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Verlichting bijplaatsen op R1200 RT LC

Ongelezen bericht door HansD »

Bedankt voor het plaatsen Ivo _004 zeker interessant.
Heb je wellicht ook een foto van de leds aan de achterzijde?
mdcpc
Land: België - Belgique
Woonplaats of omgeving: Brugge
Contacteer:

Ongelezen bericht door mdcpc »

Kan je wel zien in zijn video
klik hier
Marc
-------
Marc
Lemoi
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

ander vraagje, zijn knipperende remlichten in NL toegestaan? En weet iemand of het ook in andere landen is toegestaan?
HansD

Lemoi schreef:ander vraagje, zijn knipperende remlichten in NL toegestaan? En weet iemand of het ook in andere landen is toegestaan?
Nee, mag niet. Ik denk in de meeste Europese landen niet. Kennelijk mag het in de meeste Us staten wel, want daar zie je dit soort flashy ledlichten volop.
IVOC

Ik zie het probleem niet, bij veel moderne auto gaan de remlichten flikkeren bij sterk afremmen ( google eens : fikkerende remlichten Mercedes ) dan zul je zien dat dit de normaalste zaak is, het is daar trouwens een veiligheidsitem bij Mercedes. Voor zover ik weet worden deze wagens in gans Europa verkocht en zijn dus zo ook gehomologeerd, en dus wettelijk toegestaan.
Ik rij inmiddels zo al +/- 8 jaar rond met verschillende RT's, en dit in heel Europa zonder daar ooit een opmerking over gehad te hebben. Dus niet te vlug zeggen dat iets niet mag !

Gr Ivo
HansD

Ik wil het wel even opzoeken, maar ik kan me herinneren dat dit hier al eerder aan de orde is geweest. Daaruit kwam toen dat dit in Nederland niet mag. Dat je nooit problemen hebt gehad, zegt niks over de wetgeving. Lees maar eens de items over extra verlichting, bijv. Xenon. Dat ging ook jaren goed en is nu opeens overal een probleem. Maar zoals Aad/Beckysmile terecht opmerkte: hoe groot is de kans dat je ooit in het buitenland aangehouden wordt, en men ook nog je verlichting controleert? Met andere woorden: neem je het kleine risico, of ga je voor zekerheid.
Lemoi

naja, met die aantallen km die ik rijd zal het nog wel eens vaker voorkomen dat er een politie achter me rijd. Dus ik zou het niet al te gauw doen om ellende te voorkomen (1 keer ellende is al genoeg)
HansD

HansD schreef:Ik wil het wel even opzoeken, maar ik kan me herinneren dat dit hier al eerder aan de orde is geweest. Daaruit kwam toen dat dit in Nederland niet mag. Dat je nooit problemen hebt gehad, zegt niks over de wetgeving. Lees maar eens de items over extra verlichting, bijv. Xenon. Dat ging ook jaren goed en is nu opeens overal een probleem. Maar zoals Aad/Beckysmile terecht opmerkte: hoe groot is de kans dat je ooit in het buitenland aangehouden wordt, en men ook nog je verlichting controleert? Met andere woorden: neem je het kleine risico, of ga je voor zekerheid.
Gevonden, kijk maar eens hier:
viewtopic.php?f=31&t=9268&p=101211&hili ... ht#p101211
Lemoi

ah. mooi zoekwerk ;-) Dank je
Dus ik blijf maar bij mijn 2 normale remlichten
HansD

Lemoi schreef:ah. mooi zoekwerk ;-) Dank je
Dus ik blijf maar bij mijn 2 normale remlichten
Je kunt ook bij niet te hard remmen eerst zelf de rem een paar keer aantikken. Heeft hetzelfde effect en is een stuk goedkoper :D alleen bij hard remmen lukt dat niet, maar als de snelheid eruit si, doe ik het als nog en laat een paar keer de rem los om voor de achterliggers een knipperend effect te krijgen dat de aandacht trekt. En natuurlijk goed in je spiegels kijken en bij twijfel je gereed maken om tussen je voorgangers te schuiven, zodat je geen last hebt van achteropkomende slaapkoppen. :cry:
Lemoi

ja opletten is nummer 1! Ten alle tijden
IVOC

Hans, ik ga voor beide, ik neem het kleine risico en de ZEKERHEID dat ze me gezien hebben. Ik weet ook wel dat dingen die je bijplaatst op de motor niet op het gelijkvormigheidsattest staan en dus niet koosjer zijn. Maar laten we eerlijk zijn , wie kleurt er nooit buiten de lijntjes ( in België zeggen we : LANGS DE POT PISSEN, vind ik persoonlijk wel mooier ) dat maakt het leven toch minder saai.
Vraagje : Ik had gedacht om de uitgang van de bijgeplaatst oscillatorschakeling te gebruiken om de normale BMW achterlichten aan te sturen zodat het standaard remlicht gaat flikkeren bij het
remmen. Nog minder kans dat de politie gaat moeilijk doen ?
Het is mijn eigen motor en ben bang om stukken te maken als ik dat ga uitproberen. Heeft iemand daar ervaring mee, of weet hoe ik dat best aanpak.
Lemoi

bij plaatsen van een schakeling zou geen probleem moeten zijn. Wel even goed kijken hoe je deze plaatst (misschien wat diodes voor beveiliging). Ik zou erin moeten duiken hoe je het het beste moet aansluiten.

Maar ik neem geen flikkerend lampje nemen. Ik rij veel voor mijn werk (vorig jaar 50K km) en ook in frankrijk, belgie, duitsland en soms oostenrijk. Dus liever niet dat risico lopen. Ik heb wel een extra remlicht in mijn topkoffer dus dat helpt al iets.
btw, je bent nooit zeker of ze je gezien hebben. Als ze zitten te whatsappen in de auto dan maakt het niet uit of je remlicht knipperd of niet........

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Verlichting & Elektronica”