ABS-problemen

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Hebbie nou die foutcodes nog uitgelezen?

Voorwielsensor geeft foutcode 3 (3 knippers op de LED)

Dingetje kost al gauw 100€, dus eerst zeker weten.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

ja dat is nou het vreemde ervan er worden geen fouten gemeld maar van de week ben ik ook bezig geweest en toen ik de stekker een keer verwijderd had van de voorwiel sensor en daarna de reset had uitgevoerd was alles weer normaal.

nu is de motor een paar keer in beweging geweest en daar heb je het weer lampem om en om.
ik heb de weerstand gemeten van de stekker naar de sensor en helemaal niets, hetzelfde aan de achterzijd gedaan en daar slaat de meter uit.

doe ik het nu verkeerd dan,ik ben wel een beetje technisch maar geen monteur.

gr Ruud
RuudRT

hallo,

ik heb inmiddels de draad van de motor gehaald en er zit een breuk ter hoogte van een ty wrape, voorzichtig open gesneden en de draden zijn los van elkaar.

ik heb beide zijde weer gemeten en dan krijg ik wel waardes.

kan ik deze draad nu zo solderen en weer verpakken of moet ik nog iets anders erbij doen.

Ruud
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

als het alleen dat kabelbreukje is, kun je het solderen en weer sealen. moet vast goed gaan. scheelt ook weer een paar centen.
goed werk :!:
PaulRS

Hoi.

Goed gedaan, jochie :D

Solderen en een krimpkousje er omheen.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
RuudRT

Hoi,

dat is nou het leuke van het forum, dat je toch geprikkeld wordt om eerst verder te zoeken voordat je naar Herr Direktor rent :wink:

groeten Ruud

dhr
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

ABS simpel oplossen?

Ongelezen bericht door dhr »

Heb met belangstelling de discussie weer eens doorgelezen.
En als niet techneut en groot pragmaticus voorlopig voor de simpelste oplossing gekozen :idea: :
"s Ochtens op de oprit RT starten - drie tellen laten lopen - stoppen - weer starten (moet dan iets gas erbij) - wegrijden --> geen ABS probleem tot nu toe.
Ik weet niet of dit bij -10 C of kouder ook werkt. De problemen had ik tot voor kort helemaal niet. Maar voor nu voldoet het prima.

:?: Of ziet één van de techneuten principiele technische bezwaren?

hg
Kees
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
ltjl

Ongelezen bericht door ltjl »

Mijn RT heeft integraal ABS en is super afhankelijk van een goede accu-spanning. Ik heb toen de tip van de dealer opgevolgd:
tijdens de winterstop hang ik de fiets aan de druppellader...... en ik heb een Odyssey gel-accu gekocht..... probleem opgelost.

Kost een paar cent, maar dan heb je ook wat. Bovendien gaat een Odyssey niet kapot bij gehele ontlading en geeft men meerdere jaren garantie.

http://www.hoornweg.nl/createsite/page/ ... 6154&pg=26

http://www.odysseybatteries.com/

Groeten,

ltjl
Ronaldus

Re: ABS-problemen

Ongelezen bericht door Ronaldus »

Ik doe ook even mee met het ABS-topic...
Nooit problemen met de lampjes ofzo gehad, moto altijd aan de laderij staan, lekker knus in de verwarmde gargasie...
Tot gisterochtend dan,..
Schenk eerst nog een bakkie in en ga er lekker voor zitten,.. eerst nml. een verhaal vooraf:

Als winterrijder zonder tweede auto (mamsie heeft de enige mee naar t werk) moet je er soms door niet waar..
In al haar wijsheid had de gemeente Tynaarlo gistermorgen bedacht maar eens wat minder, of helemaal niet preventief te gaan strooien...
Bij uitgaan van de bebouwde kom van Zuidlaren hebben ze nieuw, stil zoap gelegd én een heel fijn klein hobbeltje in het wegdek als teken dat daar Zuidlaren begint..
Je raadt het al, dat hobbeltje was dus spekglad!
Het stille zoap zag er al wat beslagen en glinsterend uit, dus ik was al alert..
Maar tegen dat spiegelgladde hobbeltje waren mijn Michelin P2's niet bestand.
Resultaat: Glijpartij...!Beemer op de linkerzijkant een pirouette en ik op mijn gat eenzelfde rondje..
Behalve een nat achterwerk, enkele scheurtjes in mijn motorbroek niets geen persoonlijk letsel gelukkig..Zelfs de tegemoetkomende vrachtwagens hadden geen zin om over mij en de BMW heen te rijden...pffjoei!
Fiets op de kant, midden op straat...
Geen BMW-brokken los liggend gezien..Overeindgezet met behulp van vriendelijke automobilist..
Beetje met de bibbers in de knieën, contact om en,...licht, starten, lopen!
Alleen ABS lampjes branden om en om...hmmm.

Ben eerst maar door gereden naar t werk..Daar paar keer opnieuw starten en iets oprijden,..lampjes om en om branden..
Vanmorgen terug naar huis, en een even op dit forum zitten neuzen naar ervaringen en evt. oplossingen .

Nu ben ik niet zo'n knutselaar, maar toch maar eens geprobeerd de ABS te resetten...Naar de Motoport kan altijd nog..
Het verhaal staat hier op dit forum ook ergens geloof ik, maar "Goochgel" kwam met een concurrent op de proppen..
Mario heeft het erg duidelijk neergeschreven op BMW-Motor.startpagina ( ook Beemerforum, mot kunnen toch?), dus ik knip en plak de tekst ff..:

-Onder je buddy zit een aansluitstekker... verbind als het contact uit is de middenpool met de massa. Schakel nu het contact aan en druk 8 seconden op de ABS knop. Schakel het contact weer uit en breng alles terug naar de originele positie, d.w.z. stekker terug van de massa. Schakel nu het contact aan en rij ermee en het ABS probleem is verholpen (mits er geen technisch mankement is waardoor hij opnieuw een storing vind). Dit is erg handig als je systeem een keer vuil is geweest of als er iets is gebeurd waardoor hij in storing is gekomen maar er niks aan de hand is.

-Natuurlijk is het altijd het beste om naar de dealer te gaan en je storing te laten uitlezen. En hou er rekening mee dat als je iets zomaar reset dat de storing ook zomaar terug kan komen.

Bovenstaande uitgevoerd,..en jawel! Lampjes gewoon weer ouderwets tegelijk aan bij starten, het vertrouwde schuur/klik en lampies uit bij oprijden!
JOEHOE!
Probleem verholpen!
Ik blij, zag me al naar de Motoport sukkelen, voor een dure reparatie van de ABS sensor ofzo, motor een poos kwijt en een hoop pecunia's armer..
Had al bedacht Gemeente Tynaarlo de rekening te sturen,..maar dat zal ook wel weer een touwtrekkerij zijn geworden..Allemaal niet nodug gelukkig!

Nou, dat wou ik ff aan jullie kwijt...
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

Tsjee ronaldus, das een heel verhaal.
allereerst blij om te horen dat je zonder letsel van je RT bent gestapt. (wilde bijna schrijven zonder kleerscheuren :oops: )
Geen verdere schade aan de motor?, in dat geval mag je echt van geluk spreken.
Je hoort wel ineens bij een select gezelschap die de motor alleens plat hebben gelegd.
Misschien moeten we hiervoor ook maar eens een apart stukje op het forum inruimen :;

Misschien heeft het abs-systeem door de dreun even een falen gehad, maar gelukkig werkt dat weer zo te lezen.
en geen overbodige luxe bij deze omstandigheden.

Hou de goede kant in ieder geval in het vervolg boven (dat is dus met rubber naar beneden)
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
R850RT

Ongelezen bericht door R850RT »

Ik moet (helaas) met enige regelmaat mijn ABS resetten, zeker deze winter waarbij de accu flink koud wordt en te weinig spanning genereert. Meestal kan ik na 5 minuten rijden de koppeling even aantrekken en de motor aan/uit zetten. Dan doet hij het weer prima. Ook de truuk met de stekker onder het zadel werkt prima.

Tot op enig moment twee weken terug het zaakje niet meer te resetten leek. Niets hielp meer en de lampjes bleven maar om en om knipperen. Vorige week zaterdag moest ik naar BMW van Harten in Amersfoort voor een nieuw bandje en daar de zaak voorgelegd. Bij het wegrijden van huis branden beide lampen permanent. Weer iets nieuws (voor mij althans).

Onderweg nog eens de motor aan/uit gedaan maar dit hielp niet.

De dealer zei dat ze helaas mijn ABS niet konden uitlezen (ouder type, geen geheugenchip, Bj. 2002).
Zij vreesden met grote vrezen dat mijn ABS pomp kaduuk was. Daar waren ze vrij zeker van. Balen natuurlijk want die pomp is het duurste onderdeel van de motor...

En toen...

Nadat ze mijn achterband vervangen hadden, zelf voor de deur nog eens de 'harde reset' gedaan (aarde maken met middelste uitgang van stekker onder zadel en 8 sec. ABS knop) en jawel hoor; alles deed het weer.

Ik heb nu het vermoeden dat de ABS sensor van de achterrem mogelijk vervuild is geweest of zo...dus losgooien en reinigen ervan lijkt een ernstigere diagnose te verhelpen!

Nog nooit zo lekker naar huis gereden (nieuwe band, nieuwe schakelmechaniek en weer werkend ABS)!!!

Zoef...en opluchting.

Martin(i)

RuudRT

Hoi,

Volg de draad eens vanaf sensor tot stekker, haal hem helemaal los en controleer de draad eens t.h.v. de ty wrapes waarschijnlijk wel ergens een breuk.
De kans bestaat dat na de reset de fout weer terug komt, spreek uit ervaring. :;

groeten Ruud
Stefan-BMW

Ongelezen bericht door Stefan-BMW »

Hallo allemaal,

Gelukkig ben ik niet de enige die dit probleem ervaart. Mijn ervaring is overigens net iets anders met de abs. Als ik het contact omzet bij een koude start en de motor gelijk start is er niets aan de hand, maar als ik het contact omzet en dan eerst bv mijn handschoenenen aantrek en dan start, dan gaan de abs lampjes knipperen. Als ik dan de motor uitzet en weer start is alles week oke. Dat wetende kun je er rekning mee houden, maar helemaal oke vind ik het niet. De modificatie klinkt goed, maar is mij nog net een brug te ver.

Gr. Stefan
R850RT

Ongelezen bericht door R850RT »

Stefan, gebeurt dit ook als je allereerst je lichten hebt uitgezet en evt handvatverwarming?

gr,.
Martin
Paul

Ongelezen bericht door Paul »

Ik heb ook af en toe dat ik de motor opnieuw moet starten om het ABS te laten werken.
Ik heb wel ontdenkt dat waneer je gestart hebt en de lampjes knipperen gelijk is er niets aan de hand. Dan kan je gewoon wegrijden.
Maar knipperen ze om en om dan heeft wegrijden geen zin want dan blijven ze knipperen.

Ik hoef dus niet meer eerst een stukje te rijden om te zien of ze uitgaan. Knipperen ze om en om na het straten dan stop ik de motor weer en start opnieuw.
Tot nu toe kan ik dan altijd gewoon wegrijden en werkt het ABS gewoon.
Paul

Ik had gehoopt dat het na verloop van tijd beter zou worden. Ik gebruik de RT nu dagelijks en hoopte dat de accu voldoende op zou laden. Maar het wordt nu eigenlijk alleen maar slechter. ABS doet het nu nooit meer direct. En opnieuw starten helpt ook vaak niet meer. IK rij nu gewoon maar weg en de eerste keer dat ik voor een stoplicht stilsta start ik even opnieuw.

Maar ik merk wel dat het toch een beetje rijplezier wegneemt. Rijden met een knipperend ABS vind ik erg irritant.
Zou dit nu dus betekenen dat ik eigenlijk aan een nieuwe accu toe ben?

RuudRT

Hoi Paul,

Op wat voor manier knipperen de lampen is dit om en om of beide tegelijk aan en weer uit enz?

Groeten Ruud
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Paul schreef:Zou dit nu dus betekenen dat ik eigenlijk aan een nieuwe accu toe ben?
Paul,
Ik reed met een zo goed als nieuwe accu en zette de motor dagelijks aan de druppellader en had toch precies hetzelfde probleem. Dus, ik weet niet of het aan de accu ligt... (ik heb nu geen last meer, na de ABS modificatie - heerlijk)
Hans
Paul

RuudRT schreef:Hoi Paul,

Op wat voor manier knipperen de lampen is dit om en om of beide tegelijk aan en weer uit enz?

Groeten Ruud
Ze knipperen om en om.
Wanneer ze na het starten tegelijk knipperen werkt het ABS altijd. Zodra ik ga rijden gaan ze uit.

@HansD
Misschien ga ik de modificatie ook wel doen. Maar ik vind het toch een behoorlijke ingreep.
RuudRT

Paul,

Als de lampen om en om knipperen heb je een storing in het systeem.

Het beste is dan om eerst je sensoren uit te sluiten loop de draden eens na en evt meet ze na ook na beweging omdat je zelf al aan geeft dat de ene keer wel werkt en de andere keer niet.

Met om en om bedoel ik dus bovenste en dan weer de onderste niet beide tegelijk.

Als ik het goed heb zul je wel ergens een draadbreuk ontdekken dan.

Groeten Ruud
Paul

Bedoel jij dat dit dus niet het te lage accuspannings probleem is?
Hoe ziet dat eruit dan?
Blijven dan de lampen tegelijkertijd knipperen na wegrijden?

HansD

Paul schreef:Bedoel jij dat dit dus niet het te lage accuspannings probleem is?
Hoe ziet dat eruit dan?
Blijven dan de lampen tegelijkertijd knipperen na wegrijden?
Ik had voor de ABS modificatie ook altijd om en om knipperende ABS lampjes.
Hans
HansD

Paul schreef: @HansD
Misschien ga ik de modificatie ook wel doen. Maar ik vind het toch een behoorlijke ingreep.
Paul,
Klopt, is een aardige klus. Maar, als het uit komt wil ik je best helpen (ik heb het nou een keer gezien en een flink deel zelf gedaan)
En ik woon niet zo ver van je vandaan...
Hans
RuudRT

Hoi,

In een normale situatie knipperen de lampen tegelijk en gaan ze uit als je wegrijd.
In een storing branden ze om en om, omdat jij al aan geeft de ene keer geen last de andere keer wel dus zoek ik het in de bedrading naar de sensoren en meestal voorkant. Als je aan het stuur draait knik je de breuk misschien wel en krijg je een storings melding. Ik heb hetzelfde gehad lees even een paar antwoorden terug en ik heb nog steeds dezelfde accu.

Maar geen storing meer en de modificatie uitgevoerd nadat alles weer gezond was.

Groeten Ruud
Paul

@HansD
Ik zat net in mijn agenda te kijken en mijn eerste vrije weekend is pas in juni. :shock:
Erg is dat niet want het zijn allemaal leuke dingen, maar het geeft dus wel aan dat ik voorlopig geen tijd heb.
Maar ik vind je aanbod wel fijn en misschien kunnen we na die tijd eens kijken.

@Ruud
Als ik het dus goed begrijp kan het beide zijn.
Bij kabelbreuk knipperen ze om en om. Maar ook bij te lage spanning.
Na een klein stukje rijden werkt het ABS eigenlijk altijd na een herstart.
RuudRT

Hoi Paul,

Dan zou ik voor mij zelf willen weten hoe hoog de spanning is voordat ik wegga, dus als je vrijdag de motor weg zet kijk dan zaterdag morgen eens hoeveel sap(spanning) je accu heeft. Misschien lukt het wel eerder maar ik zou zekerheid willen je kunt met het zadel eraf zo even meten.

Groeten Ruud

han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

Als je gewoon doet wat er in de handleiding staat is het (bijna) een fluitje van een eurocent. In de handleiding staat helder op welke punten je bij het uitgenomen relais moet meten dat zijn 3 punten en de overige laat je dus zo.

Het enige lastige bij een RT vind ik het verwijderen van het frontdeel van de kuip niet moeilijk maar de 1e keer en na langer tijd even zoeken naar de juiste bevestigingsschroeven dat is bij een GS dus eenvoudiger daar zit het stekkerblok onder de tank.

Het lijkt heel wat werk maar als je het op je gemak doet en stap voor stap ben je in een paar uur klaar.

En het is een genot niet meer steeds te hoeven stoppen en weer starten en de ABS te activeren. er zijn inmiddels 2 workshops geweest

met vr gr
René

Ongelezen bericht door René »

Hoi,

Ik heb vandaag de modificatie van het ABS systeem uitgevoerd. Het was zeer makkelijk uit te voeren dank zij de beschrijving van Paul.
Ik heb alleen de kabel die men erbij moets zetten aangesloten op de blauwgroene draad direct bij het relais.
Al met al twee uurtjes bezig geweest.
Het is nu een plezier om te starten en direct weg te rijden. Geen problemen meer met het inschakelen van de ABS.

Gr René
Paul

Ik moet dit toch ook maar eens gaan doen.
Was het eerst af en toe dat mijn ABS het niet deed maar is het nu standaard.

Ik doe nu als ik in zijn 4 rij het contact even uit en weer aan en laat de koppeling opkomen.
Hoef ik niet meer te stoppen. Maar prettig is het niet.

Misschien dat ik eerst nog even alle stekker verbindingen na loop.
Kijken of er geen corrosie in zit.
han62

Hoi paul,
Wees gewoon slim en trek er een paar uur voor uit. Als je er tegen op ziet is er vast wel iemand die je wilt helpen. je mag ook een keer naar Brabant komen of er komt een keer iemand bij jou als je maar wat ruimte hebt en echt veel gereedschap heb je niet nodig.
Begin met de handleiding te printen en die een paar keer door te lezen als je niet zo bedreven bent in het sleutelen.

Veel succes

Han
René

Hoi Paul,

Ik heb alleen maar de zadels en het linker scherm gedemonteerd. De tank kon ik laten zitten. De stekker van de ABS unit ging gemakkelijk los.
Kabelknoop was ook goed bereikbaar. Open gemaakt, alleen iets verder dan in de beschrijving.
Zoals in de beschrijving wordt verteld moet je de stekker die naar de schakelaar van je linker stuur gaat opzoeken, om de bruine draad die men erbij zet te bevestigen op de groen blauwe draad.
Ik heb de blauw/groene kabel die naar het relais loopt in de kabelboom bij de knoop opgezocht en alles op die plaats gemonteerd.
Knoop dicht getaped en weer alles vastgezet. En klaar.

Ik kan het alleen maar iedereen aanraden.
Groet René

dhr
Contacteer:

Kijk, dat zijn goede tips. :D
En scheelt ook nog performanceverlies als je de tank niet op z'n kop hoeft te houden :lol:
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
han62

Er staat nergens in de handleiding dat de tank gedemonteerd moet worden. dus (eigenlijk) een overbodige opmerking. bij een GS moet dat wel omdat de bewuste stekker daar onder de tank zit.

Het aansluiten op de groen blauwe draad lijkt me een goede aanvulling en scheelt weer het demonteren van het voorste kuipdeel. misschien iemand die daar een foto van maakt en dit plaats als aanvulling bij de handleiding.

Zo wordt het steeds eenvoudiger
dhr
Contacteer:

@Han62: ach het moet niet altijd serieus en tijdens de workshop werd er toch anders over gedacht :;
viewtopic.php?f=32&t=268&start=30
Paul

Ik ben altijd een beetje huiverig als het om draadjes gaat.
Een blok demonteren en vervolgens weer netjes inelkaar zetten is geen probleem.

Maar electrichiteit daar hou ik niet van.
Ik weet wanneer je de plus en de min tegen elkaar houd dan zegt er ergens een zekering plof maar veel verder gaat mijn kennis niet.

Dus als iemand daar mij ooit mee zou willen helpen zou dit fijn zijn. :D
han62

Hallo Paul,
Is geen probleem maar dan moet je een keer naar Brabant komen Maar misschien is er iemand dichterbij die je helpt ook goed maar dan heb je in ieder geval een adres waar het kan. Laat maar wat horen

Met vr gr
Han

René

Hallo allemaal,

Daar je de isolatie bij de knop toch moet openmaken, maakt het in principe niks uit om de isolatie ver te openen.
Als je dit hebt gedaan, dan zie je alle kabeltjes lopen die naar voren gaan. In de boom bevinden zich twee kabels met de kleur blauw/groen.
Dus je moet eventjes met de meter meten welke je moet hebben. Het makkelijkste is dat je de schroef van je linker stuurschakelaar losmaakt zodat je de kabels in je schakelaar ziet. Dan is het een kwestie even meten en je weet welke je moet hebben.Zorg er wel voor dat je alle verbindingen soldeerd!!

Ik heb er jammer genoeg niet aan gedacht om er een fototje van te maken.
Als het zich voordoet zal ik bij de volgende keer hier zeker aan denken.

Gr René
Paul

han62 schreef:Hallo Paul,
Is geen probleem maar dan moet je een keer naar Brabant komen Maar misschien is er iemand dichterbij die je helpt ook goed maar dan heb je in ieder geval een adres waar het kan. Laat maar wat horen

Met vr gr
Han
Hoi Han,

Ik maak graag gebruik van je aanbod.
Zullen we eens kijken of we een datum kunnen prikken.

Groeten,
Paul
maRTin

Ongelezen bericht door maRTin »

Hallo,

Ik weet zeker dat ik ergens een keer op het forum iets gelezen heb over het resetten van de ABS bij de 1150, ronde meerpolige stekker, maar ik kan het niet meer terug vinden ! 8)

HELP !!!!

gr Martin
RuudRT

Hoi,

Kijk maar eens bij handige links,

Groeten Ruud
maRTin

Ongelezen bericht door maRTin »

RuudRT schreef:Hoi,

Kijk maar eens bij handige links,

Groeten Ruud
Ruud, je bent geweldig !!!!

Gr Martin

Corribbers

Ongelezen bericht door Corribbers »

Geachte heren,

Mijn naam is Cor Ribbers en ben pas lid op dit forum. Ik heb met veel genoegen al uw verhalen gelezen over die (verdomde) ABS problematiek. Mijn verhaal is dat ik op dit moment in Amerika sta met een R1150RT met een kapotte ABS Modulator. Geen remmen, nada niks meer. Ik moet toegeven dat hij een tijdje niet meer onder de druppellader heeft gestaan daar dat hier 110 volt is. Nu spontaan na 3 maanden heb ik in eens deze problemen. Ik ben al bij een plaatselijk dealer geweest en deze kwam na een computertest tot de conclusie dat de ABS Modulator stuk is, geraamde kosten $ 3000,--.
Nu ik al uw verhalen zo lees is er waarschijnlijk nog hoop door een nieuw accu en wederom een druppellader. Ik ga het in ieder geval proberen daar dit na 32000 km niet zou moeten kunnen voor een fiets van 2002 die altijd keurig haar beurtjes heeft gehad in Nederland. Oh ja en Meneer BMW was natuurlijk nu niet meer thuis. Jammer he? Moet ik dan toch de overstap maken naar een ander merk?
Ik hoor graag uw mening of tips.
met vriendelijke groet

Cor Ribbers
han62

Hallo,
Vervelend voor je dat de modulator defect is. de modificatie is voor de 1100. dat dit deel defect is, is natuurlijk geen reden om geen BMW meer te kopen dat vind ik erg kort door de bocht. denk je dat een ander merk wel na 6 jaar nog garantie geeft. je kan ook een motor kopen zonder asbs dan kan die niet mer kapot. het is nu eenmaal zo in deze tijd van techniek men wil steeds meer maar daardoor heb je ook mer kans op storing/defecten en daar zullen we mee moeten leren leven.

heb je een oude motor zonder electronica die kun je onderweg bijna altijd nog wel zo repareren dat je toch thuis kunt komen . met een moderne motor sta je gelijk stil en zelfs de wegenwacht kan er meestal niet veel mee als er een electronische storing is. Kijk eens op MP of e-bay voor een gebruikte modulator die zijn veel betaalbaarder

Veel succes
Met vr gr
han
Corribbers

Ongelezen bericht door Corribbers »

Hallo allemaal,

mijn naam is Cor Ribbers. Ik ben 51 jaar en ben een BMW fan in de vorm van in het bezit zijn van een R1150RT, bouwjaar 2002. Onlangs kwam ik stil te staan door toedoen van het niet meer functioneren van de ABS. Het geintje gaat mij $ 3000, - kostten. Ik woon momenteel voor 2 jaar in Amerika vandaar de dollars. Ik ben nu druk op zoek hoe ik dit probleem anders op ga lossen daar firma BMW niet meer thuis is na 32000 km. Toch erg hoor.
In ieder geval wens ik iedereen hier veel leesplezier en een goed 2010.

Cor Ribbers
han62

Hallo Cor,

Wat heeft het nou voor zin hetzelfde bericht meermalen te plaatsen. Dat BMW niet thuis is, dat is vervelend maar andere fabrikanten zullen zich niet anders opstellen al zijn er altijd uitzonderingen. bij elk negatief bericht is er wel iemand die kan melden dat toen hij of zij een probleem had dit geweldig voor hen is opgelost. helaas voor jou is dat niet zo. dat zul je dus moeten accepteren of naar de rechter laten voorkomen en aantonen dat de modulator langer mee hoort te gaan en zien wat die daar van zegt. als je geen rechtsbijstand hebt kan dat een dure zaak worden dus zien de meeste mensen er van af. degenen die het wel doen hebben vaak resultaat.

In de praktijk werk het dan vaak zo . artikel van jaar 2002 je mag verwachten dat zo'n onderdeel 10 jaar mee gaat dan betekend dat het volgende. als men besluit dat de levensduur van een bepaald onderdeel minder is (en dat is niet ondenkbaar) dan kun je percentages evenredig aanpassen.

2002
2003 verbruikt 10%
2004 verbruikt 20%
2005 verbruikt 30%
2006 verbruikt 40%
2007 verbruikt 50%
2008 verbruikt 60%
2009 verbruikt 70%

Dus als ze al veroordeeld worden kan en zal BMW je waarschijnlijk een voorstel doen om ca 30% te gemoet te komen betekend dat je hem moet laten repareren bij de officiële dealer in dit geval betekend dat je dan 70% van 3000.00 = 2100.00 moet betalen. natuurlijk kan de echte prijsofferte nog naar boven afwijken. en in de meeste gevallen zegt de consument dus laat maar zitten ik keis voor een andere optie.

optie 1 ABS er af
optie2 Een gebruikt onderdeel op MP of E-bay kopen zoals al eerder naar je is gesuggereerd. Misschien heb je hier iets aan. Uit hoofde van mijn vroegere werk weet ik dat het
vaak zo werkt omdat ik het diverse keren heb mee gemaakt met klanten die ook vonden dat een onderdeel buiten hun schuld met een defect onderdeel waren opgescheept.

optie 3 inruilen.

Veel succes
clemturbo
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door clemturbo »

Begrijp ik het nu goed? Als de abs niet werkt, dat de motor ook niets meer doet?
Boswachter

Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Het zal niet zo zijn dat de hele motor het niet meer doet, maar omdat het om een 1150 gaat, kan ik me zo voorstellen dat de ABS een belangrijke rol speelt in het totaalplaatje van het bekrachtigde remsysteem van die specifieke motor... Dus: dat zonder ABS de hele remmerij minder is of het zelfs laat afweten.

Aan de andere kant zou me dat zeer verbazen, omdat je ook zonder ABS best thuis moet kunnen komen! Maar wellicht zijn er ervaringsdeskundigen die ons daar iets over kunnen vertellen?
clemturbo
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door clemturbo »

Ik weet niet hoe het bij de 1150 is, maar lijkt me toch sterk dat als de abs wegvalt, dat je remmerij ook weg valt, mocht dat zo zijn, vind ik dat een tekortkoming in de constructie.
Boswachter
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Zat vanavond toevallig net in mijn handleidingkje te lezen 8-) ....bij een storing van het ABS systeem schakelt ie meteen over op de zgn 'restremfunktie'.. :) dan kun je nogsteeds gewoon remmen, alleen zónder de extra hydroliek. Het remmen gaat dus allemaal een stuk zwaarder en je zult je remhendel / pedaal ook een stuk verder moeten inknijpen dan mét een werkend ABS systeem.
PaulRS

Hoi.

Die electrich/hydraulische module zorgt voor de bekrachtigde remmerij en het ABS, een storing in dit ding zal de ABS en de bekrachtiging uitschakelen en het ABS lampje in het dashboard aansteken, de zgn. restremdruk stelt helaas niks voor en daar kan je niet fatsoenlijk mee rondrijden/remmen.

Niet voor niks is dit systeem alweer verleden tijd, daar is genoeg over te doen geweest.

Je kan de zure appel eten en 3000USD neertikken voor een nieuw moduul, of by-pass dat hele spul.
By-passen betekend wat nieuw leidingwerk en een andere handrempomp, van een 1150xx van de 1e serie.
Je hebt dan geen bekrachtiging en geen ABS meer.

Ben je wel weer mobiel voor niet te veel geld.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”