ABS-problemen

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

mkoreman
Type: R1150RT
Bijz: Super mooie motor :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Brabant

Re: ABS-problemen

Ongelezen bericht door mkoreman »

han62 schreef:Waarom zou je de 1200 willen aanpassen die heeft het ABS probleem toch niet.

volgens mij hebben alleen een groot deel van de 1100 dat probleem. en misschien ook wel de 850 maar dat heb ik nog niet gehoord.

met vr gr
Han
Ik heb een R850RT en heb ook het ABS probleem. Dus ja, de 850 heeft het ook :$
De motor start overigens nooit de eerste keer. Zelfs niet na eindje rijden. De 2e keer dat ik de motor start, draait de motor wel. Alleen is het steeds een verrassing of het ABS systeem wel of niet gaat werken _003
Als ie niet werkt (om en om knipperende ABS lampjes, storing) dan zet ik de motor uit en start m opnieuw 2 X. Soms moet ik dit 3 of 4 keer herhalen, maar uiteindelijk heb ik dan weer ABS. (ABS lampen knipperen tegelijk).

Het duurde even voordat ik het doorhad, maar nu ik eenmaal weet dat dit een "bug" is, kan ik er wel mee leven. _001 Maar leuk is natuurlijk anders.
En accu maakt overigens geen verschil, ik heb nieuwe accu erin zitten die ruim voldoende prut leverd, het is maar net hoe de wind staat ......
Eerst zelf klikken, dan pas vragen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik kan makkelijk l.llen met een lage kilometerstand, maar me dunkt dat je een ABS storing toch wel iets is waar je eens een keer naar moet laten kijken.

Met zoveel kilometers (indrukwekkend! _004) behoeft het zeker niet altijd een defect te zijn, en zou ik mij niet prettig bij voelen als het regelmatig een storingsmelding geeft.
Al was het alleen al de gedachte dat je geen storingsmelding hebt, maar op het moment dat je de ABS moet gebruiken (wat ik je natuurlijk nimmer toewens en hoop dat het nooit nodig is!) je ABS toch niet goed blijkt te werken.

Misschien moet ik mijn diagnose-apparaat eens meenemen naar het rtreffen2011 om degene met een ABS probleem uit te lezen, en wellicht op die manier te overtuigen dat het misschien niet onverstandig is om daar eens door een professional naar te laten kijken.
Iemand als Kenny van MSA (toegegeven, niet bepaald naast de deur voor sommige forummers) is deskundig en serieus genoeg om aan te geven of het probleem oplosbaar is (lees: bepalen wat de oorzaak is) en wat de kosten zijn.

Want, als ik even mag chargeren, er zullen best wel motorrijders die hun leven danken aan ABS.
Dus als je ABS hebt, zorg dat het in orde is, een storingsmelding is er niet voor niets, het heeft een oorzaak die m.i. opgespoord en als het kan, opgelost moet worden.
Het kán je leven een keer redden.

Denk dat het ondertussen wel duidelijk is dat de BMW's af-en-toe last hebben van ABS storingen, met recht een onvolkomenheid te noemen, maar wel met een oorzaak.
En die oorzaak kan belangrijk zijn, heel belangrijk.
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Ongelezen bericht door Wullum »

Sinds vanmiddag heb ik ook het ABS probleem met mijn -850- van bouwjaar '98

In de driekwart jaar dat ik er nu mee rondknor nooit eerder last van gehad. Telkens na starten na een paar meter rijden de vertrouwde rinkelgeluidjes dat de ABS pomp in werking treedt waarna de ABS lampjes uitgaan.
Maar nu dan toch de gevreesde om en om knipperende ABS lampjes.

Regionale toertocht waarbij ik vanaf huis eerst een paar kilometer naar het verzamelpunt reed, daar een uurtje motor uit, daarna een half uur gereden, uitgezet op de pont, weer starten en na een paar kilometer om en om knipperende ABS lampjes.
Kreeg ze ook niet meer uit, ook niet met de truukjes die in dit draadje staan beschreven. Ook niet na stoppen om te tanken.

Dame wordt binnen gestald en heeft aan de druppellader gehangen. Lijkt mij dus geen electrisch issue, maar meer mechanisch dan wel hydraulisch van aard. Ze hangt er nu ook weer aan, vanavond nog eens kijken.

Hmmmm, al met al denk ik dat ik Kenny maar eens ga bellen voor een afspraak, en héél erg hopen dat het met doorspoelen en bijvullen kan worden opgelost. Moet toch al een remslang vervangen, dus da's mooi te combineren.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
BeemerBert
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Hallo Wullum,

Uit je verhaal begrijp ik dat je al rijdend opeens knipperende lampjes van de ABS kreeg ?
Ook geef je aan dat er een remleiding vervangen dient te worden ( waarom ? )
Je hebt het over remvloeistof vervangen ( altijd goed ) en bijvullen ????

Als ik het zo lees denk ik dat er in ieder geval een echte storing is.

Het ABS probleem zoals in dit draadje beschreven is inderdaad het gevolg van te weinig sap in je accu en treed dan ook alleen op tijdens het starten.
Oplossing overbruggen of een Oddysee accu. Maar dit is bij jou, als ik het goed begrijp niet het geval.

Als ik jou was zou ik snel een afspraak maken met Kenny.

Groet, Bert
Wullum

@Beemerbert:
ik was gestopt op een veerpont en het viel mij na het afrijden pas later op dat ik knipperende lampjes van de ABS had. Ik had een routerol op mijn stuur geklemd, die zat bijna helemaal voor de controlelampjes, de ABS lampjes vielen me pas op toen ik ff stilstond bij een stoplicht en even ging staan..... Zou dus kunnen dat ze gelijk waren aangesprongen bij het starten op de pont, dat is me dan niet opgevallen.
De remleiding die ik bedoel is de leiding tussen remcylinder op stuur en rechter voorremklauw (lange remleiding met T stuk halverwege waar ABS en linkerremleiding op aftakken), daarvan is de buitenmantel doorgesleten doordat hij ooit tegen het kuipframe aanschuurde bij inveren. Geleidingsbeugeltje was verbogen.....
RVS binnenwerk lijkt bij optische inspectie onbeschadigd, dus leiding is verder technisch wel in orde voor zover ik kan beoordelen, maar ik wil 'm voor de zekerheid toch vervangen (better safe than sorry....)
Remvloeistof wil ik laten vervangen en hele remsysteem laten doorspoelen na de enge verhalen hier over cola en andere bagger die er uit komt na verloop van tijd. Ik ken van de historie gedurende de eerste 10 jaar van mijn -850- helaas alleen dat ze 10 jaar in de buurt van Rimini heeft rondgereden, ik weet verder alleen dat de occasiondealer waar ik haar kocht haar zelf 3 jaar geleden heeft geïmporteerd (hij haalt elk jaar een serie Japanners uit Italië en had mijn dame als "bijvangst" voor een vriend meegenomen) en de achterremschijf en remvloeistof heeft vervangen, maar of àlle vloeistof is vervangen en het systeem is doorgespoeld weet ik niet. Wel weet ik dat hij niet de tupperware er helemaal heeft afgehad, afgaande op wat hij daarover vertelde in het kader van een weigerend alarm demonteren, waarvan ik zelf nog diverse stukjes afgeknipte bedrading tegenkwam....
Ook heb ik begrepen dat er onder de tank nog een reservoirtje zit , maar daar ga ik niet makkelijk bijkomen voor controle zonder de tupperware en tank te verwijderen. Op zich geen probleem, maar als ik bij voorbaat weet dat ik onderdelen/kennis te kort kom begin ik er maar niet aan.

Afspraak met Kenny is daarom al gemaakt (hij beantwoordt zijn zakelijke mail zelfs op zondagavond _004 ), bezoek valt nota bene op mijn verjaardag, hopelijk krijg ik een werkend ABS als cadeautje mee terug :lol:
Laatst gewijzigd door Wullum op 26 sep 2011, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Wullum schreef:Ook heb ik begrepen dat er onder de tank nog een reservoirtje zit , maar daar ga ik niet makkelijk bijkomen voor controle zonder de tupperware en tank te verwijderen.
Dat gaat best meevallen, het verwijderen van de rechter-zijkap (die zwarte) is genoeg om goed bij het remolie-reservoir te kunnen. Zelf vervangen is goed te doen!

Berrybeer
2023
2023
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

..wellicht dat de handleiding van PaulRs ook wat helpt.... :D viewtopic.php?f=32&t=863
Wullum

Dave schreef: Dat gaat best meevallen, het verwijderen van de rechter-zijkap (die zwarte) is genoeg om goed bij het remolie-reservoir te kunnen. Zelf vervangen is goed te doen!
Dave, dat reservoirtje voor de achterrem is het probleem niet, da's the easy part ;)
Wullum schreef:Ook heb ik begrepen dat er onder de tank nog een reservoirtje zit , maar daar ga ik niet makkelijk bijkomen voor controle zonder de tupperware en tank te verwijderen.
Niet het demonteren van de tupperware en tank is het probleem, maar het alles onverrichterzake weer terug moeten bouwen als ik het zelf niet kan oplossen staat me tegen.
Waar het mij dus om gaat is de ontluchterij en bijvullerij op de ABS pomp zelf, al is die met 2 nippels op een '98er làng niet zo ingewikkeld als de pomp met 6 nippels en reservoirtjes van de integrated ABS van de modellen na '01 zoals in de fotoreportage van PaulRS. Op die nieuwere pompen kun je op de pomp zelf ook remolie bijvullen, maar ik zie niet hoe je dat op de oudere, eenvoudiger modellen moet doen, maar misschien hoeft bij de oudere modellen niet op de pomp zelf te worden bijgevuld en kun je eea via de reservoirtjes op het stuur en achter het rechter zijpaneel doen, keine flaue Ahnung....

Afspraak met Kenny staat al gepland (Heeft die man geen weekend of een dag vrij ofzo? Zelfs op dagen dat MSA gesloten is is hij druk zakelijk aan het mailen _004 )
Mocht eea toch zwaar gaan tegenvallen en is mijn pomp idd naar de sharks, kwam ik op eBay al een mooie gebruikte pomp tegen met slechts 40.000 km op de teller voor €400 en een beetje en nog garantie ook. Nog een hoop geld, maar allicht beter dan een nieuwe voor €1400 op een brommeRT van bijna 14 jaar.....
Laatst gewijzigd door Wullum op 26 sep 2011, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Ah, je wilt 'm helemaal ontluchten...

OK, dat is niet wat ik had begrepen. Zelf zou ik inderdaad 'gewoon' de vloeistof verversen door domweg de bestaande olie te vervangen (de vraag is of je dan ook het secundaire ABS circuit vervangt want dat was nou net jouw probleem - eerst wat beter nadenken voordat ik weer wat opschrijf hier).
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

zolang er geen Integral-remsysteem op zit kun je gewoon op de 'ouderwetse' manier de remvloeistof vervangen: van boven naar beneden en boven op tijd weer bijvullen. Op de pomp hoeft dan niets gedaan te worden, dat is pas nodig als alles helemaal leeg is en er lucht in het systeem zit.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Wullum

Hoihoihoihoihoi!

ABS storing is weg _004 _004 _004 _004 _004

Storing kunnen resetten met simpel kabeltje van 30 cm met een adereindhulsje aan de ader geknepen wat klem in de diagnosestekker kon worden geklemd, andere kant met een tang op de minpool van de accu klem gehouden, contact aan en 10 seconden de ABS knop op het dashboard ingedrukt houden, vervolgens gingen BEIDE ABS lampjes weer tegelijk branden en was eea opgelost!!

Eerdere pogingen met alleen blank gemaakte ader werkten niet (slecht contact ofzo).

Vervolgens proefrit van 3 kwartier met de meest hysterische remproeven en ABS lijkt het weer te doen zoals het hoort, iig achter, vóór kreeg ik ‘m net niet aan het blokkeren, weg niet glad genoeg zeg maar en ik kon zo gauw geen zandbak vinden in het donker 8)_
Godmiljaar, wat gaan je remmen stinken van dit soort strapatzen :roll:

Contact -tig keer uit en weer aan met stukjes rijden ertussen, ff laten afkoelen, stuk over kinderkopjes gereden (wie weet was het wel door trillingen van een sensor ofzo veroorzaakt...). ABS lampjes blijven uit _004

Onder voorbehoud blij, kan ik de 1400 eurootjes voor een nieuwe c.q. 375 voor een goede gebruikte ABS pomp op zak houden, voorlopig althans.

Mijn afspraak met Kenny blijft wel staan, kunnen we mooi kijken of er nog iets uit te lezen valt, toch alles doorspoelen en mijn voorremleiding vervangen.
Ook komt er een nieuwe Metzeler Roadtec Z6 Interact voorband op, de Sportec M1 die er nu op ligt is al tot op de slijtnokjes verdwenen (welke mafketel legt zo'n knietje-aan-de-grond-gum-band sowieso op een RT?????), achterband is volgend jaar aan de beurt.
En kan ik gelijk de Halo bougies monteren die ik al een half jaar heb liggen, bij gebrek aan een momentsleutel....

Eureka! weet ik gelijk wat ik voor mijn verjaardag kan vragen! (eega: "Wim, wat wil je nou voor je verjaardag?" Ik: "neuh, ik weet eigenlijk niks" NOT! Big RT Smile

Nu we het er toch over hebben, eigenlijk wil ik 2 momentsleut... Ho! Stop! we gaan nu zwaar off-topic :oops:

Wullum

Vandaag door Kenny een nieuwe remslang laten monteren en mijn remsysteem laten doorspoelen, ook bij mij kwam er de spreekkwoordelijke "cola" uit de pomp, wat gelijk een mogelijke oorzaak kan zijn geweest voor de abs storing die ik een week geleden plotseling had.
Die storing was na resetten via de diagnosestekker wel weg, maar nu ik heb gezien wat voor zooi er uit de leidingen kwam zit ik weer geruster op mijn brommeRT. _004
michiel

Ongelezen bericht door michiel »

heeft er iemand zicht op hoeveel % van de 1150rt's last heeft van ABS-perikelen?
En als ik het goed begrijp dan kan ik miserie voorkomen door: een goede batterij te installeren en tijdig de olie's te vervangen?

Heb er mij net een gekocht en nu begin ik me wat zorgen te maken...
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als ik onze huis-expert Kenny mag geloven, en dat doe ik, is het vaak, heel vaak een kwestie van goed en tijdig onderhoud.
Verzuim je dat, dan is het een gevoelig onderdeel welke defect kan geraken, met alle hoge kosten van dien.

Helaas komt het voor dat de motorverkoper alleen het potje op het stuur bijvult tot op niveau.
Daardoor zal de kleur van de olie daar wel de juiste zijn (thee/gezonde-plas kleur), maar verderop in het systeem (en dus vooral de pomp) de spreekwoordelijke (en letterlijk!) zwarte drap.

En is volgens mij de enige oplossing dat je dit laat doorspoelen en opnieuw vullen waar jij bij staat, opdat jij het zelf kan je het zien dat het daadwerkelijk gebeurt is.
Of je kunt degene die het laatste onderhoud gedaan heeft, het op de man af vragen en hopen dat je een eerlijk antwoord krijgt.
Benji
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Of je kunt het WPHB downloaden en het zelf doen, dan kost het je ook bijna niets.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
richard757

Ongelezen bericht door richard757 »

mijn r1100rs heeft ook last van knipperde abs lampjes gisteren nog getest flink in de remmen maar hij remt verder prima wat zou hier het euvel kunnen zijn mijn dealer doet het af met slechte kontakten o.i.d

groet , Richard

Ben1200RT
2024
2024
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Zweden
Woonplaats of omgeving: Smalland

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Ook mijn 1100 rt van 1999 heeft last van het ABS probleem. Normaal gesproken ging dat weg na een 2e keer starten na een paar minuten rijden. Afgelopen dinsdag heeft Kenny de motor een grote beurt gegeven, de remolie en de remslangen vervangen( staal staat toch mooier op de 1100 als rubber), een nieuwe gel accu geplaats en de motor verder goed nagekeken. Bij het wegrijden bleef de ABS storing toch nog bestaan, de boel uitgelezen en het blijkt nu dat er een kapotte voorwielsensor in zit. Kenny heeft deze besteld en waarschijnlijk wordt deze komende week gemonteerd en zou dan de storing over moeten zijn. De accu welke verwijderd is uit mijn RT was trouwens nog een ouder lood accu, dus ik twijfel eraan of alleen de accuspanning bepalend is voor de storing.

Wie op tijd vertrekt........................ hoeft zich nooit te haasten
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

richard757 schreef:mijn r1100rs heeft ook last van knipperde abs lampjes gisteren nog getest flink in de remmen maar hij remt verder prima wat zou hier het euvel kunnen zijn mijn dealer doet het af met slechte kontakten o.i.d

groet , Richard
Dan zou ik die dealer het maar niet laten repareren, als hij bij het bepalen van de storing niet verder komt dan slechte contacten kon het wel eens veel uurtjes gaan kosten om het werkelijk te herstellen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
richard757

Ongelezen bericht door richard757 »

probleem opgelost zwakke accu werkt nu prima :D
Ben1200RT
2024
2024
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Zweden
Woonplaats of omgeving: Smalland

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Ook mijn ABS werkt nu naar behoren. De voorwielsensor is vervangen en de stroomkabel weer redelijk origineel weggewerkt door Kenny. Nu gaan elke keer de ABS lampen wel uit. He did it again, Super Kenny, bedankt!!
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
Paatse
Type: R1100RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Merelbeke

Ongelezen bericht door Paatse »

Jos WRSM schreef:Jazeker Gerardus, gevoelig item bij de R1100RT; zolang het k-weer blijft staat de fiets bij mij goed afgedekt in de tuin, maar wel constant met de druppellader in z'n achterwerk. Doe ik dat niet dan kan ik de ABS wel schudden. Tip: hou de accu constant onder spanning als je niet veel rijdt.

Gerardus schreef:Ik ben benieuwd of eronder jullie nog rijders zijn die bij een te lage accuspanning ABS problemen hebben?
Ja zeker en ik denk elke moto die een lage accuspanning heeft zal er problemen mee hebben het eerste dat je ziet is dat de beide lampjes op mijn dachbord blijven branden en ik zij met een R1100R

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”