Luc
wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Moderator: RT_Patrick
-
Erteetje
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Ik heb gekozen voor de streetpilot omdat de BMW Navigator III er niet bij staat. Dit robuuste apparaat gebruik ik tot volle tevredenheid. Vooral ook door de wetenschap dat ik er via MP maar 80 euri's voor betaald heb
Luc
Luc
- Patje
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 18 jan 2009, 04:37
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Quartz Blue Metalic...
- Land: BE
- Woonplaats of omgeving: Antwerpen
- Locatie: Tstad...
- Contacteer:
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
siebke schreef:Dat mag dan ook wel voor dat geld!!Patje schreef:Een tripy II http://www.tripy.eu/nl. Kan een heledag mee op een batterij lading en bevat een schat aan kaarten en trips zo uit de doos.. Hoewel een 'complete' Zumo 660 (dus met alle toeters en bellen) ook al aardig in de papieren loopt.... :shock:
:-) De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik de Tripy terug heb gezonden wegens te verschillend van een klassieke GPS (tom tom, mn smartphone, etc). Ik heb nu een nieuwe Garmin 350LM. Die snap ik dus wel wat beter
patje
Why do I ride a BMW? Easy, Mercedes does't build bikes!!! De R1200RT lc is er, die staat prachtig naast mn K100LT uit 1988 :-)
Sinds 1977: Suzuki AC50 (70&100), GuzziV7, BMW R65, Suz GS650L, Idem, R1100RT, R1150RT, K100LT, R1200RT lc
Sinds 1977: Suzuki AC50 (70&100), GuzziV7, BMW R65, Suz GS650L, Idem, R1100RT, R1150RT, K100LT, R1200RT lc
-
Cowcatcher
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 31 jul 2012, 12:40
- Type: Overig R-serie
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Nijkerk
- Locatie: Appel
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Ik kan de Poll niet invullen _002 aangezien ik een Garmin 278 heb.
Duidelijke afleesbaarheid in het zonlicht en lange accu duur en gewoon knoppen om te bedienen maken dit voor mij een prima reismaatje.
Het apparaat heb ik al zo'n 6 jaar in gebruik voor mijn werk door europa.
Nu we sinds kort de RT hebben gaan we er ook motor tochten mee doen, primeur aanstaande zaterdag in friesland
Han
Duidelijke afleesbaarheid in het zonlicht en lange accu duur en gewoon knoppen om te bedienen maken dit voor mij een prima reismaatje.
Het apparaat heb ik al zo'n 6 jaar in gebruik voor mijn werk door europa.
Nu we sinds kort de RT hebben gaan we er ook motor tochten mee doen, primeur aanstaande zaterdag in friesland
Han
-
Tuinbank
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
BMW navigator (garmin 2820) gekocht en aangesloten door dealer. Route in garmin programma (mapsource) is kinderspel. Wil niet anders 
- Berrybeer
- 2023

- Berichten: 1415
- Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
- Locatie: Uden
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Ik zweer ook bij mijn BMW NAV III; robuust en tijdens het rijden geen gepiel met je wijsvinger op het (wel aanwezige) touchscreen.. _003, maar gewoon aan de grote knoppen links en rechts van mijn nav zitten... 
-
Die Hard Helmond
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Een Garmin Zumo 350... helaas is die optie niet aan te vinken. Ik zou het wel grappig vinden als die erbij kan komen. Kunnen we zien hoe veel, en hoe snel een nieuwe Garmin wordt "ingeburgerd".
- PaPinkelman
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
We zijn in ieder geval met z'n 2-en!Die Hard Helmond schreef:Een Garmin Zumo 350... helaas is die optie niet aan te vinken. Ik zou het wel grappig vinden als die erbij kan komen. Kunnen we zien hoe veel, en hoe snel een nieuwe Garmin wordt "ingeburgerd".
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
-
doov650
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Ik heb al gekozen en inmiddels heb ook ik een 350 gekocht. Toevoegen als optie dan geen zin. Ik mag geen stem meer uitbrengen.Die Hard Helmond schreef:Een Garmin Zumo 350... helaas is die optie niet aan te vinken. Ik zou het wel grappig vinden als die erbij kan komen. Kunnen we zien hoe veel, en hoe snel een nieuwe Garmin wordt "ingeburgerd".
- mhovens
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 20 nov 2009, 10:40
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Contacteer:
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Ìk denk een andere verklaring voor het succes van de Garmins is dat RT rijders sociale rijders zijn. Ze vinden gezelschap prettig. En routes op de garmin zijn over het algemeen zoals ze gepland zijn in mapsource. TomTom navigeert van waypoint naar waypoint. Daarnaast ontstaan er door verschil in kaart materiaal en configuratie instellingen hierdoor verschillen in routering. Dat maakt rijden in groepen lastiger. TomTom met de kronkelroute optie is wel geweldig voor de "lone wolf" rijder.
- Garfield
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: leusden
- Locatie: Leusden
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Preciesmhovens schreef: TomTom met de kronkelroute optie is wel geweldig voor de "lone wolf" rijder.
Al jaren. Ik had destijds een Navigon 2210 voor de auto en wilde ook zo'n gemakkelijk apparaat voor de motor. Maar dan waterdicht en je moest routes van internet kunnen laden. Wilde toen graag die Garmin Zumo 660 maar schrok terug van alle problemen die in het begin optraden. En toen kwam TT me toch met een aanbieding
En eigenlijk heb ik er geen spijt van, het doet wat het moet doen, de optie kronkelroute brengt je langs erg mooie wegen, net als de Onroute motorkaart voor Garmin, maar dan in heel Europa.
Met TYRE routes maken in inladen, of zomaar een bestemming invoeren en via kronkelwegen ernaartoe, geen probleem. En omdat ik doorgaans alleen, of in heel kleine groepen (en dat rijd ik vooraan
Maar de meesten zullen vertrouwd zijn met hun eigen systeem, met alle voor- en nadelen van dien.
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Als je het weet, is het niet moeilijk.
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Wat voor systeem je ook hebt, verkeerd rijden brengt je soms op de mooiste onverwachte plekken.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
-
doov650
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Wat een kul argument om een slecht product aan te prijzen.mhovens schreef:TomTom navigeert van waypoint naar waypoint. Daarnaast ontstaan er door verschil in kaart materiaal en configuratie instellingen hierdoor verschillen in routering. Dat maakt rijden in groepen lastiger. TomTom met de kronkelroute optie is wel geweldig voor de "lone wolf" rijder.
Als je alleen rijdt heb je helemaal geen GPS nodig. Die kronkelweggetjes vind je ook wel zonder dat apparaat.
Wil je met maten een route rijden , dan is het wel handig dat iedereen dezelde route voor zijn neus heeft.
Of reden jullie vroegah allemaal met een random uitgedeelde bolletje-pijltje routerol ?
- Hans Vaessen
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
- Type: Ik heb een andere motor
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Wierden
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Mwhoah... Tuurlijk: je komt een heel end. Maar juist als lone-wolf heb ik zelf altijd enorm genoten van met name de onroute motorkaart op de garmin. Je gaat tòch vaak wegen in waar je anders nooit in was gegaan, bijvoorbeeld omdat het de oprit van een boerderij lijkt te zijn, maar waarmee je even later op een paar honderd meter afstand, parallel aan de hoofdweg heerlijk zit te genieten.doov650 schreef: Als je alleen rijdt heb je helemaal geen GPS nodig. Die kronkelweggetjes vind je ook wel zonder dat apparaat.
Heel af en toe komt het echter voor dat het toch ècht een oprit bleek te zijn, maar dat levert dan weer een interessant gesprek met de plaatselijke herdershond
-
HansH
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Hallo,
Ik gebruik al een jaar of 6 een TomTom rider 2. Waarom? Omdat deze zeer eenvoudig te bedienen is, hebben ze ooit een prijs mee gewonnen, en heeft geen behoefte aan al die updates waar bv Garmin het over heeft. Ik heb een aantal motorvrienden die een Garmin hebben en zie ze vaak worstelen om de boel op de rit te krijgen. Dit ligt meestal niet aan de Garmin maar aan de personen zelf omdat ze de apperatuur te weinig gebruiken en er wonderen van verwachten
. De TT heeft voor mij één nadeel en dat is dat hij ieder punt in een route als een adres ziet en daar ook wil landen, voor de rest gebruik ik hem als een lijdraad wat inhoud, zolang we het leuk hebben volg ik hem, zoniet dan neem ik het van hem over. De benzine betaler bepaalt
Gr Hans
Ik gebruik al een jaar of 6 een TomTom rider 2. Waarom? Omdat deze zeer eenvoudig te bedienen is, hebben ze ooit een prijs mee gewonnen, en heeft geen behoefte aan al die updates waar bv Garmin het over heeft. Ik heb een aantal motorvrienden die een Garmin hebben en zie ze vaak worstelen om de boel op de rit te krijgen. Dit ligt meestal niet aan de Garmin maar aan de personen zelf omdat ze de apperatuur te weinig gebruiken en er wonderen van verwachten
Gr Hans
-
thooms
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Ik heb zelf ook een Tom tom bij de garmin groep lijkt het gepiel met de navigatie belangrijker als de route waar je over rijd
Ik gebruik feitelijk 1 toets kronkelweg en hoppa klaar is je route een route van een ander heb ik eigelijk nooit geen behoefte aan om die te gaan rijden wie zegt mij dat deze leuk is rijd er zelf wel 1 .
Ben reuze tevreden met het ding oke het scherm zou wat groter mogen maar zeuren kunnen we altijd.
Ik gebruik feitelijk 1 toets kronkelweg en hoppa klaar is je route een route van een ander heb ik eigelijk nooit geen behoefte aan om die te gaan rijden wie zegt mij dat deze leuk is rijd er zelf wel 1 .
Ben reuze tevreden met het ding oke het scherm zou wat groter mogen maar zeuren kunnen we altijd.
- Vorie
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:41
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Genemuiden
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Vorie schreef:ik heb sinds ik 4 jaar geleden begonnen ben met motorrijden een garmin streetpilot. het is een oud beestje, maar ik heb er afgelopen hemelvaartsweekend toch lekker een paar dagen mee door te Eifel getoeRT. en ja, hij is èèèèèrrrug langzaam (ik ben gelukkig een rustige rijder) maar hij werkt nog steeds. en omdat ik allang blij ben dat ik een RT kan rijden en ik een zumo toch echt een beetje te prijzig vind voor de hobby blijf ik er mooi nog even mee doorrijden.
ondertussen maar gewoon de bekende sites in de gaten houden of er nog ergens wat in de aanbieding komt.
ook de communicatie is geen probleem: gewoon een portofoontje in de jaszak met een extra aansluiting waardoor we beiden tegelijk kunnen praten (en mekaar kunnen horen :-) )
en nu even een wijziging.
inmiddels heb ik een zumo 500 overgenomen icm een bluetooth communicatie systeem. alleen jammer dat het nog geen weer is geweest om dit even grondig uit te proberen. (lees: te druk geweest... ). zal binnenkort wel veranderen. dit zal allicht beter bevallen als het geklooi met snoeren en portofoons
groeten, Coen
- bmwrene
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:25
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Je voelt het pas als je het door hebt.
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Bladel
- Locatie: Hapert
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Hans ik reed al jaren met een TT 2 rider en was er erg tevreden over maar nu hb ik hem om laten zetten naar een Urban Rider en er is een wereld voor me open gegaan en daar kan geen Garmin of Zumo aan tippen. Als je bij Waypoint zegt dat je met TT rijd wordt je gewoon niet geholpen en ze doen daar net of hun neus bloed. Ze willen er gewoon niet van weten en ontwijken alle vragen. Dus bij die tent wegblijven. Met de urban Rider moet je minder waypoints zetten en je kan veel heel veel meer mee. Zeker een aanrader. voor meer info laat het me maar weten. Gr.BMWRenéHansH schreef:Hallo,
Ik gebruik al een jaar of 6 een TomTom rider 2. Waarom? Omdat deze zeer eenvoudig te bedienen is, hebben ze ooit een prijs mee gewonnen, en heeft geen behoefte aan al die updates waar bv Garmin het over heeft. Ik heb een aantal motorvrienden die een Garmin hebben en zie ze vaak worstelen om de boel op de rit te krijgen. Dit ligt meestal niet aan de Garmin maar aan de personen zelf omdat ze de apperatuur te weinig gebruiken en er wonderen van verwachten. De TT heeft voor mij één nadeel en dat is dat hij ieder punt in een route als een adres ziet en daar ook wil landen, voor de rest gebruik ik hem als een lijdraad wat inhoud, zolang we het leuk hebben volg ik hem, zoniet dan neem ik het van hem over. De benzine betaler bepaalt
![]()
Gr Hans
- BertL
- 2024

- Berichten: 842
- Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K1200GT/2008
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ommen
- Locatie: Ommen
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Lees ik het goed: je hebt de TT2 "ge-upgrade" naar de Urban rider ? Aanpassing van de software ?....maar nu hb ik hem om laten zetten naar een Urban Rider....
GrTz
BertL
BertL
-
LHHC
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Gebruik sinds jaar en dag TomTom navigatie. In eerste instantie via PDA met Otterbox en sinds een jaartje of 4 de Rider v2. Ook mijn Rider is voorzien van de betere (vind ik) Urban software.
Heb tussentijds nog een uitstapje gemaakt naar een Zumo 550 maar dat heeft niet heel lang geduurd (wel erg fraaie hardware). TomTom is gebruikersvriendelijker en geeft betere instructies bij het navigeren. De 'slechts' 48 tussenpunten heb ik nog nooit als een tekortkoming ervaren. Integendeels zelfs. Routes maak ik via Tyre to travel.
Recent enkele experimenten gedaan met Sygic op Samsung Galaxy telefoon. Ook dit is zeker geen verkeerde navigatie!! Mijn TomTom routes kan ik eenvoudig converteren naar het Sygic formaat. Wie weet een (w)aardige opvolger van TomTom??
Heb tussentijds nog een uitstapje gemaakt naar een Zumo 550 maar dat heeft niet heel lang geduurd (wel erg fraaie hardware). TomTom is gebruikersvriendelijker en geeft betere instructies bij het navigeren. De 'slechts' 48 tussenpunten heb ik nog nooit als een tekortkoming ervaren. Integendeels zelfs. Routes maak ik via Tyre to travel.
Recent enkele experimenten gedaan met Sygic op Samsung Galaxy telefoon. Ook dit is zeker geen verkeerde navigatie!! Mijn TomTom routes kan ik eenvoudig converteren naar het Sygic formaat. Wie weet een (w)aardige opvolger van TomTom??
-
jabumanmac
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Medio 2012 heb ik een Garmin Zumo 660 aangeschaft. Daarvoor gebruikte ik de 550. Het scherm van de 660 is iets groter en duidelijker dan de 550. De laatste is echter robuuster en gebruiksvriendelijker (de overstap is dus niet helemaal zijn geld waard). Het navigatiemenu vraagt enige oefening. Een nadeel van de navigatiesystemen is niet zozeer het apparaat zelf (alles went) maar eerder het geklungel met de kaartupdates en het maken van routes en de onbegrijpelijke foutmeldingen die je dan weer tegenkomt. Volgens mij is dat niet een specifiek kenmerk van Garmin. Dankzij dit forum kom je er doorgaans wel uit want er blijken wel meer forummembers zo hun probleempjes met "navigeren" en "routeren" te hebben. Nuttig dat dat wordt gedeeld.
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Ik heb sinds twee jaar een Zumo 550.
Specifiek voor deze gekozen omdat hij er minder fragiel uit ziet tov de Zumo 660. Ook de knoppen aan de linkerkant naast het scherm waren voor mij doorslaggevend.
De route uitzetten via de pc is een fluitje van een cent. Twee dagen geleden een route gemaakt voor september. Vanaf Bolzano via de Stelvio en de Umbrailpas richting Lech. Vandaar via de Bodensee omhoog. 1335km uitgezet in anderhalf uur. Route uitgeprint voor de "zomer 2013 folder" voor m'n motormaatjes en voila. Erg simpel.
Met de TomTom Rider2 heb ik ook eens gereden. Werkt ook prima en inderdaad is die "kronkelweg optie" een leuke optie. Op de Garmin hebben we die niet maar met de optie "vermijd snelwegen" kom je ook al een heel eind. Zie je dan vervolgens een kronkelweg dan rijden we daar gewoon in
Je moet dan wel iets uitzetten (weet niet meer wat!) want anders blijft de Zumo je terugsturen naar je eerstvolgende waypoint die je hebt gemist omdat je van de route bent afegweken. Al rij je 200km verder op de geplande route, hij blijft je terugsturen naar het gemiste waypoint 200km terug! Heel irritant mits je die optie uit zet.
Specifiek voor deze gekozen omdat hij er minder fragiel uit ziet tov de Zumo 660. Ook de knoppen aan de linkerkant naast het scherm waren voor mij doorslaggevend.
De route uitzetten via de pc is een fluitje van een cent. Twee dagen geleden een route gemaakt voor september. Vanaf Bolzano via de Stelvio en de Umbrailpas richting Lech. Vandaar via de Bodensee omhoog. 1335km uitgezet in anderhalf uur. Route uitgeprint voor de "zomer 2013 folder" voor m'n motormaatjes en voila. Erg simpel.
Met de TomTom Rider2 heb ik ook eens gereden. Werkt ook prima en inderdaad is die "kronkelweg optie" een leuke optie. Op de Garmin hebben we die niet maar met de optie "vermijd snelwegen" kom je ook al een heel eind. Zie je dan vervolgens een kronkelweg dan rijden we daar gewoon in
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
- hybride
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 16 dec 2012, 09:32
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Goes
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Voor ik een kostbare Zumo of Tomtom aanschaf ga ik eerst proberen met Sygic op mijn Galaxy Note. (Android) De laatste versie van Sygic, V12.2 beta, heeft nu een koppeling met Dropbox, waarmee je zeer eenvoudig GPS routes kunt laden in Sygic. Sygic Benelux kost 19,95 euro voor 2 licensies momenteel. Ik heb er nog niet in het echt mee gereden, maar op de demo stand lijkt het routegebeuren goed te werken.
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Ik reed een paar jaar geleden met TomTom op mijn HTC Touch in een waterdichte pouch gemonteerd op het stuur. Dit was een prima oplossing voor dagelijks woon/werk verkeer. Voor lange toertochten wat lastiger omdat ik geen route kon maken.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
- Vorie
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:41
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Genemuiden
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
jammer dat je je keuze die je ooit gemaakt hebt niet kunt veranderen. inmiddels heb ik m'n ouwe trouwe streetpilot III aan de kant gedaan. daarvoor in de plaats is een Zumo 500 gekomen in combinatie met een Cardo Scala Rider teamset. zo kan ik heerlijk zonder pielen met allerlei bedrading kletsen met m'n zoon die regelmatig meegaat. vooral het koppelen van de telefoon op de zumo is ideaal. De paar keer dat ik het systeem gebruikt heb waren een prima ervaring.
groeten, Coen
- Jos1200rt
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 18 sep 2011, 14:22
- Type: R1250RT
- Bijz: Vstream ruit, BMW topcase, Navigator 6, Metzler
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Hoogland
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
De ZUMO 210. Klein, goedkoop, geen poespas en doet precies wat nodig is, de weg wijzen
. En nog goedkoop ook.
Jos.
Drive carefully, alleen n kat heeft meerdere levens.
- Hans Vaessen
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
- Type: Ik heb een andere motor
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Wierden
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Waar je op doelt is het uitschakelen van het automatisch herberekenen. Dan heb je dit probleem niet.Wolfs RT schreef: Je moet dan wel iets uitzetten (weet niet meer wat!) want anders blijft de Zumo je terugsturen naar je eerstvolgende waypoint die je hebt gemist omdat je van de route bent afegweken. Al rij je 200km verder op de geplande route, hij blijft je terugsturen naar het gemiste waypoint 200km terug! Heel irritant mits je die optie uit zet.
Overigens is het, zoals je het omschrijft, niet helemaal juist:
Aanvankelijk zal hij je inderdaad willen terugverwijzen naar het eerstvolgende viapunt. Zit je echter op een gegeven moment weer op de geplande route dan pakt hij daar de draad weer op en 'vergeet' hij de gemiste viapunten. Werkt op zich wel prima.
De Zumo350 gedraagt zich op dit punt weer anders en zal je (net als de TomTom) terug willen hebben naar dat punt.
Ik werk op dit moment aan de cursus DVD over mapsource en kijk daarbij ook naar dat herbereken-gedrag. Sterker: als mijn accu zojuist niet leeg was gebleken zat ik nu te praktijk-testen en had ik dit bericht niet geschreven
Het gaat me er vooral om een zo eenduidig en eenvoudig mogelijke werkwijze te kunnen vinden, met optimaal resultaat.
Het is nog iets te vroeg voor definitieve conclusies, maar ik verwacht daarbij uit te gaan komen op routes met viapunten 'zonder waarschuwing' (in basecamp) c.q. 'ontvlagd' (tooltje icm mapsource). Dat levert namelijk nog wat meer voordelen.
Daarbij is dan wel essentieel dat dat automatisch herberekenen uitgezet wordt.
Hoe en wat precies ga ik uitleggen in die cursus; maar ik zal komende maanden ook wel wat basis-aspecten online gaan zetten, net zoals bijvoorbeeld de tip voor de 660-rijder met muziek (http://www.youtube.com/watch?v=tduF4yLX ... UxyEGMWJJz)
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Dat laatste deed de Zumo nou net niet. Ik moest dan echt de gemiste waypoints op de route verwijderen om de geplande route op te pakken. Dit was toendertijd het enige minpunt aan het apparaat.Hans Vaessen schreef:Waar je op doelt is het uitschakelen van het automatisch herberekenen. Dan heb je dit probleem niet.Wolfs RT schreef: Je moet dan wel iets uitzetten (weet niet meer wat!) want anders blijft de Zumo je terugsturen naar je eerstvolgende waypoint die je hebt gemist omdat je van de route bent afegweken. Al rij je 200km verder op de geplande route, hij blijft je terugsturen naar het gemiste waypoint 200km terug! Heel irritant mits je die optie uit zet.
Overigens is het, zoals je het omschrijft, niet helemaal juist:
Aanvankelijk zal hij je inderdaad willen terugverwijzen naar het eerstvolgende viapunt. Zit je echter op een gegeven moment weer op de geplande route dan pakt hij daar de draad weer op en 'vergeet' hij de gemiste viapunten. Werkt op zich wel prima.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
- aantzeetje
- Berichten: 566
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Op het Belgische forum verkoopt er iemand zijn SP2820 voor de luttele vraagprijs van 125€ (in 2005 kostte dit beestje 1100€ trouwens). Rij hiermee nu al 7 jaar kris kras door EU mee en zou voor geen geld willen missen nog omruilen voor een 550 of 600 . Zolang deze meegaat natuurlijk
- Hans Vaessen
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
- Type: Ik heb een andere motor
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Wierden
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Moeilijk van afstand en achteraf vast te stellen. Maar ben net deze week met de 660 aan het testen geweest om te zien of hij dat met de actuele firmware nog steeds hetzelfde doet, en dat was toch ècht zo... Voor de helderheid: wel essentieel dat je verderop weer op de route zit; bovendien in de goede richting...Wolfs RT schreef:
Dat laatste deed de Zumo nou net niet. Ik moest dan echt de gemiste waypoints op de route verwijderen om de geplande route op te pakken. Dit was toendertijd het enige minpunt aan het apparaat.
Ik zit even te puzzelen op een mogelijke verklaring voor afwijkend gedrag, maar kan er vooralsnog geen bedenken vrees ik...
Hooguit dat je denk op de route te zitten, maar nog steeds op de 'route naar de route' zit... Probeer het maar eens uit in je eigen omgeving, desnoods in de auto..
-
Inspector Gadget
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Geheel terzijde, een pol bij ANWB Motor geeft aan:

Over een paar dagen nogmaals zien of er een verschuiving plaats vindt.Hoe werk jij aan je GPS-routes?
Tyre (16.67%)
Garmin Mapsource (75%)
Garmin Basecamp (4.17%)
Google Earth (4.17%)
Tripy Roadtracer (0%)
GPSies (0%)
Online routeplanner (0%)
ITN Converter (0%)
Ander programma (0%)
-
Kato71
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Gestemd.... alweer jaren tevreden klant bij Garmin.
Zümo550... maar ik moet nog steeds een lifetime-update kopen, want mijn kaarten zijn wat verouderd.
Zümo550... maar ik moet nog steeds een lifetime-update kopen, want mijn kaarten zijn wat verouderd.
- Hans Vaessen
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
- Type: Ik heb een andere motor
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Wierden
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Ik weet niet of we het over dezelfde poll hebben. Ik zie:dutchmidiman schreef: Over een paar dagen nogmaals zien of er een verschuiving plaats vindt.
+ 14 Garmin Basecamp
+19 Garmin Mapsource
+7 Tyre
+2 Google Earth
+1 Tripy Roadtracer
+1GPSies
+1Online routeplanner
Op de MrGPS FB pagina draaide dezelfde poll, met als score:
+ 9 Garmin Mapsource
+6 Garmin Basecamp
+1 Tyre
Hoe dan ook: mapsource wordt evident nog het meest gebruikt; maar de inmiddels hoge penetratie van Basecamp verrast me wel! ongeveer verhouding 60:40
-
Inspector Gadget
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Ik vermoed van niet inderdaad;Hans Vaessen schreef: Ik weet niet of we het over dezelfde poll hebben. Ik zie:
....
de poll waartoe ik refereer is degene die onderdeel is van de ANBW Motor nieuwsbrief.
(en bij jou "uitslag" geen fractionele percentages aangegeven wordt blijkbaar, maar schijnbaar aantal stemmen?
Niet zo heel boeiend, de verhoudingen kloppen wel redelijk)
En momenteel is de "stand" van de uitslag:
Dat BaseCamp meer en meer gebruikt wordt, verbaasd mij eigenlijk niet.Hoe werk jij aan je GPS-routes?
Tyre (11.96%)
Garmin Mapsource (59.38%)
Garmin Basecamp (21.42%)
Google Earth (2.22%)
Tripy Roadtracer (0.15%)
GPSies (0%)
Online routeplanner (1.62%)
ITN Converter (1.77%)
Ander programma (1.48%)
Mijn "theorie" daar over, voor wat het waard is:
BaseCamp is "gratis" (lees: gemakkelijk te downloaden), terwijl vroeger een licentie (lees: installatie-programma op CD, niet downloadbaar van het internet) nodig was voor MapSource.
Daarnaast zal elke rechtgeaarde Garmin gebruiker bij het updaten van zijn systeem (w.o. ook de routekaarten) vast wel onderhand gekend zijn met de beschikbaarheid van BaseCamp (en het al heel lang niet meer uitkomen van updates voor MapSource).
En in mijn optiek is er niets mis met BaseCamp.
Maar ik ben ook maar een gemiddelde gebruiker wat dat betreft, en zeker geen maatstaaf.
- Hans Vaessen
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
- Type: Ik heb een andere motor
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Wierden
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Ik heb zelf best wat moeite gehad met de overgang naar basecamp. Bleef toch telkens met een gevoel van twee linkerhanden zitten.
Maar da's inmiddels achter de rug; en ik zie nu in basecamp eigenlijk alleen maar voordelen; ook voor de motorrijder.
Vooral met de zoekfunctie in basecamp heb ik nog steeds wat moeite; ook al is die sinds de laatste release enorm verbeterd. Maar bijvoorbeeld zaken als de eigen database is een belangrijk voordeel.
Tijdens het ontwikkeling van de cursus DVD basecamp (bijna klaar!) ontdekte ik ook een trucje om heel snel en makkelijk te spelen met de effecten van verschillende routeringsinstellingen. Veel soepeler dan Mapsource. Daar hoor je nog vrijwel niemand over, ik weet ook niet precies hoe lang die mogelijkheid al bestaat. Maar het werkt errug lekker. Ik kom daar tzt nog wel op terug.
Andere ontwikkeling is dat de nieuwe OnRoute motorkaart bij nieuwe aanschaf alleen op SD beschikbaar komt. En dat mòet je wel met Basecamp werken. Ik sluit niet uit dat het vroeg of laat ook met city navigator die kant op gaat. Vooral om die reden zou ik huidige MS-gebruikers dan ook echt aanraden om toch ook eens met BC te gaan stoeien.
Overigens denk ik dat de poll misschien een wat vertekend beeld geeft en dat in werkelijkheid het percentage basecamp veel lager ligt..
Maar da's inmiddels achter de rug; en ik zie nu in basecamp eigenlijk alleen maar voordelen; ook voor de motorrijder.
Vooral met de zoekfunctie in basecamp heb ik nog steeds wat moeite; ook al is die sinds de laatste release enorm verbeterd. Maar bijvoorbeeld zaken als de eigen database is een belangrijk voordeel.
Tijdens het ontwikkeling van de cursus DVD basecamp (bijna klaar!) ontdekte ik ook een trucje om heel snel en makkelijk te spelen met de effecten van verschillende routeringsinstellingen. Veel soepeler dan Mapsource. Daar hoor je nog vrijwel niemand over, ik weet ook niet precies hoe lang die mogelijkheid al bestaat. Maar het werkt errug lekker. Ik kom daar tzt nog wel op terug.
Andere ontwikkeling is dat de nieuwe OnRoute motorkaart bij nieuwe aanschaf alleen op SD beschikbaar komt. En dat mòet je wel met Basecamp werken. Ik sluit niet uit dat het vroeg of laat ook met city navigator die kant op gaat. Vooral om die reden zou ik huidige MS-gebruikers dan ook echt aanraden om toch ook eens met BC te gaan stoeien.
Overigens denk ik dat de poll misschien een wat vertekend beeld geeft en dat in werkelijkheid het percentage basecamp veel lager ligt..
- EL SCORPIO
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Hans, ik heb basecamp en mapsource.
Ben na het zien van je filmpje even gaan stoeien met basecamp.
Zeer goed te doen alleen soms even anders denken.
De database is heerlijk omdat je mapjes kan aanmaken en die blijven ook gewoon bestaan.
Makkelijk om de waypoints daarin te zetten die je vaak gebruikt.
Dus ik zeg gewoon doen.
Alleen kijk uit als je 100 routes erin zet en je ziet ze alle honderd op je kaart. Een beetje onoverzichtelijk al die paarse lijntjes.
Het is raadzaam om je mappenstructuur eerst goed te bedenken voor je die gaat maken, scheelt veel rommel.
Dus eerst even denken en dan doen, dan is het een goed pakket.
En ook heel mooi dat je voor elk voertuig een profiel kan maken zoals je zelf wilt.
En als je dat gedaan hebt en er zitten routes in dan maakt die gelijk de routes naar de hand van je profiel.
Hans, ben benieuwd naar je volgende filmpjes en handleidingen. Super, bedankt.
Ben na het zien van je filmpje even gaan stoeien met basecamp.
Zeer goed te doen alleen soms even anders denken.
De database is heerlijk omdat je mapjes kan aanmaken en die blijven ook gewoon bestaan.
Makkelijk om de waypoints daarin te zetten die je vaak gebruikt.
Dus ik zeg gewoon doen.
Alleen kijk uit als je 100 routes erin zet en je ziet ze alle honderd op je kaart. Een beetje onoverzichtelijk al die paarse lijntjes.
Het is raadzaam om je mappenstructuur eerst goed te bedenken voor je die gaat maken, scheelt veel rommel.
Dus eerst even denken en dan doen, dan is het een goed pakket.
En ook heel mooi dat je voor elk voertuig een profiel kan maken zoals je zelf wilt.
En als je dat gedaan hebt en er zitten routes in dan maakt die gelijk de routes naar de hand van je profiel.
Hans, ben benieuwd naar je volgende filmpjes en handleidingen. Super, bedankt.
- PaPinkelman
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Hier ben ik erg benieuwd naar!!Hans Vaessen schreef: Tijdens het ontwikkeling van de cursus DVD basecamp (bijna klaar!) ontdekte ik ook een trucje om heel snel en makkelijk te spelen met de effecten van verschillende routeringsinstellingen. Veel soepeler dan Mapsource. Daar hoor je nog vrijwel niemand over, ik weet ook niet precies hoe lang die mogelijkheid al bestaat. Maar het werkt errug lekker. Ik kom daar tzt nog wel op terug.
Ook ik heb in het begin wat moeite met Basecamp gehad, maar kan nu de ervaringen van Hans en beemerrichard volledig onderschrijven. Ik wil niet meer terug naar Mapsource :lol:
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
- Hans Vaessen
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
- Type: Ik heb een andere motor
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Wierden
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Het is nog wel in tekst uitlegbaar:PaPinkelman schreef: Hier ben ik erg benieuwd naar!!
- maak een route
- dubbelklik op de routenaam
- kies in het routescherm voor profiel 'geen'
- vervolgens komen automatisch de routeopties in beeld (zoniet: klik op de tab routeopties)
- plaats een vinkje of haal er een weg: hij gaat meteen herberekenen en je ziet meteen het effect
Ook relevant bij een gedownloade route: je kunt vrij snel zien welke instelling het best past bij de instelling waarmee de route oorspronkelijk gemaakt was.
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?
Hoi allen,
Zonder andere opties tekort te doen. Kijk eens op onderstaande site. Ik heb al deze paragrafen geprint en in een map gedaan. Mijn papieren handleiding om BaseCamp in de vingers te krijgen, tevens naslagwerk. En ik moet zeggen dat dit best wel gemakkelijk is gegaan. Overzichtelijk, duidelijk, helder en gemakkelijk uitgewerkt door site-beheerder. Heb BaseCamp al aardig onder de knie gekregen met deze handleiding.
www.hansenwebsites.nl/Routes/Pagina_7_28_BaseCamp.html
Gr. Dingeman
Zonder andere opties tekort te doen. Kijk eens op onderstaande site. Ik heb al deze paragrafen geprint en in een map gedaan. Mijn papieren handleiding om BaseCamp in de vingers te krijgen, tevens naslagwerk. En ik moet zeggen dat dit best wel gemakkelijk is gegaan. Overzichtelijk, duidelijk, helder en gemakkelijk uitgewerkt door site-beheerder. Heb BaseCamp al aardig onder de knie gekregen met deze handleiding.
www.hansenwebsites.nl/Routes/Pagina_7_28_BaseCamp.html
Gr. Dingeman
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht