Onderhoudskosten
Moderator: RT_Patrick
- wil51
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Re: Onderhoudskosten
Zakelijk gezien is het slimmer om die 60 euro er niet af te halen om die te compenseren met een klus die langer duurt dan gepland. Maar op deze manier houden ze wel een goede binding met hun klanten. Ik kan niet controleren hoe lang ze bezig zijn geweest. Dus als men verteld dat het bedrag minder is dan gepland geeft dat wel een goed gevoel. Maar de door hun geconstateerde versleten remschijf laat ik weer ergens anders vervangen. Dat was misschien niet hun bedoeling. Maar hun prijs was echt te hoog. 

Niet alle dealers tellen in eenheden, op mijn rekening staan het aantal arbeidsuren vermeld. Heb toch het idee dat veel mensen vooringenomen zijn over eventueel hoge of hogere prijzen van dealers. Mijn ervaring is dat het allemaal wel meevalt, de apk voor de auto bij de bmw dealer is net zo duur als bij kwik fit. Men geeft altijd van te voren aan wat er moet gebeuren volgens voorschrift, maar laat mij de ruimte om daar keuzes in te maken.
- mr805
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Born to run
Best wel een leerzame discussie hierboven. (in ieder geval
voor mij)

Vespa, Tomos, Puch, Goldwing GL1000, R100RS, R1100RT, R1200GSA TB.
- wil51
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Gisteren onder genot van koffie en maar 20 minuten wachten, zijn de achter remschijf en blokken vervangen. 180 euro totaal i.p.v. 350 euro bij de dealer.
Sinds Jos Smit in Haarlem geen nieuwe motoren meer verkoopt en alleen maar banden, remschijven, blokken en kleding, etc. verkoopt draaien ze meer omzet dan vroeger.
Als ze nieuwe motoren wilde blijven verkopen moesten ze naar ander pand van de importeur. En dat wilde ze niet. Ze zitten al meer dan 40 jaar op dezelfde plek.
En er zat maar 15% winst op een motor voor hun. Dus hun keus was snel gemaakt vertelde ze.
Sinds Jos Smit in Haarlem geen nieuwe motoren meer verkoopt en alleen maar banden, remschijven, blokken en kleding, etc. verkoopt draaien ze meer omzet dan vroeger.
Als ze nieuwe motoren wilde blijven verkopen moesten ze naar ander pand van de importeur. En dat wilde ze niet. Ze zitten al meer dan 40 jaar op dezelfde plek.
En er zat maar 15% winst op een motor voor hun. Dus hun keus was snel gemaakt vertelde ze.
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Woonplaats of omgeving: Uden
Zo...net van werk naar huis nog even langs mijn dealert geweest om 'm te vertellen dat ik mijn
aanstaande dinsdag (eindelijk) weer kom ophalen..
. Uiteraard eerst mijn trots bewonderd..en tjee..wat issie toch mooi..zéker nu met mijn nieuwe led rwa's en achterlicht-unit! 
Meteen maar even gevraagd wat ik aanstaande dinsdag mag komen pinnen..
. Goed, komt ie:
- kleine (20.000 km) beurt + 5 maanden winterstalling + MPRIII voor & achter + montage led rwa's-verlichting + btw & milieuheffing + arb.loon = €820,60
- montage led verlichting op valbeugels + hitte bestendige lijm + klein materiaal = €236,70 (weet je nog.."heul veul werruk")
Da's totaaal...uh...slik...€1057,30..
. Maar goed, eerlijk is eerlijk, dat wist ik eigenlijk al toen ik mijn brommert vorig jaar oktober wegbracht en daarom had ik ook meteen mijn eindejaarsuitkering 2011 er voor gereserveerd. (want anders had ik dat nooit kunnen betalen..)
Kan dat allemaal niet goedkoper dan
:. Vast wel, maar voorop gesteld dat ik zelf niet zo'n monteur (meer) ben, ben ik gewoon zeer gehecht aan mijn goedlachse en gastvrije dealert en vooral aan zijn vakmanschap..
. Laten we eerlijk zijn; vakmanschap & kwaliteit kosten nu eenmaal geld.
En last but nu least; waar zouden onze kleine maar o zo enthousiaste zzp'ers zoals mijn dealert en bijvoorbeeld Kenny en Peter (Vioma) blijven, als elke motorrijder altijd en ten koste van alles voor een dubbeltje op de eerste rang zouden willen zitten..

Meteen maar even gevraagd wat ik aanstaande dinsdag mag komen pinnen..

- kleine (20.000 km) beurt + 5 maanden winterstalling + MPRIII voor & achter + montage led rwa's-verlichting + btw & milieuheffing + arb.loon = €820,60
- montage led verlichting op valbeugels + hitte bestendige lijm + klein materiaal = €236,70 (weet je nog.."heul veul werruk")
Da's totaaal...uh...slik...€1057,30..

Kan dat allemaal niet goedkoper dan

En last but nu least; waar zouden onze kleine maar o zo enthousiaste zzp'ers zoals mijn dealert en bijvoorbeeld Kenny en Peter (Vioma) blijven, als elke motorrijder altijd en ten koste van alles voor een dubbeltje op de eerste rang zouden willen zitten..

Ik verdeel de kosten altijd liever een beetje. En vernieuw bijna nooit twee banden tegelijk. En combineer de beurt ook niet met de banden meestal. Maar ja is het hoe het uitkomt misschien. Uiteindelijk moet je toch geld besteden en dan heb je wel in een keer een heel fijn rijdende motor als alles goed gedaan is. Maar wel even pijnlijk als je af mag rekenen denk ik zo.
Ton
Ton

- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Woonplaats of omgeving: Uden
Ik snap je gedachtegang helemaal Ton
. Maar voor mij is mijn brommert niet zomaar aan hobby...

Laatst gewijzigd door Berrybeer op 24 mar 2012, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Nou voor mij is de motor ook niet zomaar een hobby hoor. Ik probeer de waarde van de motor te verhogen terwijl hij toch ouder word. En dan is de waarde nog niet de reden maar meer omdat ik mijn motor graag z.ga.n houd.
En aangezien ik dat niet allemaal in een keer kan betalen gaat dat geleidelijk. Ik zie de motor dan ook niet zozeer als een hobby maar meer als een deel van mijn leven. De motor hoort er gewoon bij.
Ton
En aangezien ik dat niet allemaal in een keer kan betalen gaat dat geleidelijk. Ik zie de motor dan ook niet zozeer als een hobby maar meer als een deel van mijn leven. De motor hoort er gewoon bij.
Ton

- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Inderdaad, motorrijden is geen hobby.
Motorrijden zit in je bloed. Het is een soort prettig virus.
Mijn motor behandel ik ook met liefde.
Mijn motor is een soort lichaamsdeel geworden. Als ie weg MOET dan is het net of ze iets amputeren.
Ik kom net uit Zandvoort op de motor en geniet van elke km.
Motorrijden zit in je bloed. Het is een soort prettig virus.
Mijn motor behandel ik ook met liefde.
Mijn motor is een soort lichaamsdeel geworden. Als ie weg MOET dan is het net of ze iets amputeren.
Ik kom net uit Zandvoort op de motor en geniet van elke km.
Ton, mijn idee. Ik vind het leuk om de motor in nieuwstaat te houden ondanks intensief gebruik (17000km/j, ook in de winter), en stap voor stap verbetering door te voeren. Omdat de kinderen steeds meer gaan kosten zal deze RT nog lang mee moeten (+200k), en dat vind ik eigelijk heel leuk.
Groet,
Kees Jan
Groet,
Kees Jan
- 1-handed
- Type: R1200RT
- Bijz: www.1-handed.nl
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Bij de 2012
zal de inrijcontrole moeten plaatsvinden tussen 500 km en 1200 km.
(pagina 163 van de Gebruikershandleiding)
En de
vanaf bouwjaar 2007 heeft een zogenoemd service-interval melding;
Elke keer als je het contact aan zet, krijg je te zien over hoeveel km de volgende servicebeurt dient plaats te vinden.
En naarmate je dichterbij dat punt komt, meer en meer meldingen. :lol:
De dealeRT (of iemand met de juiste hard- en software) kan de service-interval instellen, op basis van kilometers en/of datum.
(afhankelijk van de software-versie in
, niet alle
hebben deze functionaliteit of niet volledig)

(pagina 163 van de Gebruikershandleiding)
En de

Elke keer als je het contact aan zet, krijg je te zien over hoeveel km de volgende servicebeurt dient plaats te vinden.
De dealeRT (of iemand met de juiste hard- en software) kan de service-interval instellen, op basis van kilometers en/of datum.
(afhankelijk van de software-versie in

-
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: N-Br
De service-interval melding is mij bekend, maar deze krijg ik zeker niet elke keer ik het contact aanzet.dutchmidiman schreef:En devanaf bouwjaar 2007 heeft een zogenoemd service-interval melding;
Ik krijg pas een melding vanaf ongeveer 1000km voor de beoogde servicebeurt.
Ligt aan het bouwjaar van jemoh_fan schreef:De service-interval melding is mij bekend, maar deze krijg ik zeker niet elke keer ik het contact aanzet.
Ik krijg pas een melding vanaf ongeveer 1000km voor de beoogde servicebeurt.

Waarschijnlijk krijgt hij niet alleen nog het aantal kilometers te gaan maar zelfs ook de einddatum te zien.
Maar dat laatste is een beetje afhankelijk van de software-versie van zijn instrument-cluster.
Bij sommige modellen

En kan je het dus ook niet instellen noch wijzigen.
-
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Ik had een 1200 van 2007, 2008 en rijd er nu een van 2011.dutchmidiman schreef:Ligt aan het bouwjaar van je
Bij geen van de drie kreeg ik elke keer bij het contact aanzetten een melding, tenzij het tijd was voor een service-interval.
Je wordt ong. een maand dan wel 1000km van te voren op een naderende service geattendeerd.
Bij mijn motor wel, maar ben er achter waarom;moh_fan schreef:Ik had een 1200 van 2007, 2008 en rijd er nu een van 2011.
Bij geen van de drie kreeg ik elke keer bij het contact aanzetten een melding, tenzij het tijd was voor een service-interval.
Je wordt ong. een maand dan wel 1000km van te voren op een naderende service geattendeerd.
Als op je motor de (actuele) datum niet goed is ingesteld, krijg je die melding kort na de pre-check, zelfs meer dan een maand of 1000 km vantevoren.
Met de GS-911 de datum weer goed ingesteld en dan is de melding weg tot de aangegeven grenswaarden (1000 km of 1 maand voor de service-datum)
Op basis van service-datum of service-kilometers, whatever comes first.
Daarnaast is deze service-melding pas beschikbaar gekomen in 2007 productiejaar.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!