Pagina 2 van 2

Re: Vast zetten motor op aanhanger

Geplaatst: 02 mar 2016, 22:37
door RToon
yep zeer verstandig

Re: Vast zetten motor op aanhanger

Geplaatst: 03 mar 2016, 09:02
door Rien
Handige tips, ik ga dit jaar naar Karinthie met de 1100 rt achter de auto, voor mij de eerste keer dus hier kan ik wat mee.
Dan iets wat hier misschien niets mee te maken heeft maar hoe doen jullie dat bij een evt overnachting? zoek je een hotel met afgesloten parking ?
Ik vind het nog al wat om het spul zomaar neer te zetten.

groet, Rien.

Re: Vast zetten motor op aanhanger

Geplaatst: 03 mar 2016, 13:25
door RToon
inderdaad
in div reisverhalen gelezen dat ze een B & B zoeken waar ze de motor of aanhanger binnen mogen zetten

Re: Vast zetten motor op aanhanger

Geplaatst: 15 mar 2016, 19:04
door Wigo
Mocht iemand nog knevelbouten / knevelschroeven zoeken: www.Bernardsanders.com
Daar ben ik uiteindelijk geslaagd voor 2 gegalvaniseerde voldraads exemplaren M10x40.
Kosten iets van 3 euro per stuk. Ze hebben ze ook in RVS maar dan gaan ze per 10.

Re: Vast zetten motor op aanhanger

Geplaatst: 02 mei 2016, 19:15
door Mariecke
@Snellecees, bedankt voor dit draadje!

Ik vond het erg interessant om te lezen en met het oog op de aankomende vakantie ben ik ook op zoek gegaan naar de knevelbouten.
Ze zijn voor mij alleen bedoelt als ogen voor de spin, die over mijn roltas gaat. Niet voor spanbanden etc. Lijkt mij dat de M8 daar misschien wel geschikt voor is, bij de M5 en M6 hebt ik dat idee niet echt.

Ik heb ze gevonden, voor weinig bij de lokale Hornbach. Ik heb er even een plaatje van geschoten. Ze zijn ook in RVS verkrijgbaar. Ik ga ze zelf nog inkorten. (M5, M6 en M8)

Afbeelding

Re: Vast zetten motor op aanhanger

Geplaatst: 03 mei 2016, 08:07
door Bert M
Mariecke schreef:@Snellecees, bedankt voor dit draadje!

Ik vond het erg interessant om te lezen en met het oog op de aankomende vakantie ben ik ook op zoek gegaan naar de knevelbouten.
Ze zijn voor mij alleen bedoelt als ogen voor de spin, die over mijn roltas gaat. Niet voor spanbanden etc. Lijkt mij dat de M8 daar misschien wel geschikt voor is, bij de M5 en M6 hebt ik dat idee niet echt.

Ik heb ze gevonden, voor weinig bij de lokale Hornbach. Ik heb er even een plaatje van geschoten. Ze zijn ook in RVS verkrijgbaar. Ik ga ze zelf nog inkorten. (M5, M6 en M8)

Hoi Mariecke,

Het is goed dat je aangeeft dat je deze exemplaren niet gaat gebruiken om de motor daadwerkelijk mee vast te zetten. Daar is dit soort namelijk absoluut niet geschikt voor, ook de M8 niet!

Ik noem dit expliciet voor de meelezers/plaatjeskijkers. Dit soort montageogen heeft een gebogen oog en heeft een los (niet gelast) uiteinde en is derhalve ongeschikt om een significante belasting te ondervinden. Je kunt deze ogen zonder al te veel kracht uitbuigen met een schroevendraaier. Nogmaals: geen BMW RT mee proberen vast te sjorren!

[groet]

Bert M

Re: Vast zetten motor op aanhanger

Geplaatst: 03 mei 2016, 09:01
door RToon
Bert
ik had het niet duidelijker en krachtiger hier neer kunnen zetten
inderdaad zijn het gewoon bouten die zoals het lijkt gemaakt zijn van boter
veel te zacht materiaal om een motor aan vast te zetten
voor een elastische spin zal het redelijk gaan
zelf zou ik zoeken naar gelaste ogen
of ogen die op een bout gelast zijn
volgende week om deze tijd weet ik wel of de echte knevelbouten zijn werk goed doen (waar ik dus echt niet aan twijfel)

Re: Vast zetten motor op aanhanger

Geplaatst: 03 mei 2016, 17:35
door Mariecke
Goedemiddag, het is geenzins mijn bedoeling geweest te suggereren dat er, op de oogbouten die ik gekocht heb, spanbanden gezet kunnen worden.
Ik dacht dat ik dit ook duidelijk in mijn bericht geschreven had.

Misschien is het handiger als ik het bericht weghaal of een nieuw topic open. Het sluit inderdaad niet aan op het bericht van snellecees maar ik kan mij zo voorstellen dat er meer mensen zijn die mijn oplossing voor BAGAGE wèl handig vinden. Ik ben er tenslotte wel toe gekomen door het bericht van snellecees. In mijn enthousiasme heb ik gemeend dit op het forum te willen delen.

Mijn excuses voor de verwarring en ik hoor graag of ik het moet verwijderen/verplaatsen.

Re: Vast zetten motor op aanhanger

Geplaatst: 03 mei 2016, 18:28
door RToon
waarom verwijderen ????
het is wel degelijk een bijdragen over de keuze van de knevelbouten
er zullen er best wel bij zijn die denken of gedacht hebben dat het met zulke ook zou gaan
en natuurlijk moet een ieder voor zich zelf uit maken welke keuze hij of zij maakt daarin

Re: Vast zetten motor op aanhanger

Geplaatst: 03 mei 2016, 18:31
door Mariecke
De Mat schreef:waarom verwijderen ????
het is wel degelijk een bijdragen over de keuze van de knevelbouten
er zullen er best wel bij zijn die denken of gedacht hebben dat het met zulke ook zou gaan
en natuurlijk moet een ieder voor zich zelf uit maken welke keuze hij of zij maakt daarin
Hoi Mat,

In overleg met Bert heb ik een nieuw topic opgestart. Dit om verwarring te voorkomen.
Het onderwerp gaat over vastzetten op de aanhanger en hoewel ik daar mijn idee vandaan heb gekregen, moeten we koste wat kost voorkomen dat iemand mijn post verward en met oogbouten zijn bmw vast gaat zetten.
Ik laat de post wel staan, anders zien de commentaren erna zo raar uit :lol:

Dus mocht je nog suggesties voor het meenemen van bagage hebben, hier kun je ze kwijt: viewtopic.php?f=1&t=12063

Re: Vast zetten motor op aanhanger

Geplaatst: 03 mei 2016, 19:12
door Snellecees
Hoi Mat,

Ben benieuwd naar de ervaringen met jou oogbouten, ook voor het vastzetten van bagage zou ik toch degelijke stevige oogbouten gebruiken waarvan de ogen niet open kunnen buigen. _004


Groet
Cees

Re: Vast zetten motor op aanhanger

Geplaatst: 03 mei 2016, 20:15
door RToon
Cees
ik heb dezelfde manier als jij in het openingstopic
dezelfde knevelbouten met een U sluiting

Re: Vast zetten motor op aanhanger

Geplaatst: 09 mei 2016, 15:51
door Wullum
De knevelbouten moeten minimaal DIN444 zijn, voor een -1150- in de maat M10x30, met een metalen busje van zo'n 10 mm lang als "ring" tussen knevelbout en schetsplaat.
Dat busje fungeert als opvulling van het gat in de schetsplaat (in plaats van de kop van de originele imbusbout M10x16) en werkt gelijk als afstandhouder voor het oog van de knevelbout, dan krijg je temninste de harpsluiting c.q. de haak van je spanband er nog doorgeen.

In mijn geval wil ik ze monteren om de bRommeRT op de ferry naar Engeland vast te zetten, niet om haar op een aanhanger te vervoeren. Dan heb je het over héél andere krachten welke op de bouten komen te staan...

Ik heb even overwogen om er RVS exemplaren voor te gebruiken, maar daarvan twijfel ik toch over de treksterkte...

Re: Vast zetten motor op aanhanger

Geplaatst: 24 mei 2016, 08:47
door RToon
even een terugkoppeling
onlangs een paar weken naar spanje geweest met de motor in de aanhanger
en de motor met spanden in een U beugel in de knevelbouten vast gezet
nou hij heeft een kleine 3000 km zo vast als een huis gestaan
ik vindt het een prachtige manier om vast te zetten