Hoe remt een 1200RT?
Moderator: RT_Patrick
- Axolotl
- Type: R1200RT
- Bijz: LC met de 3 optiepakketten en BMW Navigator VI
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Hoe remt een 1200RT?
Is vast voor velen gesneden koek, maar ik vind het niet in de boekjes of dit forum, dus toch maar een nieuw draadje.
Ik zou willen weten hoe het remsysteem van mijn RT uit 2007 werkt, en dan de combinatie van voor- en achterrem.
Als ik alleen met de remhendel op het stuur rem, is de vertraging prima en zelfs wat "bijterig". Neem ik de voetrem erbij, dan moet ik harder knijpen om dezelfde vertraging te bereiken. Alleen met de voetrem remmen doet weinig; met een flinke kracht is er wel wat vertraging, maar het houdt niet over.
Als man van de oude school, heb ik de gewoonte om voet- en handrem beide te gebruiken, maar alleen de handrem werkt eigenlijk prettiger.
Mijn vraag is dus of de voet- of de handrem misschien zowel de voor- als achterrem bedienen? Op mijn vorige motor (Honda CBF1000A), bediende de voetrem ook een schijf voor, dat heet daar combined-abs, is dit net zoiets?
Ik zou willen weten hoe het remsysteem van mijn RT uit 2007 werkt, en dan de combinatie van voor- en achterrem.
Als ik alleen met de remhendel op het stuur rem, is de vertraging prima en zelfs wat "bijterig". Neem ik de voetrem erbij, dan moet ik harder knijpen om dezelfde vertraging te bereiken. Alleen met de voetrem remmen doet weinig; met een flinke kracht is er wel wat vertraging, maar het houdt niet over.
Als man van de oude school, heb ik de gewoonte om voet- en handrem beide te gebruiken, maar alleen de handrem werkt eigenlijk prettiger.
Mijn vraag is dus of de voet- of de handrem misschien zowel de voor- als achterrem bedienen? Op mijn vorige motor (Honda CBF1000A), bediende de voetrem ook een schijf voor, dat heet daar combined-abs, is dit net zoiets?
Groet,
Arjan
R1200RT LC 2014
Arjan
R1200RT LC 2014
Re: Hoe remt een 1200RT?
Hoor jij het gieren van een servomotor als jij de remmen bedient?
Want dat is 1 van de (wat oudere) remsystemen die BMW langere tijd (vanaf de 1150RT & op de 1200RT voor een bepaalde periode) gebruikt heeft, bekend onder de naam i-ABS Generatie 1. Wat je hoort is de drukmodulator.
Bij i-ABS Generatie 2 hoor je niets.
Ik vermoed dat je i-ABS Generatie 2 hebt, volgens mij ingevoerd na augustus 2006.
Het remsysteem is deel-integraal;
Bediening van de voor-remhandel bedient zowel de voorrem alsook de achterrem.
Bediening van het rempedaal bedient alleen de achterrem.
Je kunt overigens tijdens & nadat je de voorrem bedient, ook de rempedaal bedienen, de reeds opgebouwde remdruk voel je dan eerder als tegendruk.
Versus wanneer je alleen de rempedaal bedient of gelijktijdig met de remhandel.
Qua remming geeft het achter-pedaal zo'n 20% van de totale beschikbare remkracht, mits het systeem goed functioneert.
Dat wil zeggen, de remvloeistof is op goed niveau en tijdig ververst.
Bij de 1200RT is inderdaad de rem aan voorzijde ietwat bijterig, belangrijk is dat je de remming progressief opbouwt.
De meeste vertraging krijg je dus met de voorrem en kan je nog wat extra bijremmen met het rempedaal.
Want dat is 1 van de (wat oudere) remsystemen die BMW langere tijd (vanaf de 1150RT & op de 1200RT voor een bepaalde periode) gebruikt heeft, bekend onder de naam i-ABS Generatie 1. Wat je hoort is de drukmodulator.
Bij i-ABS Generatie 2 hoor je niets.
Ik vermoed dat je i-ABS Generatie 2 hebt, volgens mij ingevoerd na augustus 2006.
Het remsysteem is deel-integraal;
Bediening van de voor-remhandel bedient zowel de voorrem alsook de achterrem.
Bediening van het rempedaal bedient alleen de achterrem.
Je kunt overigens tijdens & nadat je de voorrem bedient, ook de rempedaal bedienen, de reeds opgebouwde remdruk voel je dan eerder als tegendruk.
Versus wanneer je alleen de rempedaal bedient of gelijktijdig met de remhandel.
Qua remming geeft het achter-pedaal zo'n 20% van de totale beschikbare remkracht, mits het systeem goed functioneert.
Dat wil zeggen, de remvloeistof is op goed niveau en tijdig ververst.
Bij de 1200RT is inderdaad de rem aan voorzijde ietwat bijterig, belangrijk is dat je de remming progressief opbouwt.
De meeste vertraging krijg je dus met de voorrem en kan je nog wat extra bijremmen met het rempedaal.
- Axolotl
Top, helder verhaal.
Ik hoor niets, dus inderdaad zal het wel ABS-2 zijn. Het verschijnsel dat ik harder moet knijpen als ik de voetrem erbij neem, komt dus door de verdeling van de remdruk. Ik heb ook het idee dat ik het voel in de voetrem als ik harder knijp, dat komt dus daarmee overeen.
De voetrem (achterrem) doet heel weinig, de remvloeistof is als het goed is in april vervangen (aankoop), maar ik zal het eens controleren. Ook de blokken achter zal ik eens kritisch bekijken: bij een vorige motor (K1100RS) was er nog zat frictiemateriaal, maar was het oppervlak wat verglaasd, dat remt ook niet echt best.
Dank voor je reactie
Ik hoor niets, dus inderdaad zal het wel ABS-2 zijn. Het verschijnsel dat ik harder moet knijpen als ik de voetrem erbij neem, komt dus door de verdeling van de remdruk. Ik heb ook het idee dat ik het voel in de voetrem als ik harder knijp, dat komt dus daarmee overeen.
De voetrem (achterrem) doet heel weinig, de remvloeistof is als het goed is in april vervangen (aankoop), maar ik zal het eens controleren. Ook de blokken achter zal ik eens kritisch bekijken: bij een vorige motor (K1100RS) was er nog zat frictiemateriaal, maar was het oppervlak wat verglaasd, dat remt ook niet echt best.
Dank voor je reactie

Groet,
Arjan
R1200RT LC 2014
Arjan
R1200RT LC 2014
Het heeft geen zin om het pedaal te gebruiken. De handrem bedient immers beide remmen. Ik gebruik het pedaal nooit, behalve in haarspeldbochten om korter te kunnen draaien.
Oei... Voetrem is zeker nuttig voor korte bochten, zoals je net aanhaalt, om stabiliteit te verkrijgen. Ook handig bij filefilteren en trage manoevers. De voorrem is bedoelt om snelheid eruit te halen, de voetrem om net die laatste metertjes zachtjes te vertragen.doov650 schreef:Het heeft geen zin om het pedaal te gebruiken. De handrem bedient immers beide remmen. Ik gebruik het pedaal nooit, behalve in haarspeldbochten om korter te kunnen draaien.
Wat betreft het BMW remsysteem is er deze interessante PDF:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/124 ... %20BMW.pdf
- Axolotl
Dank voor de reacties mannen!
Zoals ik al had opgemerkt wil de voorrem wel wat bijten, dus voor de laatste meters de voetrem erbij pakken leidt gemakkelijker tot een "fluweelzachte" stop. Het is even wennen, maar dat lukt wel
Bij manouvreren gebruik ik ook de achterrem overigens. In de bergen heb ik met deze motor nog niet gereden - dat is sowieso wel meer dan twee decennia geleden...- maar dat gaat als het goed is in september gebeuren, dan zal ik ook de achterrem wel gebruiken in de haarspeldbochten.
Zoals ik al had opgemerkt wil de voorrem wel wat bijten, dus voor de laatste meters de voetrem erbij pakken leidt gemakkelijker tot een "fluweelzachte" stop. Het is even wennen, maar dat lukt wel

Bij manouvreren gebruik ik ook de achterrem overigens. In de bergen heb ik met deze motor nog niet gereden - dat is sowieso wel meer dan twee decennia geleden...- maar dat gaat als het goed is in september gebeuren, dan zal ik ook de achterrem wel gebruiken in de haarspeldbochten.
Groet,
Arjan
R1200RT LC 2014
Arjan
R1200RT LC 2014
Mij is aangeleerd (ook) het achterrem te gebruiken dus automatisch pak ik die er op een gegeven moment (ook) bij.
Wat betreft de bergen, wellicht handig dit nog eens door te lezen ter verfrissing;
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/bergen/
Wat betreft de bergen, wellicht handig dit nog eens door te lezen ter verfrissing;
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/bergen/
- Bert M
- Erelid
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Het niet hoeven gebruiken van de achterrem is heel erg theoretisch. In mijn geval blijf ik de achterrem gebruiken omdat ik het automatisme niet af wil leren. Ik rijd ook wel eens op een fiets waarbij achter niet vanzelf meedoet...
Bert M
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Het is goed dat de achterrem weinig doet. Bij elke motor of auto verplaatst het gewicht zich naar de voorzijde tijdens het remmen. En dat wiel kan je dus het hardste afremmen zonder risico van blokkeren. Als je rem achter heel krachtig zou zijn dan zou het ABS systeem bij elke stop gaan werken . Een wiel waar weinig gewicht op staat tijdens het remmen kan je niet hard afremmen helaas. Dus dat de achterrem minder krachtig bij de 1200RT is eigenlijk vrij normaal.
- Axolotl
Ik heb ook geleerd om altijd de achterrem erbij te nemen en heb nog steeds de neiging dat maar gewoon te doen.
@inspector gadget: nuttig docje inderdaad, goed om me dat weer eens te realiseren.
@ton: dank voor je reactie, wat je schrijft is me bekend. Je kunt achter vanzelfsprekend veel minder hard remmen, maar ik heb op meer motoren gereden en de achterrem van deze RT doet wel heel weinig. Zoals geschreven zal ik de blokken eens controleren.
@inspector gadget: nuttig docje inderdaad, goed om me dat weer eens te realiseren.
@ton: dank voor je reactie, wat je schrijft is me bekend. Je kunt achter vanzelfsprekend veel minder hard remmen, maar ik heb op meer motoren gereden en de achterrem van deze RT doet wel heel weinig. Zoals geschreven zal ik de blokken eens controleren.
Groet,
Arjan
R1200RT LC 2014
Arjan
R1200RT LC 2014
Graag gedaan!
Lees mijn eerdere opmerking voor wat betreft de bediening van het rempedaal nadat (!) je de remhandel gebruikt;
Je zult merken dat je op die manier toch nog iets meer remkracht kunt opbouwen met het rempedaal.
En daarnaast, wat ik ook veelvuldig doe, is remmen op de motor zelf.
Leer het aanvoelen en doseren, met beleid, aanzetten, progressief en eventuele noodstop.
(op een veilige plek waar je kunt oefenen)
Ik denk dat als je een beetje oefent, wat meer gevoel erbij krijgt hoe zo'n beest reageert op de diverse remmingen, jij als de beste (weer) zult kunnen remmen. -top-

Lees mijn eerdere opmerking voor wat betreft de bediening van het rempedaal nadat (!) je de remhandel gebruikt;
Je zult merken dat je op die manier toch nog iets meer remkracht kunt opbouwen met het rempedaal.
En daarnaast, wat ik ook veelvuldig doe, is remmen op de motor zelf.
Leer het aanvoelen en doseren, met beleid, aanzetten, progressief en eventuele noodstop.
(op een veilige plek waar je kunt oefenen)
Ik denk dat als je een beetje oefent, wat meer gevoel erbij krijgt hoe zo'n beest reageert op de diverse remmingen, jij als de beste (weer) zult kunnen remmen. -top-
Denk er wel aan dat de motorrem natuurlijk niet gecontroleerd wordt door de ABS, dus iets te enthousiast terug schakelen op gladde ondergrond kan fractieverlies veroorzaken op het achterwiel.
Het advies van Keith Code is dat als je wil vertragen voor een rood licht, voorrang geven of een bocht nemen, je gewoon je voorrem gebruikt. Die remblokken zijn gemaakt voor dergelijke slijtage. Terugschakelen is natuurlijk wel nodig, maar om de juiste versnelling bij de juiste snelheid te hebben, niet om te remmen.
Het advies van Keith Code is dat als je wil vertragen voor een rood licht, voorrang geven of een bocht nemen, je gewoon je voorrem gebruikt. Die remblokken zijn gemaakt voor dergelijke slijtage. Terugschakelen is natuurlijk wel nodig, maar om de juiste versnelling bij de juiste snelheid te hebben, niet om te remmen.
Dat ben ik helemaal met je eens;
Het effectief motorremmen doe ik al van veel verder weg, als ik zie dat ik sowieso zal moeten gaan stoppen.
Dat begint bij het minderen van het gas, trekkende-motor is dan nog net aan, en het laatste stuk gebruik ik (uiteraard) de remmen.
Alleen motorremming geeft vrij weinig vertraging wat dat betreft versus de remmen.
Naast het feit dat, althans dat vindt ik dan, het gashendel gedrag van de 1200RT nogal aan-uit is, niet echt langzaam- progressief.
Maar het is ook niet nodig, met de goede technieken, om gelijk in de ankers te hoeven gaan hangen, hoewel je daar wel altijd rekening mee moet houden, er kan altijd wat gebeuren waardoor je echt, echt flink moet remmen.
Daar moet je altijd op voorbereid zijn, zeker ook bij verkeerslichten, voorrangsituaties, zeg maar het dagelijkse verkeer.
En inderdaad tijdig terugschakelen, juiste versnelling enzovoort.
Wat ik probeerde aan te geven is dat op de 1200RT, omdat de remmen flink en echt krachtig zijn (vooral wanneer het er op aan komt) het een kwestie van gewenning is, met de combinatie van al dan niet motorrem, alleen voorrem, combinatie rempedaal, en de juiste versnelling, echt super-gecontroleerd (en heel netjes) te remmen, om zo de juist snelheid te hebben en veilig te kunnen stoppen.
Althans, ik probeer daar voor mijzelf een "sport" van te maken.
Remmen in de bochten?
Ja zeker, dat kan prima, met de juiste technieken, ik heb zelf inderdaad dat wel eens moeten doen.
Ik ben wat dat betreft nog geen bochtenridder.
Maar de 1200RT gaf geen krimp, ging perfect.
En de voorrem is primair, dat is waar de meeste remkracht vandaan kan en moet komen.
Het effectief motorremmen doe ik al van veel verder weg, als ik zie dat ik sowieso zal moeten gaan stoppen.
Dat begint bij het minderen van het gas, trekkende-motor is dan nog net aan, en het laatste stuk gebruik ik (uiteraard) de remmen.
Alleen motorremming geeft vrij weinig vertraging wat dat betreft versus de remmen.
Naast het feit dat, althans dat vindt ik dan, het gashendel gedrag van de 1200RT nogal aan-uit is, niet echt langzaam- progressief.

Maar het is ook niet nodig, met de goede technieken, om gelijk in de ankers te hoeven gaan hangen, hoewel je daar wel altijd rekening mee moet houden, er kan altijd wat gebeuren waardoor je echt, echt flink moet remmen.
Daar moet je altijd op voorbereid zijn, zeker ook bij verkeerslichten, voorrangsituaties, zeg maar het dagelijkse verkeer.

En inderdaad tijdig terugschakelen, juiste versnelling enzovoort.
Wat ik probeerde aan te geven is dat op de 1200RT, omdat de remmen flink en echt krachtig zijn (vooral wanneer het er op aan komt) het een kwestie van gewenning is, met de combinatie van al dan niet motorrem, alleen voorrem, combinatie rempedaal, en de juiste versnelling, echt super-gecontroleerd (en heel netjes) te remmen, om zo de juist snelheid te hebben en veilig te kunnen stoppen.
Althans, ik probeer daar voor mijzelf een "sport" van te maken.
Remmen in de bochten?
Ja zeker, dat kan prima, met de juiste technieken, ik heb zelf inderdaad dat wel eens moeten doen.

Ik ben wat dat betreft nog geen bochtenridder.
En de voorrem is primair, dat is waar de meeste remkracht vandaan kan en moet komen.
Ik herinner mij met groot genoegen de testrit die ik maakte op mijn eerste BMW, de
Ik kwam van een VN900Classic van Kawasaki en ook daarvoor had ik alleen choppers gereden.
Ik reed de eerste meters alsof ik een bezemsteel in mijn reet had en kwam na 100 meter bij een T splitsing. Toen ik aan de voorrem kwam had ik het gevoel dat ik over het windscherm gelanceerd zou worden. Verdomd, wat remt dat ding abnormaal goed dacht ik
Er was als ervaringsloze met het rijden op BMW nog iets wat niet echt soepel ging. In de knoppenwinkel vond ik het maar lastig om bij naderende bochten uit te vogelen waar de richtingaaanwijzers in godsnaam zaten :shock:
Intussen ben ik aan die zaken gewend en ben een uitermate tevreden RT rijder. Zo tevreden dat de R1200RT LC in bestelling is.
Zul je zien dat ik nu weer moet gaan wennen aan de "normale" richtingaanwijzer
Luc

Ik kwam van een VN900Classic van Kawasaki en ook daarvoor had ik alleen choppers gereden.
Ik reed de eerste meters alsof ik een bezemsteel in mijn reet had en kwam na 100 meter bij een T splitsing. Toen ik aan de voorrem kwam had ik het gevoel dat ik over het windscherm gelanceerd zou worden. Verdomd, wat remt dat ding abnormaal goed dacht ik

Er was als ervaringsloze met het rijden op BMW nog iets wat niet echt soepel ging. In de knoppenwinkel vond ik het maar lastig om bij naderende bochten uit te vogelen waar de richtingaaanwijzers in godsnaam zaten :shock:
Intussen ben ik aan die zaken gewend en ben een uitermate tevreden RT rijder. Zo tevreden dat de R1200RT LC in bestelling is.
Zul je zien dat ik nu weer moet gaan wennen aan de "normale" richtingaanwijzer

Luc
Bochtenridder? Ik begin meteen te visualiseren bij dit soort humor termen.Inspector Gadget schreef:Ik ben wat dat betreft nog geen bochtenridder.
Ik zie je in vol ornaat, ik bedoel dus in een harnas gewapend met lans en schild, door de bochten zwieren. Mooi beeld Rob!! Als ik je zie hoop ik dat de GoPro je vangt

Luc

Het is een kritische noot naar mij zelf toe, een stukje reflectie.
Zaken zoals het bochtenwerk, voertuigbeheersing, inzichten, gevaarherkenning, enzovoort, het is een optelsom.
Omdat een afbeelding meer zegt dan 1000 woorden, zo dus niet;
Inspector Gadget schreef:![]()
Het is een kritische noot naar mij zelf toe, een stukje reflectie.
Zaken zoals het bochtenwerk, voertuigbeheersing, inzichten, gevaarherkenning, enzovoort, het is een optelsom.
Omdat een afbeelding meer zegt dan 1000 woorden, zo dus niet;

Dit plaatje was inderdaad wat ik in mijn hoofd had

- Jeroen1969
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Zit zelf ook regelmatig te pielen met de "normale" richtingaanwijzer. Zal wel wennen denk ik. Hoop ik. Maar van mij had BMW hun eigen systeem mogen houden.Erteetje schreef:Ik herinner mij met groot genoegen de testrit die ik maakte op mijn eerste BMW, de![]()
Ik reed de eerste meters alsof ik een bezemsteel in mijn reet had en kwam na 100 meter bij een T splitsing. Toen ik aan de voorrem kwam had ik het gevoel dat ik over het windscherm gelanceerd zou worden. Verdomd, wat remt dat ding abnormaal goed dacht ik![]()
Zul je zien dat ik nu weer moet gaan wennen aan de "normale" richtingaanwijzer![]()
![]()
Luc
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 3724 Weergaves
-
Laatste bericht door Flinderman
-
- 0 Reacties