Keren op de weg met de 1150 RT

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Hub

Keren op de weg met de 1150 RT

Ongelezen bericht door Hub »

Wie helpt mij??
Sinds ik mijn 1150 rt rij heb ik problemen met het keren van de motor. Ik ben bang tijdens het keren de rem te gebruiken omdat er steeds met 80% op het voorwiel geremd wordt en dit voor mij benauwend is. Telkens als ik keren moet breekt het angstzweet me als het ware uit.
Gisteren was het dus zover, een onbedacht moment en weg was hij, plat op het wegdek met alle gevolgen van dien :twisted: . De lol was er voor gisteren even vanaf.
Hoe doen jullie dit? Ik heb geleerd met een trekkende motor, geremd op het achterwiel te keren. Met mijn beemer kan dat helaas niet.
Iedere tip is van harte welkom.

Alvast bedankt,
Hub
Ralph Romein
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Keren op de weg met de 1150 RT

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Hub,

Ik kan je niet helpen, want heb er geen ervaring in, maar wel k.. dat je gevallen bent. Hoop dat de schade meevalt. Weet wel dat later en zeker bij de 1200RT je de achterrem kan gebruiken zonder dat de voorrem mee doet. Andere 1150-rijders weten mogelijk meer hierover.

Succes, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
ltjl

Ongelezen bericht door ltjl »

Ik heb ook integraal ABS. Keren op de weg doe ik identiek (met rempedaal en niet met de remhendel) zoals op een machine zonder integraal ABS. Wel met gevoel uiteraard (je hoort 't verschil tussen te hard en juist goed remmen uit 't gejoel van de electrische remkrachtversterker. Dit slimme apparaat kan namelijk ook zachtjes remmen). Veelal zit 't tussen de oren.

Succes
han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

Het lijkt me dat het tijd is voor een MRO/VRO cursus. eventueel via Quispel uit Deurne kosten ca 50.00€ per persoon. daar leren ze je in de kortste keren te keren. de basis is langzaam rijden en kijken waar je naar toe wilt de meest gemaakte fout is voor de motor kijken oefen eens op een groot parkeer terrein.
Mijn vrouw had er ook altijd schrik voor rijden in een groep en de voorrijder kwam er achter verkeerde afslag en op de weg keren. Oje al weer???? gewoon gezegd ga er vanuit dat je met elke rit 5 x verkeerd rijd en moet keren als het zover is denk je ach nog 4 x te gaan. heeft geoefend en heeft er nu geen porobleem meer mee doet het niet zo makkelijk als ik maar wel goed en ze blijft overeind.
Bij een BMW mag je de koppeling gebruiken ze leren je inderdaad wel eens met een beetje gas en dan de voetrem. hoe je het doet maakt niks uit als je de motor maar aan de praat houdt en niet te snel. en als je het makkelijk vind om 1 voert aan de grond te houden dan doe je dat. je moet rijden hoe jij je veilig en zseker voelt. maar bovenal is kijken en nog eens kijken waar je naar toe wilt. je moet je hoofd dus draaien in de richting waar je naar toe wilt.
bij jou gaat het al fout op het moment dat je begint te rijden want dan denk je al als ik nu maar niet verkeerd rijdt en dan zie je wel ik rijdt verkeerd en ik kan niet draaien dan ben je dus al half omgevallen.

veel succes het zal je best lukken en geef de moed niet op.
BeemerBert
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute

Ongelezen bericht door BeemerBert »

ltjl schreef:Ik heb ook integraal ABS. Keren op de weg doe ik identiek (met rempedaal en niet met de remhendel) zoals op een machine zonder integraal ABS. Wel met gevoel uiteraard (je hoort 't verschil tussen te hard en juist goed remmen uit 't gejoel van de electrische remkrachtversterker. Dit slimme apparaat kan namelijk ook zachtjes remmen). Veelal zit 't tussen de oren.

Succes
Kan me hierboven bij aansluiten.

Het belangrijkste is aandrijving houden ( genoeg gas erop ) Ben zelf met mijn rt vaker gaan oefenen bij het roda stadion, plek zat en brede parkeervakken.

Dit voorjaar ( 500km met de rt gereden ) een RMT training gedaan bij Theo Wischman.
S'morgens alle byzondere verrichtingen en dat ging me beter af als mijn dochter op haar Honda cbr 125 ( licht rijbewijs ) en s'middags in de regio de weg op. Was zeker leerzaam.

Kortom, zorgen dat hij warm is, met gevoel de voetrem gebruiken. Je moet eigenlijk met gasgeven de motor door de rem trekken.
Oefenen oefenen oefenen. Heb me laatst kegeltjes gekocht moet ze alleen nog gaan testen.

Heb je veel schade ?

Groet, Bert
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Waarom kan je RT dat niet? zie latere post

Ben
Laatst gewijzigd door Hazeldonk op 29 jul 2009, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Hub schreef:Wie helpt mij??

Alvast bedankt,
Hub
Toch de enig juiste wijze, gas erop en de voetrem, je kan practisch om je eigen verticale as draaien.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Hub

BeemerBert schreef: Heb je veel schade ?
Linker spiegel, cilinderbeugel, uitlaat en topkoffer hebben allen een tik gehad.
Uitlaat heb ik kunnen polijsten, koffer valt ook wel mee, de rest is spuitwerk en vernieuwing(+/- € 250,=)

Groet,
Hub
Hub

Hazeldonk schreef:Waarom kan je RT dat niet?
Door het integrale remsysteem zet hij bij gebruik van de voetrem 80% v.d. remkracht op het voorwiel.
En geloof me, dat is knap lastig tijdens het draaien.

Hub
BeemerBert
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Hub schreef:
BeemerBert schreef: Heb je veel schade ?
Linker spiegel, cilinderbeugel, uitlaat en topkoffer hebben allen een tik gehad.
Uitlaat heb ik kunnen polijsten, koffer valt ook wel mee, de rest is spuitwerk en vernieuwing(+/- € 250,=)

Groet,
Hub
Gewoon zonde, spiegel en beugel is eventueel 2e hands wel op marktplaats of ebay.de te vinden als je een beetje tijd hebt.
Succes met het opknappen, en gewoon oefenen, vertrouwen kweken, dan komt het wel goed.

Bert
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Ja Hub,
Ook in het begin heb ik mijn 1150 tijdens omkeren een val niet kunnen voorkomen. Te langzaam, te onzeker en te veel op de voorrem ! Wat krassen op de spiegel laat ik altijd zitten om te herinnerin dat het een leerweg is. Als je over de zwartepunt heen bent is het bijna ommogelijk om de fiets weer rechtop te krijgen en dan valt ie om. Wat ik je kan vertellen uit mijn ervaring is dat ik naar mijn incident ben in een parkeerplaats met een vriend gaan oefenen. Mocht ik weer in de moelijkheid raken dan hopelijk met z'n tweeen kan je een vallenede motor snel genoeg erbij zijn voor dat ie de grond raakt. Ik was begonnen met grote cirkels en figuur 8 en langazaamerhand steeds kleiner maken tot dat ik meer zelfvertrouw had opgebouwd. Vergeet niet dat je maximaal 80% verdeelde remkracht op de voorwiel hebt. Wat hier boven gezegd is over allen de rempedal gebruiken is geldig. Het is namelijk zo dat de 1150 remsysteem meet de voorwaards snelheid en rembelasting om de remkracht te verdelen. Dwz dat het is niet altijd zo dat je de volle 80% bij lagere rembelasting op de voorwiel krijgt. Dus ga heel lichtjes je rempedal gebruiken. Hou je hand weg van de voorrem, doseer gas een koppeling als nodig. Je kunt eventueel je koffers even afhalen en je spiegels afplakken met een stukje oud tennis bal voor extra zekerheid van mogelijke verder beschadiging. En tja, die paar opgelopen krasjes op mijn spiegel zijn net zoals littekens en daarvoor moet je je niet schaamen want je moet altijd wat eieren breken voor dat je een omelette kan eten ;)

Succes,
Kenny
Laatst gewijzigd door Beamietoo op 30 jul 2009, 12:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

ksimon schreef:...je moet altijd wat eieren breken voor dat je een omelette kan eten
Briljant! Of de variatie van Harrie Jekkers:
Loop gerust tegen de lamp, maar neem wel een beetje licht mee!

Dit zijn leermomenten, die heeft iedereen wel op de motor met al dan niet (grotere) schade. En ja, behalve dat de remkracht maximaal 80% is, heeft Han volkomen gelijk met het verhaal kijken. Blijf kijken waar je heen gaat, en dan niet naar de grond, maar naar de horizon! Dan draai je het bochtje vanzelf (na wat oefenen uiteraard).

Dus: zoek een parkeerplaats en ga oefenen (rondjes, achtjes, keren, remmen etc).

Succes!

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”