12v aanpassen

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

12v aanpassen

Ongelezen bericht door 1-handed »

Aangezien bijna alles tegenwoordig een USB oplaad stekker heeft wil ik graag mijn 12v aansluiting (voor) ombouwen naar een vaste USB aansluiting
Achter heb ik dan altijd nog een normale 12v sigaret aansluiting
Iemand ervaring ????
ciske
Berichten: 501
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door ciske »

Ik heb een 12v draadje met zekering vanaf de accu getrokken naar het rekje op de tank. Vanaf daar met een contrastekkertje de tanktas in.
In de tanktas kan ik met een stel 12v stopcontacten (waarvan één met USB) laden wat er nodig is. Bij mij is dat de telefoon, eventueel de Cardo en een oplaadbaar Led zaklampje.

Hetzelfde draadje gebruik ik ook om de druppellader aan te sluiten.

Behalve de praktische kant van deze aanpak geeft het ook geen gedoe de canbus.

gr v Ciske
Inspector Gadget

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Pas wel op, tegenwoordig is USB ook nog in "verschillende uitvoeringen", vanaf 0,5 ampère tot zelfs 2 ampère, afhankelijk van het via USB aan te sluiten apparaat.
Oftewel, als je het betreffende apparaat via USB wilt opladen, moet de USB convertor 2 ampère kunnen leveren, ander zal dat apparaat daarop mogelijk een foutmelding geven of zelfs helemaal niets doen (niet opladen c.q. niet aan gaan).

Kijk heel goed op dergelijke USB convertors, daar moet de amperage op vermeld staan.
Indien niet het geval, walk away.

Ikzelf gebruik een oplossing gemaakt door PowerLet, past perfect in de BMW accessoiresstekker en is ook nog waterdicht.

Ik zou niet adviseren een permanent aangesloten USB convertor, die kan veroorzaken dat de CAN-bus niet langer meer in slaapstand geraakt en langzaam je accu leeg trekt.
beckysmile

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door beckysmile »

BMW levert zelf een los in te bouwen usb-stopcontact, dat direct aan de accu gehangen kan worden, inclusief zekeringhouder, voor een eurootje of 15 (zo uit m'n hoofd). Heb ik er een maand of 3 opzitten, en blijkt echt waterdicht te zijn, en veroorzaakt geen storingen. Ervaring met can-bus heb ik uiteraard niet.

Groet, Aad
Inspector Gadget

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Direct aan de accu omzeilt CAN-bus volledig.
De stroom die een dergelijke permanent aangesloten USB adapter uit de accu haalt zal vrijwel verwaarloosbaar zijn, tenzij je motor echt maanden lang stilstaat. ;)

Maar staat er ook aangegeven hoeveel stroom die USB aansluiting kan leveren?
Gemakkelijkere vraag, hoe groot is de zekering?
Die is meestal wel een redelijke indicatie wat de USB poort maximaal kan leveren voordat de zekering inspringt om de motor tegen verdere schade te beperken.
Gebruikersavatar
Zwiety
Berichten: 212
Lid geworden op: 03 apr 2013, 00:08
Type: R1200RT
Land: Nld
Woonplaats of omgeving: A'foort

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door Zwiety »

Inspector Gadget

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Volgens de spec's is het 5 volt & 2 ampère, alleen is niet duidelijk of het per poort is of totaal.

Ander alternatief:
http://www.twistedthrottle.com/tapptm-u ... ad-2-1-amp

Of zelfs, naar verluid, 3 ampère;
http://www.twistedthrottle.com/adaptiv- ... wer-supply

Maar 2 ampère is voldoende voor de iPAD's heb ik begrepen.
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door Garfield »

De usb laden die Zwiety aanhaalde heb ik ook. Ik wil het in het dashbord inbouwen en gebruiken om mijn TomTom onderweg te kunnen opladen.
In een proefopstelling rechtstreek aan de accu trekt het in rust ongeveer 11 mili-amp. Zou dat voldoende zijn om de canbus kring open te houden? _001
Ik wil het op de stekker bij het balhoofd aansluiten en mocht het systeem niet uitschakelen zet ik er wel een schakelaar tussen _004
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Inspector Gadget

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Geen idee welke stroom de CAN-bus uit z'n slaap houdt, anders dan dat de 1e generatie Zumo 660 houders dat wel deden.

Ik merk van mijn eigen Coming-Home/Dag-rij LED dat deze ook de CAN-bus poort langer open houd dan gewenst. ;)
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Je kan direct op de accu een draad aansluiten en dan een USB onder het zadel leggen zoals die hierboven beschreven

Of

Een draad trekken vanaf de achterzijde naar voren vanaf de optionele accesoire stekker die bij velen niet gebruikt wordt, de bedrading van BMW ligt er al, echter dan zit het op de canbus aangesloten en dat is misschien niet wenselijk.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door Garfield »

Dank voor het meedenken, waardeer het _004 , maar ik wil een usb aansluiting in het dashboard hebben zodat ik van die rondslingerende kabel over de tank af ben. Wat ik nu wil uitproberen is met behulp van een aansluitkabel die DMM al eens eerder aanhaalde, op de vrije stekker bij het balhoofd aansluiten en daarop (of aan) de usb accessoire stekker monteren. Ik heb al gezien dat die usb-stekker blauw verlicht wordt indien er spanning wordt opgezet, dus als het werkt zoals ik denk dat het zou moeten werken gaat het uit als het contact wordt afgezet. Wellicht met enige vertraging _001 En zo niet gaat er een schakelaartje tussen. 8)_
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Mijn Zumo is aangesloten op die stekker. Zodra ik het kontakt uit zet gaat na 1 a 2 minuten de gps ook uit. Precies wat je zoekt denk ik.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Die stekker, welke ik voor het gemak de GPS-voeding noem en Herrn. BMW de "spanningsvoorziening voor navigatiesysteem" (what's in a name ;) ) hangt direct aan de ZFE en is in principe alleen daar voor bedoelt.

Die uitgang is tevens ook een "ingang";
Als er een navigatieapparaat aan hangt, zoals de BMW Navigator 4/Zumo 660, met een oplaadbare accu, "voelt" deze aansluiting of de accu van de BMW Navigator is opgeladen of niet.
Indien de accu van de BMW Navigator niet opgeladen is, zal deze uitgang niet gelijk uitschakelen zodra het contact uit gezet wordt. Dit zal pas 15 minuten (of langer) later gebeuren.

Ga je daar een ander apparaat aanhangen, kán het gebeuren dat die uitgang niet tijdig uitschakelt.
Goed in de gaten houden dus, eventueel een uurtje of wat na het uitzetten van het contact nameten met een spanningsmeter of op die poort nog een spanning staat, hoe laag dan ook.
Als er een "rest-spanning" gemeten wordt, is de CAN-bus niet in slaap-stand.
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Ik heb een normale (niet BMW) Zumo 550.

Na een minuut of wat na het uit zetten van het contact vraagt de gps "doorgaan op interne voeding?" Als ik niets doe dan schakelt de gps 30sec later uit.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je kunt een eenvoudig test doen;
Gebruik je Zumo 550 op de ingebouwde accu, zodat deze enigszins "leeg" getrokken wordt. (ongeveer op de helft van de accu, of zo)

Sluit daarna de Zumo 550 aan op de motor, zet de motor op contact, maar start de motor niet.
Wacht een minuutje en zet daarna het contact uit.
De Zumo 550 zal, als het goed is, niet gelijk uit gaan, en pas nadat óf de accu volledig opgeladen is óf na circa 15 minuten.
(beetje afhankelijk van de versie van de Zumo 550 houder)
Arno Luierweert

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door Arno Luierweert »

Hallo

Ik heb het zo gedaan misschien een oplossing,

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZI6VY7I4-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ELQNVP64-D.jpg

Groet Arno
Gebruikersavatar
Giel
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 sep 2013, 09:37
Type: R1150RT
Bijz: Gps, Cruise control, grotere ruit, binnentassen
Land: belgië
Woonplaats of omgeving: tongeren
Locatie: Widooie

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door Giel »

Arno Luierweert schreef:Hallo

Ik heb het zo gedaan misschien een oplossing,

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZI6VY7I4-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ELQNVP64-D.jpg

Groet Arno
Hallo,

Hoe heb je het gat gemaakt voor de stekker in te steken? Ik wil iets gelijkaardigs doen maar vind geen boor van de juiste maat en heb een beetje bang dat de plastiek dan misschien gaat scheuren..

Groeten Giel

Hartelijke groeten van LT26i aan alle forumleden
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Je kan een conische boor kopen. Let wel op dat je beetje voor beetje het gat groter maakt want eenmaal een te groot gat is einde oefening.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Of een zogenoemde ruimer;
http://www.hobby-en-modelbouw.nl/contents/nl/d182.html

Kan je het voorzichtig én met gevoel (wel regelmatig nameten) handmatig & precies doen.
Gebruikersavatar
Giel
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 sep 2013, 09:37
Type: R1150RT
Bijz: Gps, Cruise control, grotere ruit, binnentassen
Land: belgië
Woonplaats of omgeving: tongeren
Locatie: Widooie

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door Giel »

Ik ga het met een ruimer proberen denk ik. Als ik het met een conisch boor moet doen ga ik waarsschijnlijk niezen op een cruciaal moment ofzo :-P ik ken mezelf...

Hartelijke groeten van LT26i aan alle forumleden
Gebruikersavatar
mikanos
Berichten: 154
Lid geworden op: 03 apr 2014, 09:46
Type: R1200RT
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: 12v aanpassen

Ongelezen bericht door mikanos »

Ik heb laatst een handleiding gemaakt.
misschien heb je hier iets aan.

viewtopic.php?f=61&t=8924
2014-Heden BMW R1200 RT, Full options
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”