Vreemde storing verlichting 1150rt

Xenon, LED, mistlampen, storingen en aanpassingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Niels1962

Vreemde storing verlichting 1150rt

Ongelezen bericht door Niels1962 »

Goedemorgen allemaal,

Ik heb sinds vrijdag een rare storing in mijn verlichting. Ik merkte dat het blauwe groot licht indicator lampje brande terwijl het groot licht niet aan stond. Sterker nog, de verlichting deed het helemaal niet, op het kleine parkeerlampje na. En toch bleef het blauwe lampje branden. Een kenner heeft wat aan de draden gerommeld waarna het blauwe lampje weer uit was maar nu doet maar een van de twee grote lampen het. Groot licht lijkt nu niet te werken. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt en groet,

Niels
telekraan
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: Vreemde storing verlichting 1150rt

Ongelezen bericht door telekraan »

het lijkt vreemd maar ik heb het zelf een keer gehad en bijna alles uit elkaar gehaald van de bedrading en schakelaars.
Maar kijk eerst hier even naar, kijk of je lamp niet stuk is want wat kan er gebeuren het gloeidraadje in de lamp breekt en valt op het dimlicht gedeelte waarna hij sluiting maakt van grootlicht naar dimlicht of andersom hoe je het ook noemen wil.
En dan gaat als je je licht aan doet door die sluiting je grootlicht lampje op je dashboard branden.
Maar de kans is groot dat er een lamp stuk is.
als je een duo lamp in je rt hebt zou dat het kunnen zijn of heb je dat al gecontroleerd.

Fred
Niels1962

Hoi Fred,

Ik heb dat nog niet gecontroleerd. Wat bedoel je met een duo lamp? Eentje die zowel groot als dimlicht geeft? Ik heb drie lampjes in mijn unit. Een heel kleintje, een parkeerlichtje, en twee grote langwerpige lampen. De een zie je zo zitten in het huis, de ander zie je zitten als je achter dat huis kijkt. Die in het voorste huis lijkt me dan het groot licht.
telekraan
Contacteer:

dan heb je geen duo bol maar controleer eerst allebei je lampen even diegene welke achter het kapje zit is dimlicht de andere gebruikt de hele spiegel en is dus groot licht je kan er zo bij het is even kloten maar kapje eraf en dan stekker los even aan dat lipje trekken en de lamp komt eruit.
De andere even het veertje los en komt er ook zo uit.
let op je kan de lamp alleen laten branden als je hem weer monteert in het huis want daar pakt hij zijn min van anders even met een multimeter kijken maar als de gloeidraad gebroken is zie je het zo.

Ik heb dat zelf gehad met een duo en me eigen een slag in de rondte gezocht en niet met mijn boerenverstand eerst de lampen gecontroleerd.
telekraan
Contacteer:

nog even wat als je er niet uit komt wil ik volgende week wel even langs komen ik vlieg de 24 weer naar huis en moet de 27 even naar België dus zou ook zondag kunnen als mijn vrouw niks geregeld heeft of s'avonds als het je uitkomt.
Niels1962

Oke Thanks!! Mss maak ik van dat aanbod wel gebruik. Zorg ik voor koffie en wat lekkers er bij :D Maar kan het daadwerkelijk zo zijn dat je een storing krijgt zoals ik boven omschreven heb? Dus dat je grootlicht indicator gaat branden als er een lampje kapot is?
telekraan
Contacteer:

ja dat kan als je pech hebt is de gloeidraad stuk en terug gevallen op de andere aansluiting in het bolletje gaat hij niet branden maar geeft wel dat hij aan staat doordat het blauwe lampje brand.
Ik heb zelf een keer aan de hand gehad met een vrachtwagen het hele dashboard open en niks te vinden kijk ik de lampen even na want ik dacht ook de lampjes zullen het wel niet zijn maar toch.
Dus wat heb ik geleerd elke storing wat ook eerst controleer ik de eindgebruiker voordat ik in de draadboom cq schakelaars ga zoeken.
telekraan
Contacteer:

stuur even een pb met je eigen e-mail adres stuur ik je vast even het elektrische schema door.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Gaat het blauwe indicator lampje niet gewoon branden als de schakelaar daar een verbinding op zet? Dus ongeacht of de gewone lampen het doen of niet? Als het blauwe lampje brandt terwijl dat niet zou mogen zou ik eens in de schakelaar gaan neuzen. Als daarnaast ook het gedrag van de lampen en indicator veranderd als er aan de bedrading gerommeld wordt is helemaal vreemd. Als er gerommeld is aan de bedrading rondom het contactslot is het wijs die ook eens te checken, je zal de eerste niet zijn die door een rot elektrisch deel van het contactslot vreemde dingen ziet gebeuren.

De controle of de lampen zelf nog in orde zijn is uiteraard basic en zou ik zeker even uitvoeren.

Succes!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Niels1962

Pb gestuurd maar hij lijkt in het postvak uit te blijven staan. Ben benieuwd of je hem hebt ontvangen.

@ beard, Thanks. Net zoals Telekraan al zei zal ik eerst eens gaan kijken of een van de lampjes kapot is.
telekraan
Contacteer:

het blauwe lampje wordt geschakeld door het grootlicht schakelaar (S9070) welke ook gelijk de spanning geeft naar de koplamp.
Dus als het blauwe lampje op het controlelampjes paneel(H9012) als de lichtschakelaar dus op groot licht staat en het blauwe lampje gaat aan moet je ook spanning hebben op je koplamp (groot licht).
Het kan ook zijn dat je een kabelbreuk hebt in een gedeelte naar de koplamp toe of een gedeeltelijke breuk dan gaat er nog wel een klein beetje spanning heen maar zodra je er een belasting op zet is de spanning weg.
Maar het is alle maal gissen als je op afstand zit er is maar een oplossing.

"METEN IS WETEN" _004

fRED
telekraan
Contacteer:

het schema zit in je mailbox

Fred
_004
Niels1962

Opgelost. De massadraad was slecht. Nieuw stuk opgesoldeerd en voila, alles werkt weer perfect. Bedankt voor het meedenken allemaal.

Groet, Niels.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Verlichting & Elektronica”