versnellingsbak olie verwisselen
Moderator: RT_Patrick
- clemturbo
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
versnellingsbak olie verwisselen
Heren,
Ik wil mijn versnellingsbak olie verwisselen, heb wel in het handboek gekeken, maar kan
zo niet zien of ik iets van de bekleding of de schetsplaat moet verwijderen om bij de aftapbout en vulbout te komen.
Iemand die me even op weg kan helpen?
Ik wil namelijk door de olie te vervangen, de soms ratelklak van de 2e op de 3e verhelpen.
Groet Clemens
Ik wil mijn versnellingsbak olie verwisselen, heb wel in het handboek gekeken, maar kan
zo niet zien of ik iets van de bekleding of de schetsplaat moet verwijderen om bij de aftapbout en vulbout te komen.
Iemand die me even op weg kan helpen?
Ik wil namelijk door de olie te vervangen, de soms ratelklak van de 2e op de 3e verhelpen.
Groet Clemens
Boswachter
Re: versnellingsbak olie verwisselen
Mijn handboek (Haynes) geeft niet aan dat er platen verwijderd moeten worden. Wel met een soort "slabber" de olie begeleidt naar de opvang bak, een soort slabber/eendebek of hoe je het ook wilt noemen. Wel prettig dat niet alles onder stroomt!
Ik sta ook op het punt het te doen... Denk er wel aan nieuwe ringen klaar te hebben.(van de dealer krijg ik maar 1 ring mee dus zal wel alleen voor de drainplug zijn). Deze zijn van alu/staal en maar 1 keer te gebruiken. (ik heb het al eens gebrobeerd omdat ik een verkeerde ring had en toch de motor nodig had de volgende dag. Ik kan bevestigen dat het gaat lekken!)
Groeten,
Stoffel
Ik sta ook op het punt het te doen... Denk er wel aan nieuwe ringen klaar te hebben.(van de dealer krijg ik maar 1 ring mee dus zal wel alleen voor de drainplug zijn). Deze zijn van alu/staal en maar 1 keer te gebruiken. (ik heb het al eens gebrobeerd omdat ik een verkeerde ring had en toch de motor nodig had de volgende dag. Ik kan bevestigen dat het gaat lekken!)
Groeten,
Stoffel
- han62
- Type: R1200RT
Je hoeft geen plaatdelen te verwijderen.
Je ziet aan de zijkant onder elkaar 2 uitsparingen met een plug de onderste is het aftapgat de bovenste de vulopening. handig is als je van een lege kitkoker een aftaphulpje maakt zoals op de plaatjes is te zien

Onderste uitsparing is aftap de bovenste is vulplug

een stuk van een lege kitkoker

Plug uitdraaien en bakje er onder anders heb je nog veel rommel.
Dat gaatje wat je in de koker ziet is om hem op te hangen bij de rest speciaal gereedschap/toebehoren
Veel succes
Han
Je ziet aan de zijkant onder elkaar 2 uitsparingen met een plug de onderste is het aftapgat de bovenste de vulopening. handig is als je van een lege kitkoker een aftaphulpje maakt zoals op de plaatjes is te zien

Onderste uitsparing is aftap de bovenste is vulplug

een stuk van een lege kitkoker

Plug uitdraaien en bakje er onder anders heb je nog veel rommel.
Dat gaatje wat je in de koker ziet is om hem op te hangen bij de rest speciaal gereedschap/toebehoren
Veel succes
Han
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
- clemturbo
Hoi,
Heb ff afsluitringen gehaald bij de dealer, en weet nu hoe je erbij kunt komen( ja eerst ff weten hoe zit)
Ik had geen oude kitkoker, maar heb het met een oud vitamine potje gedaan. Iets knoeien doe je toch
dus beste is gewoon een stuk zeil/plastic eronder voor het geval dat, tevens had gelijk met de olie ook zo;n platte opvangbak voor de oude olie bij louis mee besteld, bevalt prima zo'n bak.
Heren bedankt voor de reply en de tips, op deze manier is het een fluitje van een cent.
Groet Clemens
Heb ff afsluitringen gehaald bij de dealer, en weet nu hoe je erbij kunt komen( ja eerst ff weten hoe zit)
Ik had geen oude kitkoker, maar heb het met een oud vitamine potje gedaan. Iets knoeien doe je toch
dus beste is gewoon een stuk zeil/plastic eronder voor het geval dat, tevens had gelijk met de olie ook zo;n platte opvangbak voor de oude olie bij louis mee besteld, bevalt prima zo'n bak.
Heren bedankt voor de reply en de tips, op deze manier is het een fluitje van een cent.
Groet Clemens
Boswachter
- han62
Natuurlijk is het beter de ringen te vervangen maar voor nood kun je best de bestaande ring gebruiken goed ontvetten dan een beetje vloeibare pakking op de ring of siliconenkit ring moet net vettig zijn vast draaien en lekt gegarandeerd niet tenzij de oude ring helemaal misvormd is.
En of je nu een koker of anders soort buisje gebruikt een stukje PVC buis van de goede maat is allemaal goed het ging om je een idee te geven anders loopt de olie overals overheen en heb je een veel grotere smeerboel.
Ik heb zelf ook zo'n speciale opvangbak met trechter erg handig maar een platte jerrycan van minnimaal 4 liter kun je ook gebruiken en kost niks. Als je die plat legt en er een gat in snijdt kun je die als opvangbak gebruiken en ook de oude olie weer gemakkelijk in een andere jarrycan overgieten om weg te brengen.
aan de andere kant waar het vet is roest het niet.
Ik heb het toevallig vandaag bij de motor van Karel gedaan en ook de motorolie vervangen en nieuwe iridum bougies en de kleppen gesteld. hij klaagde er steeds over dat zijn motor zo rauw liep.
Na de werkzaamheden liep de motor echt veel mooier rond zelf mijn vrouw die in de keuken stond en Karel vanmorgen hoorde aankomen merkte op hij loopt heel anders veel mooier geluid dan vanmorgen.
Zo zie je maar wat een beetje olie en wat werk voor resultaat kunnen hebben.
Met vr gr
Han
En of je nu een koker of anders soort buisje gebruikt een stukje PVC buis van de goede maat is allemaal goed het ging om je een idee te geven anders loopt de olie overals overheen en heb je een veel grotere smeerboel.
Ik heb zelf ook zo'n speciale opvangbak met trechter erg handig maar een platte jerrycan van minnimaal 4 liter kun je ook gebruiken en kost niks. Als je die plat legt en er een gat in snijdt kun je die als opvangbak gebruiken en ook de oude olie weer gemakkelijk in een andere jarrycan overgieten om weg te brengen.
aan de andere kant waar het vet is roest het niet.
Ik heb het toevallig vandaag bij de motor van Karel gedaan en ook de motorolie vervangen en nieuwe iridum bougies en de kleppen gesteld. hij klaagde er steeds over dat zijn motor zo rauw liep.
Na de werkzaamheden liep de motor echt veel mooier rond zelf mijn vrouw die in de keuken stond en Karel vanmorgen hoorde aankomen merkte op hij loopt heel anders veel mooier geluid dan vanmorgen.
Zo zie je maar wat een beetje olie en wat werk voor resultaat kunnen hebben.
Met vr gr
Han
- Kees BMW
Hallo.
Niet zo moeilijk oude ringen uitgloeien en je kunt ze hergebruiken.
Succes,
Niet zo moeilijk oude ringen uitgloeien en je kunt ze hergebruiken.
Succes,
Kees BMW
- clemturbo
Ja dat heb ik vanmorgen wel gedaan bij afsluitring van het carter( maar die is van koper), kan dat
ook met die aluringen dan?
Groet Clemens
ook met die aluringen dan?
Groet Clemens
Boswachter
- Kees BMW
Hallo
Rood koperenringen kun je uitgloeien ik gebruik niet anders.
Succes,
Rood koperenringen kun je uitgloeien ik gebruik niet anders.
Succes,
Kees BMW
Gebruik vooral v-bakolie met een grotere viscositeit een 75w90. Schakelt beter !
Frederik
Frederik
- clemturbo
Heb de mijne vervangen door de 75w 140 van castrol, maar de overgang van de 2e naar de 3e, blijft toch dat ratelgeluid houden als je snel optrekt, bij rustig optrekken doet ie dat niet.
Groet Clemens
Groet Clemens
Boswachter
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Kort geleden bij mijn R1150RT de gearboxolie vervangen met Gear 300 van Motul, is een volledig synthetische olie. Nagevraagd dat de seals er tegen kunnen. Hij schakelt nog niet als een jap maar is wel een heel stuk verbetert, kost heel wat dus maar wat langer laten zitten.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- han62
Hallo Baird,
Is die olie dan veel duurder dan de normale versnellingsbakolie. ik betaal voor Bel-Ray 10.00 per liter
Met vr gr
Han
Is die olie dan veel duurder dan de normale versnellingsbakolie. ik betaal voor Bel-Ray 10.00 per liter
Met vr gr
Han
Als je de oude olie in de bak hebt kijk goed of er geen metaal schilvers in zit. Zo niet... geweldig.
Zo ja... heb je vroegtijdig een indicatie dat binnen iets aan slijten is en kan je vroeg ingrijpen voor dat je de hulp dienst tijdens de toerrit moet bellen. _002
Geweldig de nieuwe smileys
Gr,
Kenny

Geweldig de nieuwe smileys

Gr,
Kenny
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Daar heb je nou magneet pluggen voor, de schilfers kunnen dusdanig klein zijn dat je ze niet of slecht kan zien, maar: de olie ligt dan wel in bak en gaat dan dus echt niet meer terug!ksimon schreef:Als je de oude olie in de bak hebt kijk goed of er geen metaal schilfers in zit. Zo niet... geweldig.Zo ja... heb je vroegtijdig een indicatie dat binnen iets aan slijten is en kan je vroeg ingrijpen voor dat je de hulp dienst tijdens de toerrit moet bellen. _002
Geweldig de nieuwe smileys![]()
Gr,
Kenny
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Ik ben mijn motor ook eens aan het verwennen
...... en krijg dan wellicht van (mijn) Sint een luchtbed om naast mijn motor te gaan slapen. Och alles went.... voor de rest gaat alles goed (al bijna 25 jaar.)
Heb nog een paar vragen als nieuw forum lid en r1200rt rijder:
Is het vervangen van de versnellingsbakolie op een r1200RT (2005) hetzelfde als hierboven op de foto's getoond?
Hoeveel olie komt er uitlopen?
Welke olie moet erin?
Waar kan ik zien of er genoeg in zit? Is er een peilglas of zo, kan nl. niets ontdekken
Hoe vaak moet dit gebeuren?
PS. hetzelfde wil ik gaan doen met de cardan olie, dit omdat ik niet zeker weet of die ooit al een keer is ontvangen. Daarna hoeft het geloof ik niet meer. Tellestand is nu 21000.
Hetvolgende heb ik al succesvol uitgevoerd: Bougies, Motor Olie, Luchtfilter, remblokken voor en achter. Kleppen gaat ook nog gebeuren maar moet er nog eens over slapen of ik dat wel durf.....
:
m.vr.gr
Andre

Heb nog een paar vragen als nieuw forum lid en r1200rt rijder:
Is het vervangen van de versnellingsbakolie op een r1200RT (2005) hetzelfde als hierboven op de foto's getoond?
Hoeveel olie komt er uitlopen?
Welke olie moet erin?
Waar kan ik zien of er genoeg in zit? Is er een peilglas of zo, kan nl. niets ontdekken
Hoe vaak moet dit gebeuren?
PS. hetzelfde wil ik gaan doen met de cardan olie, dit omdat ik niet zeker weet of die ooit al een keer is ontvangen. Daarna hoeft het geloof ik niet meer. Tellestand is nu 21000.
Hetvolgende heb ik al succesvol uitgevoerd: Bougies, Motor Olie, Luchtfilter, remblokken voor en achter. Kleppen gaat ook nog gebeuren maar moet er nog eens over slapen of ik dat wel durf.....

m.vr.gr
Andre
- peijsj
- Type: R1100RT
Beste André,
Volgens mij heb je een werkplaatshandboek nodig. Ongetwijfeld op talrijke plaatsen.
Zo ok bij Motozoom.nl. Voor €35,95 ben je eigenaar van zo'n boek.
Volgens mij heb je een werkplaatshandboek nodig. Ongetwijfeld op talrijke plaatsen.
Zo ok bij Motozoom.nl. Voor €35,95 ben je eigenaar van zo'n boek.

- peijsj
- Type: R1100RT
Beste André.
Er had moeten staan: Op talrijke plaatsen te koop.
Er had moeten staan: Op talrijke plaatsen te koop.
- han62
De olie in de cardan van een 1200 verversen is een stuk ingewikkelder dan bij de 850/1150 serie.
Ik kan je wel een paar foto's mailen. maar als je de kleppen stellen al lastig vind zou ik daar helemaal niet aan beginnen of iemand mee laten kijken of zelf meekijken en dan zien of je het de volgende keer nog weet en zelf durft.
Met vr gr
Han
Ik kan je wel een paar foto's mailen. maar als je de kleppen stellen al lastig vind zou ik daar helemaal niet aan beginnen of iemand mee laten kijken of zelf meekijken en dan zien of je het de volgende keer nog weet en zelf durft.
Met vr gr
Han
Hallo Han,
Een en ander is al uitstekend gelukt. Met behulp van Google wat info gevonden.....waar zouden we zijn zonder internet. Tevens zijn ze bij de BMW dealer in Maastricht airport (Mokam) best wel behulpzaam. Ik heb daar de motor overigens niet gekocht. Het zal wel met mijn vriendelijke uitstraling te maken hebben
.
gr. Andre
PS kleppen stellen gaat ook wel lukken....want ZO bang ben ik nu ook weer niet.
Een en ander is al uitstekend gelukt. Met behulp van Google wat info gevonden.....waar zouden we zijn zonder internet. Tevens zijn ze bij de BMW dealer in Maastricht airport (Mokam) best wel behulpzaam. Ik heb daar de motor overigens niet gekocht. Het zal wel met mijn vriendelijke uitstraling te maken hebben

gr. Andre
PS kleppen stellen gaat ook wel lukken....want ZO bang ben ik nu ook weer niet.

- han62
Hoi Andre,
Goed gedaan, het andere /meerwerk tegenover de 1100/1150 is het demonteren van het rechterpaneel wat bij de 1100/1150 niet nodig is. maar de aftapplug zit wel weer op een normale plaats .
De olie vervangen van de achtervork/cardan is wel weer een verhaal apart wat bij een 1100/1150 een fluitje van een (euro)cent is, dat is bij de 1200 beduidend meer werk.
Het kleppen stellen stelt op zich niet veel voor als je de handleiding maar volgt. de meeste tijd gaat zitten in het demonteren van de beplating en de ev aanwezige kleppendekselbeschermers/valbeugels.
En dan sychroonstellen
Goed gedaan, het andere /meerwerk tegenover de 1100/1150 is het demonteren van het rechterpaneel wat bij de 1100/1150 niet nodig is. maar de aftapplug zit wel weer op een normale plaats .
De olie vervangen van de achtervork/cardan is wel weer een verhaal apart wat bij een 1100/1150 een fluitje van een (euro)cent is, dat is bij de 1200 beduidend meer werk.
Het kleppen stellen stelt op zich niet veel voor als je de handleiding maar volgt. de meeste tijd gaat zitten in het demonteren van de beplating en de ev aanwezige kleppendekselbeschermers/valbeugels.
En dan sychroonstellen
- Kees BMW
Hallo.
Je moet wel zorgen dat beide in en uitlaatkleppen precies de zelfde speling hebben,dus per paar.
Succes.
Je moet wel zorgen dat beide in en uitlaatkleppen precies de zelfde speling hebben,dus per paar.
Succes.
Kees BMW
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht