Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Moest vandaag onderweg tanken, 4 tankstations geprobeerd, alleen maar RON 95 ( en op m'n tank staat toch echt minimaal 98 ...), toen er maar euro 95 ingegooid (duwen is ook al zoiets). Thuis lekker over de grens Shell vpower 100 erin gedaan.

Ervaren jullie ook dat het lastig is 98 of 100 te tanken, en wat is jullie oplossing?

Groet,
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Franky »

Tot nu toe geen enkel probleem met 95 gehad hier
Grts Franky
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 302
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Snellecees »

In mijn R100RT rijd ik met benzine RON 98 maar soms tank ik daar ook Euro 95 in en geen probleem. Een 1200 rijdt toch gewoon op euro 95.


groet
Cees
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door bmwalter »

95 kan in een 1200 maar de mijne loopt gewoon lekkerder op 98. En dat hebben ze inderdaad niet overal.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
PaulJacobsnl

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door PaulJacobsnl »

Bijzonder dat jullie verschil merken.
Wat doet de motor dan of juist niet?
Ik ben erg benieuwd omdat ik helemaal geen verschil merk tussen 95 en 98.
doov650

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door doov650 »

Vanwege pingelgevaar regelt het motormanagemnet het vermogen terug als je 95 tankt. Je merkt ht dus alleen als je het volle vermogen wil aanspreken. En met 98 rij je iets zuiniger
doov650

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door doov650 »

J vd B te V schreef:
doov650 schreef:Vanwege pingelgevaar regelt het motormanagemnet het vermogen terug als je 95 tankt. Je merkt ht dus alleen als je het volle vermogen wil aanspreken. En met 98 rij je iets zuiniger
Ja daar kun je een hele discussie over voeren.
Je rijdt dan wel iets zuiniger maar de prijs is dus wel hoger per liter. Zou je quitte spelen?
Maakt me niet uit. Ik wil zo snel als mogelijk dus ik tank 98 of zelfs 100 als ik bij de oosterburen ben.
Inspector Gadget

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Daar kan je inderdaad hele discussies over houden. ;)
Bij ons in de regio is al heel wat jaren alleen maar Euro 95 verkrijgbaar.

Verschillende TV programma's hebben dergelijke testen gedaan, zoals;
[media]gQghB4asSnI[/media]
J vd B te V

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door J vd B te V »

doov650 schreef:
J vd B te V schreef:
doov650 schreef:Vanwege pingelgevaar regelt het motormanagemnet het vermogen terug als je 95 tankt. Je merkt ht dus alleen als je het volle vermogen wil aanspreken. En met 98 rij je iets zuiniger
Ja daar kun je een hele discussie over voeren.
Je rijdt dan wel iets zuiniger maar de prijs is dus wel hoger per liter. Zou je quitte spelen?
Maakt me niet uit. Ik wil zo snel als mogelijk dus ik tank 98 of zelfs 100 als ik bij de oosterburen ben.
Toch blijf ik wel benieuwd of je onder de streep beter af bent.
Ik ga straks na mijn dienst eens googelen en misschien wel eens de proef op de som nemen.
Inspector Gadget

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

[media]WTaBngvsPrc[/media]
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door white »

Als ik in Duitsland 95 tank, begint mijn motor aan het eind van die tank beroerd te lopen. (Nederlandse 95 geeft dan weer geen probleem)
Met name in haarspeldbochten is dat gevaarlijk, omdat hij dan met vertraging vermogen geeft als je erom vraagt.
Het heeft even geduurd voor ik erachter was waar het aan lag.
Ik tank dus nu indien mogelijk een hoger octaan..
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Je moet er ook rekening mee houden dat je met een boxer (2-cilinder) meer op koppel rijdt dan op pk's en dan voel en hoor je zeker het verschil in oppakken van de motor vanuit een laag toerental.
Inspector Gadget

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Netherlands: 95 RON "Euro" is sold at every station, whereas 98 RON "Super Plus" is being phased out in favor of "premium" fuels, which are all 95 RON fuels with extra additives.
Shell V-Power is a 97 RON (labelled as 95 due to the legalities of only using 95 or 98 labelling), some independent tests have shown that one year after introduction it was downgraded to 95 RON, whereas in neighboring Germany Shell V-Power consists of the regular 100 RON fuel.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

Tja.

Misschien dat het iets scheelt in verbruik en reactie van de motor, maar ik merk vooralsnog geen echte nadelen met "slechts" RON 95 van de TINQ.
Behalve in de portemonnee, elke keer weer.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 867
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik heb het laatst aan Kenny gevraagd: volgens hen is het hier geen probleem om 95 in een boxer te gooien. De kwaliteit is prima, en het volle vermogen wordt vrijwel nooit gevraagd.
In het buitenland is de 95 vaak wat minder van kwaliteit (vuil) en is het verstandig 98 te tanken. Ook omdat je daar - Bergen en zo - wel de boxer zwaar belast.
Dus ik gooi er gewoon 95 in, en merk eigenlijk geen verschil tov 98.

Sent from my HTC One X aan alle forumleden
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door white »

Sorry, ik had erbij moeten vermelden dat ik op een K1200lt rijd.
Mijn vrouw rijdt op een R1100rt, vandaar mijn account hier.

Mijn K heeft dus dat probleem, dat ook speelt bij andere K1200lt rijders.
Of de R1100rt hetzelfde probleem heeft weer ik eigenlijk niet, daar we stomweg altijd dezelfde brandstof tanken.
Ik let er wel altijd op dat er geen e10 in zit.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 754
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door scan »

Inspector Gadget schreef:Behalve in de portemonnee, elke keer weer.
Van 75 euricent besparing per tankbeurt wordt je dan knap vrolijk... _001
Gebruikersavatar
clemturbo
Berichten: 142
Lid geworden op: 05 okt 2008, 13:37
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede
Locatie: enschede

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door clemturbo »

In Duitsland is normaal ron 91 en super ron 95, en in de prijs zit geen verschil. Dus in Duitsland gewoon super tanken.
Als er biobrandstof is toegevoegd (e 10) staat het er bij.
Boswachter
Inspector Gadget

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

scan schreef:Van 75 euricent besparing per tankbeurt wordt je dan knap vrolijk... _001
Ik weet niet hoe jij de berekening maakt, maar ik vergelijk de prijzen in de regio, en het voordeel van gisteren was (bij 20 liter euro95) €2,40 per tank. (voor het gemak hou ik 20 liter aan)
Of €2,95 nadeel per tank als je niet oppast.

Als "premium" wilt tanken, loopt dat voordeel op naar €3,20.
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Op voorhand ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar RON 95 Super(E5) = Super of Euro hoe je het maar noemen wil en is niets mis mee in NL of D. K'zie weer allerlei 'onderbuik onzin' voorbij komen. Slechte benzine vind je hooguit nog ergens in een ver afgelegen dorp, waar alleen dorpelingen hun benzine kopen en eens per half jaar de tankwagen voorbij komt(komt bij ons in regio NL/D niet voor).
Dan; Al die merknamen op de pompen is leuk, maar in de basis komt het allemaal bij de grote raffinaarderijen vandaan. Dat ze ons het gevoel geven van keuze is prachtig voor de commercie, maar ik zie bij de 'witte pompen' gewoon A-merken tankwagens hun lading droppen. Of het nu uit D of NL komt, maakt niet uit. Alles gaat volgens richtlijnen Euronorm.net

Verschil in octaangetal; Des te hoger, des te fijner en zuiniger die loopt, wel iets duurder, maar verschil onder de streep op 10.000 km is nihil.

K´ben geen rekenwonder maar gewoon één voorbeeld.
Stel RON 98 Super is 0,05 cent duurder per ltr.
Op 10.000km
verbruik 1:18 bij RON 98 = 555,55 ltr x 1.65 = 916,66 Euro
verbruik 1:17 bij RON 95 = 588,23 ltr x 1,60 = 941,17 Euro
Verschil 24,5 Euro.

De 1200´s lopen lekker op RON 98, omdat ze daar op ontwikkeld zijn, maar op RON 95 doet ie het gewoon.
M´n 1100 loopt perfect op RON 95, omdat ie er op ontwikkeld is. Doe ik er RON 98 of 100 in dan rijdt hij iets zuiniger.

Mocht je motor toch slecht lopen dan is er met aan zekerheidgrenzende waarschijnlijk iets technisch niet in orde.

Suc7
gr. Joop
Inspector Gadget

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij ons zie je de tankwagen van de Gulf ook zijn lading aflevering bij de TINQ. ;)

Het is zoals de Keuringsdienst van Waren in mijn optiek bij hun (bijvoorbeeld) recentelijke Batterijentest hebben aangetoond, soms wordt er een rad voor je open ogen gedraaid.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Inspector Gadget schreef:Bij ons zie je de tankwagen van de Gulf ook zijn lading aflevering bij de TINQ. ;)

Het is zoals de Keuringsdienst van Waren in mijn optiek bij hun (bijvoorbeeld) recentelijke Batterijentest hebben aangetoond, soms wordt er een rad voor je open ogen gedraaid.
Volgens mij gaat het om wat er in die tankwagen zit toch?
Inspector Gadget

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, maar het is ter duiding dat de brandstof van goede kwaliteit kan zijn.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door white »

De basisbrandstof is hetzelfde inderdaad, het gaat om de additieven die eraan worden toegevoegd.
Dat geldt niet voor de "premium" brandstoffen, dat is een geheel ander product.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Inspector Gadget schreef:Ja, maar het is ter duiding dat de brandstof van goede kwaliteit kan zijn.
Pas als de benzine in de tankwagen zit worden de toevoegingen bij de benzine gedaan. Hiervoor zijn al de brandstoffen nog hetzelfde. En een tankwagen van Gulf rijd misschien ook wel eens voor een ander .Ik kan me herinneren dat ik met mijn brommertje vroeger altijd problemen had als ik weer eens bij de BP had getankt terwijl ik met Shell dit probleem niet had.
Ik kan me ook nog herinneren dat Shell ooit ASD in de benzine deed en dat hierdoor wat motorische problemen ontstonden. Dus voor mij zit er wel verschil tussen die brandstoffen. Ik denk dat als ze allemaal hetzelfde waren dan was dit er met een test in een laboratorium vast al uit gekomen. Zelf rijd ik meestal op V power en de motor loopt er goed op. De benzine is in Nederland wel van een betere kwaliteit zegt men maar de kwaliteit hangt ook zeer veel af van de tanks bij het benzinestation.
Waar ik ooit werkte in Engeland moesten de oude tanks er op een bepaald moment ook uit omdat er teveel water in de tanks kwam.
Gebruikersavatar
robi
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 jul 2011, 12:14
Type: R1200RT
Bijz: Graphit
V-stream ruit
Zumo 595
Sena SMH10
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: overijssel
Locatie: Hardenberg

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door robi »

Tinq is inderdaad een onderdeel van Gulf. Zelfde brandstof alleen soms iets goedkoper omdat ze niet op A-locaties zitten. Ik kan met mijn pasjes zowel bij Tinq als bij Gulf tanken. De zogenaamde witte tankstations krijgen ook gewoon brandstof geleverd uit dezelfde opslagtanks als de grote merken.
Knowledge speaks, but wisdom listens
Inspector Gadget

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dank voor de info;
Bij ons zit de Gulf op de randweg om het dorp heen, en de TINQ op de weg naar het centrum toe.
Iets minder uitgebreide shop, en geen plastic handschoentjes noch papieren doekjes.
En vooraf betalen versus afrekenen bij een kassa.
Prijsverschil is vaak significant.

In de basis zijn alle brandstoffen gelijk, RON95.
Middels additieven, zoals bij Shell V-Power et al, kan het RON97 (en hoger) gemaakt worden.
En dan wordt het inderdaad een ander product genoemd.
Maar de basis, ook voor de "premium", is hetzelfde.
Het zijn de additieven die hierin verschillend zijn. Ook bij "normaal".

Qua vermogen en kostenbesparing (door mogelijk minder brandstofverbruik) is al diverse keren & manieren aangetoond dat "premium" brandstoffen alleen bij hoge-performance motoren (bij met name de 4-wielige) pas echt verschil gaan maken.

Ik rij al heel wat jaren "gewoon" Euro95 en dat bevalt prima met mijn BMW.
Ik gebruik Apps zoals MKB Brandstof (Tanken) en Benzine-JIP om een oog te houden op de brandstofprijzen.

Als je vindt dat jou motoRT beter rijdt op een "premium" brandstof, is dat jouw keuze, jou gevoel.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door white »

Inspector Gadget schreef: Als je vindt dat jou motoRT beter rijdt op een "premium" brandstof, is dat jouw keuze, jou gevoel.
Ik heb laats een artikel gelezen over brandstof en hun additieven.
Helaas weet ik niet meer precies hoe en wat, het was van een specialist en dusdanig duidelijk en de herkomst van het artikel van dien aard, dat ik het voor waar en verhelderend heb aangenomen.
Voor wat betreft de Premium brandstoffen werd er inderdaad gezegd dat dit niet bestond uit de normale basisbrandstof (waar ieder merk uit bestaat), en toegevoegde additieven, maar dat dit een heel ander product is.
Zoals gezegd, kwam het artikel als waarheid op mij over door de achtergrond, daarom durfde ik dat hier zo te stellen.

Niet dat ik Premium brandstoffen gebruik.
Ik heb het wel geprobeerd (diesel), omdat ze adverteren dat het beter is voor de motor, en je er zuiniger op rijd(.
Bij de volgende tankbeurt bleek ik 200km MINDER gereden te hebben op een tank...
Omdat ik dacht dat ik me vergist had, wederom premium brandstof erin, met hetzelfde resultaat :shock:
Voor mij geen premium brandstof meer dus.
Laatst gewijzigd door white op 21 apr 2014, 20:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Op YT zijn er verschillende opnames te vinden van TV programma's waar (additionele) toevoegingen uitgetest worden en inderdaad de conclusie is dat het verbruik inderdaad juist omhoog gaat. Kortom, je bent veel duurder uit.

Mijn conclusie is dat premium brandstoffen voor mijn toepassingen pure onzin is.

En dit is zo'n beetje de laatste reactie die ik op dit draadje ga geven.

Ieder moet voor zichzelf zijn/haar eigen conclusies trekken wat zinvol en zinloos is, ik zelf ben er al jaren uit.
En trek je verder van mij weinig aan. Big RT Smile
Ieder zijn eigen mening, wat mij betreft. ;)
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Voor motoren die flirten met de pingelgrens bij RON 95 is RON 98 of beter een uitkomst.
Mijn Peugeot 406 van begin jaren 80 was er zo één, vooral met caravan, dat ging alleen met 98.
Bij voorkeur tank ik voor de RT 98, BP en Aral leveren dat nagenoeg bij elk station.
Dat er verschil is tussen RON 95 en RON 98 is duidelijk. Ik voel dat ook, met 98 rijdt de RT smeuïger wat vooral merkbaar is als er veel van de motor gevraagd wordt.

Ronald
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door blackers »

Op het stickertje bij de vulopening van mijn R1200RT van 2009 staat min. 95. En dat tank ik altijd en bevalt mij prima. En mijn vorige motor R1150RT vulde ik met 95. In totaal nu 11 jaar 95 getankt en nooit enig probleem ondervonden.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Stukje op Gerrit Speek z'n site Benzine
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Volgens mij lijkt het onmogelijk om met een ander merk benzine 200km minder met één tank te rijden zoals ik hierboven las. Tenzij je misschien een flinke scheut diesel erbij hebt zitten. De verschillen tussen brandstoffen zijn er wel maar 200km minder met een tank lijkt mij onmogelijk. Volgens mij is er dan bij 200km minder dan wel een andere rijstijl gebruikt of heel veel stadsritjes.
Ik laat de discussie over brandstoffen of olie ook maar los. Iedereen gebruikt gewoon wat hem of haar het best bevalt.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door white »

Ton, dat was diesel.
Had ik erbij moeten vermelden.
Maar het waren echt 200 km minder met dezelfde rijstijl.

Ik wilde alleen aangeven dat voor mij de Premium brandstof geen toegevoegde waarde heeft door de ervaring met auto.
Inspector Gadget

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Vooruit, nog een reactie dan;
Ook ik heb dat bemerkt met diesel, inderdaad een bijna 900km versus bijna 1200km volgens de boordcomputer. (bij 50 liter tankinhoud)
Misschien dat winterdiesel er ook iets mee te maken heeft gehad? _001
Ik onderschrijf in ieder geval white's ervaringen in dezen.

Nu heb ik op zich niet zo heel veel vertrouwen in boordcomputers, ik zie het meer als indicatief;
Vandaag moest ik werken, de rit was bijna 50 km enkele reis, terwijl qua brandstof ik in bereik maar 16 km (heen én terug) verbruikt zou hebben. En ik rij toch echt wel lekker door, vaak zeer constant. _001
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door white »

Nog zo'n stukje, overgenomen van een ander forum: (al wijken we wat af van de vraagstelling)



Benzine is benzine . Het maakt dus niet uit of je tankt bij Shell, Esso, BP of bij een witte pomp. Borrelpraat? Een zoektocht door de Nederlandse benzinesector.

AMSTERDAM - Om negen uur 's ochtends rijdt een blauw en groen gespoten tankwagen met het opschrift 'Loogman tanken & wassen' het terrein op van de brandstoffentermina l in het Amsterdamse havengebied. De slagboom gaat open en de tankwagen rijdt door. Een tankwagen met het logo van BP staat achter de poort.

De brandstoffentermina l is van oliemaatschappij BP. Niet alleen de firma Loogman, met tankstations in Aalsmeer en Amsterdam, haalt hier zijn benzine op. Om 9.10 uur meldt zich een tankauto van Shell, om 9.14 uur een van Texaco, een minuut later gevolgd door Total .

In een uur tijd komen bijna alle grote benzinemerken langs bij de terminal. Alle concurrenten delen ogenschijnlijk broederlijk dezelfde benzine . Aan de borreltafel beweren wittepomphouders dat hun benzine 'precies dezelfde' is als die van A-merken Shell en Esso. 'Als je bij Shell tankt, betaal je puur voor het merk', zegt een wittepomphouder die niet met zijn naam in de krant wil. De stelling is voor de argeloze automobilist moeilijk controleerbaar.

Die bewering gaat gepaard met een plausibel verhaal. Er zijn vier grote brandstoffentermina ls in Nederland. Een in Amsterdam (BP), twee in Rotterdam (Shell en Esso) en een in Vlissingen (Total). Omdat benzine een bulkproduct is, wordt er hard geconcurreerd op prijs. 'Transport is de grote kostenpost, dát is de bepalende factor', zegt de wittepomphouder. 'Vanwege die kosten houdt iedereen de logistieke lijnen zo kort mogelijk. Elk station betrekt zijn brandstof van een depot zo dichtbij mogelijk.' Daarom halen alle tankstations van Noord-Nederland hun benzine bij de hoofdstedelijke terminal van BP.

Benzine wordt gemaakt van aardolie. Olie uit het Midden-Oosten is anders dan olie uit de Noordzee. De olie die Shell uit de Noordzee wint is echter dezelfde als die BP of Total uit de Noordzee wint. Na raffinage komen brandstoffen wereldwijd in depots, vanwaar ze naar benzinestations van alle merken worden gedistribueerd. Van put tot pomp verwisselt het product vaak meerdere malen van eigenaar.

Maar is daarmee alle benzine hetzelfde, zoals de wittepomphouder beweert? Volgens Tango wel. Tango is een dochter van Q8 Petroleum uit Koeweit en runt negentig onbemande tankstations in Nederland. Op de website stelt het bedrijf: 'Onze brandstof wordt bij de raffinaderijen en brandstofdepots van de grote oliemaatschappijen ingekocht en is van gelijke kwaliteit. Daarnaast laten we onze brandstoffen door een extern bureau op specificaties controleren. Onze brandstof voldoet aan alle Nederlandse en Europese normen.'

Ook Argos Oil - 45 tankstations in Nederland - zegt dat er geen verschil is tussen benzines van de verschillende merken. 'Onze benzine is dezelfde als die Shell verkoopt', stelt John van den Broek van Argos desgevraagd.

Martijn Hazebroek, directeur van Tango: 'Q8 heeft een eigen raffinaderij in Rotterdam, maar om de logistieke kosten zo laag mogelijk te houden halen wij onze benzine ook bij BP in Amsterdam. We gaan een tankstation in Groningen niet bevoorraden vanuit Rotterdam. Dat is niet te doen. We willen een goed product verkopen. Dat halen we bij verschillende depots.'

De gedachte dat goedkope benzine kwalitatief minderwaardig is, wuift ook Hazebroek van Tango weg. ' Benzine is een generiek product. Verschillen zijn er niet. Euro95 is euro95.'

Volgens de website van de ANWB, dat dertig onbemande tankstations uitbaat in Nederland, is de benzine die zij verkoopt 'volkomen vergelijkbaar met de brandstoffen die door de grote merken in Nederland worden verkocht'. Een woordvoerder kan dat desgevraagd niet toelichten. Hij verwijst door naar Gulf, dat de benzine levert aan de stations van de ANWB, maar ook aan die van Tinq, BIM en Gulf zelf.

Manager Retail Peter Eilander van Gulf zegt dat er wel degelijk verschillen zijn. Er zijn 'kale benzines' en benzines die zijn verrijkt met zogenoemde additieven, ook wel dopes genoemd. 'Additieven zorgen bijvoorbeeld voor een reinigende werking van de motor', zegt Eilander.

Benzine van de witte pomp bevat doorgaans geen dopes, merkbenzine wel. 'Wij hebben een eigen additievenpakket', zegt Eilander. 'Er zit dus wel verschil tussen benzines, niet in de basisbrandstof, maar wel in de opwaardering.' De benzines met additieven verschillen onderling echter niet veel. 'Additieven zijn hele dure chemicaliën, maar de leveranciers daarvan zijn niet uniek', aldus Eilander.

Benzine van Tango bevat ook additieven. Het gaat om een 'basispakket aan dopes' die het schuimen tegengaan en zorgen voor 'flow improvement'. Maar het blijft volgens Tango in de grond allemaal vergelijkbare brandstof, 'die voldoet aan alle Nederlandse en Europese eisen'.

Wie heeft er gelijk? Rolf van Iterson zou het moeten weten. Hij is als storage & handling manager Benelux verantwoordelijk voor de benzineterminal van BP in Amsterdam. Van Iterson ziet jaarlijks circa zestigduizend tankwagens van alle mogelijke benzinemerken aan zich voorbijtrekken. Ja, ook die van Shell en Esso, bevestigt de BP-manager tijdens een bezoek aan de terminal. 'Bezoekers schrikken altijd als ze dat voor het eerst zien', lacht Van Iterson.

In totaal wordt er bij BP in Amsterdam ieder jaar 7,5 miljoen m3 brandstof 'doorgezet', vertelt Van Iterson. Grote tankers lossen verschillende 'componenten', die door raffinaderijen van BP worden aangeleverd. Die componenten worden gemengd tot diverse basisbrandstoffen: euro95, euro98, diesel, huisbrandolie, stookolie, gasolie, kerosine en lpg. De componenten en basisbrandstoffen worden bewaard in 77 opslagtanks, die een gecombineerde capaciteit hebben van 1 miljoen m3.

Een deel van de brandstof wordt via binnenvaartschepen naar kleinere depots in binnen- en buitenland vervoerd. Ook gaan vanuit Amsterdam (en andere depots) brandstoffen per tanker naar de Verenigde Staten, waar een tekort dreigt. Tankwagens zorgen voor de distributie naar alle tankstations in Noord-Nederland.

'De wittepomphouder heeft deels gelijk', zegt Van Iterson, gevraagd naar de verschillen tussen brandstoffen. 'Iedereen die euro95 komt ophalen, krijgt dezelfde basisbrandstof, en die voldoet inderdaad aan alle wettelijke eisen.' Maar tijdens het laden van de brandstof krijgen de verschillende merken hun eigen stempel mee. Van Iterson: 'Tijdens het laden van de tankwagen injecteren we additieven in de basisbrandstof. Die additieven zorgen bijvoorbeeld voor betere rijprestaties of minder vervuiling.'

Omdat iedere maatschappij zijn eigen additieven aan BP geeft, krijgen alle maatschappijen waarvoor BP de logistieke service uitvoert hun eigen benzine . 'De specificaties wisselen nogal eens. Simpelweg gezegd: bij de een schuimt het niet, bij de ander stinkt het niet. Dat zie je dan terug in de slogans', zegt Van Iterson.

De additieven zijn het onderscheid. 'Door het gebruik van speciale additieven hebben de BP brandstoffen het grote voordeel dat u "meer doet met minder"', stelt BP op zijn website.

De samenstelling van de additieven is net zo geheim als het recept van Coca-Cola . BP weet niet wat de samenstelling is van de

additieven die het voor Shell en Texaco aan de basisbenzine toevoegt. De terminalbeheerder heeft wel voldoende informatie over de dopes om calamiteiten het hoofd te bieden. 'In noodgevallen weten we hoe we ermee om moeten gaan', zegt Van Iterson

Hoeveel liter additieven er per tankwagen worden toegevoegd, wil de BP-manager niet zeggen. 'Maar het zijn kleine hoeveelheden. Het zijn parts per million. Er is maar weinig nodig om effect te bereiken.'

Als Van Iterson het 'laadrek' laat zien, waar de tankwagens gevuld worden, komt er een tankwagen van Total aan. Er is plek voor negen tankwagens. Kleine blauwe tanks achter het laadrek bevatten de dopes. Sissende pneumatische schakelingen markeren de injecties van de additieven.

Is dat op de weg merkbaar, zo'n kleine hoeveelheid extra chemicaliën? 'Minimaal voor de automobilist', schat Van Iterson in. 'Maar in het laboratorium is het effect voor de motor en een verbeterde verbranding aantoonbaar.' Zelf tankt Van Iterson 'altijd' premium-benzines. Dat wil zeggen Ultimate van BP, of als er echt geen BP-pomp in de buurt is, een premium brandstof van een ander merk, zoals V-Power van Shell of Excellium van Total. 'Ultimate is geen basisbrandstof aangevuld met een additief, het is een geheel ander product', zegt Van Iterson. 'Dat is écht merkbaar. Je motor reageert beter en je rijdt zuiniger.'

Omdat het niet is gebaseerd op basisbrandstof, verlaadt BP geen V-Power en Excellium vanuit de terminal in Amsterdam. Dat doen Shell en Total zelf vanuit hun eigen terminals in Rotterdam en Vlissingen. BP distribueert zijn Ultimate voor heel Nederland vanuit Amsterdam.

Hazebroek van Tango is niet onder de indruk van de premiums. 'Daar betaal je dan 5 of 6 cent per liter méér voor', zegt hij. 'Iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken of het dat waard is. Ik heb het weleens geprobeerd, maar ik merk het verschil niet. In het laboratorium zal het wel aantoonbaar zijn, maar we rijden niet in een laboratorium. In de file kom je met V-Power echt niet sneller vooruit dan met euro95.'

Toch maken de dopes een verschil, stelt Rik Baert, hoogleraar verbrandingsmotoren aan de Technische Universiteit in Eindhoven. 'Je mag ervan uitgaan dat als een brandstoffabrikant een bepaald voordeel claimt, hij dat ook kan onderbouwen met meetgegevens aan motoren', zegt hij.

Onafhankelijke onderzoeksinformati e is er echter niet. 'Onderzoeksinstituten zoals TNO en Ricardo verrichten soms dergelijke proeven, meestal in opdracht van brandstoffabrikante n. In dat geval gaat het om vertrouwelijk onderzoek', aldus Baert.

Of automobilisten het geclaimde voordeel in de praktijk merken is nog maar de vraag. 'Of een voertuig effectief gebruik maakt van dit potentieel, en hoe groot dit potentieel is, hangt af van het rijgedrag van de chauffeur', zegt de hoogleraar. Ook de motortechnologie en de afstelling van de motor zijn volgens de hoogleraar van belang. 'Afhankelijk van type wagen, rijgedrag en brandstofformulerin g zullen de verschillen klein dan wel merkbaar zijn.'
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dit stuk had ik al in mijn favorieten staan om te posten maar ik zag er maar van af. Grappig dat we hetzelfde vonden.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door white »

Heb ook even getwijfeld :lol:
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Heel mooi _004 . Zie MIJN "onderschrift" :roll: 8)_ :-)
Laatst gewijzigd door JDoubleOP op 22 apr 2014, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door white »

JDoubleOP schreef: Zie "onderschrift" :roll: 8)_ :-)
Tja, sommigen moeten het met "minder" doen.. _002
Inspector Gadget

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

white schreef:
JDoubleOP schreef: Zie "onderschrift" :roll: 8)_ :-)
Tja, sommigen moeten het met "minder" doen.. _002
Mag ik om een nadere uitleg vragen? _001
Zou ik wel zo netjes vinden.
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Ik denk dat white het verkeerd interpreteerd ik zal de tekst veranderen in zie MIJN onderschrift ;)
Inspector Gadget

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat had ik ook al begrepen en zo gelezen;
Maar jou onderschrift is bijna een draadje op zich, er staan meerdere stellingen in ;)
Welke bedoel je dan? _001
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

De bovenste 2
Inspector Gadget schreef:Dat had ik ook al begrepen en zo gelezen;
Maar jou onderschrift is bijna een draadje op zich, er staan meerdere stellingen in ;)
Welke bedoel je dan? _001
Inspector Gadget

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dank voor de uitleg, ik zal mijn conclusies daar blijkbaar uit moeten trekken.
Jammer, maar so be it, I guess.
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Alleen maar euro 95 te verkrijgen!?

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Inspector Gadget schreef:
white schreef:
JDoubleOP schreef: Zie "onderschrift" :roll: 8)_ :-)
Tja, sommigen moeten het met "minder" doen.. _002
Mag ik om een nadere uitleg vragen? _001
Zou ik wel zo netjes vinden.
@Inspector Gadget: in een "fiets" hoef je geen benzine te gooien. Raar dat je die woordspeling aan je liet voorbij gaan :)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”