Defecte benzine meter R1200RT
Moderator: RT_Patrick
- Fotomotorman
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009 zwart full options
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Borne
Defecte benzine meter R1200RT
Sinds twee weken ben ik de trotse eigenaar van een full option R1200RT met 28000 km op de teller (uit 2009)
Vanmiddag stond ik plotseling langs de kant want de motor gaf er plotseling de brui aan; het leek wel of de benzine op was. Echter brandde er geen oranje lampje en zag ik nog één streepje...
De ANWB bevestigde mijn vermoeden en ik kon huiswaarts.
Morgen maar alvast bij Broekhuis Oost de 30K beurt laten uitvoeren en het euvel laten verhelpen.
Mijn vraag is of er hier iemand is die hier ervaring mee heeft dan wel de oorzaak kent?
Groeten, Stefan van Leeuwen
Vanmiddag stond ik plotseling langs de kant want de motor gaf er plotseling de brui aan; het leek wel of de benzine op was. Echter brandde er geen oranje lampje en zag ik nog één streepje...
De ANWB bevestigde mijn vermoeden en ik kon huiswaarts.
Morgen maar alvast bij Broekhuis Oost de 30K beurt laten uitvoeren en het euvel laten verhelpen.
Mijn vraag is of er hier iemand is die hier ervaring mee heeft dan wel de oorzaak kent?
Groeten, Stefan van Leeuwen
Driving my Beemer is my ultimate way of living!
- JeHo
- Type: R1200RT
- Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuiden
Re: Defecte benzine meter R1200RT
Dat het tanksymbool niet knippert is niet goed bij bijna lege tank, en de streepjesbalk moet je niet vertrouwen.
Rij altijd op de dagteller en tussen de 400-500 km weet ik dat het tijd is om euro 98 te tanken.
Heeft mij op deze manier nog niet in de steek gelaten , ook niet in het buitenland waar de pompen niet altijd overvloedig aanwezig zijn.
m.v.g. JeHo
Rij altijd op de dagteller en tussen de 400-500 km weet ik dat het tijd is om euro 98 te tanken.
Heeft mij op deze manier nog niet in de steek gelaten , ook niet in het buitenland waar de pompen niet altijd overvloedig aanwezig zijn.
m.v.g. JeHo
- Robin0341
- Type: R1250RT
- Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
- Land: NLD
- Woonplaats of omgeving: Ermelo
Re: Defecte benzine meter R1200RT
Het tanksymbool hoort normaal gesproken wel op te lichten, mits het motormanagement tijdig een paar keer een (volledige) tankbeurt én (boardcomputer)teller-reset (als je die hebt) gezien heeft.
Je hebt de motor sinds kort, dus wie weet hoe lang de motor stil gestaan heeft en het motormanagement "de kluts" kwijt is.
Het tanksymbool wordt namelijk vanuit het motormanagement aangestuurd, en niet zoals vroeger bij een vlotter die in een te lage stand komt.
Bij de R1200-serie zijn er twee verschillende brandstofniveau-meters;
In den beginne heeft men een vlotter-type gebruikt, daarna een meetstrip en in 2009, na veel klachten en storingen, zijn ze weer overgestapt op het vlottermodel.
Het kán zijn dat jou motor (gelukkig!) het vlotter-model heeft.
Daaraan kan je volgens mijn informatie niets kalibreren noch afstellen.
Het enige wat wel belangrijk is dat je dus vol tankt, meer dan de reserve-hoeveelheid (= meer dan 4 liter).
En als je een boardcomputer hebt (herkenbaar aan de BC knop aan de rechter kant van je stuur), die ook tijdig reset.
Als je een paar keer 400 km afgelegd hebt en dan weer volledig vol getankt hebt, zou de waardes weer op orden moeten zijn, en de reserve-waarschuwing weer moeten gaan werken (het lampje daarvan kan niet defect zijn, dat is een LED)
Als je daarentegen de meetstripversie hebt, kan deze geheel of gedeeltelijk defect raken (door o.a. verdroging) waardoor de kalibratie én dus ook de brandstofhoeveelheid niet meer klopt.
Je zou dan die "zapper" kunnen overwegen.
Afhankelijk bij wie je de motor hebt aangeschaft, kan de meetstrip ook opnieuw gekalibreerd worden.
Helaas is het niet aan de buitenkant te zien of je een vlotter of meetstrip-versie hebt.
De streepjes van het brandstofniveau zijn inderdaad indicatief.
Hou 400 km op je dagteller aan en tank een paar keer vol na die 400 km.
Je hebt de motor sinds kort, dus wie weet hoe lang de motor stil gestaan heeft en het motormanagement "de kluts" kwijt is.

Het tanksymbool wordt namelijk vanuit het motormanagement aangestuurd, en niet zoals vroeger bij een vlotter die in een te lage stand komt.

Bij de R1200-serie zijn er twee verschillende brandstofniveau-meters;
In den beginne heeft men een vlotter-type gebruikt, daarna een meetstrip en in 2009, na veel klachten en storingen, zijn ze weer overgestapt op het vlottermodel.
Het kán zijn dat jou motor (gelukkig!) het vlotter-model heeft.
Daaraan kan je volgens mijn informatie niets kalibreren noch afstellen.
Het enige wat wel belangrijk is dat je dus vol tankt, meer dan de reserve-hoeveelheid (= meer dan 4 liter).
En als je een boardcomputer hebt (herkenbaar aan de BC knop aan de rechter kant van je stuur), die ook tijdig reset.
Als je een paar keer 400 km afgelegd hebt en dan weer volledig vol getankt hebt, zou de waardes weer op orden moeten zijn, en de reserve-waarschuwing weer moeten gaan werken (het lampje daarvan kan niet defect zijn, dat is een LED)
Als je daarentegen de meetstripversie hebt, kan deze geheel of gedeeltelijk defect raken (door o.a. verdroging) waardoor de kalibratie én dus ook de brandstofhoeveelheid niet meer klopt.
Je zou dan die "zapper" kunnen overwegen.
Afhankelijk bij wie je de motor hebt aangeschaft, kan de meetstrip ook opnieuw gekalibreerd worden.
Helaas is het niet aan de buitenkant te zien of je een vlotter of meetstrip-versie hebt.
De streepjes van het brandstofniveau zijn inderdaad indicatief.
Hou 400 km op je dagteller aan en tank een paar keer vol na die 400 km.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht