uitlaat r1200rt 2013
Moderator: RT_Patrick
- peterBig
- Type: R1200RT
uitlaat r1200rt 2013
Hoi,
ik wil voor mijn 90-er editie een andere uitlaat kopen.
ik heb er een gevonden van het merk Akrapovic.
Die bieden ze nu in Duitsland aan voor € 679,00. is hiervoor in Nederland nog een alternatief?
zijn er collega's die met deze uitlaat ervaring hebben? geluid? Gaat de brommert er beter van lopen?
gr,
Peter
ik wil voor mijn 90-er editie een andere uitlaat kopen.
ik heb er een gevonden van het merk Akrapovic.
Die bieden ze nu in Duitsland aan voor € 679,00. is hiervoor in Nederland nog een alternatief?
zijn er collega's die met deze uitlaat ervaring hebben? geluid? Gaat de brommert er beter van lopen?
gr,
Peter
- Wolfs RT
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: uitlaat r1200rt 2013
Wat dichter bij huis én ook nog eens goedkoper,
http://link.marktplaats.nl/790861215
Qua geluid is natuurlijk een persoonlijke voorkeur maar over het algemeen is Akrapovic toch wel de voorkeur voor de meesten
Op Youtube staan enkele filmpjes van een Akra op een 1200RT.
http://link.marktplaats.nl/790861215
Qua geluid is natuurlijk een persoonlijke voorkeur maar over het algemeen is Akrapovic toch wel de voorkeur voor de meesten

Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Ik heb een Akrapovic op mijn 1200RT, en ben er blij mee.
Gek genoeg is de Akrapovic-uitvoering te koop via de BMW dealeRT goedkoper als de OEM Akrapovic.
De BMW uitvoering is herkenbaar aan het feit dat het Akrapovic logo op de uitlaat gelazerd is, de OEM Akrapovic is "kaal" en krijg je stickers bij.
Gek genoeg is de Akrapovic-uitvoering te koop via de BMW dealeRT goedkoper als de OEM Akrapovic.

De BMW uitvoering is herkenbaar aan het feit dat het Akrapovic logo op de uitlaat gelazerd is, de OEM Akrapovic is "kaal" en krijg je stickers bij.
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Ik heb ooit op een 1200 een Sebring Twist demper gehad. Mooie demper en dito geluid. Volgens mij wat minder duur . . . . :roll:

Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Probleem is dat vanaf bouwjaar 2010 de 1200RT een gestuurde uitlaatklep gekregen heeft, waardoor je ook speciale (lees: daar voor afgestemde) niet-OEM uitlaat-dempers voor nodig hebt.
Wunderlich heeft een uitlaatklep-illiminator uitgebracht maar weet niet of dit ook een "oplossing" is om niet-bouwjaar 2010 uitlaatdempers te monteren;
http://www.wunderlichamerica.com/motorc ... 66209.html
http://www.wunderlich.de/shop/de/wunder ... -5801.html
Ik heb zelf de Laser uitlaatdemper gehad, ook een heel mooi geluid.
De enige reden voor mij voor de overstap naar de Akrapovic was puur het poetswerk.
Wunderlich heeft een uitlaatklep-illiminator uitgebracht maar weet niet of dit ook een "oplossing" is om niet-bouwjaar 2010 uitlaatdempers te monteren;

De enige reden voor mij voor de overstap naar de Akrapovic was puur het poetswerk.

De Akra is top.
Mooi donker geluid. Ik rij met 1 DB killer. Haal je beide DB killers er uit, dan maakt te pot naar mijn smaak te veel geluid. In ieder geval veel meer dan de Sebring op mijn vorige brommert
Mooi donker geluid. Ik rij met 1 DB killer. Haal je beide DB killers er uit, dan maakt te pot naar mijn smaak te veel geluid. In ieder geval veel meer dan de Sebring op mijn vorige brommert
- 1-handed
- Bijz: www.1-handed.com
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Ook ik heb er 1, vind het geluid erg beter en mooier
Vooral zonder DB killers
Vooral zonder DB killers

BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
- 1-handed
- Contacteer:
doov650 schreef:De Akra is top.
Heb ooit gelezen : 1 DB killer er uit niet goed is ????
Of erin of alle 2 eruit

BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
- EL SCORPIO
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Zeker als je die op een speciaal adres haalt toch?
Jos wRSm schreef:Ik heb ooit op een 1200 een Sebring Twist demper gehad. Mooie demper en dito geluid. Volgens mij wat minder duur . . . . :roll:
- peterBig
Hoi maar die klep zit toch voor de einddemper?dutchmidiman schreef:Probleem is dat vanaf bouwjaar 2010 de 1200RT een gestuurde uitlaatklep gekregen heeft, waardoor je ook speciale (lees: daar voor afgestemde) niet-OEM uitlaat-dempers voor nodig hebt.
Wunderlich heeft een uitlaatklep-illiminator uitgebracht maar weet niet of dit ook een "oplossing" is om niet-bouwjaar 2010 uitlaatdempers te monteren;![]()
Gr peter
- JOS WRSM
- Erelid
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:

beemerrichard schreef:Zeker als je die op een speciaal adres haalt toch?
Jos wRSm schreef:Ik heb ooit op een 1200 een Sebring Twist demper gehad. Mooie demper en dito geluid. Volgens mij wat minder duur . . . . :roll:
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Dat lees ik nu voor het eerst. Ik heb nog geen nadelige gevolgen ondervonden. En de fiets is van 2010 en ik rij vanaf km 0 met de Akra en al heel snel na in gebruikname met 1 DB killer.1-handed schreef:doov650 schreef:De Akra is top.
Heb ooit gelezen : 1 DB killer er uit niet goed is ????
Of erin of alle 2 eruit
Wat zou het nadeel kunnen zijn?
Ja, maar bij de 1200RT van vóór bouwjaar 2010 zit die klep er niet, waardoor de geometrie van de einddemper anders is.peterBig schreef:Hoi maar die klep zit toch voor de einddemper?
Gr peter
En dan met name de verbindingspijp naar de einddemper.
Ik weet dat omdat iemand daar ook wel eens melding van gemaakt heeft per ongeluk een Akrapovic voor bouwjaar 2010 aangeschaft had en tot best wel een stuk te kort kwam op zijn niet-bouwjaar 2010 1200RT.
Maar een plaatje zegt meer dan een 1000 woorden;
Bovenste model is voor bouwjaar 2010 e.v. en je kunt duidelijk zien, ook al is het "slechts" een tekening, dat de verbindingspijp een andere, kortere, lengte heeft versus degene voor bouwjaar 2005 ~ 2009;
- 1-handed
- Contacteer:
[
Dat lees ik nu voor het eerst. Ik heb nog geen nadelige gevolgen ondervonden. En de fiets is van 2010 en ik rij vanaf km 0 met de Akra en al heel snel na in gebruikname met 1 DB killer.
Wat zou het nadeel kunnen zijn?[/quote]
Ik weet het niet meer waar ik het gelezen heb
Zou ook geen nadeel kunnen bedenken
Dat lees ik nu voor het eerst. Ik heb nog geen nadelige gevolgen ondervonden. En de fiets is van 2010 en ik rij vanaf km 0 met de Akra en al heel snel na in gebruikname met 1 DB killer.
Wat zou het nadeel kunnen zijn?[/quote]
Ik weet het niet meer waar ik het gelezen heb

Zou ook geen nadeel kunnen bedenken
BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
- wobbert
- Bijz: Van Harten special
- Woonplaats of omgeving: Almere
Een niet bouwjaar 2010 demper past niet. Had de 2010 en heb nu de >2010...dutchmidiman schreef:Probleem is dat vanaf bouwjaar 2010 de 1200RT een gestuurde uitlaatklep gekregen heeft, waardoor je ook speciale (lees: daar voor afgestemde) niet-OEM uitlaat-dempers voor nodig hebt.
Wunderlich heeft een uitlaatklep-illiminator uitgebracht maar weet niet of dit ook een "oplossing" is om niet-bouwjaar 2010 uitlaatdempers te monteren;![]()
Tevens heb ik de 'klappenkiller' er tussen zitten. Vond de klep zinloos dus weg ermee.
Weet niet waar je woont Peter maar je kan altijd komen luisteren. Ik woon in Almere.
Maar moet wel zeggen dat ik ook andere bochten erop heb zitten, waar geen katalysator meer tussen zit. En dat scheelt ook in het geluid. Voor mij positief

Zonder killers rij ik niet. Teveel lawaai gewoon.
-
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Woonplaats of omgeving: twente
Ook ik heb een Akra (de specifiek voor de RT gemaakte met db-killers) op mijn RT met andere bochten zonder katalysator en zonder balanspijp. (van Remus)
Het geluid mag er zijn maar zelf vind ik het naast erg fraai tevens "Op het randje" van het betamelijke.
Voor lange buitenlandse ritten monteer ik immer weer de standaard demper om gezeur voor te zijn, maar ook omdat het geluid dan wel erg nadrukkelijk aanwezig is.
gr v Ciske
Het geluid mag er zijn maar zelf vind ik het naast erg fraai tevens "Op het randje" van het betamelijke.
Voor lange buitenlandse ritten monteer ik immer weer de standaard demper om gezeur voor te zijn, maar ook omdat het geluid dan wel erg nadrukkelijk aanwezig is.
gr v Ciske
- wobbert
- Bijz: Van Harten special
- Woonplaats of omgeving: Almere
Goeie smaakciske schreef:Ook ik heb een Akra (de specifiek voor de RT gemaakte met db-killers) op mijn RT met andere bochten zonder katalysator en zonder balanspijp. (van Remus)
gr v Ciske

In verschillende landen geweest maar (gelukkig) nog nooit problemen mee gehad.
@Ciske;
Ik heb dezelfde combinatie klaarliggen alleen problemen met de rechter (Touratech) valbeugel, 1 montage-punt aan de onderkant geraakt niet voldoende op het blok.
Heb jij toevallig wel/ook valbeugels gemonteerd?
De foto van Wobberts motor toont volgens mij geen valbeugels, die zal het probleem dus niet hebben.
(het is een beetje moeilijk te zien, veel tegenlicht op de foto)
Ik heb dezelfde combinatie klaarliggen alleen problemen met de rechter (Touratech) valbeugel, 1 montage-punt aan de onderkant geraakt niet voldoende op het blok.

Heb jij toevallig wel/ook valbeugels gemonteerd?

De foto van Wobberts motor toont volgens mij geen valbeugels, die zal het probleem dus niet hebben.

(het is een beetje moeilijk te zien, veel tegenlicht op de foto)
-
Hallo DMM,
Jazeker, ik heb ook de Touratech beugels gemonteerd.
Koste wel een avondje "Vrij Worstelen" met die beugels om ze in de juiste vorm te krijgen want volgens Touratech past het niet vanwege de breedte van de bochten.
Uiteindelijk past het allemaal precies. Daartoe heb ik -naast het modelleren van de beugels- ook afstandbusjes moeten maken tussen beugel en beugelframe en om juist voldoende ruimte te maken voor de bochten. Wat ook nog een paar mm bracht was dat ik de bochten iets naar het blok toe heb weten te forceren.
Behalve het fraaie geluid is nu ook duidelijk een verbetering merkbaar in de vermogensopbouw, de "Deuk" in de grafiek -zal ik maar zeggen- is merkbaar minder geworden.
gr v Ciske
Jazeker, ik heb ook de Touratech beugels gemonteerd.
Koste wel een avondje "Vrij Worstelen" met die beugels om ze in de juiste vorm te krijgen want volgens Touratech past het niet vanwege de breedte van de bochten.
Uiteindelijk past het allemaal precies. Daartoe heb ik -naast het modelleren van de beugels- ook afstandbusjes moeten maken tussen beugel en beugelframe en om juist voldoende ruimte te maken voor de bochten. Wat ook nog een paar mm bracht was dat ik de bochten iets naar het blok toe heb weten te forceren.
Behalve het fraaie geluid is nu ook duidelijk een verbetering merkbaar in de vermogensopbouw, de "Deuk" in de grafiek -zal ik maar zeggen- is merkbaar minder geworden.
gr v Ciske
Top, dank je wel Ciske!
Dan moet ik er mee aan de slag, het moet kunnen.
In ieder geval langere bout (M10) én afstandbusje.
Het resultaat van een meer lineair karakter klinkt mij als muziek in de oren.
Momenteel is het nogal eens een schop-vooruit, moeilijker doseren van het gas.

Dan moet ik er mee aan de slag, het moet kunnen.

In ieder geval langere bout (M10) én afstandbusje.
Het resultaat van een meer lineair karakter klinkt mij als muziek in de oren.
Momenteel is het nogal eens een schop-vooruit, moeilijker doseren van het gas.

-
Hallo DMM,
Geen dank verschuldigd!
Die M10 bout waar jij het over hebt komt in mijn fantasie niet voor. Waar wil je die voor gebruiken?
Overigens ben ik wel bereid -indien gewenst- om het klusje voor je uit te voeren, voorwaarde is dan wel dat je naar Almelo toe komt.
gr v Ciske
Geen dank verschuldigd!
Die M10 bout waar jij het over hebt komt in mijn fantasie niet voor. Waar wil je die voor gebruiken?
Overigens ben ik wel bereid -indien gewenst- om het klusje voor je uit te voeren, voorwaarde is dan wel dat je naar Almelo toe komt.
gr v Ciske
De M10 is degene die op het onderste montagepunt komt bij de Touratech valbeugels om de onderste deel van de valbeugel op te kunnen monteren.
Mijn oprechte excuses, ik ben weer offtopic en zal de verdere discussie voeren per email/PB.
Mijn oprechte excuses, ik ben weer offtopic en zal de verdere discussie voeren per email/PB.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 2196 Weergaves
-
Laatste bericht door RendeRT
-
- 9 Reacties