Wat hoor ik nou bij elke R1200rt?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
WernerB
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen

Wat hoor ik nou bij elke R1200rt?

Ongelezen bericht door WernerB »

Gekke vraag, maar ik loop er al een tijdje mee en niemand die het weet..... _001 en het is nu zondagmorgen, ik zit buiten en bedenk: " Ik gooi mijn vraag eens op ons RT-forum " zo gezegd, zo gedaan! Hier istie!

Als mijn RT vrij loopt, zonder belasting, loopt ie als de welbekende naaimachine. Ook bij wat gas geven geen rare geluiden. _004 (wat kan zo'n boxer toch mooi klinken!)
Echter, als ik ga rijden en ik rijd bijvoorbeeld rond een rotonde in zijn 2 en trek dan weer op vanaf circa 2000 tpm hoor ik een kettingachtig/tikkend geluid uit het vooronder. Vanaf 3000 tpm is dat weg en komt ook niet terug bij hogere toerentallen. Maar.....nu even terug naar de rotonde in zijn 2e versnelling. Geef ik bij die 2000 tpm rustig gas, hoor ik niets! Kun je zeggen..." Geef dan wat minder gas en je hebt nergens last van", is logisch, maar soms heb ik geen zin om even rustig, enz. En wil ik gewoon doorstomen.
Het lijkt er dus op dat het geluid zich alleen voor doet tussen 2000 en 3000 tpm en onder belasting optrekken. Eender welke versnelling.
En nou komt ie....mijn vorige RT1200 deed dit ook en die van een vriend van me ook en de 1200 die ik bereed tijdens een proefrit ook....Dus wellicht maak ik me druk om niets/ ben ik een mierenneuker/ spijkers-op-laag-water-zoeker, en wat dies meer zij. Tips? Hoger in je toerental optrekken is een goede en dat probeer ik al wat meer. "Het is geen diesel", zegt Kenny! Gelijk heeft ie. Maar wat is het geluid dan????
Voor alle duidelijkheid, mijn RT heeft 32000 km gelopen, is keurig conform onderhouden en loopt als een tierelier!
Ik hoor het wel van jullie! Vast bedankt voor de reacties. Ben benieuwd!

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Wat hoor ik nou bij elke R1200rt?

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Dat is de distributieketting(en) die je hoort en troost je elke 2 cilinder heeft dat. dus niet alleen BMW ook Moto Guzzi bijvoorbeeld. Je vraagt te veel kracht van ze. 2000 toeren is ook veel te laag. Daar heeft Kenny helemaal gelijk, het is geen diesel. Voor elke 2 cilinder geldt, liever te hoog dan te laag toerental. Is ook trouwens niet goed voor de krukas, de schelpjes en de drijfstangen. komt veel te veel kracht op met extra (onnodige) slijtage als gevolg.
WernerB

Aantzeetje,
Dat had ik zelf ook al een beetje gedacht, maar dacht dat de distributieketting zich bij dat toerental niet zou laten horen... Wel dus!
Aan de andere kant...in z'n 1 de rotonde of een haakse bocht nemen, lijkt me ook wat teveel van het goede.
Desalniettemin, bedankt voor je advies!

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Gas d'r op dus, Werner . . . . . :idea: Je bent te lief voor je -1200- :lol:
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
WernerB

Beste Jos,
Ik zal je goede raad/advies ter harte nemen. _004
Geldt natuurlijk ook voor advies van Aantzeetje, die dezelfde boodschap heeft. _004

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

Afbeelding
jaybmw
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Denk ook eens aan pingelen/detoneren doordat je tegenwoordig alleen maar van die klotebenzine kan tanken . Werner , gooi eens een flesje octaanbooster in je tank en ga dan nog eens testen . Het verhaal klopt ook van de distributieketting (zie YT filmpjes van die dikke Yank) maar ik zou dmv zo'n toevoeging er achter proberen te komen of het dan het detoneren is of toch de werking vd kettingspanner ? De naam van de BMW goeroe uit Amerika ben ik kwijt , ook deze man spreekt over de oude rt koppelingen en die van de huidige modellen ect ect , mbt geluiden uit de transmissie tijdens acceleratie . Wat jij opnoemt heb ik nog nooit bemerkt , nou rijdt ik ook best pittig door , maar ook tijdens langzaam op een rotonde rijden is me nog nooit iets opgevallen . (wel de schaars geklede dames , maar dat lag aan de temperaturen de afgelopen dagen _005 )

Groet , Jeroen .
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Waarschijnlijk wordt Chris "F.cking" Harris bedoelt? _001
http://www.youtube.com/user/BavarianBomberWrench
WernerB

Rob, dank voor de link! _004
Jeroen, gisteren liet ik een maat van me op de RT rijden en hem viel niks bijzonders op! _001
Maar je tip om eens een octaanbooster erin te gooien, volg ik zeker op!
Resultaat zal ik melden!
Have a nice BMW-day!
WernerB

Afbeelding
Inspector Gadget

Graag gedaan! _004

Mijn 1200RT is als deze koud is iets luidruchtig aan de linkerkant én loopt ietwat "onregelmatig" naar mijn idee.
Maar dat is binnen een minuut weg.
Naar wat ik van Kenny begrepen heb, is dat vrij normaal.
WernerB

Een tikje luidruchtiger links? Dat herken ik! Als ik de volgende x bij Kenny ben zal ik hem ernaar vragen.
Nogmaals dank voor je info, Rob. _004
Have a nice BMW-day!
WernerB

Afbeelding
WernerB

Heb trouwens eens even gegoogled op octaanboosters. Schijnt vooral gebakken lucht te zijn. Ik ga gewoon eens een tijdje 98 tanken. Kijken of dat iets uitmaakt.
Have a nice BMW-day!
WernerB

Afbeelding
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Je kan ook eens V power tanken van Shell maar ik denk dat het aanpassen van de rijstijl het belangrijkste is. Onder toeren sloopt je bigend lagers uiteindelijk ook.
Wolfs RT
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Dat is grappig, bij mij maakt de cilinder rechts meer geluid heb ik het idee.

Gewoon de tank zo goed als leeg rijden en dan V-power of BP-Ultimate tanken.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
WernerB

V-power is helaas bij ons in de buurt niet verkrijgbaar. Maar 12 km verderop wordt wel SuperPlus verkocht tegen een prijs waarvoor ik hier alleen Euro-normaal kan kopen....... Ik ga dat gewoon een tijdje doen en kijken wat de uiteindelijke uitkomst is.
Overigens hoorde ik van een Engelse vriend dat ook de 1200rt wel eens last kan hebben van een niet-correct functionerende distributieketting spanner. Weliswaar in mindere mate dan de 1100 en de 1150, maar toch.... Vervangen schijnt volgens hem niet al te moeilijk te zijn.... _001 Ik heb geen flauw idee in elk geval.
Have a nice BMW-day!
WernerB

Afbeelding
Inspector Gadget

Dat heb ik ook wel eens vernomen dat die wat lawaai kan maken inderdaad.

http://www.advrider.com/forums/showthre ... +tensioner

Op de 11xxRT's;
[media]KOT_eyNp9Y8[/media]

en

[media]jBgO_Fbn02A[/media]
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Pingelen bij lage toerentallen treedt maar heeeeeeeeel zelden op. En die octaanbooster? Tank gewoon superplus (octaan 98) in de toekomst. Voor die paar centjes verschil heb je: een betere verbranding (geen mogelijk pingelen dus), een motor die dus soepeler ronddraait en goed mogelijk dat hij zuiniger gaat worden. dus niet gewoon een tijdje, maar ALTIJD.
WernerB

In elk geval heb ik de axiale speling van de tuimelaars en de klepspeling al volgens het boekje afgesteld, evenals de gasklepsynchronisatie met een Carbtune. Nu deze week nog een paar Iridium bougies erin, een nieuw luchtfilter en klaar is Kees. Hoop ik.
Nadat ik de Tupperware had verwijderd bleek de vorige eigenaar ook nog eens een recyclizer te hebben geïnstalleerd. Die heb ik er meteen tussen weg gehaald.
Have a nice BMW-day!
WernerB

Afbeelding

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”